Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juni 2009, 19:47   #21
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard

Niemand steekt u deskundig een oog uit.
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:08   #22
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Natuurlijk moet democratie afgeschaft worden, den eerste beste mongool hier mag stemmen.
Als je niet wilt dat domme mensen stemrecht hebben dan kan je de criteria voor stemrecht aanpassen. Daarvoor moet je de democratie niet afschaffen.
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 14 juni 2009 om 22:09.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:21   #23
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Als je niet wilt dat domme mensen stemrecht hebben dan kan je de criteria voor stemrecht aanpassen. Daarvoor moet je de democratie niet afschaffen.
Dan komen wel weer lastige vragen opduiken zoals: waar trek je de lijn tussen degenen die stemrecht verdienen en wie niet?

Ik dacht aan één of ander examen waaruit moet uitwijzen of iemand wel voldoende weet over de partijprogramma's (als het nu echt met partijpolitiek moet gebeuren, wat ik zie als een sterk nadeel) en dat zowel de potentiele positieve als negatieve gevolgen moeten aangehaald worden. Je kan dat natuurlijk verder gaan trekken, gaande van psychologische testen (laat men zich bijvoorbeeld eenvoudig vangen aan propaganda? Is men in staat om te nuanceren in standpunten? Is er bereidheid tot toegeven wanneer men op fouten gewezen wordt?) tot IQ en EQ -schattingen.

Het grote probleem hiermee is uiteraard dat dergelijke testen sterk onderhevig kunnen zijn aan subjectiviteit. Voorzichtige, onafhankelijke en nauwgezette opstelling zou absoluut noodzakelijk zijn.
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:28   #24
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Dan komen wel weer lastige vragen opduiken zoals: waar trek je de lijn tussen degenen die stemrecht verdienen en wie niet?

Ik dacht aan één of ander examen waaruit moet uitwijzen of iemand wel voldoende weet over de partijprogramma's (als het nu echt met partijpolitiek moet gebeuren, wat ik zie als een sterk nadeel) en dat zowel de potentiele positieve als negatieve gevolgen moeten aangehaald worden. Je kan dat natuurlijk verder gaan trekken, gaande van psychologische testen (laat men zich bijvoorbeeld eenvoudig vangen aan propaganda? Is men in staat om te nuanceren in standpunten? Is er bereidheid tot toegeven wanneer men op fouten gewezen wordt?) tot IQ en EQ -schattingen.

Het grote probleem hiermee is uiteraard dat dergelijke testen sterk onderhevig kunnen zijn aan subjectiviteit. Voorzichtige, onafhankelijke en nauwgezette opstelling zou absoluut noodzakelijk zijn.
Klinkt interessant.

Alleen is uiteraard de kans tot subversiviteit groter. Maar ik ben als voorstander van kastesystemen sceptisch tegenover verkiezingen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:33   #25
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Dan komen wel weer lastige vragen opduiken zoals: waar trek je de lijn tussen degenen die stemrecht verdienen en wie niet?

Ik dacht aan één of ander examen waaruit moet uitwijzen of iemand wel voldoende weet over de partijprogramma's (als het nu echt met partijpolitiek moet gebeuren, wat ik zie als een sterk nadeel) en dat zowel de potentiele positieve als negatieve gevolgen moeten aangehaald worden. Je kan dat natuurlijk verder gaan trekken, gaande van psychologische testen (laat men zich bijvoorbeeld eenvoudig vangen aan propaganda? Is men in staat om te nuanceren in standpunten? Is er bereidheid tot toegeven wanneer men op fouten gewezen wordt?) tot IQ en EQ -schattingen.

Het grote probleem hiermee is uiteraard dat dergelijke testen sterk onderhevig kunnen zijn aan subjectiviteit. Voorzichtige, onafhankelijke en nauwgezette opstelling zou absoluut noodzakelijk zijn.
Het is al gedaan. Einde van de 19de eeuw. Het algemeen meervoudig stemrecht. De rijken en geschoolde hadden extra stemmen.

Het probleem is dat mensen, ook domme mensen inspraak willen.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:36   #26
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het probleem is dat mensen, ook domme mensen inspraak willen.
Ik wil een vliegend varken waarop ik elke zondagochtend naar de bakker kan gaan.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:40   #27
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Ik denk dat stemplicht afschaffen al een goed begin zou zijn.

