Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit.

 
 
Discussietools
Oud 13 februari 2007, 13:04   #1
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard spirit en onvoorwaardelijk basisinkomen ?

Hoe staat spirit tegenover het toch wel links liberale idee van een onvoorwaardelijk basisinkomen dat niet uit belasting op arbeid wordt gefinancierd ?
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 februari 2007 om 13:05.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 13 februari 2007, 15:31   #2
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Daar wil ik wel op antwoorden.

Alle Vlaamse partijen zijn gewoon tegen een onvoorwaardelijk inkomen.

De afspraken zijn al (binnenskamers) gemaakt om de Vlaming wat meer arbeidslustig te maken.
Gaat duidelijker worden na de verkiezingen , natuurlijk.

Tot uw dienst.
Don Quichote is offline  
Oud 13 februari 2007, 19:57   #3
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Elk inkomen zou gerelateerd moeten zijn aan de 100 (om maar eens een getal te nemen) hoogste inkomens uit ons land (of ons continent of onze aarde, naargelang de evolutie) en zou dan minsten 1/3 daarvan moeten bedragen.
Vreed simpel in te voeren, vreed makkelijk in onderhoud. Het vraagt gewoon wat bereidwilligheid van de achteroverdrukkers.
the_dude is offline  
Oud 13 februari 2007, 20:13   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Diep in mijn binnenste ben ik echt voor het onvoorwaardelijke basisinkomen om armoede te bestrijden,maar ik ben tegen het idee van geboorterecht,recht op natuurlijke hulpbronnen,enz ....... Werk is het antwoord op armoede !!!! En ik ben een arme dus.. duveltje382
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
Oud 14 februari 2007, 19:58   #5
Geert Lambert
 
 
Geert Lambert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 167
Standaard

Basisinkomen is een prima idee. Maar hoe we het zullen betalen als het niet uit belastingen (uit arbeid) komt, is me een raadsel. Uit belastingen uit consumptie? Alsof dat voor de massa een groot verschil zou maken.
Geert Lambert is offline  
Oud 15 februari 2007, 08:02   #6
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Basisinkomen is een prima idee. Maar hoe we het zullen betalen als het niet uit belastingen (uit arbeid) komt, is me een raadsel. Uit belastingen uit consumptie? Alsof dat voor de massa een groot verschil zou maken.
Je had het dus directer, eerlijker en simpeler kunnen zeggen.

"Vergeet het onvoorwaardelijk basisinkomen."
Don Quichote is offline  
Oud 15 februari 2007, 11:50   #7
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Basisinkomen is een prima idee. Maar hoe we het zullen betalen als het niet uit belastingen (uit arbeid) komt, is me een raadsel. Uit belastingen uit consumptie? Alsof dat voor de massa een groot verschil zou maken.
Het grote voordeel van belastingen enkel heffen op consumptie, is de grote vermindering van zwartwerk. Werknemers gaan er nog maar weinig voordeel uit halen om mensen illegaal tewerk te stellen, zodat er uiteindelijk meer belastingen binnenkomen en er een hele hoop bespaard kan worden op controleurs.

Ook zou je een plafond moeten kunnen instellen voor hoge inkomens en beperkende maatregelen tegen offshore outsourcing. Vindt u het normaal wanneer een CEO 5000x zoveel verdiend als de minst verdienende medewerker in zijn bedrijf? Vindt u het normaal dat een CEO, sportman of acteur op één jaar meer verdient dan de meeste mensen op hun hele leven en daarmee genoeg om te rentenieren?!?

Er zijn noch tal van andere manieren waarmee je de maatschappij gezonder en betaalbaarder maakt. Je hebt er enkel moed en inzet voor nodig.
IlluSionS667 is offline  
Oud 15 februari 2007, 17:24   #8
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Basisinkomen is een prima idee. Maar hoe we het zullen betalen als het niet uit belastingen (uit arbeid) komt, is me een raadsel. Uit belastingen uit consumptie? Alsof dat voor de massa een groot verschil zou maken.

Dit maakt wel degelijk een verschil.
Ik zal dit aantonen met een simpel voorbeeld.

Iemand is werkloos en trekt een uitkering.
Deze persoon wil een nieuwe wagen kopen.
De VW die hij eerst voor ogen had, vindt hij uiteindelijk te duur en hij kiest voor een Koreaans merk.
Wat zorgt er voor het grote prijsverschil?
De last op arbeid.

