Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 29 december 2019, 12:03   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard Hij verwittigde het land over de aanslag op Zaventem. En verloor meteen zijn job.

Hij verwittigde het land over de aanslag op Zaventem. En verloor meteen zijn job.

Job kwijt op basis van de volgende regel: ‘Mededelingen naar buiten mogen enkel door bevoegde woordvoerders.’

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline  
Oud 29 december 2019, 12:08   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Dat verhaal zit natuurlijk weer achter een betaalmuur. Het doet denken aan een soort van vooraf gefabriceerde poco communicatie door dergelijke "bedrijven". Ze willen zelf bepalen wat er naar buiten komt en wat niet, iets wat tijdens de aanslagen natuurlijk zo goed als onmogelijk was want iedereen kan tegenwoordig filmen met een smartphone en dat op het net zwieren.
Hypochonder is offline  
Oud 29 december 2019, 12:30   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Hij verwittigde het land over de aanslag op Zaventem. En verloor meteen zijn job

De civiele bescherming op de luchthaven, de dag na de aanslagen. Beeld REUTERS
Al wat Mark Talemans in de ochtend van 22 maart 2016 wou doen, was iedereen verwittigen over de aanslagen op de luchthaven. Hij belde naar VTM en kwam live in de uitzending bij Joe FM terecht. Hij werd na 34 jaar dienst op straat gezet door Brussels Airport: ‘Mededelingen naar buiten mogen enkel door bevoegde woordvoerders.’

? door DOUGLAS DE CONINCK28 december 2019, 6:00
Het is een stukje radiogeschiedenis: Joe FM, 22 maart 2016, 8.11 uur. Het uurtje ochtendradio met Bjorn Verhoeven en Tess Goossens is ingezet met ‘Good Times’ van Chic. Aan het eind pikt Verhoeven in: “Geen good times op dit ogenblik in Vlaanderen. We hebben net een bericht binnengekregen van een luisteraar die in Zaventem aan het werk was, en die weet iets meer over die ontploffingen daar.”


Stem: “Er is een ontploffing gebeurd, een bomaanslag op de luchthaven van Zaventem.”

“Met wie spreek ik trouwens?”

“Met Mark, ik werk op het coördinatiecentrum hier.”

“Geweldig dat je belt, Mark. Wat is er precies aan de hand daar?”

“Wacht even (wendt zich tot iemand anders). Wablieft? Evacuatie? Alles buiten? Oké, ik zal het op de schermen zetten.”

‘IK HOU VAN JE’
Mark Talemans (61) is om halfzeven begonnen aan zijn ochtenddienst in het Airport Operational Center (Apoc), de controlekamer van de luchthaven. Zijn taak is de scherminformatie over vluchten en gates voortdurend bij te werken. Het Apoc is een ruimte met een 12 meter brede videowall, in 2016 nog op verdieping -1 van de oude luchthaventerminal.

Het is 7.58 uur als een verdieping hoger en 40 meter verder Ibrahim El Bakraoui de eerste bom doet afgaan. Negen seconden later blaast ook Najim Laachraoui zich op.

“Het duurt even voor dat tot je doordringt”, zegt Talemans. “Je begint op instinct te functioneren. Twee explosies. Zouden er nog volgen? Zouden wij het overleven? Dat wist je niet. Ik heb mijn echtgenote gebeld. Om haar te vertellen dat ik ongedeerd was en dat ik van haar hield.”

“Ik had in het verleden ooit contact gehad met VTM, het nummer zat nog in mijn telefoongeheugen. Het was klokslag acht uur toen ik belde, heel kort maar: gewoon om te zeggen dat er een bom was ontploft op de luchthaven. Waarom ik heb gebeld? Het was een reflex. Ik vond: zoveel mogelijk mensen moeten dit zo snel mogelijk weten. We konden op de videowall beelden terugspoelen tot het punt net voor de bommen afgingen.”

“Het is op die manier dat men later heeft gezien dat er drie mannen met drie bommen op hun trolleys waren, en dat de derde bom daar nog lag. Die derde bom, dat was de grootste van de drie. Nu weten wij dat de derde man is gaan lopen. Op het moment zelf hadden we geen idee wat er zou gebeuren.”

‘VAN DE BAAN AF’
De latere Europese kampioen marathon en verpleger in het militair ziekenhuis in Neder-over-Heembeek Koen Naert vertelt later in interviews hoe hij die ochtend in zijn auto op de Brusselse ring zat, onderweg naar Leuven.

