Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Afschaffen van subsidies voor erkende godsdiensten?
ja 52 83,87%
nee 9 14,52%
maakt mij niet uit 1 1,61%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2007, 19:23   #1
deryz
Staatssecretaris
 
deryz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Locatie: Merksem
Berichten: 2.826
Standaard afschaffing subsidies voor erkende godsdiensten?

De regering kent het rooms-katholicisme, het protestantisme (met inbegrip van de evangelische kerk en de pinksterkerk), het judaïsme, het anglicanisme, de islam en het orthodoxe christendom (Grieks en Russisch) de status van "erkende godsdienst" toe. Vertegenwoordigende organen van die godsdiensten krijgen subsidies van de overheid.
In 2006 keerde de overheid 104 miljoen dollar (82 miljoen euro) uit aan erkende, niet-islamitische religieuze groeperingen, 12,7 miljoen dollar (10 miljoen euro) aan seculiere organisaties en 7,7 miljoen dollar (6,1 miljoen euro) aan moslimgroeperingen. In 2005 bedroegen de budgetten respectievelijk 101 miljoen dollar (79,5 miljoen euro) voor de erkende godsdiensten, 11,8 miljoen dollar (9,3 miljoen euro) voor de seculiere organisaties en 7,6 miljoen dollar (6 miljoen euro) voor de moslims.

bron: uspolicy.be

- - - - -

ik persoonlijk vind dat deze subsidies ook moeten afgeschaft worden omdat er in principe een scheiding moet zijn tussen kerk en staat,omdat niet alle mensen moeten betalen voor iets waar ze totaal niets mee zijn, en omdat het immoreel onverantwoord is de kerk te subsidiëren terwijl het vaticaan zoveel geld in"t kaske heeft

wat vind jij?
__________________
http://www.vlaamseonafhankelijkheid.be/
Petitie voor Vlaanderen!
deryz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 19:53   #2
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Ik vind dat men de subsidies op de politieke partijen moet afschaffen. Niet alleen omdat er in onze Grondwet in de verste verte geen sprake van partijen is...

... maar ook omdat alle burgers, zonder uitzondering, het niét eens zijn met de meeste partijen. (Je kan het immers niet met alle partijen eens zijn.)
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 20:33   #3
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
nubian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2006
Berichten: 9.622
Standaard

ik ben tegen afschaffing subsidies voor erkende godsdiensten, subsidies = enige manier om erkende godsdiensten blijven te controleren.
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:19   #4
Martini
Burger
 
Martini's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 112
Standaard

Afschaffen die subsidies. Kerken moeten gesteund worden door hun congregatie, niet door alle belastingbetalers.
__________________
You can have peace. Or you can have freedom. Don't ever count on having both at once.

Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people.
Martini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:23   #5
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Ten eerste zie ik niet in waarom enkel de subsidies voor de godsdiensten zouden moeten afgeschaft worden. Dan ook die voor cultuur, sportverenigingen, politieke partijen, enz.

Ten tweede, indien de schadeverdoeding die de Belgische staat aan de Katholieke Kerk betaalt opgeschort wordt, dan moet ook de schade hersteld worden: teruggave dus van de door de overheid overgenomen Kerkelijke bezittingen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 00:48   #6
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nubian Bekijk bericht
ik ben tegen afschaffing subsidies voor erkende godsdiensten, subsidies = enige manier om erkende godsdiensten blijven te controleren.

Denk je nubian ? Ik denk van niet.
Zoals je zelf zegt, de erkende worden gecontroleerd al heb ik daar nogal mijn persoonlijke twijfels bij. Maar er bestaan er zoveel andere nog, die veel gevaarlijker zijn, en niet gecontroleerd worden. De sektes, ze richten meer schade aan bij de betrokkene leden dan je voor mogelijk kan houden.
Die sektes werken vooral hier in België in de vorm van een VZW. Op die manier worden ze ook 'gecontroleerd'. Naar buiten toe lijkt alles ok, en krijgen ze hun subsidies ook...maar binnenin...gaat het er heel anders aan toe. Dus ik vrees dat de controles ook wel voor een groot stuk hun doel voorbij gaan, omdat ze op die manier eigenlijk vrijwel enkel op hun boekhouding nagegaan worden. Niet op de effectieve werking.

