Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2004, 19:50   #1
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard Bert Eriksson: ronduit beschamend!

Bert Eriksson brengt fascistische helden postuum weer thuis
[size=1]De opgegraven resten van Cyriel Verschaeve.© rr

[/size]Na Cyriel Verschaeve en Staf De Clercq zou nu ook Anton Mussert een nieuwe begraafplaats te hebben gekregen dankzij de goede diensten van Bert Eriksson. Met Eriksson overleeft nog een oude kern van het Vlaams-nationalisme, die nog altijd droomt van een raszuiver en fascistisch Vlaanderen. Die nostalgie naar een verleden dat nooit heeft bestaan, drijft op bier, bombast en megalomanie.



HET is allemaal een groot geheim, maar toch kan Bert Eriksson er nooit over zwijgen. Al twee keer, zo is bekend, ging hij met het lijk van een nazi-collaborateur aan de haal, met de bedoeling er een in zijn ogen waardige begraafplaats aan te geven. Hij kon het bijgevolg niet laten om er de televisie bij te halen en de wereld te laten weten dat hij het nog een derde keer heeft gedaan. De eigenlijke operatie vond al enkele jaren geleden plaats, maar Eriksson liet er wat tijd overheen gaan. Want wat hij doet, is volgens de wet grafschennis, zodat hij de zaak eerst wou laten verjaren. De man heeft al eens een jaar effectieve gevangenisstraf opgelopen.

Nu hij aan een terminale longziekte lijdt, wilde Eriksson met het bekendmaken van die heldendaad kennelijk nog een laatste keer een triomf beleven. Toch in eigen kring. Op het scherm sprak hij maandag dan ook met de nodige bombastische zelfverzekerdheid. Het heeft hem ook nooit aan megalomanie ontbroken.

Net als alle zelfverklaarde idealisten negeert Eriksson alles wat niet in zijn kraam past. ,,Ik hou niet van de werkelijkheid'', zegt hij dan. Hij kiest voor een niet door feiten gehinderde schijnwereld, waarin voor twijfels geen plaats is, alleen voor zekerheden, al bestaan die uitsluitend uit ranzige ideologische clichés en onverteerde, holle frazen.

In die megalomanie noemt hij de achterzaal van zijn café meteen al een ,,commandobunker'', en een autotochtje van Antwerpen naar Brugge groeit in zijn fantasie uit tot de opmars van een legercolonne. Die schijnwereld is de enige context waarin deze cultureel miserabele, naar erkenning en waardering hunkerende persoonlijkheid zich nog kan ontpoppen tot de held die hij kennelijk altijd al wilde zijn.

Zo droomde Eriksson er in 1973 van dat hij als een zegevierende legeraanvoerder zijn intrede zou maken op de IJzerbedevaart. Daar zou hij zich - let wel, dit zijn 's mans eigen woorden - met vuistslagen een weg banen door de jubelende, hysterische massa. Het beeld lijkt op een weinig gesofisticeerde uitvergroting van de nazi-partijdagen in Nürnberg. Op het spreekgestoelte zou hij daarna ,,als een dr. Goebbels de massa voorbereiden op de komst van de Messias".

Met die Verlosser van Vlaanderen bedoelde hij de priester Cyriel Verschaeve, die zijn carrière in het Vlaams-nationalisme begon in de Frontbeweging, tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Zeer lang bleef hij als 'Ziener', ja 'Profeet' een ontzagwekkend icoon in de Vlaamse Beweging, zelfs nadat hij zich in de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog tot een regelrechte nazi had ontpopt. Hij werd daar na de oorlog voor ter dood veroordeeld. Bij verstek, want bij het naderen van de Duitse nederlaag liet Verschaeve zijn volgelingen en bewonderaars in de steek om via het ineenstortende Duitsland naar Oostenrijk te vluchten, waar hij eind 1949 een vredige dood stierf.

Met enkele kompanen ging Eriksson in 1973 Verschaeves lijk weghalen, omdat het volgens hen in 'Heilige Vlaamse grond' hoorde te rusten. Het slotstuk van Operatie Brevier - zo heette het plan - zou er dan in bestaan iedereen te verrassen door op de eerstvolgende IJzerbedevaart met het lijk te komen aanzetten.

Erikssons martiale droom over hoe dat zijn beslag zou krijgen, was ook het enige onderdeel van de operatie dat min of meer nauwkeurig was uitgewerkt. De rest bleek al snel tegen te vallen. T

oen de stoere knapen van 'een speciaal daartoe getraind commando', voorzien van de nodige boterhammen, op weg togen naar Oostenrijk, werden ze al bij het overschrijden van de grens door heimwee overvallen. Bij een nachtelijke verkenning bleken ze te zijn vergeten dat het 's nachts weleens donker kan zijn, zodat ze er ook niet aan gedacht hadden dat ze misschien maar beter een zaklamp hadden kunnen meenemen.

