Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2009, 07:31   #1
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.624
Standaard Zonnepanelen en de hoge prijs ..

Kan iemand me eigenlijk vertellen waarom zonnepanelen zo vreselijk duur zijn ?
Het zou dé oplossing zijn voor een schone energie. Maar blijkbaar zijn er krachten die deze fantastische uitvinding, die reeds meer dan 20 jaar bestaat, consequent probeert te ontmoedigen. En blijkbaar heeft niemand dat door.
Of heeft het 'misschien' iets te maken met de hopen taksen, die nu kunnen geïnd worden op fossiele brandstof ?
Zonnecellen bestaan, voor zo ver ik weet, uit silicium.
Een vrij goedkope grondstof.
Iemand een antwoord ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 07:56   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De grondstof silicium is verdomd duur. 99% van alle silicium op aarde is in de vorm van silicium dioxide. SiO2
Om dat O2 eraf te pitsen, en het silicium zuiver genoeg te maken zijn energie-intensieve en CO2 uitbrakende procedees nodig. De grondstof SiO2 is goedkoop, de energie niet.

En de bewerkingen en de andere elementen om er bruikbare zonnecellen van te maken zijn tijdrovend, energievretend en bovenal milieuproblematisch.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 13:39   #3
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Het zijn niet alleen de zonnecellen die prijsbepalend zijn. Ook alles eromheen want silicium moet niet in kontakt komen met water(damp). Dus krijg je duur glas, dure omlijstingen, dure bevestigingsmaterialen etc.
Maar niet getreurd: in Portugal kan je de stroom van je paneel aan het net terugleveren voor ruim 50 cent per kWh. Dan heb je de kosten er in 6 jaar uit. Wel moet iedereen meer belasting betalen, want die subsidie van meer dan 40 cent per kWh moet ergens van betaald worden.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 13:56   #4
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Blijkbaar wordt er aan oplossingen voor die productiekosten gewerkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Dye-sensitized_solar_cell
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 13:57   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

was er niet ergens een jong genie die hiervoor een oplossing had?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 15:50   #6
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Ik lees die wikipedia:
Citaat:
Commercial applications, which were held up due to chemical stability problems, are now forecast in the European Union Photovoltaic Roadmap to be a potentially significant contributor to renewable electricity generation by 2020.
Dus alles komt goed. De EU zal er voor zorgen.
Als ze ook eens een keer die wet aannemen die pi gelijk maakt aan 3 want die 3,1415... is heel erg onhandig!
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 17:20   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Als de zon verder zo "kalm" blijft worxdt de investering in zonnePANELEN op ons plekje van de wereldbol echt wel.......weggesmeten geld.... voor jaren ver

Niet zover van waar ik woon staat zo een ding buiten met een display erbij ......gezien de omvang van de installatie lijkt het me eerder een...bespottelijk...stukje techniek...

het is veelzeggend dat ik de airco-fabrikanten nog geen reclame heb zien maken met een all-in pakket.geef toe,dat zou DE voltreffer consumer-applicatie zijn,een airco,gewenst op zonnige dagen,aangedreven door diezelfde zon

Laatst gewijzigd door kelt : 13 februari 2009 om 17:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 18:25   #8
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Blijkbaar wordt er aan oplossingen voor die productiekosten gewerkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Dye-sensitized_solar_cell
Het gaat daar over het zeer interessant ontwerp van prof Graetzel. Ontertussen overgekocht door dyesol Australie.
http://www.dyesol.com/
Tegen 2010 mogen we de eerste uitvoeringen verwachten op staalplaat (Corus) voor dakbedekking. Overigens werken deze cellen ook bij diffuus licht wat veel grotere toepassingsmogelijkheden geeft dan de huidige cellen.
Ook de levensduur testen verlopen volgens wens.
http://www.dyesol.com/index.php?page...iveitemlimit=3

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 19:01   #9
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Ik ga de uitleg niet blijven doen; ik heb het denk ik allemaal al ettelijke keren uitgelegd .

