Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2018, 13:45   #61
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wanneer was het ook alweer die klimaatmars? Vorige week ofzo? Wel er liepen daar mensen mee die hun groen hesje van de klimaatmars direct wisselden met een geel hesje om te protesteren tegen te hoge dieseltaksen. Beseffen zo'n mensen wel waar ze mee bezig zijn?
Kleine nuance; de gele waren met nog geen 1000, de groen met zo'n 75.000.

De laatste optocht waren er zo'n 100 gele hesjes. Kortom de problematiek leeft hier niet echt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:57   #62
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Houtkachels zijn zeer vervuilend en men gaat ze massaal weer aansteken. Lange leve de kankers. De schoorsteenvegers kunnen niet volgen. Dank u wel 'groenen' en 'liberalen'.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:02   #63
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Houtkachels zijn zeer vervuilend en men gaat ze massaal weer aansteken. Lange leve de kankers. De schoorsteenvegers kunnen niet volgen. Dank u wel 'groenen' en 'liberalen'.
De verantwoordelijke voor houtkachels is Z. Demir.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:14   #64
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is tweeledig:

- op verbrandingstechnisch vlak is het industrieel verbranden op de CO2 emissie na milieuvriendelijk. Op ‘huishoudelijk’ vlak is de houtverbranding Wat betreft emissies een ramp.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Men wil gewoon de verbranding uit handen nemen van de kleine man en overhevelen naar corporaties. Deel van de tendens naar totalitarisme. Daarom worden zaken zoals transportkosten niet meegerekend zodat lokale kleinschalige verbranding slechter uit de bus komt. Men kan echter even goed lokaal efficiënt verbranden en roet beter opvangen dan nu gebeurt. Macht dient verdeeld te worden niet geacumuleerd in de handen van weinigen. Dat is vragen om problemen op den lange duur waar we allemaal van gaan afzien.

De druk op de natuur is ook fel toegenomen door die grootschalige aanpak. Kijk naar hoe men de bomen langs de wegen om doet met een massa excuses om ze te kunnen verbranden. Heel ons landschap moet er aan geloven. Wordt de kost meegeteld van pak het effect op toerisme of de afname van de levenskwaliteit daarvan? Natuurlijk niet.

Biocentrales zijn gewoon een ramp tenzij enkel gebruikt voor snoeihout als bijproduct noodzakelijk onderhoud. Maar dat is dan weer niet rendabel genoeg voor de grote bedrijven. Ze willen hele bomen kunnen omhakken en opstoken. Maar kan wel werken op niveau van individuele woningen. Small is beautiful.

Laatst gewijzigd door Bach : 16 september 2022 om 10:24.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:15   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Houtkachels zijn zeer vervuilend en men gaat ze massaal weer aansteken. Lange leve de kankers. De schoorsteenvegers kunnen niet volgen. Dank u wel 'groenen' en 'liberalen'.
Houtkachels werken met hernieuwbare brandstof, da's toch veel beter dan die smerige kerncentrales of het Russische aarsgas gedistileerd uit Nazi-Oekraïners aangekocht via China.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:20   #66
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat betwijfel ik ten zeerste. Men wil gewoon de verbranding uit handen nemen van de kleine man en overhevelen naar corporaties. Deel van de tendens naar totalitarisme. Daarom worden zaken zoals transportkosten niet meegerekend zodat lokale kleinschalige verbranding slechter uit de bus komt. Men kan echter even goed lokaal efficiënt verbranden en roet beter opvangen. Macht dient verdeeld te worden niet geacumuleerd in de handen van weinigen. Dat is vragen om problemen op den lange duur waar we allemaal van gaan afzien.

