Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Aan welke optie geeft u de voorkeur ?
Optie 1 : werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen helemaal afschaffen 12 41,38%
Optie 2 : werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem 17 58,62%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 december 2006, 20:45   #1
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard Werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen afschaffen ?

Aan welk van de beide ondervermelde opties geeft u de voorkeur ?

Optie 1 : werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen helemaal afschaffen. Wie werkbekwaam is, moet maar werk zoeken op de vrije arbeidsmarkt.

Optie 2 : werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen).
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 20:49   #2
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Optie 1 : Onzin, mensen moeten de tijd krijgen om werk te zoeken en te vinden, zonder al die nepstatuten, tijd dat ze zoeken, kunnen ze niet van den heilige dauw leven.
Optie 2 : Slavernij.

(Gij valt serieus in herhaling met uw gezwam. Kunde eigenlijk nog wel ne keer iets posten zonder uw fameus 'ikkeneenonbestaandwoorddatmeerlettersteltdanhetal fabet' gedoe altijd boven water te laten komen.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 6 december 2006 om 20:50.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 20:56   #3
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Optie 1 : Onzin, mensen moeten de tijd krijgen om werk te zoeken en te vinden, zonder al die nepstatuten, tijd dat ze zoeken, kunnen ze niet van den heilige dauw leven.
Mensen die wat gespaard hebben en hun werk verliezen, kunnen het zich veroorloven om gedurende een bepaalde tijd naar werk te zoeken, zonder dat de brave belastingbetaler daar hoeft voor op te draaien.

Wie een voorlopige, onaantrekkelijke, slechtbetaalde, deeltijdse baan aanneemt, houdt nog voldoende tijd over om op zoek te gaan naar een job die aan zijn of haar desiderata voldoet.

Kortom, uw 'argument' houdt geen steek.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 21:06   #4
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Afschaffen en vervangen door een onvoorwaardelijk basisinkom dat zich juist boven de armoede grens bevindt.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 21:11   #5
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Afschaffen en vervangen door een onvoorwaardelijk basisinkom dat zich juist boven de armoede grens bevindt.
Gezien de lamentabele toestand van onze openbare financiën is daar geen budgettaire ruimte voor.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 21:54   #6
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Mensen die wat gespaard hebben en hun werk verliezen, kunnen het zich veroorloven om gedurende een bepaalde tijd naar werk te zoeken, zonder dat de brave belastingbetaler daar hoeft voor op te draaien.

Wie een voorlopige, onaantrekkelijke, slechtbetaalde, deeltijdse baan aanneemt, houdt nog voldoende tijd over om op zoek te gaan naar een job die aan zijn of haar desiderata voldoet.

Kortom, uw 'argument' houdt geen steek.
Jah sure, mijn 'argument houdt geen steek, het uwe wel zeker ?
Hoeveel mensen werken met 2 voor een niet al te riant loon, moeten daarvan torenhoge hypotheken, andere leningen zoals auto's etc, de vaste kosten (nutsvoorzieningen, school vd kinderen etc) betalen ? Als men al moet gaan sparen tegen de tijd dat je zonder werk zou komen te zitten, zijde helemaal goed bezig, du'uh!
Als die mensen dan al jaren gewerkt hebben, voor alles wat ze hebben, mag de staat ook eens bijdragen voor hen, op de moment dat ze eens tegenslag te verwerken krijgen, zij hebben dan ook al genoeg aan belastigen afgegeven me dunkt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 22:00   #7
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Er is budget genoeg om ze elke maand zomaar geld te geven ... Het minste dat men kan doen is de werkloosheidsuitkering koppelen aan een (part-time) baantje. zo krijgt de gemeenschap iets terug en worden werklozen uit de spiraal van nietsdoen gehaald. Er zijn genoeg beroepsdoppers ! Maar ook diegene die werkelijk hard zoeken naar een baan zijn gebaat met iets beters dan thuiszitten.
Wie nu van een werkloosheidsuitkering leeft kan zich aanpassen aan zijn/haar inkomen . De lust om dan nog werk te blijven zoeken verdwijnt na een tijd .
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 22:05   #8
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Er is budget genoeg om ze elke maand zomaar geld te geven ... Het minste dat men kan doen is de werkloosheidsuitkering koppelen aan een (part-time) baantje. zo krijgt de gemeenschap iets terug en worden werklozen uit de spiraal van nietsdoen gehaald. Er zijn genoeg beroepsdoppers ! Maar ook diegene die werkelijk hard zoeken naar een baan zijn gebaat met iets beters dan thuiszitten.
Wie nu van een werkloosheidsuitkering leeft kan zich aanpassen aan zijn/haar inkomen . De lust om dan nog werk te blijven zoeken verdwijnt na een tijd .
Mij zal je nergens horen zeggen dat je geen parttime baantje of een job die niet zo direct in het kader past kan aannemen.
Ik stel mij wel vragen bij wie zich kan aanpassen aan een werkloosheidsvergoeding, als je hypotheken, leningen moet afbetalen en dan ook nog de vaste maandelijkse kosten moet betalen, laat staan eten.
Dat lijkt mij gewoon een onmogelijke zaak.
Het ging hier in mijn geval over 2verdieners waar iemand van ontslaan wordt ofzo. Die mensen hebben lang en hard gewerkt vaak voor hun huis en toebehoren, en hebben al die tijd netjes aan belastingen hun deel afgegeven. Zulke mensen hebben recht imo op een tegemoetkoming zolang ze werkloos zijn, binnen de perken natuurlijk. Zulke mensen zitten ook niet lang aan den dop meestal éh.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 22:17   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Optie één. Alles afschaffen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 22:34   #10
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ik stel mij wel vragen bij wie zich kan aanpassen aan een werkloosheidsvergoeding,
Maar dan blijft het financieel gelijk of ze gewoon een uitkering krijgen of er iets voor moeten doen.
Trouwens , zijn de eerste maanden niet uitbetaald aan ongeveer 2/3e van het loon ?
Moest ik in ieder geval werkloos worden (nochtans "job" genoeg in mijn sector) dan zou ik toch blij zijn als ik iets had om me bezig te houden.
Anderzijds , met internet aangesloten ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 23:45   #11
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Ja, tijdelijk trek je 60% van je loon als je begint te stempelen. Ik dacht het eerste jaar, daarna zakt het verder naar beneden. Bij een gewoon loon schiet er dan al heel snel niet veel meer over éh.