De operatie draaide op een sisser uit omdat de pers en de politie lucht kregen van de zaak en de helden prompt in paniek raakten. Toen enkele journalisten hem erover wilden spreken, sidderde Eriksson: ,,Drie doorgewinterde pershaaien! Dat God me moge bijstaan!'' Hij raakte helemaal in de war en vond alleen nog soelaas in drank en pillen. Het lijk, dat een tijdje in een rommelhok was gedumpt, eindigde zonder het gedroomde eerbetoon onder een metersdikke laag beton in het West-Vlaamse Alveringem, het dorp waar Verschaeve lange tijd pastoor was.

Renommee

Vijf jaar later herhaalde Eriksson zijn stunt met Operatie Delta. Toen roofde hij het stoffelijke overschot van Staf De Clercq, de in 1942 gestorven stichter en leider van het fascistische Vlaams Nationaal Verbond (VNV). Die Vlaams-nationalistische partij had zich tijdens de Tweede Wereldoorlog volop in de collaboratie met de Duitse bezetter geëngageerd.

Staf De Clercq, gestorven in volle oorlogstijd, hield daar een praalgraf op de Kesterheide (in het Pajottenland) aan over. Na de bevrijding blies het verzet dat monument op, waarna de afgestorvene in het nabijgelegen Leerbeek werd begraven.

Daar gingen Eriksson en zijn medestanders het lijk opgraven, waarna ze toch de toestemming kregen om het begraven in Asse, naast het graf van De Clercqs vrouw. In het erecomité dat in 1979 een huldiging bij het nieuwe graf organiseerde, zaten naast onder anderen Karel Dillen - toen nog de voorzitter voor het leven van het Vlaams Blok- ook de toenmalige Volksunie-prominenten Jaak Gabriels en Vic Anciaux.

Eriksson kon nooit de verleiding weerstaan om openlijk prat te gaan op zijn macabere strapatsen. Over Operatie Brevier berichtte hij uitvoerig en openhartig, zij het ietwat naïef, in het tijdschrift Alarm , waarna hij dat relaas in 1992 nog eens in een boekje liet verschijnen. Zo krijgt een mens een reputatie - en om renommee was het hem ook te doen. Alles had alleen met symboliek te maken.

Die reputatie leidde ertoe dat Eriksson op een dag werd aangeklampt door een Nederlandse ex-Oostfrontstrijder, die hem het probleem Anton Mussert aankaartte. Mussert, de leider van de fascistische NSB, was na de oorlog wegens collaboratie ter dood veroordeeld, geëxecuteerd en in Den Haag begraven.

Een tiental jaar later ontvreemdde de Oostfronter de stoffelijke resten en begroef ze bij hem in de tuin. Maar enkele jaren geleden ging hij toch op zoek naar een veiliger haven ervoor. Voor al uw ontgravingen, slechts één adres: Bert Eriksson. Die wist wat hem te doen te stond. Hij haalde het gebeente weg en stopte het ,,ergens in Vlaanderen'' weer onder de grond. Zo beweerde hij althans begin deze week. Klopt niets van, zeggen de Nederlandse autoriteiten: ,,Het algemeen graf waarin Mussert in 1956 werd begraven, is tien jaar later geruimd. De overblijfselen van wie daar lag, zijn daarna zoals gebruikelijk uitgestrooid over het knokenveld.'' Benieuwd wat Eriksson daar weer tegenin brengt.

Feldwebel

Eriksson is altijd een marginale figuur geweest. Zijn wereld was altijd die van achterzalen van cafés, waar het geurt naar verschaald bier en sigarettenrook, waar veel te luid wordt gesproken en waar elke volle bierpul een nieuwe dosis moed en daadkracht aanreikt.

Van zijn overigens weinig doordachte fascistische dromerijen en zijn antisemitisme heeft Eriksson nooit een geheim gemaakt.

De oud-beroepsmilitair en latere cafébaas was tijdens de oorlog als prille tiener al lid van de Hitlerjeugd Vlaanderen. Het was letterlijk een jeugdzonde, maar het belette hem niet om te blijven militeren in extreem-rechtse rangen.

Zijn belangrijkste vehikel daarvoor was de Vlaamse Militantenorde (VMO), ooit opgericht als ordedienst van de jonge Volksunie, later ontbonden en vervolgens weer opgericht. Onder leiding van de altijd erg op militair vertoon gestelde Eriksson ontspoorde de VMO tot een extreem-rechtse knokploeg. In 1983 stelde de rechter de VMO dan ook als privé-militie buiten de wet. De veroordeling leverde Eriksson dat jaar effectieve gevangenisstraf op.

