Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2007, 11:16   #41
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Met een goed budget kan je zelfs het allerbeste eten in die landen die een eeuwenlange reputatie van flutkeuken hebben opgebouwd. De britten zijn al jaren aan het overcompenseren: op zaterdag is het een halve dag kookprogramma's op de beeb; veruit de meeste kookboeken worden in de UK gepubliceerd en een bezoek aan de betere superstore is een revelatie voor de gemiddelde belg. Briljante restaurants vind je daar. Maar aan absoluut belachelijke prijzen. Ik ben zelf een adept van het full english breakfast in al z'n varianten (incluis met kippers of black pudding), so shoot me... Maar het zooi dat je in de meeste pubs geserveerd krijgt, is het label 'voedsel' nauwelijks waard. Tenzij je in de fameuze ketens gaat eten, maar dan komt het weer uit pottekes, da's niet echt eerlijk vind ik.

Frankrijk biedt een enorm gevarieerd aanbod gaande van overroepen minderwaardige brouwsels tot échte hoogstandjes in het middensegment. Vooral in de Provence of vlak bij mij thuis in de streek van de Loire Atlantique kan je zonder achterdocht de meeste restaurantjes binnenstappen. Zeer goeie prijs/kwaliteit. Parijs is een regelrechte ramp, net als de meeste toeristenholen.


In de keuken merk je pas eerst hoe groot de mentaliteitsverschillen zijn tussen Belgen (Vlamingen) en Nederlanders. Ik blijf erbij dat Nederland hierin dichter bij Duitsland aanleunt (hoewel elke rechtgeaarde Dutchie dat als een belediging zal ervaren). België is historisch gezien "de hoer van Europa" geweest; zowat iedereen heeft er al eens ingezeten. (excuse my french) Maar die dame van lichte zeden heeft wel het beste van alle werelden overgenomen en er haar profijt mee gedaan. Typisch belgisch is het meesterschap in het bereiden van simpele, ongecompliceerde maaltijden met ingrediënten van eigen bodem. Stoofvlees is oneindig veel lekkerder dan de klassieke 'steak & kidney pie' van de britten. Appelmoes van stoofappeltjes; nog zoiets dat echt typisch is. (grappig genoeg deed een britse chef dit weekend lyrisch over z'n recept voor apple sauce; bleek gewoon appelmoes te zijn die mijn bomma al maakte) De 1001 varianten op de waterzooi; een heel oude receptuur die je buiten Vlaanderen nauwelijks aantreft. (maar wel al in franse kookboeken uit de 16de eeuw werd gedocumenteerd) Het is wél authentiek, dus de stelling dat het om een soort 'multiculturele' fusion-kitchen zou gaan, klopt absoluut niet.

Ik zou eindeloos kunnen doorgaan... Het gaat vooral om de liefde voor het eten zelf; die typische bourgondische levensfilosofie. Hedonistisch en niet te beroerd om gekke toeren uit te halen om nog net dat ietsepietsie meer zinnelijk genot te halen uit een voor het overige banaal ingrediënt. Misschien dat de reformatie daar ook voor iets tussenzit: protestanten hebben altijd al iets gehad tegen de zinnestrelingen die de katholieken zich lieten welgevallen. (de opgesmukte kerken, het bladgoud, de feestmalen bij de feestdagen, etc...) Tsja, wij katholieken zondigen erop los in de wetenschap dat we ons zo nu en dan eens kunnen exonereren in de biechtstoel, waarna alles weer van vooraf aan kan beginnen.

Santé.
Mooi stukje tekst...
Daar valt inderdaad een hele analyse op te maken.

die "hoer" was wel grappig maar pakkend echt. We hebben inderdaad van overal een beetje gehad maar dat bewijst nog niet waarom wij die culturen wel overnamen en de nederlanders niet?

Ik ben ook van oordeel dat nederland en België (dus ook vlaanderen) een heel andere cultuur hebben...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:35   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
...
Ik ben ook van oordeel dat nederland en België (dus ook vlaanderen) een heel andere cultuur hebben...

dat kan je makkelijk zeggen (van ver in het binnenland) ... maar wie praktisch in de grensdorpen tussen Nederland en Vlaanderen (gelijk waar : Oost Vlaanderen vs Zeeuws Vlaanderen; Limburg vs Limburg of in de buurt van Essen,Putte Kalmthout wie daar de verschillen zoekt ... die vind ze niet

geen grensgebonden cultuurverschil dus ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:37   #43
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

De liefde van de Belg gaat door de maag.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:44   #44
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat kan je makkelijk zeggen (van ver in het binnenland) ... maar wie praktisch in de grensdorpen tussen Nederland en Vlaanderen (gelijk waar : Oost Vlaanderen vs Zeeuws Vlaanderen; Limburg vs Limburg of in de buurt van Essen,Putte Kalmthout wie daar de verschillen zoekt ... die vind ze niet

geen grensgebonden cultuurverschil dus ...
En als je op de grens met duitsland gaat kijken is er weinig verschil met de duitsers, en wanneer je op de grens met frankrijke gaat kijken...
leuke opmerking
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 11:48   #45
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
En als je op de grens met duitsland gaat kijken is er weinig verschil met de duitsers, en wanneer je op de grens met frankrijke gaat kijken...
leuke opmerking
ah ja ? nooit gemerkt dat ik met Fransen of Duitsers in mijn moederstaal aan de slag kon
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 13:03   #46
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ah ja ? nooit gemerkt dat ik met Fransen of Duitsers in mijn moederstaal aan de slag kon
Wow wow wow vooraleer je hier nog andere zaken gaat uitvinden ik heb nooit over taal gesproken he... Dit gaat over CULTUUR! Welke o.a. hier werd besproken met het voorbeeld van keukengewoontes...

trouwens wat die taal betreft bent u al eens in oost-limburg geweest?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 13:44   #47
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wow wow wow vooraleer je hier nog andere zaken gaat uitvinden ik heb nooit over taal gesproken he... Dit gaat over CULTUUR! Welke o.a. hier werd besproken met het voorbeeld van keukengewoontes...

trouwens wat die taal betreft bent u al eens in oost-limburg geweest?
nu moet je wel heel erg inventief gaan doen om dat 'cultuurverschil' Vlaanderen/Nederland te gaan staven, niet ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 14:36   #48
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nu moet je wel heel erg inventief gaan doen om dat 'cultuurverschil' Vlaanderen/Nederland te gaan staven, niet ?
(m.a.w. ik maak hier woorden meer aan vuil u bent van slechte wil)

trouwens off topic
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be