Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 augustus 2019, 21:26   #41
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Maar moet een uitspraak als "Blanken stammen af van Adam en Eva, en negers van apen" dan ook niet kunnen binnen de vrijheid van godsdienst ?
De eindtermen voorzien kennis van evolutieleer. Elke indoctrinatie dat de evolutie leer ontkent is niet wettelijk als er leerplichtigen bij betrokken zijn.

Wat er in een private chat op Tinder wordt gezegd in een zatte bui dient naar mijn bescheiden mening niet altijd door een burgerlijke rechter beoordeeld te worden.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 augustus 2019 om 21:27.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 21:29   #42
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarschijnlijk is die advocate ook nog eens betaald met ons geld.
Waarom denk je dat ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 21:47   #43
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Gezien het een burgerlijke uitspraak was kan deze niet algemeen bindend zijn. De vraag is waarom er geen juridische procedures voor de Raad Van State worden gevoerd.
Dit is echt zo’n fundamentele kwestie dat ze uiteindelijk door het Europees hof moet beslecht worden. Anders komt men er nooit uit.

En de Vlaamse regering zou het ook best in een decreet gieten zodat er een uitspraak op algemene basis komt.

Ik persoonlijk ben ervoor dat minderjarigen vrij blijven van religieuze indoctrinatie. Dus zolang zij niet meerderjarig zijn dienen zij de schoolreglementen dienaangaande te volgen. Zijn ze ouder dan 18 dan zie ik geen reden om bijvoorbeeld op de univ hoofddoeken te verbieden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 22:49   #44
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit is echt zo’n fundamentele kwestie dat ze uiteindelijk door het Europees hof moet beslecht worden. Anders komt men er nooit uit.

En de Vlaamse regering zou het ook best in een decreet gieten zodat er een uitspraak op algemene basis komt.

Ik persoonlijk ben ervoor dat minderjarigen vrij blijven van religieuze indoctrinatie. Dus zolang zij niet meerderjarig zijn dienen zij de schoolreglementen dienaangaande te volgen. Zijn ze ouder dan 18 dan zie ik geen reden om bijvoorbeeld op de univ hoofddoeken te verbieden.
Als het dragen van een hoofddoek, niqaab of wat dan ook onder de godsdienstvrijheid valt, dan kan er alleen maar een uitzondering op komen "door de wet". Een schoolreglement volstaat dan inderdaad niet.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 23:00   #45
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als het dragen van een hoofddoek, niqaab of wat dan ook onder de godsdienstvrijheid valt, dan kan er alleen maar een uitzondering op komen "door de wet". Een schoolreglement volstaat dan inderdaad niet.
Ja, zo is men in Europa. Hoofddoeken die men niet uit scholen kan weren terwijl Saoedi-Arabie zonder meer stelt dat er geen godsdienstvrijheid is en christenen stilletjes hun geloof moeten belijden in de beslotenheid van hi=un eigen woning.

Terwijl die geimporteerde schreeuwlelijkerds komen eisen dat ze niet enkel moskeeen bouwen tegen de sterren op maar ook nog eens met die minaretten erbij.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...n_Saudi_Arabia

Van reciprociteit gesproken.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 23:06   #46
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als het dragen van een hoofddoek, niqaab of wat dan ook onder de godsdienstvrijheid valt, dan kan er alleen maar een uitzondering op komen "door de wet". Een schoolreglement volstaat dan inderdaad niet.
Het Vlaams Parlement weet al direct waaraan te beginnen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 23:31   #47
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Maar moet een uitspraak als "Blanken stammen af van Adam en Eva, en negers van apen" dan ook niet kunnen binnen de vrijheid van godsdienst ?
(Verwijzend naar https://forum.politics.be/showthread.php?t=249885)
IMO,beide uitingen horen hier in deze tijd en dit land niet thuis, maar één krijgt de zegen van een rechter, de ander leidt tot uitwijzing.
Al even dom als zeggen dat Zuid-Afrika alleen maar aan de zwarten behoort.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 02:14   #48
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
In de grondwet staat ook dat er vrijheid van verenigingen is.
Dus dat geeft mij dan ook het recht het petje van mijn sportclub of politieke partij op school te dragen?

Laatst gewijzigd door daiwa : 28 augustus 2019 om 02:16.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 05:38   #49
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In de wet staat dat man en vrouw gelijkwaardig zijn??? De kopvod drukt uit dat de vrouw ondergeschikt is aan de man... Dus is de kopvod in strijd met de wet en een regelrechte aanslag op de gelijkwaardigheid man-vrouw...
Wel, dit soort discriminatoire redeneringen kan makkelijk omzeild worden als de moslim jongens hun gebedspetjes door de dag op school blijven dragen. En dan ook naar de rechter stappen...


