Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie.

 
 
Discussietools
Oud 23 januari 2007, 02:00   #1
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter
 
Voodoo Child's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 2.133
Standaard Racisme in het voetbalstadion ...

Beste heer Marinower,

U heeft in december in de kamercommissie binnenlandse zaken minister Dewael geïnterpelleerd over de racistische spreekkoren in de voetbalstadions. U maakte daar onder meer de opmerking dat u het een spijtige zaak vond dat er zo weinig PV's werden opgesteld door de politie en het feit dat er tot nu toe nog maar één keer een wedstrijd is stilgelegd wegens "haatdragende" spreekkoren.
Ondertussen is er vanuit het kabinet van minister Dewael een rondzendbrief verzonden waarin de kruistocht tegen racistische spreekkoren wordt omgebogen naar het creëeren van een politiek correct voetbalstadion. Niet alleen worden de oerwoudgeluiden en racistische liederen geviseerd, maar ook liederen die kwetsend of provocerend kunnen zijn t.o.v. gehandicapten, holebi's of zieken. Kortom zowat alles wat kwetsend, discrimerend of racistisch is moet volgens deze nieuwe richtlijn uit het stadion verdwijnen.

Als voetbalsupporter schaar ik mij achter alle campagnes en maatregelen om de oerwoudgeluiden en het blinde racisme van onze velden te weren. Maar ik stel mij echter zeer ernstige vragen bij de nieuwe richtlijn die in de omzendbrief staat. Bij toepassing van deze richtlijn zou men probleemloos elke supporterskern meerdere keren per speeldag kunnen bestraffen, aangezien ongeveer elk negatief geladen supporterslied hiertegenin druist. Het kan zijn dat de heren van stand zich hiervan willen distantiëren, maar deze negatief geladen supportersliederen maken integraal deel uit van het volkse vermaak dat voetbal heet. Zo zal een speler die zich al te gemakkelijk laat vallen steevast onthaald worden met een fluitconcert en het scanderen van "strandjannet olé olé", een scheidsrechter die niet naar behoren fluit zal zo getrakteerd worden op het scanderen van "strontarbitter, u moeder is een ****" of zelfs "vuile zwette" (wat dan een verwijzing is naar zijn outfit). Zelfs de meer dan normale verbale rivaliteit tussen de verschillende supporterskernen zou door de richtlijn aan banden worden gelegd. Aangezien het deze supporterskernen zijn die het voetbal maken tot wat het is en het ook voor een groot stuk financieel dragen, lijkt het mij niet zo gek om tot de conclusie te komen dat deze richtlijn buiten de realiteit is opgemaakt.

Graag had ik hier uw mening over.

Laatst gewijzigd door Voodoo Child : 23 januari 2007 om 02:04.
Voodoo Child is offline  
Oud 25 januari 2007, 17:35   #2
Claude Marinower
 
 
Claude Marinower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2007
Berichten: 33
Standaard

De omzendbrief van minister Patrick Dewael heeft niets te maken met supportersliederen die niet meer zouden toegelaten worden.
Reeds lang klaag ik racisme en antisemitisme aan in en rond de stadia. Waarom zouden in stadia supporters bepaalde grenzen mogen overschrijden die buiten de stadia niet toegelaten zijn? Sociale controle blijkt nodig te zijn. Steeds moet ik opmerken dat de bereidheid van sommige clubs om effectief acties te ondernemen niet bijzonder groot is. Alle eerdere initiatieven door de voetbalbond en de minister zijn niet voldoende gebleken (o.a. campagne "hang de aap niet uit" of zwart-witte bandjes). Op 13 december 2006 kwam ik desbetreffend tussen in de Kamer.

De omzendbrief van minister Dewael met daarin tal van richtlijnen om racistische en kwetsende spreekkoren in het voetbal aan banden te leggen, is een noodzaak. Wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens personen of groepen omwille van ras, huidskleur en afkomst, maar ook omwille van seksuele geaardheid, handicap of
gezondheidstoestand, kan daarvoor gestraft worden. Dit geldt niet alleen voor spreekkoren, maar ook voor symbolen, vlaggen en spandoeken.
De omzendbrief beoogt een combinatie van preventie en repressie en wil met alle actoren tot een stappenplan komen.

Met vriendelijke groeten,

Claude Marinower
Claude Marinower is offline  
Oud 25 januari 2007, 17:56   #3
Scofield
Burger
 
Scofield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2007
Berichten: 105
Standaard

Wat vind u persoonlijk van zijn voorstellen? En in het bijzonder van het afschaffen van bepaalde rugnummers (18 en 88)? Gaat hij hier niet wat ver in?
Scofield is offline  
Oud 25 januari 2007, 22:18   #4
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter
 
Voodoo Child's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 2.133
Standaard

Dank u zeer voor uw reactie,

Doch zat ik nog met een aantal vragen.