De vaak gênant-rechtse marginaliteit van de VMO en zijn leider belette niet dat zij geregeld konden rekenen op bescherming van de 'fatsoenlijke' fractie van de Vlaamse Beweging.

Toen Operatie Brevier kapseisde, hebben flamingantische vooraanstaanden als Rik De Ghein van het IJzerbedevaartcomité, de Volksunie-senator Leo Wouters, de West-Vlaamse provinciegouverneur Leo Van Ackere (CVP) en de abt van de Sint-Sixtusabdij ervoor gezorgd dat de brokken nog konden worden gelijmd.

Zo kon Eriksson buiten schot blijven. Op de IJzerbedevaart mochten hij en zijn VMO-kameraden voor hun exploot zelfs op een bijzondere huldiging rekenen. Het riep in hem weer de wildste visioenen op: ,,Als een Pruisische feldwebel schreeuwde ik mijn bevelen. () Over de brug verklaarde ik de stad Diksmuide als een open stad en liet ze inrukken. () Ik voelde me als een troepencommandant die zopas een veroverde stad binnentrok.''

Zich distantiëren van Eriksson kwam bij deze prominenten kennelijk niet op, integendeel. Dat bleek bij de volgende grafschennis, het geval-Staf De Clercq. De dubieuze historische betekenis van De Clercq en de betrokkenheid van Eriksson bij de zaak beletten niet dat onversneden democraten als Anciaux en Gabriels het gesol met De Clercqs lijk hebben gelegitimeerd door aanwezig te zijn op de De Clercq-hulde van 1979.

Het dubieuze gedrag van de VMO-hooligans en de discutabele ideeën die ze daarbij ten beste gaven, hebben de Vlaamse Beweging altijd veel kwaad berokkend. Ze hebben haar belet uit te groeien tot een brede volksbeweging.

Het is niet alleen uit onwetendheid of kwade wil dat zij - en zeker haar koninginnestuk, de IJzerbedevaart - lange tijd werd geassocieerd met extreem-rechts, waar altijd een bedenkelijke nostalgie naar de collaboratie omheen hing. De lankmoedigheid die veel flaminganten, ook in de christen-democratie, lang hebben opgebracht door de VMO te gedogen en zelfs te legitimeren, heeft extreem-rechts altijd aangemoedigd en gesterkt in zijn gelijk.

Die tijd is vandaag voorbij - het Vlaams Blok, het resultaat van die lankmoedigheid, is er te groot voor geworden. Nu is het de directe concurrent van de IJzerbedevaart, de door het Blok gepatroneerde IJzerwake, die Staf De Clercq nog officieel huldigt als een held en een Vlaams rolmodel. In dat verhaal behoort Bert Eriksson al bijna tot de geschiedenis. Voor Vlaams Belang is dat nog lang niet het geval.



Marc Reynebeau

Laatst gewijzigd door Kim : 18 december 2004 om 19:52.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 20:00   #2
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Bovenstaand artikel is vandaag verschenen in "De Standaard".

Spijtig dat men zulke verworpenen der maatschappij nog aandacht geven in een artikel of een interview (als ik me niet vergis was er een maandagavond een reportage van hem in Terzake).

En dan vragen Vlaams-nationalisten zich af waarom Belgicisten spontaan de link vlaams-nationalisme = fascisme leggen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 20:00   #3
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Zeg nu eerlijk, als je voor een Bert Eriksson en andere ambigue figuren respect opbrengt, dan is er toch iets serieus mis in je bovenkamer hoor!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 20:31   #4
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Het lijk, dat een tijdje in een rommelhok was gedumpt, eindigde zonder het gedroomde eerbetoon onder een metersdikke laag beton in het West-Vlaamse Alveringem, het dorp waar Verschaeve lange tijd pastoor was.


Ik ging bij deze passage compleet tegen de grond!!!

En de flaminganten dan maar beweren dat de repressie zoveel kwaad heeft aangericht, terwijl monsters als Eriksson, Van Dijck... nog leven, en gratie gekregen hebben!!!!
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 20:34   #5
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Sommige mensen hebben gewoon rare hobbies.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 21:02   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Bovenstaand artikel is vandaag verschenen in "De Standaard".

Spijtig dat men zulke verworpenen der maatschappij nog aandacht geven in een artikel of een interview (als ik me niet vergis was er een maandagavond een reportage van hem in Terzake).