Laatst gewijzigd door Guinevere : 28 augustus 2019 om 05:38.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 05:41   #50
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In de grondwet staat ook dat er vrijheid van verenigingen is.
Dus dat geeft mij dan ook het recht het petje van mijn sportclub of politieke partij op school te dragen?
Goh, waarom niet?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 05:57   #51
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit is echt zo’n fundamentele kwestie dat ze uiteindelijk door het Europees hof moet beslecht worden. Anders komt men er nooit uit.

En de Vlaamse regering zou het ook best in een decreet gieten zodat er een uitspraak op algemene basis komt.

Ik persoonlijk ben ervoor dat minderjarigen vrij blijven van religieuze indoctrinatie. Dus zolang zij niet meerderjarig zijn dienen zij de schoolreglementen dienaangaande te volgen. Zijn ze ouder dan 18 dan zie ik geen reden om bijvoorbeeld op de univ hoofddoeken te verbieden.
Ik begrijp uw standpunt als vrijzinnige. Maar u weet natuurlijk ook dat bv moslims hun kinderen al van jongsaf aan kennis laten maken met de religie: ze zien hun ouders bidden, de ramadan doen, kleine kinderen proberen dit zelf ook eens, dan leren ze de koran en bidden, de jongens worden besneden, de meisjes worden vanaf hun maandstonden als een pak volwassener beschouwd, enz. Ik beschouw het echt als mijn plicht als moslima om zoveel mogelijk van de islam door te geven aan mijn kinderen. Want in de godsdienst zijn er andere regels op dat vlak dan het onderscheid meer- of minderjarig. En voor mij primeert de wet van God.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 07:09   #52
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp uw standpunt als vrijzinnige. Maar u weet natuurlijk ook dat bv moslims hun kinderen al van jongsaf aan kennis laten maken met de religie: ze zien hun ouders bidden, de ramadan doen, kleine kinderen proberen dit zelf ook eens, dan leren ze de koran en bidden, de jongens worden besneden, de meisjes worden vanaf hun maandstonden als een pak volwassener beschouwd, enz. Ik beschouw het echt als mijn plicht als moslima om zoveel mogelijk van de islam door te geven aan mijn kinderen. Want in de godsdienst zijn er andere regels op dat vlak dan het onderscheid meer- of minderjarig. En voor mij primeert de wet van God.
Mooi verhaaltje

In de realiteit worden de kinderen echter al van zo vroeg men kan de stuipen op het lijf gejaagd met welke verschrikkelijke lijfstraffen hen in het graf en daarna boven het hoofd hangen als zij de regeltjes niet volgen. Dit doet men al bij kinderen van 4-5 jaar. Dus zelfs nog voor dat zij de kans gekregen hebben om de koran te lezen, laat staan begrijpen.

Om het wat tastbaarder te maken krijgen ze meestal wel een voorproefje als ze weigeren mee te doen.

Daarna worden ze besneden, onomkeerbaar, voor zij de pubertijd bereiken.

Vanaf 6 worden ze naar de koranschool gestuurd waar ze spelenderwijs leren hoe god hen keer op keer in stukken zal snijden, aan de slangen voeren en verbranden, enkel om genezen te worden zodat hij opnieuw kan beginnen, als ze de regeltjes niet volgen.

Als ze 12 zijn knipoogt de familie dat god het toch wel tof zou vinden als de meisjes een hoofddoek beginnen dragen, men maakt hen ook duidelijk dat als ze de regeltjes niet volgen ze niet aan een man of kinderen zullen geraken. Er wordt ook verteld dat het beter is om met moslims dan met niet-moslims om te gaan. Een verjaardagsfeestje van een klasgenootje met het foute geloof is een grote no-no.

Mochten ze nadien toch niet van het idee zijn geworden dat de Wet van God voor hen primeert, worden ze volledig buitengesloten door familie en gelovige vrienden. Als ze niet verhuizen worden hun auto's gevandaliseerd of worden ze gewoon fysiek aangevallen tot ze zich bedenken. De meeste moslims hebben er ook wel begrip voor dat de afvalligen op deze manier worden aangepakt. Het staat namelijk in hun boek.