Belasting op consumptie zorgt ervoor dat onze VW of Ford beterkoop wordt en de ingevoerde koreaan duurder. Hierdoor gaan onze mensen meer eigen (beterkope producten) kopen.
De kassa rinkelt op deze manier tweemaal.
1. Beterkope arbeid
2. Meer werk (minderwerklozen).
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline  
Oud 15 februari 2007, 17:57   #9
eddy123
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juli 2003
Berichten: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Basisinkomen is een prima idee. Maar hoe we het zullen betalen als het niet uit belastingen (uit arbeid) komt, is me een raadsel. Uit belastingen uit consumptie? Alsof dat voor de massa een groot verschil zou maken.
Het basisinkomen bestaat al in beperkte mate en voor bepaalde groepen
Het eenvoudiger en duidelijker maken zou al een enorme stap in de goede richting zijn van een eerlijk basisinkomen voor iedereen

Ik denk hierbij aan kindergeld en belastingsvrije sommen voor kinderlast omzetten in een basisinkomen voor kinderen
Zo wordt het voordeel ten gevolge van kinderlast niet meer afhankelijk van het inkomen van de ouder(s) al naargelang de schaal waar de belastingsvrije sommen kunnen ingebracht worden

Ook de belastingsvrije sommen voor de thuiswerkende partner kan omgezet worden in een basisinkomen zonder dat het de staat ook maar iets kost als men rekening houdt met de meerontvangsten aan belasting

Zo kan men ook de werkloosheidsuitkering beperken in tijd en laten overgaan in een basisinkomen

Als u echt een voorstander bent van een basisinkomen zou u de bestaande fiscale voordelen reeds kunnen omzetten en dan zien hoe het verder moet
Het basisinkomen is de ideale manier voor wie eens (een tijdje) uit de ratrace wil stappen
eddy123 is offline  
Oud 16 februari 2007, 08:42   #10
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dit maakt wel degelijk een verschil.
Ik zal dit aantonen met een simpel voorbeeld.

Belasting op consumptie zorgt ervoor dat onze VW of Ford beterkoop wordt en de ingevoerde koreaan duurder. Hierdoor gaan onze mensen meer eigen (beterkope producten) kopen.
De kassa rinkelt op deze manier tweemaal.
1. Beterkope arbeid
2. Meer werk (minderwerklozen).
Zelden zo iets simpel gelezen inderdaad.
Leg eens beter uit waarom de Europese wagen goedkoper wordt?

Denk eens even na waar de staat het (vele) geld moet halen , dat zij nodig heeft?

Op dit forum kan je wat lezen.
Don Quichote is offline  
Oud 16 februari 2007, 13:45   #11
eddy123
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juli 2003
Berichten: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Zelden zo iets simpel gelezen inderdaad.
Leg eens beter uit waarom de Europese wagen goedkoper wordt?

Denk eens even na waar de staat het (vele) geld moet halen , dat zij nodig heeft?

Op dit forum kan je wat lezen.
De Europese wagen wordt niet goedkoper maar wel concurentieeler
bij vervanging van loonlasten door consumptielasten wordt de productie goedkoper (geen loonlasten) maar de prijs voor de consument verandert niet door de consumptielast
Maar doordat men de consumptielast niet heft op uitvoer wordt de europese wagen goedkoper buiten europa
Niet europese wagens worden hier duurder vermits er wel een consumptielast bijkomt maar de loonlastenverlaging hier niet van toepassing is
De extra inkomsten van de consumtielast op de niet europese wagen compenseerd het verlies aan loonlasten van de uitgevoerde europese wagen
Maar doordat de invoer van consumptiegoederen sneller stijgt dan de uitvoer zal op termijn de invoer vanuit de lage loonlanden voor een groot deel bijdragen aan onze sociale zekerheid
Dus zowel buiten europa als binnen europa worden europese bedrijven concurentieeler met vervanging van loonlasten door consumptielasten
Voor de producten die hier niet meer geproduceerd worden kan dit wel betekenen dat die in prijs zullen stijgen
Maar enkel tot op een niveau dat men ze hier ook terug kan produceren

Door de steeds grotere invoer en het jobverlies door delokalisering zal het op termijn de enige oplossing blijken te zijn
eddy123 is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:05   #12
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

stel nu eens dat we een onvoorwaardelijk basisinkomen zouden invoeren van 800 euro per maand.