Vreest u niet dat de nieuwe richtlijn die een zeer lage tolerantiegrens aanmoedigt de poorten kan openzetten naar een reeks van onredelijke klachten en stadionverboden ?
Ik herinner mij in ieder geval de match tussen GBA en AA Gent waar 2 AA Gent supporters een PV kregen voor het zingen van "Het is een vak voor racisten", wat iets perfect normaal is in de verbale rivaliteit tussen supportersgroepen, beerschot heeft nu eenmaal al decenia lang een racistische reputatie.

Als uw fractie de steun geeft aan de harde aanpak van racisme in het voetbal, waarom verleende ze die dan niet bij de invoering van de praktijktest ?
Discriminatie in het dagdagelijkse leven is een veel ernstiger probleem, de praktijktest is voor de meeste gevallen van discriminatie de enige methode om ze aan te tonen. Het compromis van de omgekeerde bewijslast is zo slechts een doekje voor het bloeden.

Met vriendelijke groet,

vc
Voodoo Child is offline  
Oud 26 januari 2007, 18:29   #5
Claude Marinower
 
 
Claude Marinower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2007
Berichten: 33
Standaard

Het is zeker niet de bedoeling van de "strijd"tussen de verschillende supportersgroepen aan banden te leggen, in tegendeel. Wat is er inderdaad mooier dan de gezangen van de fans van de twee rivaliserende ploegen die over U neerdaalt en waarvan je soms ook koude rillingen kan krijgen, zelfs wanneer je maar de wedstrijd op televisie belijkt zoals bij een engelse topper.

Wat echter onaanvaardbaar is en dient gestopt te worden zijn de racistische koren, de oerwoudgeluiden, de antisemitische spreekkoren, het gesis van gas,
de fascisctische groet en andere niet tolereerbare gedragingen.

Er is geen enkele reden waarom binnen een voetbalstadion op dat vlak andere normen zouden dienen te gelden als elders in onze maatschappij.

Bovendien is het misschien tijd dat er ook een zekere sociale controle wordt ingevoerd van andere "echte" supporters die in de tribune of op de staanplaatsen waar dergelijke spreekoren of gezangen starten, deze te counteren met handgeklap of met de schuldigen aan te wijzen aan de stewards zodat zij die door dergelijk optreden hun plaats niet binnen een sportstadion zouden moeten hebben, zouden kunnen verwijderd worden, en hun club niet te schande zou moeten worden gemaakt.

Ik heb herhaaldelijk tussenkomsten met dat opzet gehouden en heb samen met U dienen vast te stellen dat niettegenstaande de verschillende inititatieven die de laatste jaren werden genomen, nationaal of internationaal, deze gesel nizt is kunnen ingedijkt worden.

Laten we samen hopen dat deze omzendbrief hiertoe meer dan kan bijdragen
Claude Marinower is offline  
Oud 30 januari 2007, 15:40   #6
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Claude Marinower Bekijk bericht
Het is zeker niet de bedoeling van de "strijd"tussen de verschillende supportersgroepen aan banden te leggen, in tegendeel. Wat is er inderdaad mooier dan de gezangen van de fans van de twee rivaliserende ploegen die over U neerdaalt en waarvan je soms ook koude rillingen kan krijgen, zelfs wanneer je maar de wedstrijd op televisie belijkt zoals bij een engelse topper.

Wat echter onaanvaardbaar is en dient gestopt te worden zijn de racistische koren, de oerwoudgeluiden, de antisemitische spreekkoren, het gesis van gas,
de fascisctische groet en andere niet tolereerbare gedragingen.

Er is geen enkele reden waarom binnen een voetbalstadion op dat vlak andere normen zouden dienen te gelden als elders in onze maatschappij.

Bovendien is het misschien tijd dat er ook een zekere sociale controle wordt ingevoerd van andere "echte" supporters die in de tribune of op de staanplaatsen waar dergelijke spreekoren of gezangen starten, deze te counteren met handgeklap of met de schuldigen aan te wijzen aan de stewards zodat zij die door dergelijk optreden hun plaats niet binnen een sportstadion zouden moeten hebben, zouden kunnen verwijderd worden, en hun club niet te schande zou moeten worden gemaakt.

Ik heb herhaaldelijk tussenkomsten met dat opzet gehouden en heb samen met U dienen vast te stellen dat niettegenstaande de verschillende inititatieven die de laatste jaren werden genomen, nationaal of internationaal, deze gesel nizt is kunnen ingedijkt worden.

Laten we samen hopen dat deze omzendbrief hiertoe meer dan kan bijdragen
Sorry beste heer, maar hier ben ik het helemaal niet mee eens, een invoering voor controle op sociaal gedrag is zelf een uitglijding naar een politie staat ! Een het gedrag of hoe men dat ook mag noemen moet a-politiek blijven maw gedrag, omvang,beeld, kledij,etz (ook al blijkt het extreem, fundamentalistisch, onfatsoenlijk of hoe je dat ook wilt noemen ,what ever )...behoren tot een privé aanhang en de politiek mag daarmee niet moeien !
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"

Laatst gewijzigd door Lincoln : 30 januari 2007 om 15:42.
Lincoln is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be