Echt goeie zonnecellen (en dan wijk ik nog niet eens af van Si), zullen niet betaalbaar worden voor Jan met de pet. Als je voor een halflslachtige processor van amper een cm² al 60€ betaald, dan mag je zelf eens uitrekenen wat dat geeft voor 1m² en meer.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 20:03   #10
grimbergen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 3.033
Standaard

Zonnenpanelen koop je voor Mother Earth te plezieren. Daar doe je geen voordeel mee. Zie haar als een minnares. Geen voordeel je wil haar plezieren.
Het is een spontane bijdrage voor een leefbare toekomst.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 20:11   #11
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ik ga de uitleg niet blijven doen; ik heb het denk ik allemaal al ettelijke keren uitgelegd .

Echt goeie zonnecellen (en dan wijk ik nog niet eens af van Si), zullen niet betaalbaar worden voor Jan met de pet. Als je voor een halflslachtige processor van amper een cm² al 60€ betaald, dan mag je zelf eens uitrekenen wat dat geeft voor 1m² en meer.
Zonnecellen op zich zijn maar een deel van de prijs. Er hoort nog een omvormer bij voor de netkoppeling en dat is ook niet bepaald goedkoop. Het meest interessante zonneenergie systeem dat ik ken, met ook de minste risico's van herstellings en onderhoudskosten is het "solar wall" systeem. http://solarwall.com/en/home.php . dit kan gecombineerd worden met zonnecellen en dan ook nog de warmte recupereren die deze afgeven. Wat ook met zonnecellen soms over het hoofd gezien wordt is dat zij de "ecologie" van het dak waar zij op geplaatst worden wijzigt. De zonnewarmte die normaal het dak en dakgebinte opwarmt en droogt wordt nu afgeschermd door zonnecellen. Men moet dus heel de constructie bekijken op zijn werking. Maar dat zonnecellen zoals de Graetzel een toekomst hebben daar twijfel ik niet aan. Geen direct zonlicht nodig, rechtstreeks gebruik in bouwelementen (wanden, daken, ramen,..), goedkope grondstoffen en fabricatie... Binnen enkele tientallen jaren gaan we het landschap van de zonneenergie niet meer herkennen. Ook niet vergeten dat daar ook de directe productie van waterstof aan gekoppeld kan worden, wat volgens mij ook een mooie toekomst heeft. http://www.icmr.ucsb.edu/programs/ar...s/Graetzel.pdf

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 13 februari 2009 om 20:12.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 20:26   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zonnepanelen ik heb daar zo eens een vraagje rondom.
Vanwege de opwarming in vooral stedelijke gebieden zijn er al publicaties geweest dat voor een deel de platte daken die de warmte via de asfaltlaag absorbeert en afgeeft mede aansprakelijk zijn voor verhoogde temperaturen.
Dat is niet te onderschatten trouwens, al die "kachels".

Mede om die redenen had men als voorstel om groene daken te installeren, platte daken omvormen met een laagje laag groeiende plantjes. Prima isolatie ook trouwens en tal van voordelen. De airco kan dan ook gerust wat minder toeren draaien trouwens. Bovendien als men dan eens door het slaapkamer raam kijkt ziet men overal dan mooi groen in plaats van lelijk zwarte roofing. Het is dus ook nog verantwoord mooi om er naar te staan kijken.

Nu komen ze met zonnepanelen, in glasplaat natuurlijk. Met glas heb ik eveneens heel wat ondervinding en ik kan bevestigen dat het verdomd nog warmer wordt dan asfalt.

Dus wat gaat het worden uiteindelijk allemaal?
Of is het op zijn Belgisch en spreekt het één het liefst het ander doorlopend tegen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2009 om 20:28.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 20:46   #13
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zonnepanelen ik heb daar zo eens een vraagje rondom.
Vanwege de opwarming in vooral stedelijke gebieden zijn er al publicaties geweest dat voor een deel de platte daken die de warmte via de asfaltlaag absorbeert en afgeeft mede aansprakelijk zijn voor verhoogde temperaturen.
Dat is niet te onderschatten trouwens, al die "kachels".

