Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2004, 18:37   #21
Van Hondschoote
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 14
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
_______
De aversie voor een groot moslimland is overheersend onder de bevolking van het Westen, maar onder de cultuurwetenschappers heerst vrijwel unaniem de mening dat turkije wel degelijk een Europees land is, net zoals onder de politieke elite.
Daar ben ik erg benieuwd naar. Kun je enkele van die cultuurwetenschappers noemen? Samuel Huntington en Anthony Smith zullen ongetwijfeld Turkije buiten Europa plaatsen.
De Oriëntaalse beschaving en de Occidentaalse zijn inderdaad niet alleen geschiedkundig te definiëren. Dat de bevolking van het Westen aversie heeft jegens Turkije zegt wat mij betreft genoeg over het Europees-zijn van dat land. Een identiteit wordt gedragen door de mensen zelf. Europees-zijn wordt gedefinieerd door de Europeanen zelf. Niet dat ik de opinie van de massa zonder meer als waardevoller dan een opinie van wetenschappers beschouw, maar zaken als een identiteit en identiteitsbeleving vallen het beste te definiëren door te kijken naar zij die die identiteit de eigene achten.
Zoals nationalisme en een dorpsgevoel niet altijd met rationele argumenten te verdedigen zijn, zo zijn zij wel aantoonbaar, simpelweg door het feit dat ze bestaan en een gemeenschap intact houden. Daartoe behoren mechanismen als vooroordelen en zelfverdediging.

Ik vind dat we het Turkije-Europaverhaal niet alleen op economistische, strategische of wetenschappelijke wijze moeten bekijken; de geschiedenis en het gevoel tot Europa en niet tot Azië te behoren moeten in Europa ook worden meegewogen. Maar ja, daar hebben de EU-technocraten weinig aan. Die willen in hun leven nog een uitbreiding op hun naam hebben staan, daarbij de vele vroegere en toekomstige generaties van Europese identiteit verloochenend.
Van Hondschoote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 20:13   #22
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

[quote=eno2]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Hondschoote
_______


De aversie voor een groot moslimland is overheersend onder de bevolking van het Westen, maar onder de cultuurwetenschappers heerst vrijwel unaniem de mening dat turkije wel degelijk een Europees land is, net zoals onder de politieke elite.
Er zijn anders wel ontelbare vooraanstaande Europese politici tegen het Turkse EU-lidmaatschap. Waar u die unanimiteit ziet is mij een raadsel.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 20:58   #23
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InterAngel
Denk je nou serieus dat mensen zo'n ongelofelijk lange tekst door gaan lezen, je kunt t denk ik beter samenvatten en voor degene die het egt boeiend vinden een hulplijn creeren
Honderd procent akkoord: een samenvatting in een 5 �* 10-tal lijnen en dan nog eens evenveel voor de eigen mening, dat is een zinvolle bijdrage.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 21:02   #24
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar
De reacties van InterAngel en Dutchie_153 zijn symptomatisch... Men is gewoonweg te lui om zich in de achtergronden van zeer belangrijke zaken te verdiepen. ...
Héla, luiaard, ik lees 1000-en pagina's, maar niet zomaar eender wat, en wat we hier krijgen, zonder enige samenvatting, of inleiding, dat is voor mij eender wat. het verplicht me om alles te lezen. Een zinvolle samenvatting laat tenminste toe om bv. al te weten of iets me zal interesseern of niet.

Erger, het feit dat u zelf géén enkele toelcihting geeft, noch een samenvatting, noch een eigen mening, is dat niet pas de arrogante luiheid: verlangen dat andere pagina's slecht geformateerde prut lezen (op mijn browser komt dat slecht over), en dan pas terug de draad van een diskussie kunnen oppikken.

kortom, wees zelf eedns wat minder lui, en overlaadt dit soort diskussies niet met ellenlange roleln Wc-papier: geef zelf eerst eens de essentie, én uw mening, en als dat teveel gevraagd is, versmos dan niet andermands tijd!
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 21:19   #25
Hrafnar
Banneling
 
 
Hrafnar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2004
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Héla, luiaard, ik lees 1000-en pagina's, maar niet zomaar eender wat, en wat we hier krijgen, zonder enige samenvatting, of inleiding, dat is voor mij eender wat. het verplicht me om alles te lezen. Een zinvolle samenvatting laat tenminste toe om bv. al te weten of iets me zal interesseern of niet.
Geef mij eens een goede reden waarom ik jouw huiswerk zou moeten doen door middel van het geven van een samenvatting, zodat jij dan kan bepalen of het wel of niet van jouw gading is?

Citaat:
Erger, het feit dat u zelf géén enkele toelcihting geeft, noch een samenvatting, noch een eigen mening, is dat niet pas de arrogante luiheid: verlangen dat andere pagina's slecht geformateerde prut lezen (op mijn browser komt dat slecht over), en dan pas terug de draad van een diskussie kunnen oppikken.
In het artikel wordt gewoon op een bijzonder grondige wijze ingegaan op het feit waarom Turkije niet tot de EU zou mogen toetreden. Dat kan men niet zomaar samenvatten omdat de materie daar veel te complex voor is.