De druk op de natuur is ook fel toegenomen door die grootschalige aanpak. Kijk naa hoe men de bomen langs de wegen om doet met een massa excuses om ze te kunnen verbranden. Heel ons landschap.oet er aan geloven. Wordt de kost meegetekd vsn het effect op toerisme of levenskwaliteit daarvan? Natuurlijk niet.
https://houtrookvrij.nl/2019/12/14/m...ls-houtkachel/
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:26   #67
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Houtkachels werken met hernieuwbare brandstof, da's toch veel beter dan die smerige kerncentrales of het Russische aarsgas gedistileerd uit Nazi-Oekraïners aangekocht via China.
Onlangs een prijsvergelijking gezien tussen allerlei verwarmingsmethodes. Pelletkachels waren qua kosten vergelijkbaar met andere stookinstallaries.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:27   #68
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Beetje naast de kwestie. Gezondheid is ook maar een excuus in deze zaak.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:36   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Onlangs een prijsvergelijking gezien tussen allerlei verwarmingsmethodes. Pelletkachels waren qua kosten vergelijkbaar met andere stookinstallaries.
Pelletkachels zijn elektrische oerbosverbranders. Ja, dat kan goedkoop lijken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:36   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Houtkachels werken met hernieuwbare brandstof, da's toch veel beter dan die smerige kerncentrales of het Russische aarsgas gedistileerd uit Nazi-Oekraïners aangekocht via China.
Hout verbranden is wel co2 neutraal, dat wel.
Maar wat ge er allemaal van andere dingen mee in de lucht pompt, ALS ge slecht op huishoudelijk vlak bezig zijt, da's niet zo gezond.
Die moderne houtkachels zijn beter, maar ... tegelijk ook wel erg duur. Dus niet zo vaak te vinden in huizen waar slechts beperkte huishoudelijke budgetten beschikbaar zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:37   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Er zullen nog veel boompjes sneuvelen.
Of toch op z'n minst veel afgedankte meubels, met vernis of verf.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:38   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hout verbranden is wel co2 neutraal, dat wel.
Maar wat ge er allemaal van andere dingen mee in de lucht pompt, ALS ge slecht op huishoudelijk vlak bezig zijt, da's niet zo gezond.
Die moderne houtkachels zijn beter, maar ... tegelijk ook wel erg duur. Dus niet zo vaak te vinden in huizen waar slechts beperkte huishoudelijke budgetten beschikbaar zijn.
Snel dood is ook een goeie zaak voor het milieu en de (r)overheid.

Dus, steek die oude treinbiels maar in de open haard.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 10:45   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Beetje naast de kwestie. Gezondheid is ook maar een excuus in deze zaak.
Hij heeft wel gelijk. Kolen mag niet meer, mazout mag niet meer opnieuw eens dat uw mazoutketel versleten is. Wat mag dan nog? Wel, een warmwaterpomp of gas. Dat kost stukken van mensen.

En wat zeggen dan velen? Zual Demir kan de pot op, ik koop een houtkachel of pellets (ook duur geworden). Vervuiling of niet. Ik wil we me kunnen verwarmen met een minimum aan kosten.

Al deze politiekers zoals Demir zijn wereldvreemd. Met hun riante wedde weten ze niet meer wat er leeft in vele lagen van de bevolking. In ieder geval ik zal zo lang mogelijk op mazout stoken. Ik heb die installatie en koop er desnoods een nieuwe mazoutketel. Zuhal of niet. En als ik de ketel hier niet meer kan kopen dan ga ik naar Duitsland er eentje kopen. Wat wereldvreemde Zuhal van de NVA er ook moge over denken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 september 2022 om 10:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 11:03   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij heeft wel gelijk. Kolen mag niet meer, mazout mag niet meer opnieuw eens dat uw mazoutketel versleten is. Wat mag dan nog? Wel, een warmwaterpomp of gas. Dat kost stukken van mensen.

En wat zeggen dan velen? Zual Demir kan de pot op, ik koop een houtkachel of pellets (ook duur geworden). Vervuiling of niet. Ik wil we me kunnen verwarmen met een minimum aan kosten.

Al deze politiekers zoals Demir zijn wereldvreemd. Met hun riante wedde weten ze niet meer wat er leeft in vele lagen van de bevolking. In ieder geval ik zal zo lang mogelijk op mazout stoken. Ik heb die installatie en koop er desnoods een nieuwe mazoutketel. Zuhal of niet. En als ik de ketel hier niet meer kan kopen dan ga ik naar Duitsland er eentje kopen. Wat wereldvreemde Zuhal van de NVA er ook moge over denken.