Mede om die redenen had men als voorstel om groene daken te installeren, platte daken omvormen met een laagje laag groeiende plantjes. Prima isolatie ook trouwens en tal van voordelen. De airco kan dan ook gerust wat minder toeren draaien trouwens. Bovendien als men dan eens door het slaapkamer raam kijkt ziet men overal dan mooi groen in plaats van lelijk zwarte roofing. Het is dus ook nog verantwoord mooi om er naar te staan kijken.

Nu komen ze met zonnepanelen, in glasplaat natuurlijk. Met glas heb ik eveneens heel wat ondervinding en ik kan bevestigen dat het verdomd nog warmer wordt dan asfalt.

Dus wat gaat het worden uiteindelijk allemaal?
Of is het op zijn Belgisch en spreekt het één het liefst het ander doorlopend tegen?
Vandaar dat ik de kombinatie van solarwall met zonnepanelen zo interessant vond. En men beziet inderdaad veel te veel elk onderdeel afzonderlijk zonder de onderlinge beinvoeding. Dat door onachtzame isolatie of plaatsing van zonnepanelen men veel sneller dan "normaal" tot renovatie van zijn dakgebinte zal moeten overgaan ontsnapt dikwijls aan de aandacht. Ik heb nog zelden gehoord over hoe men de duurzaamheid van zijn dakgebinte kan behouden of verbeteren als het over isolatie of zonnepanelen gaat.


Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 21:07   #14
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ik ga de uitleg niet blijven doen; ik heb het denk ik allemaal al ettelijke keren uitgelegd .

Echt goeie zonnecellen (en dan wijk ik nog niet eens af van Si), zullen niet betaalbaar worden voor Jan met de pet. Als je voor een halflslachtige processor van amper een cm² al 60€ betaald, dan mag je zelf eens uitrekenen wat dat geeft voor 1m² en meer.
In verband met Lomborg gebruikte ik een quote uit Cool it! (2007):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Citaat:
"Het kost Saoedi-Arabië nog altijd maar vier dollar om een vat olie te produceren. In de Canadese teerzanden kost het veertig dollar. Zonne-energie zit omgerekend nog altijd op 400 dollar per vat. R&D is de enige mogelijkheid om dat gat kleiner te maken."
Zijn de door Lomborg gebruikte verhoudingen van $4, $40 en $400 reëel of overdreven?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 21:57   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Vandaar dat ik de kombinatie van solarwall met zonnepanelen zo interessant vond. En men beziet inderdaad veel te veel elk onderdeel afzonderlijk zonder de onderlinge beinvoeding. Dat door onachtzame isolatie of plaatsing van zonnepanelen men veel sneller dan "normaal" tot renovatie van zijn dakgebinte zal moeten overgaan ontsnapt dikwijls aan de aandacht. Ik heb nog zelden gehoord over hoe men de duurzaamheid van zijn dakgebinte kan behouden of verbeteren als het over isolatie of zonnepanelen gaat.


Paul
Komt er dan op neer en ik had nog zover niet gedacht zelfs, dat de versnelde herstellingskosten de besparing zullen teniet doen....uiteindelijk.

En dan nog een ander aspect dat me een beetje dwars zit.
Binnen enkele jaren zullen al die glasplaten grijs en grauw gaan zien van de kalkaanslag en ver-gronding van vuil.
Zonder enig goed onderhoud zelfs snel.
Wat hun rendement enorm zal doen verslechteren doordat er doodgewoon een laag van vuil en kalk bovenop zal zitten.

