Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2019, 10:52   #201
harriechristus
Perm. Vertegenwoordiger VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Een cadeautje van de duivel.

Ik was verbijsterd op een onderkoelde wetenschappelijke manier. Ik bewonderde die atoomtheorie enerzijds om de goddelijke schoonheid ervan, maar anderzijds beschouwde ik die atoomtheorie ook als een cadeautje van de duivel, als een product van de onderwereld.
Hoewel die atoomtheorie een hogere wereld vertegenwoordigt, had ik toch de voorstelling dat ik in een hele diepe put naar beneden keek, waarin hevig vuur brandde. Ik keek in de hel. En ik deed de deksel van die put maar gauw weer dicht om niet overweldigd te worden. Nu is dat ook wel logisch te verklaren, want een hogere wereld is niet alleen maar eenzijdig beter dan een lagere wereld.
Oud 14 februari 2019, 11:21   #202
harriechristus

Standaard

De wetenschappelijke ontwikkeling.

We kunnen dat ook al zien in onze eigen wereld, die door alle wetenschappelijke ontwikkeling nu zo ver gekomen is dat ze de atoombom kan maken en door milieuvervuiling bezig is de hele aarde te vernietigen. Alle vooruitgang is ook achteruitgang, zou je kunnen zeggen, want er ontstaan weer nieuwe, nog grotere problemen. En vooral in onze tijd kunnen we dat begrijpen.
Oud 18 februari 2019, 09:07   #203
harriechristus

Standaard

De angst voor de techniek.

En ik denk dat ik in mijn atoomtheorie vooral de technische kant zag: het heelal als oneindige techniek en dat ik daarin het duivelse zag, want kennen ook wij niet de angst dat we straks allemaal robotten zullen worden? Zijn we nog wel mensen of zijn we al een verlengstuk van de computer? Wie beheerst wie? En we leven ook in een wereld waarin de techniek zo overheersend is geworden. En het is vooral Amerika die die techniek over de wereld brengt. En mijn atoomtheorie past daar dan helemaal bij.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be