Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 mei 2017, 17:22   #201
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja ? Heb je peer review artiekelen om dat te staven ?
'peer review artiekelen'

You must be joking.

Studeer een beetje antropologische filosofie. We zijn hier niet in de kleuterklas.

Misschien is Foucault voor jou een goed begin.

Of Hegel, en Marx. Of Schopenhauer.

Deze jongens schreven geen artikelen.

Laatst gewijzigd door Conscience : 23 mei 2017 om 17:24.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2017, 19:24   #202
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
De wetenschap heeft eveneens 'bewezen' dat de werkelijkheid an sich niet bestaat.

Zoals elk godsconcept een projectie is vanuit de mens, geldt dat evenzeer voor de 'werkelijkheid'.

De simpele concepten van tijd en ruimte bestaan niet buiten de mens, het zijn 'fictieve' creaties.

Ze worden gecreeerd door menselijk handelen, op dezelfde manier als het godsconcept.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
'peer review artiekelen'

You must be joking.

Studeer een beetje antropologische filosofie. We zijn hier niet in de kleuterklas.

Misschien is Foucault voor jou een goed begin.

Of Hegel, en Marx. Of Schopenhauer.

Deze jongens schreven geen artikelen.
Wanneer je eerst refereert naar 'wetenschappelijke bewijzen' is het normaal dat naar peer reviews wordt gepeild.

Wanneer je als antwoord afkomt met antropologische filosofie dan zak je door het ijs en komt het me voor dat je zelf nog ergens in de kleuterklas zit, niet je opponent.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2017, 22:46   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Tot zover uw hoogstpersoonlijke bijbelexegese.
Natuurlijk niet. Niet "hoogstpersoonlijk" en al evenmin "exegese". Het staat er immers letterlijk.

Doet u de moeite eens Genesis te lezen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2017, 22:55   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vergeet ondertussen wel het onnoemelijk leed dat uw kerk duizenden en duizenden moeders heeft aangedaan in de loop der eeuwen. Moeders die nooit hun te vroeg geboren en ongeboren ongedoopt kind zouden kunnen ontmoeten in het hiernamaals. Zeer onrechtvaardig kwam dit over bij vele moeders. Want dat was eigenlijk het geloof door het stellen van al die dwaze reglementitis van uw kerk. Het stellen van regeltjes die berustten op je reinste fantasie: de ongedoopte kinderen gingen zogezegd naar de 'limbus' of het 'voorgeborchte'.

Nogmaals, maar mensen toch..!



(Ik heb me laten wijsmaken dat dat het zogenaamde 'voorgeborchte' nu afgeschaft is (?). Maar nog niet zo lang dan.)
U komt af met een hoop sentimentaliteit. Daarnaast is het voorgeborchte nooit een dogma van de Kerk geweest, maar slechts een theologische opinie. Meer niet. Hoe God in Zijn wijsheid over het lot van niet-gedoopten beschikt, behoort hem niet. Gods goedheid laat zich niet vangen in theologische opinies.

Jezus leert ons trouwens in het evangelie dat de menselijke relaties van deze wereld helemaal getransformeerd zullen worden.

Dit alles leidt mij ertoe te besluiten dat u vrij schematisch over het christendom denkt en het zeker niet van binnenuit als beleefd mysterie kan benaderen. Daarom is uw benadering gedoemd om slechts een bijzonder klein deel te ontdekken, waardoor de kern u vanzelfsprekend ook totaal ontgaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2017, 22:57   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pas in 2006 stelde Paus Benedictus XVI dat de ‘limbus infantium' nooit tot de absolute geloofswaarheden heeft behoord en daarom als afgeschaft kon worden beschouwd. Sindsdien gaan, om het wat plastisch te zeggen, ook de ongedoopte kinderen naar de hemel.


Wat een soep. Veel moedersleed had kunnen vermeden worden.
De paus heeft zich nooit uitgelaten in bewoordingen als "het best afgeschaft kon worden" of "nu gaan de ongedoopte kinderen naar de hemel". Dat is - plat gezegd - "gazettenpraat".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2017, 23:00   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, de notie "erfzonde" wordt daar nergens in vermeld. Dat is een interpretatie die louter aan het Christendom is toe te schrijven.
Ontkent u dus dat Adam en Eva als eersten zondigen en dat daardoor dood en ellende in de mensenwereld kwamen? Hoe leest u dan het bijbels verhaal van de zondeval?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2017, 23:01   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Israël heeft zeker recht van bestaan en op aarde geldt nog altijd het recht van de sterkste, want zover ze dan de Palestijnen verjagen, hebben de Islamieten ook niet zelf vroeger een groot gebied veroverd ver buiten de grenzen van Arabië?
Heel interessant, die opmerking van u. "Het recht van de sterkste". Als Israël niet meer de sterkste is, maar wel de Palestijnen of de Arabieren... wat dan? Geldt dan ook het recht van de sterkste?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 06:37   #208
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Niet "hoogstpersoonlijk" en al evenmin "exegese". Het staat er immers letterlijk.