En dan vragen Vlaams-nationalisten zich af waarom Belgicisten spontaan de link vlaams-nationalisme = fascisme leggen.
Dus u legt die link? Goed, houden zo. Hoe extremistischer jullie je opstellen, hoe beter.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 21:18   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dus u legt die link? Goed, houden zo. Hoe extremistischer jullie je opstellen, hoe beter.
haha! Dan zijn wijn de extremisten!
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 21:30   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
haha! Dan zijn wijn de extremisten!
Exact. En ik vind het uitstekend dat je dat niet wil beseffen
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 21:39   #9
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Exact. En ik vind het uitstekend dat je dat niet wil beseffen
Dus wij zijn extremisten omdat we extremisten extremistisch vinden.

Vlaams-nationalistische logica.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 21:40   #10
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dus wij zijn extremisten omdat we extremisten extremistisch vinden.

Vlaams-nationalistische logica.
U bent extremistisch omdat u alle Vlaamsgezinden extremisten noemt. Getuige uw uitspraak hier gequote...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 21:57   #11
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Nee, er zijn er enkele die niet extremistisch zijn, maar ze zijn op de vingers van enkele handen te tellen. Enfin, alle Vlaams-nationalisten zijn op de vingers van enkele handen te tellen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 22:25   #12
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris
 
Vlaams-nationalist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Berichten: 2.951
Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nee, er zijn er enkele die niet extremistisch zijn, maar ze zijn op de vingers van enkele handen te tellen. Enfin, alle Vlaams-nationalisten zijn op de vingers van enkele handen te tellen.
U maakt U ongelooflijk belachelijk. Of moeten we nog maar eens boven komen met de verkiezingsuitslag van N-VA en VB tegenover BUB. En ja, er is een groep die VB stemt niet uit Vlaams-nationalistische overwegingen maar een groot deel wel. Tel dat deel op met de N-VA en we zitten met een veelvoud van U.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 22:32   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nee, er zijn er enkele die niet extremistisch zijn, maar ze zijn op de vingers van enkele handen te tellen.
Ben ik extremistisch?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2004, 23:39   #14
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nee, er zijn er enkele die niet extremistisch zijn, maar ze zijn op de vingers van enkele handen te tellen
bron??

Citaat:
Enfin, alle Vlaams-nationalisten zijn op de vingers van enkele handen te tellen.
ontkenning is normaal gezien de eerste fase. Erg vreemd dus dat u zelfs na de verkiezingen uzelf blijft indoctrineren met uw eigen prietpraat. Maar doet u rustig verder hoor, u geeft op dit forum perfect weer waarom partijen zoals de BUB geen énkel draagvlak hebben...
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 10:24   #15
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
U maakt U ongelooflijk belachelijk. Of moeten we nog maar eens boven komen met de verkiezingsuitslag van N-VA en VB tegenover BUB. En ja, er is een groep die VB stemt niet uit Vlaams-nationalistische overwegingen maar een groot deel wel. Tel dat deel op met de N-VA en we zitten met een veelvoud van U.
dat niet alleen: tel daarbij op zij die aansturen op méer regionalisering, dwz stappen r�*chting Vlaamse autonomie. Dan zit je al rap aan een overweldigende meerderheid.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 10:44   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ben ik extremistisch?
In mijn ogen niet nee

(Ik weet natuurlijk niet wat u allemaal uitspookt in uw vrije tijd he! )
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 12:43   #17
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris
 
Vlaams-nationalist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Berichten: 2.951
Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
dat niet alleen: tel daarbij op zij die aansturen op méer regionalisering, dwz stappen r�*chting Vlaamse autonomie. Dan zit je al rap aan een overweldigende meerderheid.
Dank U wel. We verwachten geen antwoord van Hans1 aangezien dit niet weerlegd kán worden.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 14:29   #18
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ben ik extremistisch?
Natuurlijk. Mensen die pleiten voor de splitsing van België, zijn extreem.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 14:31   #19
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Waar ik nog steeds geen reactie over heb gehad: als de repressie (vooral dan via het gerecht) zo onverbiddelijk is geweest voor de Vlamingen, hoe verklaar je het dan dat mensen als Tony Van Dijck en Eriksson gratie gekregen hebben?
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 14:56   #20
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waar ik nog steeds geen reactie over heb gehad: als de repressie (vooral dan via het gerecht) zo onverbiddelijk is geweest voor de Vlamingen, hoe verklaar je het dan dat mensen als Tony Van Dijck en Eriksson gratie gekregen hebben?
Omdat Bert Eriksson ten tijde van de repressie net 17 jaar oud was en slechts lid van de Hitlerjugend. Zijn carrière in de fascistische beweging begint lang na de repressie, in tegenstelling tot Tony Van Dijck, die je wel in éénzelfde adem noemt. Leer uw geschiedenis vooraleer je slimmigheidjes gaat formuleren...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be