Nog ff aan toevoegen dat de grootste godsdiensten volgens mij die controle zelfs niet nodig hebben, het zijn de kleintjes die het gevaarlijkst zijn.

Bovendien ben ik van mening dat men niet dient te betalen voor een godsdienst waar men niet achter staat, wel voor de vrijheid bij te dragen indien men achter één zou staan persoonlijk.
Nu blijft bvb de RK zo groot hier in België dankzij al die subsidies, en ga zelf kijken tijdens de zondagsmis, in slechts weinige kerken raakt ze nog voor 1/4de gevuld (en dat is dan al echt reuzedruk).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 2 januari 2007 om 00:52.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 13:54   #7
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
In 2006 keerde de overheid 104 miljoen dollar (82 miljoen euro) uit aan erkende, niet-islamitische religieuze groeperingen, 12,7 miljoen dollar (10 miljoen euro) aan seculiere organisaties en 7,7 miljoen dollar (6,1 miljoen euro) aan moslimgroeperingen. In 2005 bedroegen de budgetten respectievelijk 101 miljoen dollar (79,5 miljoen euro) voor de erkende godsdiensten, 11,8 miljoen dollar (9,3 miljoen euro) voor de seculiere organisaties en 7,6 miljoen dollar (6 miljoen euro) voor de moslims.

bron: uspolicy.be
De staat betaalt "ambtenaren van erkende erediensten" als een soort compensatie voor de Franse Revolutie.
Tijdens de Franse Revolutie is de Kerk in België al haar bezittingen kwijtgespeeld door de revolutionairen: gebouwen, kunstwerken, landerijen,... zijn toen geconfisqueerd geworden door de staat, en zijn nu nog steeds officieel in handen van de overheid. Om dit verlies te compenseren, sloot Napoleon een concordaat met de Kerk om van pastoors een soort 'ambtenaar' te maken, en zo zou de staat dan instaan voor hun weddes.

Voor mij zou het geen probleem zijn om de subsidies af te schaffen als de staat dan ook al de geroofde eigendommen (gebouwen, kunstwerken, landerijen,...) teruggeeft aan de Vlaamse Kerk.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 13:56.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 13:58   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ten eerste zie ik niet in waarom enkel de subsidies voor de godsdiensten zouden moeten afgeschaft worden. Dan ook die voor cultuur, sportverenigingen, politieke partijen, enz.
Ja!

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:08   #9
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

In feite mag men niet vergeten dat de meeste van die geconfisceerde goederen (om niet te zeggen: alle) in feite werden bijeengeschooid bij de bevolking. In die zin is de bevolking nog steeds eigenaar en niet "de kerk".

Ten tweede kan men aannemen dat al die jaren van subsidies en uitbetaling van de katholieke pastoors ondertussen toch al een serieuze afbetaling zijn geweest.

Ik heb echter een groter probleem met de bepaling "erkende" godsdienst. What the f*ck is een ERKENDE godsdienst? Een "goeie" godsdienst? eentje met veel volgelingen? de "ware" godsdienst? Kortom, ik ken zelfs niet de bepaling waarom de ene godsdienst zou erkend worden en de andere niet.

Waarom is Asatru geen erkende godsdienst? Is het boeddhisme erkend? het hindoeisme? confucius***isme? (hoe heet dat?) Nochtans zouden �*l die mensen evengoed hun deel van hun belastingen moeten kunnen opzijzetten voor hùn eigen overtuiging.

En buiten de katholieke kerk hebben die andere religies toch geen geconfisceerde goederen te claimen? Worden de moskeeën aangeslagen en tot eigendom van de Belgische Staat verklaard, nadat Saoudi de nodige fondsen voor de bouw heeft voorzien?

Gaan de imams iets anders preken als hun inkomen door de Belgische belastingbetaler wordt betaald en niet door hun Saoudische broodheren?
Het geldcircuit is nochtans onderhevig aan de Belgische wet: als het vroeger zwart gebeurde zal het nu ook nog zwart gebeuren.
Wist U dat Belgische (lees autochtone) bekeerlingen bovenop hun werkloosheidsuitkering (officieel) ondersteund worden door de plaatselijke imam �* rato van 1000 EURO per maand, als die bekeerlinge maar in een zwart laken blijft rondhossen en de kindjes uit een vorig islamitisch huwelijk maar mooi islamitisch opvoedt?