Toemaatje.

Over vervuiling gesproken. in 2019 ...

Vlaamse ministers lieten zich 3 keer de wereld rondrijden op 3 maanden tijd
Opmerkelijk, maar wie zich het allermeest liet rondrijden, is de Vlaamse minister van Milieu en Omgeving, Zuhal Demir (N-VA)” Zij liet zich maar liefst zo’n 10.000 kilometer per maand rondrijden.”


Leasingwagen van Zuhal Demir en kosten per maand:
Zuhal Demir (N-VA) MERCEDES E 350e (2017) € 2.108,20. Plug in hybride.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 september 2022 om 11:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 11:10   #75
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Hout verbranden of hout laten composteren/ fermenteren in bos , emissies zijn en blijven het zelfde enkel de snelheid is anders.
Zielige groen geitenwollensokken politiekertjes.
leer wat meer van natuurkunde en scheikunde!!

Laatst gewijzigd door Deo : 16 september 2022 om 11:11.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 11:37   #76
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toemaatje.

Over vervuiling gesproken. in 2019 ...

Vlaamse ministers lieten zich 3 keer de wereld rondrijden op 3 maanden tijd
Opmerkelijk, maar wie zich het allermeest liet rondrijden, is de Vlaamse minister van Milieu en Omgeving, Zuhal Demir (N-VA)” Zij liet zich maar liefst zo’n 10.000 kilometer per maand rondrijden.”


Leasingwagen van Zuhal Demir en kosten per maand:
Zuhal Demir (N-VA) MERCEDES E 350e (2017) € 2.108,20. Plug in hybride.
Suggestie.

En ja, iedereen moet zuiniger gaan leven. En de ministers moeten zeker het voorbeeld geven. De wagen van Zemir kost op zijn minst 65.000 €. Er zijn echter al heel comfortabele wagens aan 30.000-35.000 €.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 20:55   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hout of kolen verbranden zal niet veel meer vervuilen dan gas of mazout.

De as valt naar beneden en wat er boven uitkomt is gewoon wat rook.
Zelfs weinig.

Volledig in de kou blijven is heel erg dodelijk en de beste remedie om ziekten te kweken. Ook heel slecht voor het hart.

bij correct gebruik is een houtkachel een uitstekend milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen.

https://www.knack.be/nieuws/milieu/h...-te-vervuilen/

Geloof die groene mensapen niet langer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 september 2022 om 21:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2022, 07:52   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hout of kolen verbranden zal niet veel meer vervuilen dan gas of mazout.

De as valt naar beneden en wat er boven uitkomt is gewoon wat rook.
Dan gas?

Zoals bij sigarettenrook, heel gezond.

Citaat:
Zelfs weinig.
Je ziet het zelfs niet als je blind bent.

Als de buurman stookt kun je de was buiten al niet laten drogen, want dan kun je ze opnieuw wassen.

Enkele meldingen - van een paar weken in 2019 - via:
Citaat:
https://www.luchtfonds.nl/algemeen/h...ia-luchtfonds/

“Help!” Recente overlastmeldingen via Luchtfonds

Publicatiedatum: 13 mei 2019

Stichting Luchtfonds inventariseerde de binnengekomen meldingen van houtrookoverlast van de afgelopen weken. Hieronder lees je een selectie: enkele anonieme citaten uit verschillende plaatsen in ons land, gerangschikt op alfabet.

AA EN HUNZE | “Hun rook slaat bij mij neer en kan niet weg”
“Ik heb nu al 2 jaar ernstig overlast van mijn buren. Hun rook slaat bij mij achter neer, kan niet weg maar komt bij mij naar binnen. Hun schoorsteen zit laag en vlakbij en achter een soort binnenplaats. Buurtbemiddeling heeft niet geholpen, ze trekken zich nergens wat van aan, ook niet van richtlijnen van de gemeente. Mijn rechtsbijstandsverzekering kan niets doen vanwege het ontbreken van wetgeving, de politie (goed contact) kan eveneens niets hierdoor. De hoop was op nieuw landelijk beleid maar ook daar blijkt men gezelligheid belangrijker te vinden dan frisse lucht in huis.”