Dankzij de razendsnelle radioverslaggeving wist hij onmiddellijk wat hem te doen stond. Met hem kwam het hele land in actie. Honderden artsen en verplegers repten zich naar de spoedafdelingen van hun ziekenhuizen. Er werd in elk geval niet gewacht tot de eerste tweet van Brussels Airport (BAC). Die kwam om 8.41 uur.

Mark Talemans: “Ik vond het belangrijk dat de mensen zo snel mogelijk wisten dat ze vooral niet naar de luchthaven moesten komen. Ze moesten van de baan af en plaats maken voor de hulpverleners. Dat is volgens wat ik later hoorde ook gebeurd. Er waren in de maanden daarvoor al aanslagen geweest in Frankrijk, dus je wist dat dit een situatie was waarin elke verloren seconde mensenlevens kon kosten. Als ik er nu op terugblik, vind ik dat ik heb gedaan wat ik als verantwoordelijke burger moest doen.”

EVACUATIE
Halfweg het fragment met Joe krijgt Mark Talemans van zijn overste het bevel tot evacuatie. Hij moet op de beeldschermen her en der in het luchthavengebouw instructies plaatsen om te evacueren. “Ik heb toen de micro gepakt zodat de hele luchthaven me kon horen: “Staff and passengers in terminals A and B, do NOT come to the main building! Stay in the terminals! Evacuate and follow staff.” Er is dan via de tarmac geëvacueerd. Dat was ook mijn taak niet, maar op zo’n moment telt het reglement eventjes niet.”

“Er is die ochtend heel veel geïmproviseerd. Het ging vanzelf. Mensen hielpen elkaar. We brachten mensen in veiligheid in hangar 41 van Sabena Technics. Iemand zag dat iemand anders met een bus mensen evacueerde en deed hetzelfde. Daar was men het achteraf toch wel over eens, dat de evacuatie snel en vlot is verlopen.”

In de weken na de aanslagen assisteert Talemans zoals zowat het voltallige luchthavenpersoneel bij het ruimen van puin en de opbouw van een voorlopige nieuwe check-in. Tijdens de try-out zegt iemand: “Ik heb u gehoord op Joe.” Nadat de radiozender zich realiseerde dat ze als eerste het nieuws over de aanslagen hadden gebracht, zetten ze het fragment online. “Tot dan toe wist ik niet eens dat ik op de radio was geweest”, zegt Talemans.

‘ABSOLUUT ONAANVAARDBAAR’
Op 28 april 2016 krijgt hij per brief van de directeur operaties bij Brussels Airport (BAC) te horen dat er een tuchtprocedure tegen hem is opgestart. Omdat, staat er, artikel 15 van het personeelsstatuut bepaalt dat “mededelingen naar buiten toe enkel mogen gebeuren door de bevoegde woordvoerders”. En omdat het volgens artikel 17 “de personeelsleden verboden is informatie over BAC te verstrekken die schadelijk kan zijn voor de goede werking van de diensten”.

Talemans kreeg na 34 jaar dienst meteen de zwaarst mogelijk tuchtsanctie: afzetting. Hij bevocht die met een advocaat en de vakbond, maar kwam in een juridische realiteit terecht waarin alle partijen buiten hijzelf het erover eens waren dat op geen enkele manier te betwisten viel dat hij op 22 maart van de procedures was afgeweken. BAC schrijft in een van zijn brieven: “Deze feiten zijn absoluut onaanvaardbaar.”

Er wordt Talemans verweten dat hij door dat telefoontje tijd verloor voor de taken waar hij wél mee was belast. Iets wat hij betwist: “In die eerste tien minuten zaten wij terug te spoelen en naar de videowall te kijken. Nergens kon je beter zien wat er was gebeurd dan in het Apoc. Iedereen zat er trouwens naasten te bellen.”

Zijn taak bestond erin de evacuatie te activeren via de beeldschermen, maar op het fragment in Joe is nu juist te horen dat hij op het moment van het bevel het gesprek afbreekt, waarna Bjorn Verhoeven zegt: “Ik ga je laten werken dan.”

REGIE DER LUCHTWEGEN
Bij BAC werken nog een kleine honderd oudgedienden van de in de jaren 80 geprivatiseerde Regie der Luchtwegen (RLW). Dat was een overheidsdienst met machtige vakbonden en ambtenaren met erg hoge salarissen en pensioenrechten. Ex-RLW’ers zijn een stuk ouder, verdienen meer dan hun jonge collega’s en weten dat de kleinste inbreuk op de procedures zware gevolgen kan hebben.