Poolse bouwvakkers kosten nu ongeveer 16 euro per uur - een bedrag waar onze belgische bouwvakkers niet mee kunnen concurren.

Indien ze echter een basisinkomen zouden krijgen dan zouden ze tevreden kunnen zijn met een loon van laten we zeggen 6 euro per uur bovenop hun basisinkomen. ( dat geeft als inkomen immers 800 + 6*8*20 = 1760 euro )

een basisinkomen niet gefinancierd uit belasting op arbeid moet je eigenlijk zien als een vorm van subsidiering van onze eigen arbeidsmarkt om haar concurrentiepositie te verstevigen.

Poolse arbeiders zullen hier niet meer aan de bak komen - tenzij polen ook een basisinkomen invoert.

Het leuke is dat indien één europese lidstaat het basisinkomen invoert het zijn eigen arbeidsmarkt tov de andere zodanig bevoordeeld dat de anderen bijna wel zullen moeten meegaan in deze evolutie.

Het basisinkomen wordt bovendien interessanter en haalbaarder naarmate het op grotere schaal wordt ingevoerd.

Uiteindelijk zullen zelfs belastingen op consumptie, kapitaal enz overbodig worden.

Ter financiering van het wereldwijd basisinkomen zou men gewoon de exploitatie en gebruiksrechten van alle natuurlijke hulpbronnen openbaar kunnen veilen ( vgl met de plannen van paars om co2 rechten te veilen )

Indien de diamant en goudmijnen, oliebronnen enz op die manier door haar rechtmatige eigenaar (= de gemeenschap ) zouden geveild worden dan zou armoede wereldwijd kunnen gebannen worden. ( de oorzaak van armoede is immers dat deze momenteel privebezit zijn = monopolisme = vijand nr 1 vd vrije markt )

het is heel simpel en het is de basisvisie van ons armensyndicaat

1. de wereld is van iedereen
2. iedereen heeft derhalve in principe recht op zijn 1 : 7 000 000 000 deel van de aarde = aardeaandeel.
3. Aangezien deze verdeling praktisch gezien echter onmogelijk is heeft iedereen in de plaats daarvan recht op 1 : 7 000 000 000 van de tegenwaarde van de verkoop en verhuur van alle natuurlijke hulpbronnen = aardedivident in de vorm van een maandelijks onvoorwaardelijk basisinkomen.

deze herverdeling gebaseerd op objectieve ipv subjectieve rechten maakt verder alle andere herverdelingssystemen overbodig.

Deze theorie is dé oplossing voor wereldwijde armoede. Belgie kan de geschiedenis ingaan als het land dat er het eerste mee begon. Uiteindelijk is de invoering ervan onvermijdelijk. Hoe langer het zal duren hoe meer slachtoffers er zullen blijven vallen ten gevolge van armoede.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 februari 2007 om 16:11.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:12   #13
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Zelden zo iets simpel gelezen inderdaad.
Leg eens beter uit waarom de Europese wagen goedkoper wordt?

Denk eens even na waar de staat het (vele) geld moet halen , dat zij nodig heeft?

Op dit forum kan je wat lezen.
dat jij ertegen bent is evident. Je werkt bij de rva ( of vdab ) ( naar eigen zeggen ) = de eerste overbodige overheidsdienst die men dankzij basisinkomen zal kunnen afschaffen

maar wees gerust

volgens onze plannen zou ook jij een basisinkomen krijgen (= nog altijd veel minder dan het loon dat we je nu als ambtenaar moeten betalen om niks te doen )

voor je biefstuk kan je in de bouw als bouwvakker terecht - de polen zullen je die biefstuk niet meer kunnen afpakken.

je basis zal ook jij onvoorwaardelijk krijgen

voor je luxe zal ook jij moeten werken
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 februari 2007 om 16:17.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:16   #14
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
stel nu eens dat we een onvoorwaardelijk basisinkomen zouden invoeren van 800 euro per maand.
Is dat niet een beetje hoog? Stimuleert dat niet om gewoon thuis te blijven en geen werk te zoeken?
IlluSionS667 is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:21   #15
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Is dat niet een beetje hoog? Stimuleert dat niet om gewoon thuis te blijven en geen werk te zoeken?
denk je dat je je met 800 euro enige luxe kan permiteren ?

moest er iets aan de huurprijzen gedaan kunnen worden dan zou het gerust lager kunnen liggen

met de huidige prijzen is 800 echter eerder weinig.