AALSMEER | “Schoorsteen ter hoogte van onze slaapkamer”
“Buren hebben een open haard in de woning geplaatst. Wij wonen in een appartement op hoogte waar de schoorsteen naar buiten gaat. Rook komt zo de slaapkamer in. Ook hebben ze een haard in de tuin gezet.”

AMSTERDAM | “Smog van houtvuur”
“Smog van houtvuur in binnenstad Amsterdam.”

APELDOORN | “Smog in de wijk. Twee maanden bij moeder gewoond”
“Op sommige dagen hangt er gewoon een mist van houtrook in onze straat, smog. Ik heb ze geteld. In onze straat stoken 32 mensen met kachels of haarden. In ons huis hebben nu we voor 700 euro aan tochtstrippen aangebracht bij onze ramen en deuren. En we hebben drie luchtreinigers geplaatst. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op. Dagelijks moet ik ons huis schoonmaken en roet verwijderen. In het stookseizoen heb ik zelfs twee maanden bij mijn moeder gewoond, omdat ik hier ziek werd van de houtrook.”

BARENDRECHT | “We weten niet van het precies vandaan komt”
“We weten niet waar het allemaal precies vandaan komt. Er zijn heel veel mensen die open haarden en kachels hebben en dus is de overlast soms behoorlijk erg.”

EDE | “Wij slaan een noodkreet: help!”
“Wij hebben ontzettend veel last van meerdere buren in een oude woonwijk door structureel hout stoken. Wij hebben meerdere keren contact gehad met de grootste overlastveroorzaker. Dit heeft tot niks geleid en is opgelopen tot bedreiging toe. De overlast is vanaf een graad of 18 en lager doordat de houtkachels en openhaarden letterlijk de hele dag worden gebruikt om de huizen warm te stoken, dus afgezien van de warme zomerdagen het hele jaar door. Wij maken ons heel veel zorgen over de gezondheid van onszelf maar vooral van onze jonge kinderen. Wij maken ons nu al zorgen over de aankomende winter, ook al wordt er nu nog volop gestookt en slaan daarom een noodkreet: help!”

EINDHOVEN | “Al paar dagen een hele scherpe rooklucht”
“Hier hangt de hele middag en avond een scherpe rooklucht. Dit is deze week al een paar dagen achter elkaar!”

EINDHOVEN | “Buurman stookt hele dag, nu heb ik last van mijn longen”
“Wij hebben een buurman die puur en alleen hout stookt. Elke dag van de week tot in de avond laat. Met wind en zonder. Hij zorgt ook dat de verbranding niet volledig is; hij smoort zijn verbranding om goedkoper te kunnen stoken. Ondertussen heb ik last van mijn longen! Wij kunnen ons huis niet eens luchten, want de rooklucht is verschrikkelijk. Buurman geeft letterlijk aan er totaal niets om te geven wat het voor het milieu of ons buren doet! De gemeente zegt niet te kunnen handhaven, omdat er geen overlast zou zijn. Terwijl ook onze andere buren letterlijk handdoeken in de schuifpui hebben liggen om de rooklucht tegen te gaan. Ik maak me grote zorgen om mijn eigen gezondheid, maar ook die van onze dochter en buren.”

GAANDEREN | “Af en toe gaat zelfs mijn rookmelder af”
“Door de vermeerdering van houtkachels in de buurt, is mijn astma sterk verergerd, de laatste jaren. Woensdagmiddag, de avonden en weekenden, wordt er in Gaanderen veel gestookt. Mijn rookmelder in huis gaat af en toe af door die rooklucht. Hoop dat de politiek deze problematiek oppakt.”