Talemans was een van die oudgedienden van de RLW en ook hij lag in de laatste jaren van zijn loopbaan wel eens met zijn oversten overhoop. Hij klaagde in 2015 intern aan dat er geen regels of noodprocedures bestonden in het Apoc, liep als gevolg daarvan een blaam op en ook nog twee maanden inhouding van 20 procent van zijn loon. Een maand voor de aanslagen zag BAC zich genoodzaakt om beide sancties ongedaan te maken omdat ze onwettig zijn. Talemans vecht zijn afzetting nu aan voor de rechtbank.

Bij BAC zegt woordvoerster Anke Fransen: “Ik hoop dat u begrijpt dat wij geen individuele personeelsdossiers in de media kunnen bespreken.”

Volgens haar is Talemans niet ontslagen, enkel afgezet, en is er een dading tot stand gekomen tussen hem en BAC.

Mark Talemans: “Ik verdien nu maandelijks nul euro. Door mijn gedwongen ontslag in september 2016 ben ik al mijn rechten kwijt. En ga op mijn leeftijd maar eens solliciteren. En toch. Als ik de klok zou kunnen terugdraaien naar die ochtend, die angst en die chaos, en ik had kunnen weten wat de gevolgen zouden zijn van dat telefoontje, ik zou het opnieuw doen.”
https://www.demorgen.be/nieuws/hij-v...-job~bc33d7b6/
Anna List is offline  
Oud 29 december 2019, 20:46   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Klokkenluiders. Het is een gevaarlijk beroep. Helaas.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline  
Oud 30 december 2019, 08:42   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Klokkenluiders. Het is een gevaarlijk beroep. Helaas.
De top 10 en waarschijnlijk zijn er nog vééééééél anderen.

Zou Quasimodo in het rijtje passen?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline  
Oud 30 december 2019, 12:26   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Hij was een ambtenaar (staat toch in de quote: bij RLW) en die weten het maar al te goed, wat mag en wat niet mag.
Ze weten ook dat voor sommige hot items, de journalisten betalen.

Hij is ook geen klokkenluider. Want er was geen schandaal of misdrijf dat aan het licht gebracht moest worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 30 december 2019, 12:49   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hij was een ambtenaar (staat toch in de quote: bij RLW) en die weten het maar al te goed, wat mag en wat niet mag.
Ze weten ook dat voor sommige hot items, de journalisten betalen.

Hij is ook geen klokkenluider. Want er was geen schandaal of misdrijf dat aan het licht gebracht moest worden.
Regels zijn natuurlijk belangrijker als mensenlevens.
Als een auto frontaal op je afkomt en jij rijd op het goede baanvak, blijf je daar rijden en wijkt niet uit, omdat je de verkeersregels volgt.
Vaarwel dode Schoof.
subocaj is offline  
Oud 30 december 2019, 13:36   #8
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Als ze een stok zoeken om te slaan…

Citaat:
Talemans was een van die oudgedienden van de RLW en ook hij lag in de laatste jaren van zijn loopbaan wel eens met zijn oversten overhoop.

Hij klaagde in 2015 intern aan dat er geen regels of noodprocedures bestonden in het Apoc, liep als gevolg daarvan een blaam op en ook nog twee maanden inhouding van 20 procent van zijn loon.

Een maand voor de aanslagen zag BAC zich genoodzaakt om beide sancties ongedaan te maken omdat ze onwettig zijn. Talemans vecht zijn afzetting nu aan voor de rechtbank.
Het is duidelijk iemand die ze liever kwijt dan rijk zijn.
dpg is offline  
Oud 31 december 2019, 08:09   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hij was een ambtenaar (staat toch in de quote: bij RLW) en die weten het maar al te goed, wat mag en wat niet mag.
Ze weten ook dat voor sommige hot items, de journalisten betalen.

Hij is ook geen klokkenluider. Want er was geen schandaal of misdrijf dat aan het licht gebracht moest worden.
Wat een ambtenaren geblaat.