Doet u de moeite eens Genesis te lezen?
En, heb je die nu al eens zélf gelezen ? In Genesis 3 liegt een godheid tegen A & E , waren niet onsterfelijk en stierven ze niet van de boom van kennis te proeven. Moet je Genesis 6 eens lezen. De zonen van de God-generaal die reuzenkinderen maken bij de aardvrouwen. Lijkt sterk op von Däniken, maar minder goed geschreven. Ik denk dat dit aan vertaling ligt.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 06:43   #209
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ontkent u dus dat Adam en Eva als eersten zondigen en dat daardoor dood en ellende in de mensenwereld kwamen?
Zoals ik al schreef, sterfelijk waren ze altijd al, zelfs voor het eten van de vrucht van kennis. En de eerste die hier zondigde was God-generaal zelf door hierover te liegen tegen A & E. Zondigen konden ze toen nog niet, gezien ze nog niet het verschil kenden tussen goed en kwaad. Wring je daar maar eens uit.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 07:04   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zoals ik al schreef, sterfelijk waren ze altijd al, zelfs voor het eten van de vrucht van kennis. En de eerste die hier zondigde was God-generaal zelf door hierover te liegen tegen A & E. Zondigen konden ze toen nog niet, gezien ze nog niet het verschil kenden tussen goed en kwaad. Wring je daar maar eens uit.
Uw foute lezing laat ik waar ze is: bij u.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 07:35   #211
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ontkent u dus dat Adam en Eva als eersten zondigen en dat daardoor dood en ellende in de mensenwereld kwamen? Hoe leest u dan het bijbels verhaal van de zondeval?
Natuurlijk ontkent hij dat. Adam en Eva (als in de eerste mensen) hebben nooit bestaan.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 08:45   #212
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw foute lezing laat ik waar ze is: bij u.
Citaat:
Gen.3: 3-5 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;
Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.
Citaat:
Gen.3:22Toen zeide de Heere God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.
Leg me nu eens uit waar mijn foute lezing zit ??????
2 bomen, 1 van Kennis en 1 Levensboom.
Zijn ze gestorven door het eten van Kennis ? neen !
Hebben ze gegeten van de Levensboom ? neen ! Ze waren en bleven sterfelijk.
Als God hen verbood om van de boom van Kennis te eten hadden ze nog geen benul van goed en kwaad. Conclusie : ze waren nog ontoerekeningsvatbaar en konden dus nog niet zondigen. Had God gelogen dat ze zouden sterven bij het nuttigen van de boom van Kennis ? JA ! Wie was hier de zondaar ? GOD ! Wie sprak hier de waarheid ? de slang ! ( symbool van wetenschappen )
Jan, je moest je schamen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 09:07   #213
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Leg me nu eens uit waar mijn foute lezing zit ??????
2 bomen, 1 van Kennis en 1 Levensboom.
Zijn ze gestorven door het eten van Kennis ? neen !
Hebben ze gegeten van de Levensboom ? neen ! Ze waren en bleven sterfelijk.
Als God hen verbood om van de boom van Kennis te eten hadden ze nog geen benul van goed en kwaad. Conclusie : ze waren nog ontoerekeningsvatbaar en konden dus nog niet zondigen. Had God gelogen dat ze zouden sterven bij het nuttigen van de boom van Kennis ? JA ! Wie was hier de zondaar ? GOD ! Wie sprak hier de waarheid ? de slang ! ( symbool van wetenschappen )
Jan, je moest je schamen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit alles leidt mij ertoe te besluiten dat u vrij schematisch over het christendom denkt en het zeker niet van binnenuit als beleefd mysterie kan benaderen. Daarom is uw benadering gedoemd om slechts een bijzonder klein deel te ontdekken, waardoor de kern u vanzelfsprekend ook totaal ontgaat.
Dat is de opvatting tegenover een kritische kijk op de facetten van het christendom.
Ziet ge, als niet christen kan je christendom niet begrijpen volgen JVDB, hoe ver kan je gaan voor je eigen grote gelijk.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 24 mei 2017 om 09:09.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 09:17   #214
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is de opvatting tegenover een kritische kijk op de facetten van het christendom.
Ziet ge, als niet christen kan je christendom niet begrijpen volgen JVDB, hoe ver kan je gaan voor je eigen grote gelijk.
Euu... dat er eerst licht was en dan de zon ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 09:42   #215
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U komt af met een hoop sentimentaliteit. Daarnaast is het voorgeborchte nooit een dogma van de Kerk geweest, maar slechts een theologische opinie. Meer niet. Hoe God in Zijn wijsheid over het lot van niet-gedoopten beschikt, behoort hem niet. Gods goedheid laat zich niet vangen in theologische opinies.

Jezus leert ons trouwens in het evangelie dat de menselijke relaties van deze wereld helemaal getransformeerd zullen worden.

Dit alles leidt mij ertoe te besluiten dat u vrij schematisch over het christendom denkt en het zeker niet van binnenuit als beleefd mysterie kan benaderen. Daarom is uw benadering gedoemd om slechts een bijzonder klein deel te ontdekken, waardoor de kern u vanzelfsprekend ook totaal ontgaat.

