Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2006, 02:17   #1
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard Radicale democratie, directe democratie, basisdemocratie

Ik weet dat deze begrippen al zijdelings aan bod komen in andere draden. Maar ik wou toch deze draad beginnen om een discussie te lanceren over de invulling van de concepten "radicale democratie", "directe democratie" en "basisdemocratie".
Hoe zien de leden van dit forum de definiëring van deze begrippen?
Welke zijn de onderlinge verschilen en nuances?
Hoe kunnen we onze parlementaire vertegenwoordigende democratie hervormen teneinde ze democratischer in de praktijk te maken?
Is dit mogelijk via hervormingen binnen het systeem of niet?

Graag uw reacties.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 14:56   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Ten gronde..

DE verbetering van de bestuursmethode van de maatschappij is een ernstige zaak, die hier zeker op zijn plaats is. Ik grijp maar enkele vragen uit mijn filosofische vergaarbak :

- Hoe evolueerde de "democratie" in de praktijk ? Wat zijn de verschillen tussen de prille democratische stadsstaten van de oude grieken en de stadskoninkrijken van de eerste stedelijke sedentairen ? Bestond er zoiets als "oercommunisme" ?

- De wortels van "De westerse democratie" - vrijheidscharters verleent aan de middeleeuwse steden. De verhouding tussen de vorst en de steden, ontstaan van "Staten" en "Staten-Generaal".

-Democratie en revolutie : "Den koninck van Hispanien" en de amerikaanse revolutie. De Franse revolutie die uitmondt in de geursupeerde monarchie.

-Het falen van de Restauratie en het Europa van Metternich : de Commune als nieuw democratisch model.

-Wereldoorlogen : de val van Europa, het inluiden van het einde van de democratie en de opgang van nieuwe imperia ?

....

Dat was een beetje brainstormen - maar de teneur van mijn mening tegenover dit onderwerp is duidelijk : een hervorming/verdieping van "de democratie" als regering van en door het volk is onlosmakelijk verbonden met een grondige hervorming van het begrip "staat".
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be