Deze man verdiende een medaille en kreeg een schop onze z'n kloten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline  
Oud 31 december 2019, 11:12   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Regels zijn natuurlijk belangrijker als mensenlevens.
Als een auto frontaal op je afkomt en jij rijd op het goede baanvak, blijf je daar rijden en wijkt niet uit, omdat je de verkeersregels volgt.
Vaarwel dode Schoof.
't Is niet omdat diene gast die amper kan lezen of schrijven, denkt dat hij levens redt door naar een lokale zender te bellen, dat dat ook zo is.
Ieder zijn job, vooral in noodsituaties: je zag trouwens aan de uitgetikte tekst dat de journalist direct meer begon te vissen naar info. Terwijl bij officiële woordvoerders het direct aangenomen wordt dat het om juiste informatie gaat; die later aangevuld wordt via de geëigende kanalen.

Tuurlijk: vakboungddelegués bellen al graag eens wat info door.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 31 december 2019, 11:31   #11
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.520
Standaard

De man heeft een wistle blower mentaliteit. Totalitaire systemen en gefosiliseerde democratieën verrachten en vrezen een bevolking die de regels niet volgt, zelfs al is dat ten voordele van de bevolking en goed bedoeld.
Ondertussen krijgen we continu te horen hoe vrij we toch wel niet zijn terwijl we verzuipen in de regelgevingen, verplichtingen en verboden.

Laatst gewijzigd door Bach : 31 december 2019 om 11:43.
Bach is nu online  
Oud 31 december 2019, 11:39   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Is niet omdat diene gast die amper kan lezen of schrijven, denkt dat hij levens redt door naar een lokale zender te bellen, dat dat ook zo is.
Ieder zijn job, vooral in noodsituaties: je zag trouwens aan de uitgetikte tekst dat de journalist direct meer begon te vissen naar info. Terwijl bij officiële woordvoerders het direct aangenomen wordt dat het om juiste informatie gaat; die later aangevuld wordt via de geëigende kanalen.

Tuurlijk: vakboungddelegués bellen al graag eens wat info door.
die man werd ontslagen dankzij een verstarde en versteende bureaucratie.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 31 december 2019, 11:47   #13
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
die man werd ontslagen dankzij een verstarde en versteende bureaucratie.
Befehl ist Befehl... Dit soort van mentaliteit veroorzaakt economische verstarring te vergelijken met de communistische systemen van weleer. Alleen onder een andere naam. Een systeem dat slaven prefereert boven zelfstandig denkende mensen is ten dode opgeschreven. Het zal verzuipen in zijn eigen regels.
Bach is nu online  
Oud 31 december 2019, 12:30   #14
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Befehl ist Befehl... Dit soort van mentaliteit veroorzaakt economische verstarring te vergelijken met de communistische systemen van weleer. Alleen onder een andere naam. Een systeem dat slaven prefereert boven zelfstandig denkende mensen is ten dode opgeschreven. Het zal verzuipen in zijn eigen regels.
2!

Hierarchie rigoureus en blindelings respecteren belangrijker dan initiatief nemen. Anders gezegd, hij had "zijne chef" moeten verwittigen die dan naar de TV had mogen/kunnen bellen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 31 december 2019 om 12:39.
Zipper is offline  
Oud 31 december 2019, 12:33   #15
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
't Is niet omdat diene gast die amper kan lezen of schrijven, denkt dat hij levens redt door naar een lokale zender te bellen, dat dat ook zo is.
Ieder zijn job, vooral in noodsituaties: je zag trouwens aan de uitgetikte tekst dat de journalist direct meer begon te vissen naar info. Terwijl bij officiële woordvoerders het direct aangenomen wordt dat het om juiste informatie gaat; die later aangevuld wordt via de geëigende kanalen.

Tuurlijk: vakboungddelegués bellen al graag eens wat info door.
Hij mocht daarvoor gerust op de vingers getikt worden. Maar ontslag? Je ziet in de ambtenarij nogal wat ernstiger toestanden waarvoor geen ontslag wordt gegeven.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline  
Oud 31 december 2019, 15:39   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Hij mocht daarvoor gerust op de vingers getikt worden. Maar ontslag? Je ziet in de ambtenarij nogal wat ernstiger toestanden waarvoor geen ontslag wordt gegeven.
De zot heeft voor wat extra centen zijn benoeming laten schieten, door zijn overstap naar de privé.
Maar als in de privé in uw arbeidscontract/.. staat dat ge niet moet zeveren naar buiten toe, waar ge niks van af weet, dan .... moet ge op uw tellen passen.

Ook ambtenaren zouden vlugger ontslagen moeten kunnen worden. Juist maar een evenwicht is nodig, om hen te beschermen tegen oversten met een andere partijkaart.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be