Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie.

 
 
Discussietools
Oud 26 januari 2007, 21:29   #1
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard Het VB versus de Joodse Gemeenschap

Mijnheer Marinower,

Wat gevoel geeft het u, als iemand als Philip Dewinter systematisch de Antwerpse Joodse Gemeenschap gaat opvrijen, terwijl nog niet langer dan twee jaar geleden op de ijzerwake (een initiatief van het VB-aanhansel "Voorpost" ) collaboratie-figuren als Laplasse en Staf De Clercq uitvoerig werden gehuldigd, vooral als we weten dat iemand als Staf De Clercq vooral bekend stond als een meer dan overtuigd antisemiet (de inhoud van speeches van hem bewijzen dat) ??

mvg
Pietje is offline  
Oud 26 januari 2007, 21:50   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Beste Pietje,

Welk gevoel geeft het jou dat Thomas Jefferson, geroemd als één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Verenigde Staten, een slavenhouder was?

mvg
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 26 januari 2007 om 21:51.
lombas is offline  
Oud 27 januari 2007, 09:31   #3
Ciccio
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2006
Locatie: Hazegras Polders
Berichten: 298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Beste Pietje,

Welk gevoel geeft het jou dat Thomas Jefferson, geroemd als één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Verenigde Staten, een slavenhouder was?

mvg
In zijn tijd, was het bezitten van slaven deontologisch gezien geen ramp. Slaven - net zoals bij de Romeinen - werden niet behandeld als beesten (zoals velen mss denken). Doch moet men ze zien als de hedendaagse werkende klasse (zoals ik - en waarschijnlijk ook u).

Antisemitisme (of rascisme in t algemeen) echter, kan onder geen enkele tijdsgeest of omstandigheden worden goedgepraat. Het is verwerpelijk en het zal altijd zo blijven.

ps. het verwondert me toch, dat velen hier op dit forum, de gruwels van de holocaust proberen te minimaliseren.
Tot op zekere hoogte kan ik Vlaams Nationalisme begrijpen (al ben ik er zelf geen aanhanger van). Maar Staf Declerq zien als een held, is voor mij meer de Duivel ter vriend nemen, dan het uiten van chauvinistische gevoelens.
Ciccio is offline  
Oud 27 januari 2007, 10:08   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht
In zijn tijd, was het bezitten van slaven deontologisch gezien geen ramp. Slaven - net zoals bij de Romeinen - werden niet behandeld als beesten (zoals velen mss denken). Doch moet men ze zien als de hedendaagse werkende klasse (zoals ik - en waarschijnlijk ook u).

Antisemitisme (of rascisme in t algemeen) echter, kan onder geen enkele tijdsgeest of omstandigheden worden goedgepraat. Het is verwerpelijk en het zal altijd zo blijven.

ps. het verwondert me toch, dat velen hier op dit forum, de gruwels van de holocaust proberen te minimaliseren.
Tot op zekere hoogte kan ik Vlaams Nationalisme begrijpen (al ben ik er zelf geen aanhanger van). Maar Staf Declerq zien als een held, is voor mij meer de Duivel ter vriend nemen, dan het uiten van chauvinistische gevoelens.
Ik ben geen Vlaams-nationalist, noch een Holocaust-minimalisator, noch een anti-joods persoon. Het valt me echter op dat de formulering "tijdsgeest" enkel geldt als het "je" uitkomt. Slavernij kunnen we goedpraten, dat is een gevolg van de heersende mentaliteit (hoewel het al sinds de Oudheid een verhit debat is, en ik denk ook meteen aan mensen als de las Casas); maar anti-joodsheid, nee, dat is meteen van in't begin verwerpelijk.