reken maar eens he

800
- 300 huur ( wat nog weinig gerekend is )
- 150 nutsvoorzieningen

met de overgebleven 350 moet je dan zien rond te komen - laag genoeg om alle reden te blijven hebben om te werken dus
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:30   #16
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Basisinkomen is een prima idee. Maar hoe we het zullen betalen als het niet uit belastingen (uit arbeid) komt, is me een raadsel. Uit belastingen uit consumptie? Alsof dat voor de massa een groot verschil zou maken.
wist u dat de staat momenteel alles bijeen geteld per burger maandelijks het gemiddelde bedrag van 7000 euro spendeert ?

al dit geld wordt echter voorwaardelijk uitgekeerd.

aan dit voorwaardelijke hangt een kostprijs ( ga maar eens na wat de rva ons kost bvb )

om die 7000 euro nu via allerlei voorwaarden en de daarbij horende administratieve rompslomp bij de burger te krijgen moet de overheid al een heel deel van die 7000 euro opsoeperen zonder dat ze de burger bereikt.

kortom moest men de helft van alle gelden die aan armoedebestrijding worden uitgegeven gewoon aan de armen geven dan zouden ze niet arm meer kunnen zijn.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:40   #17
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

om er even op te wijzen tot wat soort onmenselijke toestanden een voorwaardelijk sociale zekerheid leidt, hieronder een getuigenis

Citaat:
Mijn verloren leven

het verhaal van 20 jaar pijn, ongeloof, verdriet en angst.


Op een ochtend kreeg ik een brief van het RIZIV. Ik stond al een tijdje op invaliditeit en ze vonden het tijd voor een controle. Leuk was anders, rekening houdend met mijn doktersfobie, maar er zat niets anders op dan me aan te melden op de afgesproken datum. Ik was echt een wrak in die tijd en zover met de auto rijden zag ik echt niet zitten. Mijn vader had wel door dat ik het niet echt zag zitten en besloot om me te vergezellen.

Ik kwam in een wachtkamer terecht waar meer mensen angstig hun lot aan het afwachten waren. Er zat zelfs een vrouw, samen met haar man, die maar niet kon stoppen met huilen en bibberen. Bang vroeg ik me af wat me hier te wachten stond. Eindelijk was het mijn beurt. Ook mijn vader stond recht om mee naar binnen te gaan maar op een onvriendelijke manier werd hem verzocht om weer te gaan zitten, ik moest alleen naar binnen, er mocht niemand mee! Ik kwam in een kille zaal waar aan een grote tafel drie “dokters” zaten die het niet eens de moeite vonden om even dag te zeggen, zo druk waren ze met elkaar aan het praten. Met een bibberend stemmetje deed ik in grote lijnen mijn verhaal en hier en daar maakten de “dokters” een notitie. Er werden moeilijke vragen gesteld waar ik een nog moeilijker antwoord op moest geven. Het was niet eenvoudig om mijn leven te vertellen voor drie ongeïnteresseerde mannen. Plots zei één van hen:”Goed, u mag zich in het kamertje hiernaast helemaal uitkleden.” Dat begreep ik niet en ik vroeg waarom ik me voor een depressie moest uitkleden maar er werd geen tegenspraak geduld. Huilend en bevend deed ik mijn kleren uit en werd terug de zaal ingeroepen. Daar kreeg ik een keuring die je zelfs bij een dier schandalig zou vinden. In alle richtingen moest ik me naar voren buigen, drie paar ogen op mij en mijn verminkte lichaam gericht. Ineens hadden ze niet zo veel meer te vertellen, alleen maar te kijken met open mond. Ik kon niet anders doen dan huilen en daverde op mijn benen. Al mijn gebreken werden opgesomd, spataders, scheve rug, borstamputatie …er stond geen persoon voor hen, maar een nummer. Van menselijkheid was geen sprake, tranen of niet. Ik werd gewikt en gewogen, mijn lippen werden omhoog geduwd om te kijken of mijn tanden nog in orde waren. De schaamte die ik voelde was afschuwelijk. Alles werd zwart voor mijn ogen, ik wilde naar buiten, ik hoorde niets meer behalve de verlossende woorden dat ik me weer mocht gaan aankleden en dat ik moest wachten in de wachtkamer. Daar opnieuw aangekomen begon ik te hyperventileren en gelukkig zat mijn vader daar om me op te vangen. Vraag me niet wat er daarna nog gebeurde of hoe we naar huis gereden zijn want ik weet er niets meer van. Ik had een black-out die duurde tot laat in de namiddag. Weken ben ik er kapot van geweest, weken van huilen, hyperventileren, zware depressie en opnieuw suïcide gedachten. Ik voelde me minder dan niets, het laatste spikkeltje zelfvertrouwen en waardigheid was me ontnomen.