Een 'hoop sentimentaliteit'...? Moeders die nooit hun overleden kindje zouden kunnen ontmoeten in de hemel? Want zo werd het gepercipieerd. U gaat er ook maar licht over zo te zien.

Kortom, de glimp van de hardvochtige Roomse kerk zit er blijkbaar nog altijd in bij sommige van zijn hedendaagse trouwe volgelingen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 09:54   #216
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een 'hoop sentimentaliteit'...? Moeders die nooit hun overleden kindje zouden kunnen ontmoeten in de hemel? Want zo werd het gepercipieerd. U gaat er ook maar licht over zo te zien.

Kortom, de glimp van de hardvochtige Roomse kerk zit er blijkbaar nog altijd in bij sommige van zijn hedendaagse trouwe volgelingen.
Jan is dan ook een soldaat van de kerk. Tijdens de kruistochten was er ook maar bitter weinig plaats voor sentimentaliteit. Anders kon je toch ook niet al die Katharen die zich in kerken verscholen in Beziers zomaar levend laten verbranden.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 10:57   #217
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Het werk van god is nog niet op pensioen, m.a.w.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 12:42   #218
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit alles leidt mij ertoe te besluiten dat u vrij schematisch over het christendom denkt en het zeker niet van binnenuit als beleefd mysterie kan benaderen. Daarom is uw benadering gedoemd om slechts een bijzonder klein deel te ontdekken, waardoor de kern u vanzelfsprekend ook totaal ontgaat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw foute lezing laat ik waar ze is: bij u.
Ik ben zo vrij geweest in je 2 postings wat kekrnwoorden vet af te drukken en wil daar een en ander over kwijt.

Tussen de teksten - zeg maar de oude boeken - en de werkelijkheid is een spagaat gekomen, zeg maar een soort van vijandschap omdat de teksten vastliggen en de werkelijkheid zich meer en meer openbaart in de wetenschap. Het geschrevene heeft zich lang in plaats van de werkelijkheid gezet. En altijd weer is het geschrevene uitgemond in de verzwakking van de authenticiteit van de ervaring.

Het 'van binnen uit beleefd mysterie' staat dus haaks op de oude teksten, vandaar ook dat mystici in de woestijngodsdiensten (en dus ook in je christendom) altijd op zijn minst scheef werden bekeken, verdacht gemaakt, soms vervolgd? Precies omdat de mystici zich weinig van het geschrevene aantrokken.

Niet voor niets stelt het boeddhisme (bij uitstek een mystieke religie waar de teksten veel minder belang hebben) stelt dat je de lotussoetra moet ronddraaien om te beletten dat de soetra jou 'ronddraait', dat is in zijn verstikkende greep krijgt.

Je halstarrigheid en je egelstelling omtrent details van teksten spoort dus niet met de 'authenticiteit van een van binnen uit beleefd mysterie. Je zit zelf in een reuzen spagaat, zichtbaar ondanks het feit dat je in een ridicule verdedigingspositie weinig wil prijsgeven. Je getuigt nooit over je beleving, je durft zelfs niet, je straalt je geloof niet uit. Je verdedigt het verleden waaruit je zelf niet kan loskomen.

Ooit zal je toch je egelstelling moeten verlaten om ernstig genomen te worden. Om écht het mysterie te beleven.

Tenslotte herhaal ik een tekst van S. Radhakrishnan die ik veelbetekenend vindt: Als uw Christus er niet in geslaagd is van u betere mannen en vrouwen te maken, hebben we dan een reden om te veronderstellen dat hij meer zou doen voor ons, indien wij christenen werden?

Weet jij het Jan?

Niet dat ik hoop op een antwoord hoor. Je wil en durft geen discussie aan omdat je voor jezelf beseft dat je vastklampen aan een verstard wereldbeeld dan enkel schade kan oplopen, hoezeer de mens Jan daarbij zelf ook aan geloof zou kunnen winnen.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 13:01   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Leg me nu eens uit waar mijn foute lezing zit ??????
2 bomen, 1 van Kennis en 1 Levensboom.
Zijn ze gestorven door het eten van Kennis ? neen !
Hebben ze gegeten van de Levensboom ? neen ! Ze waren en bleven sterfelijk.
Als God hen verbood om van de boom van Kennis te eten hadden ze nog geen benul van goed en kwaad. Conclusie : ze waren nog ontoerekeningsvatbaar en konden dus nog niet zondigen. Had God gelogen dat ze zouden sterven bij het nuttigen van de boom van Kennis ? JA ! Wie was hier de zondaar ? GOD ! Wie sprak hier de waarheid ? de slang ! ( symbool van wetenschappen )
Jan, je moest je schamen.
Altijd alles, beste Aton. Niet fragmentarisch zoals u bijna steeds doet. Dan is het normaal dat u er - naar vaste gewoonte - weer eens ferm naast zit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 13:03   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is de opvatting tegenover een kritische kijk op de facetten van het christendom.
Ziet ge, als niet christen kan je christendom niet begrijpen volgen JVDB, hoe ver kan je gaan voor je eigen grote gelijk.
Dat schrijft JvdB niet. Wel dat je eerst wat grondiger te werk moet gaan voor je een oordeel kan vellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be