Internet ?
Soit, het is een optie naar werk te vinden (vermits je bijna voor niets nog bij de VDAB op kantoor terecht kan en ze je steeds verder verwijzen naar hun site). Of natuurlijk om je op andere manieren te amuseren.
Nu bon, ik ben nog steeds voor stempelgeld, maar "eventueel" wel beperkt in tijd voor de echte werkbekwamen. Tenzij ze echt wel de goede wil kunnen aantonen. Ik ken zo iemand, die echt overal uit de boot valt, ik ken niemand die zoveel brieven schrijft, sollicitaties doet en nergens aan de slag raakt. Gewoon omdat hij te oud (lees : te duur) is. En voor bepaalde andere jobs komt hij zowiezo al niet in aanmerking (enorm slechte rug).
Mensen die door bepaalde omstandigheden niet meer kunnen, dienen op andere manieren aan een uitkering te komen. Via ziekenfondsen e.d.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 00:42   #12
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Aan welk van de beide ondervermelde opties geeft u de voorkeur ?

Optie 1 : werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen helemaal afschaffen. Wie werkbekwaam is, moet maar werk zoeken op de vrije arbeidsmarkt.
U bedoelt een job creeëren? U bedoelt op de lege arbeidsmarkt?
Acht u het feit dat er werklozen zijn aan het feit dat er te veel werk is?

Citaat:
Optie 2 : werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen).
[/quote]
Nogmaals: indien er werk is, ook bij de overheid, waarom neemt die dan geen mensen aan met een normaal loon? Wil je de slavernij gaan invoeren?
Wil je een kastensysteem? Wil je een nieuw soort horigen, bujaren, koelakken, boys?
Ga dan naar India, Africa of Rusland. Salut en de kost.
Dit land is beschaafd en heeft beschaafde plannen rond mensen.
Ook waar het werken betreft.
Pak je pillekes, schat

Laatst gewijzigd door ericferemans : 7 december 2006 om 00:43.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 00:46   #13
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ja, tijdelijk trek je 60% van je loon als je begint te stempelen. Ik dacht het eerste jaar, daarna zakt het verder naar beneden. Bij een gewoon loon schiet er dan al heel snel niet veel meer over éh.