Later hoorde ik van andere mensen dat het nog veel erger kon. Een vrij gezette dame, die zich ook helemaal moest uitkleden werd lachend gevraagd of ze tot daar gerold was. Ook deze dame was al zwaar depressief en heeft er ook nog maanden onder geleden.

Ik vond dat ik iets moest doen en besloot een brief naar de toenmalige minister van sociale zaken te schrijven. Al vrij snel kreeg ik antwoord dat ze de zaak zouden onderzoeken. Kort daarop kreeg ik het verslag. Ze hadden nooit mogen verbieden dat er iemand mee naar binnen ging. Bovendien begrepen ze dat ik daar nooit meer heen zou gaan en bij een volgende oproep zou ik, gezien mijn toestand, kunnen eisen dat ze thuis moesten komen. Er zou nog een verder onderzoek volgen naar deze wantoestanden van machtsmisbruik. Of dat onderzoek er ooit gekomen is weet ik niet maar ik hoop dat alle mensen na mij toch met wat meer respect en waardigheid behandeld werden.
bron http://beesken.skynetblogs.be/tag/1/invaliditeit
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:46   #18
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
denk je dat je je met 800 euro enige luxe kan permiteren ?

moest er iets aan de huurprijzen gedaan kunnen worden dan zou het gerust lager kunnen liggen

met de huidige prijzen is 800 echter eerder weinig.

reken maar eens he

800
- 300 huur ( wat nog weinig gerekend is )
- 150 nutsvoorzieningen

met de overgebleven 350 moet je dan zien rond te komen - laag genoeg om alle reden te blijven hebben om te werken dus
Als je een beetje zuinig leeft, kom je gemakkelijk toe met 150 euro per maand per persoon voor drank en voeding. Als je met zijn tweeën ieder een basisinkomen hebt van 800 euro (netto), dan kun je de volgende rekensom maken :

- 600 Euro huur (waar je al een degelijk huisje voor hebt op de meeste plaatsen in het land)
- 200 Euro nutsvoorzieningen (ruim geschat)
- 300 Euro voeding en drank
-------------------------------
--> 500 Euro over voor extra aankopen en om te sparen.

Als je daarbovenop nog wat aanleg hebt in handel, kun je nog zo nu en dan een extratje bijverdienen op e-bay. Als je een aanleg heb in schilderen, kun je zo nu en dan een schilderijtje verkopen. etc.

Kortom, als je niet al te veel luxe nodig hebt, is 800 Euro (netto) basisinkomen/persoon voldoende om degelijk te leven.
IlluSionS667 is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:48   #19
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

en dan hebben we de mensen met cvs nog - zieken die nu niet als dusdanig worden erkend. de ellende van deze mensen is werkelijk onbeschrijfelijk.

wat de overheid voor deze mensen niet doet is een misdaad

ik kende ooit een vrouw die keelkanker had

ze had een geslaagde chemo achter de rug

ze kreeg echter geen invaliditeitsuitkering omdat haar man zijn faillissement van zijn zaak nog eerst in orde moest komen

om een leefloon te krijgen moest ze dat gaan aanvragen bij het ocmw

dat kon ze echter fysiek niet - het ocmw zag over het hoofd en vertikte zelfs nadat we ze erop wezen om een huisbezoek af te leggen

doordat ze geen geld had voor haar nabehandeling van haar chemo is rita verswijfelen terug hervallen en nu sinds een jaar of vijf overleden.

met een onvoorwaardelijk basisinkomen zou rita nu nog geleefd hebben

om nog maar te zwijgen van de drie daklozen die vorige winter in de straten van onze europese hoofdstad als dieren aan de straat vastvrozen
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 16 februari 2007, 16:51   #20
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht

Als je daarbovenop nog wat aanleg hebt in handel, kun je nog zo nu en dan een extratje bijverdienen op e-bay. Als je een aanleg heb in schilderen, kun je zo nu en dan een schilderijtje verkopen. etc..
inderdaad heel stimulerend voor de werklust he .

PS en ook voor de oude ambacht natuurlijk
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 februari 2007 om 16:54.
King of beggars and fleas is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be