Mijns inziens heeft de staat sowieso recht op controle en moeten de oproepen uit kerken en moskees evengoed stroken met de Belgische wetten. Of ze nu betaald worden door ons of niet.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:12   #10
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Subsidies afschaffen en een taks heffen in de plaats. Het is zoals roken, het moet zoveel mogelijk ontraden worden.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:25   #11
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In feite mag men niet vergeten dat de meeste van die geconfisceerde goederen (om niet te zeggen: alle) in feite werden bijeengeschooid bij de bevolking. In die zin is de bevolking nog steeds eigenaar en niet "de kerk".

Ten tweede kan men aannemen dat al die jaren van subsidies en uitbetaling van de katholieke pastoors ondertussen toch al een serieuze afbetaling zijn geweest.
Het concordaat is nooit als 'afbetaling' bedoeld, wel als compensatie. Tegelijkertijd eiste Napoleon van de paus Pius VII om zijn bemoeienissen te laten vallen. Hij zorgde er op die manier ook voor dat de regering een verstrekkende macht tot wettelijke regeling van allerlei kerkelijke activiteiten.
Citaat:

Ik heb echter een groter probleem met de bepaling "erkende" godsdienst. What the f*ck is een ERKENDE godsdienst? Een "goeie" godsdienst? eentje met veel volgelingen? de "ware" godsdienst? Kortom, ik ken zelfs niet de bepaling waarom de ene godsdienst zou erkend worden en de andere niet.

Waarom is Asatru geen erkende godsdienst? Is het boeddhisme erkend? het hindoeisme? confucius***isme? (hoe heet dat?) Nochtans zouden �*l die mensen evengoed hun deel van hun belastingen moeten kunnen opzijzetten voor hùn eigen overtuiging.
DE HUIDIGE DOOR DE BELGISCHE FEDERALE OVERHEID ERKENDE EREDIENSTEN

Verschillende wereldreligies proberen een erkenning te krijgen van hun eredienst van de Belgische Federale overheid. Momenteel is de Boeddhistische Unie van België aan het overwegen de aanvraagprocedure in gang te zetten.Momenteel zijn er zes erediensten en één niet-confessionele levensbeschouwing erkend door de Belgische Federale Overheid:

1. de Anglicaanse Eredienst
2. de Islamitische Eredienst
3. de Israelitische Eredienst
4. de Rooms-Katholieke Eredienst
5. de Orthodoxe eredienst
6. de Protestantse Eredienst
7. de Vrijzinnige Levensbeschouwing


CRITERIA TER ERKENNING DOOR DE BELGISCHE FEDERALE OVERHEID

De Belgische Federale Overheid kent sommige religies de officiële status van 'erkende eredienst' toe. Om deze erkenning te verkrijgen heeft de Federale Overheidsdienst Justitie vijf criteria opgesteld: de religie moet:

1. een betrekkelijk groot aantal aanhangers groeperen (verschillende tienduizenden)
2. op die manier gestructureerd zijn dat een representatief orgaan de contacten onderhoudt met de burgerlijke autoriteiten
3. in het land sinds geruime tijd opgericht zijn (meerdere decennia)
4. een sociaal nut hebben
5. zich onthouden van elke activiteit die tegen de maatschappelijke orde indruist

Erkenning door de Federale Overheid heeft ondermeer tot gevolg dat:

1. het salaris en het pensioen van de religieuze leider van de eredienst door de staat worden uitbetaald, evenals de wedden en pensionenen van de bedienaren van de eredienst die tot het kader behoren (toepassing van art. 181 Grondwet)
2. aan de administraties belast met het beheer van de "temporele" goederen van de eredienst in kwestie de publieke rechtspersoonlijkheid wordt toegekend (het geheel van goederen dat aan de kerk toebehoort of aan de religieuze gemeenschap)
3. met betrekking tot de boekhouding en de burgerlijke verrichtingen van voornoemde administraties een georganiseerde voogdij wordt ingesteld