Internet ?
Soit, het is een optie naar werk te vinden (vermits je bijna voor niets nog bij de VDAB op kantoor terecht kan en ze je steeds verder verwijzen naar hun site). Of natuurlijk om je op andere manieren te amuseren.
Nu bon, ik ben nog steeds voor stempelgeld, maar "eventueel" wel beperkt in tijd voor de echte werkbekwamen. Tenzij ze echt wel de goede wil kunnen aantonen. Ik ken zo iemand, die echt overal uit de boot valt, ik ken niemand die zoveel brieven schrijft, sollicitaties doet en nergens aan de slag raakt. Gewoon omdat hij te oud (lees : te duur) is. En voor bepaalde andere jobs komt hij zowiezo al niet in aanmerking (enorm slechte rug).
Mensen die door bepaalde omstandigheden niet meer kunnen, dienen op andere manieren aan een uitkering te komen. Via ziekenfondsen e.d.
Volledig mee akkoord... Dan komt er tijd (en middelen) vrij voor de echte werkwillige werklozen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 00:57   #14
FRoNT-international
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 november 2006
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Optie één. Alles afschaffen.
Schaf het parlement, de regering & het gerecht eerst maar af.
Daar zitten de grootste profiteurs die denken dat ze werkbekwaam zijn.
Geef hen een leefloon, zodat de anderen automatisch meer kansen krijgen.
Ik wil bij die condities direct ruilen met een van die onefficiente particraten.

Trouwens volgens het gelijkheidsprinciepe is de eerste passende mogelijke job het zich kunnen kiesbaar stellen zonder maar een enkele voordrachthandtekening(practisch gezien een gelijk aantal voordrachthandtekeningen voor iedere kandidaat). Eerste & tevens laatste werk voor het cgkr zou ik zo zeggen!

U moet toch ook niet aan mij of aantal andere mensen toestemming komen vragen of ge moogt solliciteren voor om het even wat u zelf zou willen gaan doen in het leven.

Moeien kan iedereen. Iemand een of gelijke levenskans geven dat is pas mens zijn.
FRoNT-international is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 01:07   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international Bekijk bericht
U moet toch ook niet aan mij of aantal andere mensen toestemming komen vragen of ge moogt solliciteren voor om het even wat u zelf zou willen gaan doen in het leven.
Jij gaat je toch ook niet moeien met of ik moet gaan solliciteren of een wereldreis maken of in mijn portaal thee slurpen.

--- Kom dan ook mijn geld niet wegnemen om het te doen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 december 2006 om 01:08.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 01:41   #16
FRoNT-international
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 november 2006
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Jij gaat je toch ook niet moeien met of ik moet gaan solliciteren of een wereldreis maken of in mijn portaal thee slurpen.

--- Kom dan ook mijn geld niet wegnemen om het te doen.
Geachte
Hoor ik hier Roland Duchatelet, baas van vivant, praten of suizen mijn oren.
U doet voor mij part wat u wil. Ik zal de eerste zijn om iedereen steeds onvoorwaardelijk een basisinkomen te bezorgen. Ik zelf wil voor dat bedrag daarenboven nog het werk leveren dat een parlementair zou moeten leveren. Indien de inkomensspanning in verhouding tot het werkefficentieverschil zou staan dan was ervoor niemand een levensprobleem.
Maar in deze blaaskens-economie, schijndemocratie staat alles op zijn kop. De grooste luierikken verdienen globaal genomen het meest & de echte werkers door den band het minst! De een speelt op de beurs & de andere heeft zelfs dat niet om zijn verdienste in te steken.

Laatst gewijzigd door FRoNT-international : 7 december 2006 om 01:43.
FRoNT-international is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 01:56   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international Bekijk bericht
Geachte
Hoor ik hier Roland Duchatelet, baas van vivant, praten of suizen mijn oren.
U doet voor mij part wat u wil. Ik zal de eerste zijn om iedereen steeds onvoorwaardelijk een basisinkomen te bezorgen. Ik zelf wil voor dat bedrag daarenboven nog het werk leveren dat een parlementair zou moeten leveren. Indien de inkomensspanning in verhouding tot het werkefficentieverschil zou staan dan was ervoor niemand een levensprobleem.
Ik ben niet voor een basisinkomen hoor. Integendeel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 08:50   #18
FRoNT-international
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 november 2006
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ben niet voor een basisinkomen hoor. Integendeel.
ALLEE VLOTT SCHAFT DE KINDERBIJSLAG AL VOLLEDIG AF NOCH VOOR ZE ONAFHANKELIJK EEN MANDAAT HEBBEN VERDIENT
FRoNT-international is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 09:32   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international Bekijk bericht
ALLEE VLOTT SCHAFT DE KINDERBIJSLAG AL VOLLEDIG AF NOCH VOOR ZE ONAFHANKELIJK EEN MANDAAT HEBBEN VERDIENT
Ik vertegenwoordig op dit forum mijn eigen mening, tenzij anders vermeld.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 10:39   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Werkloosheidsuitkeringen en OCMW-leefloon voor werkbekwamen afschaffen ?
Ja, zodra de werkloosheidsgraad onder nul gezakt is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be