GORREDIJK | “Kachel staat 6 meter van ons vandaan”
“Buurman heeft een houtkachel voor in de winter en een terraskachel voor in de zomer. Deze staat 6 meter bij onze terrasdeuren vandaan. Dus als er wordt gestokt, dan krijgen we de volle laag rook en stank in huis. Gemeente kan niets doen en politie ook niet. Hebben gesprek bij de gemeente gehad, wat op niets uitgelopen is. We worden van het kastje naar de muur gestuurd. Wij zijn ten einde raad. Buurman is niet voor rede vatbaar. Geen idee meer wat we verder nog kunnen doen”

HAREN | “Houtrook slecht voor onze nachtrust”
“Haren is een dorp met veel houtkachels. Rondom onze woning staan vele woningen met een houtkachel. Steeds meer houtkachels worden als hoofdverwarming gebruikt en staan dus een groot deel van de dag aan. Ventileren kunnen wij daardoor alleen in de nacht. Met regelmaat ruik je voor 8 uur ’s ochtends de houtrook alweer binnen komen. Wil je deze rook niet in je woning, dan moet je snel je ramen dicht doen. Op ieder willekeurig moment van de dag kun je houtrook waarnemen. De houtrook blijft dan rondom onze woning en in de straat hangen.”

“Nu een paar winters achtereen hebben wij ook houtrook op de slaapkamers, wat invloed heeft op onze nachtrust. Dit geldt ook voor onze kinderen. Als moeder kan ik ze er niet tegen beschermen. Ondanks het tijdig sluiten van ramen komt de houtrook het huis binnen. Wij roken bewust niet. Wel hebben wij ongezonde lucht in ons huis door toedoen van anderen. Zo ervaar ik daardoor ook moeite met het drogen van de was. Binnenshuis ontstaat een ongezond en onaangenaam klimaat. Wanneer onze kinderen buiten spelen, is dat vaak in de houtrook. Ook rondom de speeltuin in onze straat staan huizen met houtkachels. Vaak is in deze speeltuin ook houtrook waar te nemen. Dit betekent dat kinderen niet in gezonde buitenlucht spelen. Dan is binnen spelen de meest gekozen optie. Waar kun je nog zijn in frisse lucht?”

“Ook valt mij op dat kinderen op schoolpleinen vaak in houtrook spelen of dat houtrook is te ruiken in het klaslokaal. Rondom scholen staan immers ook huizen waar gestookt wordt. We zijn na vele jaren met elkaar bewust van de gevaren van de sigaret en tegelijk zetten we elkaar in woonwijken in de rook. Dit kan ik niet rijmen met elkaar!”

OVERVEEN | “Misselijkheid, moeilijke ademhaling, hoofdpijn”
“Help!!! Dagelijks heb ik last van de openhaard van mijn overburen. Het is zo erg dat ik diverse lichamelijke klachten heb: stank in huis, hoofdpijn, misselijk, moeilijke ademhaling, slijm in mijn keel en neus. Stokende buren willen hun leefstijl niet aanpassen. En wie zegt dat het van hun openhaard komt, is de reactie van mijn overburen.”

RHEDEN | “Ademhalingsproblemen; we worden uitgerookt”
“We worden gewoon uitgerookt en hebben veel ademhalingsproblemen. Ventileren kan niet meer. We snappen niet dat deze kankerverwekkende uitstoot gedoogd wordt! Een APV zou een goed begin zijn, maar men mag niet in de privésfeer van de stoker treden. De openbare ruimte wordt echter danig vervuild dus moet er toch iets mogelijk zijn. Gemeente Rheden heeft ons een luisterend oor geboden maar komt er vooralsnog niet uit. We blijven met elkaar in overleg. Waar blijft de overheid! Gemeenten moeten worden gesteund en snel; want steeds meer inwoners blijken vanwege de energietransitie te stoken op hout, waar men gemakkelijk en voordelig aan kan komen.”