En natuurlijk is dat verwerpelijk, maar niet gezien de mentaliteitsgeschiedenis. Folteren is onmenselijk, niet zo vroeger. Mensen veranderen, en het is altijd de neiging om vanuit het nu het verleden te bekritiseren. Maar wees dan consequent, en praat niet slavernij goed omdat ze "goed behandeld werden" (ik zie geen nuance in je uitleg, je schakelt meteen een slaaf in Rome gelijk aan de slaaf in Campania en de slaaf in de zoutmijnen). Ze zijn allebei verwerpelijk, en akkoord, het is bevreemdend om te weten wat de gedachtegoeden van mensen in het verleden waren.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 27 januari 2007 om 10:11.
lombas is offline  
Oud 27 januari 2007, 10:55   #5
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Beste Pietje,

Welk gevoel geeft het jou dat Thomas Jefferson, geroemd als één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Verenigde Staten, een slavenhouder was?

mvg
mama:Lombaske waarom heb jij dat snoepje gestolen in de snoepwinkel?

lombas:Ma mama waar da gij nu over begint er sterven wel dagelijks mensen van de honger hoor...
largo_w is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:08   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
mama:Lombaske waarom heb jij dat snoepje gestolen in de snoepwinkel?

lombas:Ma mama waar da gij nu over begint er sterven wel dagelijks mensen van de honger hoor...
Zoals vlak boven je staat uitgelegd, was het niet mijn bedoeling "iets goed te praten". Integendeel. Maar mét begrip voor mentaliteitsverandering.

Waarom eren mensen Jefferson? Omdat hij als één van de grote "Bevrijders" kan gerekend worden, zeker voor Noord-Amerika, maar niet omdat hij slaven hield. Zo is het perfect mogelijk iemand te eren voor een bepaald stuk van zijn gedachtegoed of daden, en niet voor een ander.

Miljoenen mensen eren Tolkien en geven geld aan boeken en films in zijn naam. Ze doen dat niet omdat hij Franco steunde of dat hij Rusland eerder dan Hitler als "het grote Kwaad" zag.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:12   #7
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zoals vlak boven je staat uitgelegd, was het niet mijn bedoeling "iets goed te praten". Integendeel. Maar mét begrip voor mentaliteitsverandering.

Waarom eren mensen Jefferson? Omdat hij als één van de grote "Bevrijders" kan gerekend worden, zeker voor Noord-Amerika, maar niet omdat hij slaven hield. Zo is het perfect mogelijk iemand te eren voor een bepaald stuk van zijn gedachtegoed of daden, en niet voor een ander.

Miljoenen mensen eren Tolkien en geven geld aan boeken en films in zijn naam. Ze doen dat niet omdat hij Franco steunde of dat hij Rusland eerder dan Hitler als "het grote Kwaad" zag.
Welke is dat dan?

Je wil niet goedpraten maar door je opmerking minimaliseer je automatisch...

Laatst gewijzigd door largo_w : 27 januari 2007 om 11:13.
largo_w is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:15   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Welke is dat dan?

Je wil niet goedpraten maar door je opmerking minimaliseer je automatisch...
Wacht es even, waar precies minimaliseer ik iets?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:24   #9
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wacht es even, waar precies minimaliseer ik iets?
In uw begin antwoord...maar duidelijk zonder het zelf te beseffen...
largo_w is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:30   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik denk dat het aan jouw gebrek aan gevoel voor wit ligt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 27 januari 2007, 11:44   #11
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat het aan jouw gebrek aan gevoel voor wit ligt.
Misschien maar daar had jij maar rekening mee kunnen houden
largo_w is offline  
Oud 27 januari 2007, 12:57   #12
Claude Marinower
 
 
Claude Marinower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2007
Berichten: 33
Standaard

Zij die mijn politiek optreden enigszins volgen weten dat ik nooit enig geheim gemaakt heb van mijn analyse van het opvrijen van de joodse gemeenschap in Vlaanderen door het VB. Het volstaat voor diegenen die hieraan zouden twijfelen om mijn herhaaldr tussenkomsten desbetreffend na te lezen en recent nog in de Commissie Buitenlandse Zaken van de Kamer van Volksvertegenwoordigers na de incidenten in Beringen, en naar aanleiding van de tussenkomst van het VB in Beringen.

Dat deed ik ook reeds onmiddellijk na de Staf De Clercq herdenking geregisseerd door een vooraanstaand NVA politicus uit Antwerpen, en toenmalig gemeenteraadslid. De foto's van deze herdenking tonen trouwens de leiders van het VB aldaar prominent aanwezig. Waar ik kom, wie ik ook sprak en spreek wijs ik in de schoot van de joodse gemeenschap en elders op dit optreden.

