Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2018, 13:45   #221
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Daimler investeert 10 miljard euro in electromobiliteit de komende jaren.

Je ziet duidelijk waar de prioriteit ligt.
VolkswagenAG 70 miljard Euro.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 13:46   #222
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik lees dat anders. Er is geen andere mogelijkheid dan om direct naar electromotoren te evolueren en de tussenstap te laten voor wat het is.

Hybrides zijn leuk, maar duur. Ze zullen daarom altijd niche blijven.

Een duits onderzoeksintelling heeft geschat dat in een normale middenklasser ongeveer 12000 euro kosten kunnen vermeden worden door geen ICE meer te gebruiken (drivetrain, radioator, uitlaatpijp, roetfilters, ureumtank, enz enz....).

Daarom dat men dus ook steeds blijft hameren op de batterij kost. Op dit moment kan Tesla ze produceren aan die magische grens, dankzij het opschalen van de productie. De rest zal volgen hoor.
Zelfs na 2030 zullen e-wagens een kleine marktaandeel halen, ondertussen heeft men wel miljoenen tonnen vermijdbare CO2 de lucht ingeblazen door het hogere benzineverbruik.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 13:48   #223
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Benzine motoren stoten meer CO2 uit.
Niet meer. Dus onzin.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 13:49   #224
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een moderne naft is sneller en iets soepelder dan een moderne diesel hoor, enkel besef je dat nog niet omdat je die wagens niet kent.

En dat was al in februari 2011 zo, toen de di-benzines nog niet zo goed waren, benzine altijd beter, ook in het geluid natuurlijk:

Test bij een Audi Q5 :


QED he Anna...
zoals ik al zei, ik ben geen autofreak ... dat technische kan mijn aandacht dus niet lang genoeg vast houden om het eens te bestuderen.

en ik weet niet goed wat jij wil bewijzen Micele, of met je uitleg bewezen acht, ... maar mocht ik de wagen waar ik nu mee rijdt, een naft 1.8 V-tec 142 pk van 2012 terug kunnen omruilen voor mijn diesel 1.9 TDI 130 pk van 2003 ... qua rijplezier én qua verbruik? ... ik deed t meteen!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 13:49   #225
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Daarom dat men dus ook steeds blijft hameren op de batterij kost. Op dit moment kan Tesla ze produceren aan die magische grens, dankzij het opschalen van de productie. De rest zal volgen hoor.
Het zal nog minstens 7 jaren duren volgens VW om e-wagens goedkoper te produceren dan wagens met motoren.

Dat wil zeggen dat als mijn volgende wagen bijna aan vervanging toe is, electrisch rijden een optie zal zijn.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:03   #226
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hoop dat onze dieselfanaten het concept "sunk investment" kennen ?

De Duitse fabrikanten hebben van 2000 tot het dieselgate schandaal masaal geinvesteerd in dieseltechnologie. Technologie die nog niet heeft kunnen renderen, daar is meer voor nodig dan een paar jaar verkoop.

Het is dus normaal dat ze diesel blijven pushen. Echter de overheden zijn hun voor en duwen diesel uit de markt.
Een sunken cost is een sunken cost. Bij nieuwe investeringen mag je daar geen rekening mee houden.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 januari 2018 om 14:03.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:04   #227
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Het zal nog minstens 7 jaren duren volgens VW om e-wagens goedkoper te produceren dan wagens met motoren.

Dat wil zeggen dat als mijn volgende wagen bijna aan vervanging toe is, electrisch rijden een optie zal zijn.
Spreekt VW zichzelf tegen. De nieuwe EV van VW zal in 2020 evenveel kosten als een Golf Diesel met wat opties. Volgens de directie van VW.

Die verschillende geluiden van volkswagen zijn te verklaren door wie ze de wereld instuurt. Je hebt daar een club van mensen die fanatiek geloven in Diesel. Je hebt ook een aantal mensen, waaronder de CEO, die gelooft in EV's.