Citaat:

Mijns inziens heeft de staat sowieso recht op controle en moeten de oproepen uit kerken en moskees evengoed stroken met de Belgische wetten. Of ze nu betaald worden door ons of niet.
Daar ben ik volledig mee akkoord.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 14:43.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:41   #12
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Subsidies afschaffen en een taks heffen in de plaats. Het is zoals roken, het moet zoveel mogelijk ontraden worden.
In China is dat al zo, ook in Noord-Korea, waar alle gelovigen worden vervolgd en ofwel opgesloten ofwel een boete moeten betalen.
Als je taks heft, dan is dat de beste manier om de Kerk 'ondergronds' te jagen.
...
Dan kunnen ze vanuit Polen "Westpriesterhulp" oprichten.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:45   #13
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In China is dat al zo, ook in Noord-Korea, waar alle gelovigen worden vervolgd en ofwel opgesloten ofwel een boete moeten betalen.
Als je taks heft, dan is dat de beste manier om de Kerk 'ondergronds' te jagen.
...
Dan kunnen ze vanuit Polen "Westpriesterhulp" oprichten.
Ik zie niet in wat er mis is met een taks op godsdienstvieringen ? Men heft toch ook taksen op ander vermaak zoals Walibi of circussen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:46   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Als ik even mag, zou ik willen wijzen op het feit dat ik het schandalig vind dat Quakerisme door de Belgische staat als een sekte bestempeld wordt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:51   #15
Martini
Burger
 
Martini's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
confucius***isme? (hoe heet dat?)
Confucianisme.
__________________
You can have peace. Or you can have freedom. Don't ever count on having both at once.

Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people.
Martini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:52   #16
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Ik zie niet in wat er mis is met een taks op godsdienstvieringen ? Men heft toch ook taksen op ander vermaak zoals Walibi of circussen.
Zingeving is geen vermaak. Zingeving is fundamenteel en hoort voor iedereen toegankelijk te zijn (vandaar dat de Vrijzinnigheid ook gesubsidieerd wordt).

Zingeving moet, net als onderwijs en gezondheidszorg, laagdrempelig blijven. Ze speelt een zeer belangrijke rol voor scharniermomenten in het leven van de mens (bv. uitvaartplechtigheden, geboorterituelen,...)
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 14:59   #17
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Zingeving is geen vermaak. Zingeving is fundamenteel en hoort voor iedereen toegankelijk te zijn (vandaar dat de Vrijzinnigheid ook gesubsidieerd wordt).

Zingeving moet, net als onderwijs en gezondheidszorg, laagdrempelig blijven. Ze speelt een zeer belangrijke rol voor scharniermomenten in het leven van de mens (bv. uitvaartplechtigheden, geboorterituelen,...)
Zingeving is in vele gevallen onzinverkoop. Dat men het uitdragen van "de minderwaardigheid van de vrouw of het behoud van maagd zijn of het vereren van symbolen", subsidieerd, kan er eigenlijk bij mij niet in.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:09   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik vind dat iedereen gewoon een eigen "zingevingsverzekering" zou moeten afsluiten. Dan is al die zever opgelost.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:13   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

dat mensen die zich graag laten beduvelen hun show zelf betalen. Ik begrijp niet hoe mensen zich zo laten indoctrineren en dan nog verwachten dat de maatschappij hun fabeltjes wat zal meebetalen???
Dees kan nie!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2007, 15:16   #20
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dat mensen die zich graag laten beduvelen hun show zelf betalen. Ik begrijp niet hoe mensen zich zo laten indoctrineren en dan nog verwachten dat de maatschappij hun fabeltjes wat zal meebetalen???
Dees kan nie!
De Kerk heeft geen moeite met het laten vallen van de weddebetalingen aan priesters.
Maar dan verwacht de Vlaamse Kerk wel dat ze al haar afgepakte gebouwen, landerijen en kunstschatten van voor 1801 terugkrijgt van de staat.
Dan is ze weer 100% zelfbedruipend zoals vroeger.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2007 om 15:19.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be