WOLVEGA | “Er is geen één straat meer zonder houtrookwalm”
“Ik kreeg fysieke klachten van houtrook: pijnlijke keel, brandende ogen, hoofdpijn en misselijkheid. Een andere buurman, drie huizen verderop, had last van roet op de vensterbanken van dezelfde houtkachel. Mijn buren-met-houtkachel-aan-de-zijkant informeerden me dat er nog vier andere woningen met een houtkachel in mijn directe woonomgeving staan. Zij zouden rekening met me houden. Vorige week donderdag en vrijdag heb ik het grootste deel van de dag in de stank en dus met ramen en deuren dicht gezeten. Vandaag kon ik het raam van mijn slaapkamer aan de voorkant niet open zetten omdat daar een kachel stank uitstootte, en in mijn met schuttingen omheinde tuin bleef de stank van de buren-aan-de-zijkant hangen. Onderweg op de fiets sloeg me laatst de schrik me om het hart, want ik ben niet door één straat gefietst zonder op enig moment tegen een walm van houtrook aan te rijden. Mensen lijken ook te denken dat de houtkachel de vervanger van gas moet zijn omdat het duurzaam zou zijn en het goedkoop stoken schijnt te zijn. Waarschijnlijk hebben ze geen flauw benul hoe schadelijk de uitstoot ervan is.”

UDEN | “Het ruikt aangebrand in huis door vuurkorven”
“Wij hebben overlast van vuurkorven in de wijk. Wij kunnen onze ramen/deuren niet open doen, luchtvensters zitten dicht. En dan nog ruikt het in huis aangebrand. Oftewel, het stinkt behoorlijk.”

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2022 om 08:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2022, 09:04   #79
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Gezond of niet.. de kachel zal komende winter toch wat vaker branden als anders.. goed gedroogd hout van eigen kweek..
En dankzij de kachel-ventilators heb ik tot 20% minder houtblokken nodig voor evenveel warmte..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2022, 09:30   #80
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hout of kolen verbranden zal niet veel meer vervuilen dan gas of mazout.

De as valt naar beneden en wat er boven uitkomt is gewoon wat rook.
Zelfs weinig.

Volledig in de kou blijven is heel erg dodelijk en de beste remedie om ziekten te kweken. Ook heel slecht voor het hart.

bij correct gebruik is een houtkachel een uitstekend milieuvriendelijk alternatief voor fossiele brandstoffen.

https://www.knack.be/nieuws/milieu/h...-te-vervuilen/

Geloof die groene mensapen niet langer.
Een promoartikel van de verkopers van hout. Die gaan we nogal geloven. Alle wetenschappelijke studies geven aan dat van alle vormen van verwarming die op hout de dodelijkste en meest vervuilende is. Veel hout blijkt ook afkomstig van de laatste (Europese) oerbossen.

Theorie en praktijk lopen danig uit elkaar wanneer het om hout en verbranding gaat.

Citaat:
Moderne houtkachel stoot 4 keer meer fijn stof uit dan steenkoolcentrale

Een groter probleem: houtverbranding thuis is veel vervuilender dan industriële verbranding. Ook als je correct stookt en de wettelijke waarden respecteert. Zelfs de modernste kachels die voldoen aan de strengste normen stoten nog ettelijke keren meer fijnstof uit dan grote industriële verbrandingsinstallaties.

Zo mag een moderne houtkachel wettelijk maximaal 40 milligram fijn stof per kubieke meter uitstoten. Dat is 8 keer meer dan een grote biomassacentrale (5 mg/m³). Zelfs een steenkoolcentrale doet beter. Het laatste grote project voor een steenkoolcentrale in de Antwerpse haven dateert van 7 jaar geleden. Toen al mocht de centrale niet meer dan 10 mg per kubieke meter fijn stof uitstoten: 4 maal minder dan een moderne houtkachel, en zelfs nog drie keer minder dan een moderne pelletkachel.

Voor open haarden is het verschil zelfs nog een pak groter. Officieel mogen die tot 300 milligram fijn stof per kubieke meter uitstoten, 60 keer meer dan de grootste biomassacentrales dus, en 30 keer meer dan een steenkoolcentrale.
Waanzin. Kerncentrales stilleggen en weigeren er nieuwe te bouwen en terwijl massa's kanker de lucht in blazen omdat hout 'hernieuwbaar' is. Fuck de 'groenen'.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be