Uiteindelijk zullen de aandeelhouders beslissen, en ik vermoed dat die kiezen voor de toekomst. Als Porsche, een dochter, voor 75 000 dollar een mission E uitbrengt, zal de ICE tak van Porsche snel overbodig worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:04   #228
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een sunken cost is een sunken cost. Bij nieuwe investeringen mag je daar geen rekening mee houden.
Je moet die sunken costs durven afschrijven. Dat durft men niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:07   #229
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zoals ik al zei, ik ben geen autofreak ... dat technische kan mijn aandacht dus niet lang genoeg vast houden om het eens te bestuderen.

en ik weet niet goed wat jij wil bewijzen Micele, of met je uitleg bewezen acht, ... maar mocht ik de wagen waar ik nu mee rijdt, een naft 1.8 V-tec 142 pk van 2012 terug kunnen omruilen voor mijn diesel 1.9 TDI 130 pk van 2003 ... qua rijplezier én qua verbruik? ... ik deed t meteen!
Mijn grootvader sprak ook zo....over zijn Ford V 8 uit 1952
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:07   #230
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je moet die sunken costs durven afschrijven. Dat durft men niet.
Het zou me verwonderen dat men bij autofabrikanten zo kleinzerig is. Als het hen profijt oplevert dan sluiten ze spiksplinternieuwe fabrieken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:07   #231
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zoals ik al zei, ik ben geen autofreak ... dat technische kan mijn aandacht dus niet lang genoeg vast houden om het eens te bestuderen.

en ik weet niet goed wat jij wil bewijzen Micele, of met je uitleg bewezen acht, ... maar mocht ik de wagen waar ik nu mee rijdt, een naft 1.8 V-tec 142 pk van 2012 terug kunnen omruilen voor mijn diesel 1.9 TDI 130 pk van 2003 ... qua rijplezier én qua verbruik? ... ik deed t meteen!
Dat vergelijk is zeer subjectief en wslk appelen en peren, Anna.
Die naft is wslk al geen turbobenzine, terwijl die Tdi dat wel is.

Je moet dezelfde wagen vergelijken, hetzelfde bouwjaar, -dieselversie versus benzineversie- , en dát deed Autobild.
Elk automerk heeft tegenwoordig moderne di-turbo-benzines bij al zijn modellen, en die laten duidelijk zien dat ze beter zijn dan hun dieselversies, en dit zonder sjoemelen en veel minder giftige vervuiling (en dat is niet klimaatgas CO2) maar NOx, roetdeeltjes enz...

Onlangs nog een zeer recent testbericht van sjoemeldiesels euronorm 6, september 2017.
Enkel een paar merken slagen erin met een voldoende groot ureum reservoir en SCR-NOx-katalysator de grensnormen te halen:

https://www.theicct.org/sites/defaul...ted_201709.pdf

Wat gaan die merken doen als de strengere Norm-testen verplicht worden en de verschoningsfactor afgeschaft wordt? Hun diesels nog duurder maken als ze al zijn?

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2018 om 14:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:08   #232
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Voor mij is Nokia de ICE wagen en Apple de EV.

Het zal wat trager gebeuren als bij (relatief goedkope) smartphones. Maar het zal op dezelfde manier verlopen. Een smartphone doet sommige dingen slechter (ze vallen sneller kapot, batterijduur is veel lager) dan een klassieke gsm, maar toch is Nokia zo goed als kapot en domineren de smartphones. Dezelfde soort kritiek krijg ik van jullie met betreft EV's.

Je kan dat niet tegenhouden. Tesla heeft de markt "voorbereid" voor de uitrol van massaal geproduceerde EV's. Ook al gaat Tesla ooit falliet, de impact van het bedrijf zal voelbaar zijn voor de rest van de komende decennia.