Op deze manier kunnen de jonge geestjes stap voor stap kennis maken met de religie. Je zou wel gek zijn om niet met plezier een hoofddoek te dragen in zo'n systeem, niet?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 08:03   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp uw standpunt als vrijzinnige. Maar u weet natuurlijk ook dat bv moslims hun kinderen al van jongsaf aan kennis laten maken met de religie: ze zien hun ouders bidden, de ramadan doen, kleine kinderen proberen dit zelf ook eens, dan leren ze de koran en bidden, de jongens worden besneden, de meisjes worden vanaf hun maandstonden als een pak volwassener beschouwd, enz. Ik beschouw het echt als mijn plicht als moslima om zoveel mogelijk van de islam door te geven aan mijn kinderen. Want in de godsdienst zijn er andere regels op dat vlak dan het onderscheid meer- of minderjarig. En voor mij primeert de wet van God.
Voor mij ook.
Maar dat is zeker niet wat de mens er van gemaakt heeft.
Zodra God mij komt vertellen wat zijn wet is zal ik mij daar aanhouden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 09:43   #54
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp uw standpunt als vrijzinnige. Maar u weet natuurlijk ook dat bv moslims hun kinderen al van jongsaf aan kennis laten maken met de religie: ze zien hun ouders bidden, de ramadan doen, kleine kinderen proberen dit zelf ook eens, dan leren ze de koran en bidden, de jongens worden besneden, de meisjes worden vanaf hun maandstonden als een pak volwassener beschouwd, enz. Ik beschouw het echt als mijn plicht als moslima om zoveel mogelijk van de islam door te geven aan mijn kinderen. Want in de godsdienst zijn er andere regels op dat vlak dan het onderscheid meer- of minderjarig. En voor mij primeert de wet van God.
Mijn standpunt daar is ook duidelijk: geen besnijdenis bij minderjarigen. Eens ze 18 jaar zijn en mentaal gezond doet men maar. Tatoos, piercings, besnijdenis,...
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 09:56   #55
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mijn standpunt daar is ook duidelijk: geen besnijdenis bij minderjarigen. Eens ze 18 jaar zijn en mentaal gezond doet men maar. Tatoos, piercings, besnijdenis,...
Kopvod vergeten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 11:40   #56
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De Vlaming heeft voor de islamieten gekozen, de Vlaming krijgt islamitische regeltjes. En nu slikken.
Hebben de Vlamingen voor de islamieten gekozen?
Bij de vaststelling dat islamieten niet zo maar in te passen zijn met de andere vreemdelingen zoals Grieken, Chinezen enz had men kordaat moeten ingrijpen en aan dat verdomde zootje regeltjes opleggen met de keuze: doen of wegblijven! Maar neen dus...
Nu zitten we precies met ratten op een kinderboerderij die lopen te zwaaien met de dierenrechten.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 11:43   #57
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Nee, die volgen gewoon de wet. Ga klagen bij de politiek en de mensen die er jaar na jaar blijven op stemmen.
Als je het aantal kiezers ziet voor NVA plus VB is er toch iets aan het verschuiven! Nu nog de andere partijtjes...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 11:45   #58
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wel, dit soort discriminatoire redeneringen kan makkelijk omzeild worden als de moslim jongens hun gebedspetjes door de dag op school blijven dragen. En dan ook naar de rechter stappen...

Moet u vooral doen, des te sneller komt er een wet die dit gewoon verbiedt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 11:46   #59
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
De advocaten worden betaald om te zeveren zonder zich van de werkelijkheid aan te trekken. De vrijheid van godsdienst kan toch niet bedoeld zijn om iets als de islam vrij spel te geven? Op die manier moeten we ook het nazisme kunnen goedpraten en aanvaarden.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2019, 11:52   #60
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp uw standpunt als vrijzinnige. Maar u weet natuurlijk ook dat bv moslims hun kinderen al van jongsaf aan kennis laten maken met de religie: ze zien hun ouders bidden, de ramadan doen, kleine kinderen proberen dit zelf ook eens, dan leren ze de koran en bidden, de jongens worden besneden, de meisjes worden vanaf hun maandstonden als een pak volwassener beschouwd, enz. Ik beschouw het echt als mijn plicht als moslima om zoveel mogelijk van de islam door te geven aan mijn kinderen. Want in de godsdienst zijn er andere regels op dat vlak dan het onderscheid meer- of minderjarig. En voor mij primeert de wet van God.
Dan bent u hier niet op uw plaats.
Meisjes zijn voor onze wet niet " een pak volwassener" omdat ze menstrueren, maar evengoed kind als hun broers met gelijke rechten, evenmin getuigt het van goed ouderschap te investeren in het doorgeven van normen en waarden die de omgeving niet deelt. Hiermee maak je kinderen kansarm.
Niet de wet van uw God primeert hier, maar onze wetgeving. Net zoals andere burger geldt dit evengoed voor u maar u legt wel bloot waarom dit voor u zo moeilijk is.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be