Citaat:
kortom, wees zelf eedns wat minder lui, en overlaadt dit soort diskussies niet met ellenlange roleln Wc-papier: geef zelf eerst eens de essentie, én uw mening, en als dat teveel gevraagd is, versmos dan niet andermands tijd!
Even voor de goede orde:

Ik ben niet degene die, het zij toegegeven, het nogal lange openingsartikel heeft geplaatst. Beter lezen dus!

Afgezien daarvan onderschrijf ik de argumentatie van de schrijver van het artikel voor de volle honderd procent.

Tot slot nog even dit: Jij, en niemand anders, verdoet hier zelf jouw eigen tijd. Niemand dwingt jou deze noch andere draden te lezen en er op te reageren, dus begin niet te zeveren over het versmossen van andermans tijd!
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 22:23   #26
Van Hondschoote
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 14
Standaard

Beste,

Welaan, een synthese van dit essay:

1. Turkije ligt niet in Europa (de enclave Istanboel en het geannexeerde 'Noord-Cyprus' maken het land nog geen Europa, net zomin als de in Marokko gelegen Spaanse enclaves Melilla en Ceuta Spanje Afrikaans maken); geneuzel over mensenrechten en democratie en het afleggen van staatsbezoeken zullen daar niets aan veranderen,

2. De Turken hoort niet bij de Europese cultuur; de Verlichting, de Renaissance, het Classicisme, de Romantiek, etc., is hun vreemd (i.t.t., bv. Rusland),

3. De EU had Turkije nooit zoiets ingrijpends mogen toezeggen zonder de EU-burgers er d.m.v. een maatschappelijke discussie, verkiezingen of referenda bij te betrekken,

4. De toetreding is een project van over-ambitieuze economisten die geen oog hebben voor de Europese erfenis en onze identiteit; het enige waar zij voor aangenomen zijn is om de economische groei te bestendigen, wat een irrationele en niet duurzame vooruitgangsdoctrine is,

5. Door niet-Europese landen met Europa te vereenzelvigen, doen we aan begripsinflatie van ons werelddeel. Als ‘Europa’ ook Turkije of Marokko kan betekenen, dan verliest Europa haar waarde, haar bijzondere betekenis en haar eigenheid.

6. Laten we Turkije toe, dan kunnen we Marokko (dat ook op een lidmaatschap hoopt) niet meer weigeren op grond dat het geen Europees land is. We geraken aldus op een hellend vlak. Waarom niet Kazachstan en Syrië als die landen de corruptie en de mensenrechten op orde hebben? Frits Bolkestein: "Is de ontzetting van Wenen in 1683 tevergeefs geweest?"

7. Islamkenner Bernard Lewis: "Europa zal een deel van het Arabische Westen zijn, van de Maghreb. Migratie en demografie wijzen in die richting.",

8. De islam kent geen scheiding tussen Kerk en Staat, en de Verlichting is er niet doorgedrongen. Europa zal de Verlichting deels moeten verloochenen om de grotendeels onverlichte, en de op islamitische politiek hopende plattelandsturken tegemoet te komen (mits ze echt vrije verkiezingen mogen krijgen),

9. Ook zonder EU-lidmaatschap blijft Turkije een militair-strategische bondgenoot,

10. Turkije maakt deel uit van de Centraal-Aziatische Turkse volkeren, die op enorme schatten aan grondstoffen leven. Met hen moet het land een gemeenschap vormen; daar heeft het Europa niet voor nodig. Turkije moet zich met de eigen beschaving bezighouden,

11. Ook via speciale handelsverdragen met de EU kunnen de Turken de in Centraal-Azië ontsloten grondstoffen aan Europa slijten,

12. Turkije zou in het geval van toetreding de belofte aan Atatürk moeten verloochenen: de EU eist een terugdringen van de macht van het leger en een volledige democratie in Turkije. Maar het zjin juist deze ondemocratische trekjes die de natie en de seculiere staat bijeen houden. Turkije zal tot een chaos verworden en mogelijk uiteenvallen als de islamisten en de separatisten politieke macht verkrijgen; Turkije kan geen volledige democratie aan (Europa doet alsof democratie voor elke cultuur zaligmakend is),

13. Het is niet de zaak van de EU een Aziatisch land als Turkije 'gelukkig' (lees: 'welvarend') te maken, net zomin als dat een taak van de Arabische landen is,

14. Turkije lijkt naar buiten toe verlicht, maar dat is een façade; kijk maar in het binnenland, waar Atatürks staatsnationalistische gereedschapstrommeltje niet voldoende heeft gewerkt en waar dat trommeltje ook niet zal wederkeren,

15. Europa zou het imperialisme van de Amerikanen zo een nóg sterkere pied-�*-terre geven,

17. De EU dreigt voor kleinere landen al te groot te worden. Met 70 miljoen Turken erbij wordt de macht van België en Nederland te klein,

16. Turkije is geen Europees land; nu niet, nooit niet.


Groeten,

V.H.
Van Hondschoote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be