Op het moment dat je voor 20k een deftige EV hebt met 500 km range, gaat dat marktaandeel exploderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:10   #233
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Spreekt VW zichzelf tegen. De nieuwe EV van VW zal in 2020 evenveel kosten als een Golf Diesel met wat opties. Volgens de directie van VW. .
Citaat:
Lange hat der Volkswagenkonzern die E-Mobilität eher stiefmütterlich behandelt, nun glaubt VW-Chef Müller fest an den Erfolg der Technologie. Schon in fünf bis sieben Jahren seien E-Autos günstiger als Verbrenner.
Als we de chef van VW niet meer kunnen geloven dan kan je er beter mee stoppen, alhoewel VW
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:10   #234
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zou me verwonderen dat men bij autofabrikanten zo kleinzerig is. Als het hen profijt oplevert dan sluiten ze spiksplinternieuwe fabrieken.
Alweer ene die niet begrijpt hoe een bedrijf functioneert.

Daimler wilt die investeringen in de boeken niet afschrijven naar 0. Ze willen maatregelen nemen om de komende jaren toch nog wat winst te nemen daarop, zonder de toekomst van EV's mis te lopen. Zo simpel is dat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:18   #235
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Alweer ene die niet begrijpt hoe een bedrijf functioneert.

Daimler wilt die investeringen in de boeken niet afschrijven naar 0. Ze willen maatregelen nemen om de komende jaren toch nog wat winst te nemen daarop, zonder de toekomst van EV's mis te lopen. Zo simpel is dat.
Er zullen in 2040 nog steeds 33% of meer ICE wagens verkocht worden in Europa.
Bedoel je dat met nog wat winst nemen gezien je doet alsof dat verwaarloosbaar is voor de komende 22 jaren ?

Laatst gewijzigd door dpg : 2 januari 2018 om 14:21.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:23   #236
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Er zullen in 2040 nog steeds 33% of meer ICE wagens verkocht worden.
In welke landen? Diesels zullen het zeker niet zijn.
Enkel benzines zullen langer overleven, en de meeste zijn dan nog hybrides.

Iedereen kijkt naar China...

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2018 om 14:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:26   #237
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mijn grootvader sprak ook zo....over zijn Ford V 8 uit 1952
als mn naft een V8 zou zijn, zou ik er wsl minder problemen mee hebben qua rijplezier ook ...

daar LPG in en dat zalige gezapige geluid van zo'n motor op lage toeren ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:28   #238
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zou me verwonderen dat men bij autofabrikanten zo kleinzerig is. Als het hen profijt oplevert dan sluiten ze spiksplinternieuwe fabrieken.
idd, die mislukte investering en uit de hand gelopen kost, is het probleem van de vorige en ontslagen CEO

de prognoses van de huidige fabrieken en jaarresultaten is het enige wat telt voor de huidige CEO en aandeelhouders.

d?*t is economische realiteit.
dieselgate is economisch gezien reeds geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Anna List : 2 januari 2018 om 14:28.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:34   #239
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Er zullen in 2040 nog steeds 33% of meer ICE wagens verkocht worden in Europa.
Bedoel je dat met nog wat winst nemen gezien je doet alsof dat verwaarloosbaar is voor de komende 22 jaren ?
Ik stel inderdaad dat de meeste voorspellingen kwa marktaandeel ICE wagens in pakweg 2040 kompleet de bal misslaan.

Kijk naar zonne energie.



Als de batterijprijzen hun dalende trend blijven verderzetten en de productiecapaciteit voldoende hoog is (beide zijn een kwestie van tijd, Tesla heeft technische haalbaarheid bewezen) gaat het bijzonder snel gaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 14:37   #240
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ohja, 5 jaar geleden was de goedkoopste fatsoenlijke EV ( > 400 km range) 80k.

Nu 35k (Model 3, Ampera, Enz enz....)

Zie je waar ik naartoe ga ? De technische voordelen zijn duidelijk. Het marktaandeel van EV's hangt op dit moment van twee factoren af: beschikbaarheid en prijs. Toevallig twee factoren die ook sterk van elkaar afhangen: maak je er meer van, worden ze goedkoper. Als ze goedkopr worden, moet je er nog meer van maken.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be