Nu dit kan men vermijden mits degelijk en regelmatig onderhoud...maar ik heb in mijn eigen bedrijf "onderhoud van zonnepanelen" toegevoegd en de vraag er naar is 0 komma 0. Niet dat dit mij kan schelen want ik doe het alleen maar vanwege een beetje extra publiciteit en aandacht trekkerij.
Maar het ethisch aspect binnen enkele jaren baart me wel zorgen inmiddels.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 22:03   #16
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In verband met Lomborg gebruikte ik een quote uit Cool it! (2007):
Zijn de door Lomborg gebruikte verhoudingen van $4, $40 en $400 reëel of overdreven?
Ze zijn reëel en zelfs onderschat in geval van echt goede zonnecellen. Het is wel overdreven dat r&d dat gat kan dichtrijden. R&D kan, hoe hard je ook probeert, niet omheen een aantal fundamentelen natuurwetten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 22:17   #17
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Komt er dan op neer en ik had nog zover niet gedacht zelfs, dat de versnelde herstellingskosten de besparing zullen teniet doen....uiteindelijk.

En dan nog een ander aspect dat me een beetje dwars zit.
Binnen enkele jaren zullen al die glasplaten grijs en grauw gaan zien van de kalkaanslag en ver-gronding van vuil.
Zonder enig goed onderhoud zelfs snel.
Wat hun rendement enorm zal doen verslechteren doordat er doodgewoon een laag van vuil en kalk bovenop zal zitten.

Nu dit kan men vermijden mits degelijk en regelmatig onderhoud...maar ik heb in mijn eigen bedrijf "onderhoud van zonnepanelen" toegevoegd en de vraag er naar is 0 komma 0. Niet dat dit mij kan schelen want ik doe het alleen maar vanwege een beetje extra publiciteit en aandacht trekkerij.
Maar het ethisch aspect binnen enkele jaren baart me wel zorgen inmiddels.
Inderdaad is het vuil worden van de glasoppervlakten nadelig voor het rendement maar de evolutie in de ontwikkeling van glas staat ook niet stil. Zo is er voor de glasplaten voor directe verwarming en zonnepanelen glas ontwikkeld dat beter het lichtspectrum doorlaat dat belangrijk is voor de toepassing (zonnecellen, infra rood, ..) maar ook vuilafstotend is. Dat zal onderhoud wel verminderen maar zeker niet overbodig maken. Ook in de solarwall is het reinigings aspect (en microbiologisch aspect) van belang maar ook daar is er niets over te vinden, zoals trouwens in de meeste publicaties van klimaatregeling met gedwongen luchtcirulatie.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 22:26   #18
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Het perverse aan zonnepanelen is dat men de neiging begitn te hebben om de technologie te gaan zien als langverwachte poort naar de zon. Dat alles, terwijl de mens eeuwen lang enkel de zon had om alles te verwezenlijken.
Het is best wel fijn, die hoge prijs. Men zou beter beginnen met de zon gratis binnen te krijgen. Letterlijk.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 23:13   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Inderdaad is het vuil worden van de glasoppervlakten nadelig voor het rendement maar de evolutie in de ontwikkeling van glas staat ook niet stil. Zo is er voor de glasplaten voor directe verwarming en zonnepanelen glas ontwikkeld dat beter het lichtspectrum doorlaat dat belangrijk is voor de toepassing (zonnecellen, infra rood, ..) maar ook vuilafstotend is. Dat zal onderhoud wel verminderen maar zeker niet overbodig maken. Ook in de solarwall is het reinigings aspect (en microbiologisch aspect) van belang maar ook daar is er niets over te vinden, zoals trouwens in de meeste publicaties van klimaatregeling met gedwongen luchtcirulatie.

Paul
Nou wat betreft dat "vuil afstotend" mag men het wel vergeten hoor.
Niet dat het niet verkocht wordt, maar wel dat het voor geen meter werkt.

En ik werk zeer veel met glas.

Nu ja de wonderboetiek verkoopt ook nog altijd zelfreinigende friteuses natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 23:21   #20
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Ik las enkele maanden terug iets over een technologie waarbij men een soort zonnecellen verwerkt in de randen van het raamwerk van een venster. Het glas van het venster stuurt een bepaalde frequentie van het licht naar die randen waar het omgezet wordt, terwijl het zichtbare licht gewoon binnenkomt en je dus niets zichtbaar merkt van heel het proces.

Enig idee of hier toekomst in zit?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be