En voor zover er nog twijfel bestond, wijs ik graag op de zeer recente vorming van een europese fractie geleid door een franse professor die zeer recent een veroordeling opliep wegens negationisme, en waarin niet een partijmedewerker zoals R.R. zetelt maar wel de voorzitter van het VB.

Ik denk dat het na deze korte en onvolledige opsomming niet meer echt nodig is verder te peilen naar wat ik voel bij het opvrijen van de joodse gemeenschap door het VB...
Claude Marinower is offline  
Oud 27 januari 2007, 14:59   #13
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris
 
Vlaams-nationalist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Berichten: 2.951
Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Claude Marinower Bekijk bericht
Zij die mijn politiek optreden enigszins volgen weten dat ik nooit enig geheim gemaakt heb van mijn analyse van het opvrijen van de joodse gemeenschap in Vlaanderen door het VB. Het volstaat voor diegenen die hieraan zouden twijfelen om mijn herhaaldr tussenkomsten desbetreffend na te lezen en recent nog in de Commissie Buitenlandse Zaken van de Kamer van Volksvertegenwoordigers na de incidenten in Beringen, en naar aanleiding van de tussenkomst van het VB in Beringen.

Dat deed ik ook reeds onmiddellijk na de Staf De Clercq herdenking geregisseerd door een vooraanstaand NVA politicus uit Antwerpen, en toenmalig gemeenteraadslid. De foto's van deze herdenking tonen trouwens de leiders van het VB aldaar prominent aanwezig. Waar ik kom, wie ik ook sprak en spreek wijs ik in de schoot van de joodse gemeenschap en elders op dit optreden.

En voor zover er nog twijfel bestond, wijs ik graag op de zeer recente vorming van een europese fractie geleid door een franse professor die zeer recent een veroordeling opliep wegens negationisme, en waarin niet een partijmedewerker zoals R.R. zetelt maar wel de voorzitter van het VB.

Ik denk dat het na deze korte en onvolledige opsomming niet meer echt nodig is verder te peilen naar wat ik voel bij het opvrijen van de joodse gemeenschap door het VB...
Inderdaad, ook ik ben afwijzend t.o.v. de houding van het Blok naar de joodse gemeenschap toe, weliswaar om andere redenen. De partijpolitieke vertegenwoordiger van de Vlaamse Beweging moet haar idealen trouw blijven en deze niet omwille van kiespotentieel opzij schuiven. Wanneer een FDW bvb. spreekt over de joods-christelijke traditie van het Westen komt elk haartje op mijn lichaam dan ook recht. Net zomin ik iets gemeen heb (in Vlaanderen!) met een islamiet, heb ik dat niet met een jood.

Verschillende VB'ers zien in de jood een mede-bondgenoot tegen de oprukkende Islam. Ik kan hier ergens volgen in de strijd tegen de Islam, maar mijn prinicipe zegt duidelijk neen. De vijand van mijn vijand hoeft mijn vriend niet te zijn.

Maar laat me duidelijk zijn, iets tegen joden in het algemeen heb ik niet. Wel verafschuw ik de zionistische imperialistische politiek die Israël voert en waar jammer genoeg veel joden zich mee vereenzelvigen. Maar joodse groeperingen als Neturei Karta ( www.nkusa.com ) steun ik voor de volle honderd procent! Geen anti-semitisme dus, wel anti-zionisme!!
Vlaams-nationalist is offline  
Oud 27 januari 2007, 17:18   #14
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid
 
Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 1.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom eren mensen Jefferson? Omdat hij als één van de grote "Bevrijders" kan gerekend worden, zeker voor Noord-Amerika, maar niet omdat hij slaven hield. Zo is het perfect mogelijk iemand te eren voor een bepaald stuk van zijn gedachtegoed of daden, en niet voor een ander.
Met dat verschil dat -in het geval van Staf De Clercq- het gedachtegoed waarvoor hij gehuldigd wordt en het 'foute' stuk van zijn gedachtegoed (én daden) nogal... dicht bij elkaar liggen.
Zijne Heerlijkheid is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be