Dan doen de ongeïnteresseerde alvast niet mee.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 22:58   #28
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat stemplicht afschaffen al een goed begin zou zijn.

Dan doen de ongeïnteresseerde alvast niet mee.
Ik ben nog niet zo zeker of dat een goede oplossing zou zijn(niet dat ik me niet aansluit bij die stelling als eerste stap), maar dan heb je nog steeds die groep die vatbaar is voor populisme en propaganda-praktijken (leugens, waanbeelden en valse beloftes, hokjesdenken). Zie maar hoe het in de USA verloopt. De media stuurt de publieke opinie (en zaait handig verdeling) tot een punt waar belangrijke ideeën en standpunten haast gezien worden als een 'kwaad' (om het even in het extreme door te trekken).
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:02   #29
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Klinkt interessant.

Alleen is uiteraard de kans tot subversiviteit groter. Maar ik ben als voorstander van kastesystemen sceptisch tegenover verkiezingen.
Maar is de kans op subversiviteit ook niet denkbaar bij een kastesysteem? Met welke autoriteit verklaar je trouwens je kastesysteem?
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:09   #30
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Wat is subversiteit?
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:14   #31
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard

Autoriteit wordt door een groep aan een persoon in bewaring gegeven. Autoriteit kan niet door een persoon worden genomen.
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:17   #32
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Wat is subversiteit?
Volgens mij bedoelde hij dit hiermee:

http://en.wikipedia.org/wiki/Subversion_(politics)

Citaat:
Subversion refers to an attempt to overthrow structures of authority, including the state. It is an overturning or uprooting. The word is present in all languages of Latin origin, originally applying to such diverse events as the military defeat of a city.
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:17   #33
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Maar is de kans op subversiviteit ook niet denkbaar bij een kastesysteem?
Subversiviteit wordt niet noodzakelijk, daar alles reeds geordend is.


Citaat:
Met welke autoriteit verklaar je trouwens je kastesysteem?
Is dat een vraag als in "wie bepaalt wat juist is"?

In dat geval: ik ben geen gelijkheidsdenker. Ik zeg het maar op voorhand.

En welke structuur komt er aan bod? De primordiale.

Je als biotechnoloog weet hoe kristallen zich gedragen. Ze kristalliseren zich altijd in gelijkaardige patronen.
Een gelijkaardige structuur is aanwezig in de mens. Men ziet deze af en toe verschijnen in bepaalde situaties. Maar meestal gebeurt hetzelfde als wat er gebeurt wanneer men een zout laat kristalliseren rond een magnetisch veld: het krijgt een andere (doch voorbestemde) vorm.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 14 juni 2009 om 23:20.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:33   #34
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht

Is dat een vraag als in "wie bepaalt wat juist is"?
Als ik goed begrijp wat je met een kastensysteem bedoelt, ja. En eigelijk vraag ik me ook af of je dan voorstander bent van een sociaal en/of economisch onderscheid.


Citaat:
En welke structuur komt er aan bod? De primordiale.

Je als biotechnoloog weet hoe kristallen zich gedragen. Ze kristalliseren zich altijd in gelijkaardige patronen.
Een gelijkaardige structuur is aanwezig in de mens. Men ziet deze af en toe verschijnen in bepaalde situaties. Maar meestal gebeurt hetzelfde als wat er gebeurt wanneer men een zout laat kristalliseren rond een magnetisch veld: het krijgt een andere (doch voorbestemde) vorm.
En daarmee bedoel je dan inherente denk- en handelswijzen die naargelang de invloed die wordt uitgeoefend op een persoon zich manifesteren, en dat ieder mens hetzelfde repertoire heeft aan patronen?
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:47   #35
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Als ik goed begrijp wat je met een kastensysteem bedoelt, ja. En eigelijk vraag ik me ook af of je dan voorstander bent van een sociaal en/of economisch onderscheid.
Beide. Maar vooral het eerste. Economie is voor mij een middel, geen doel. Iedereen moet voldoende hebben om een gezond en vruchtvol leven te kunnen leiden. Niemand dient door sociale afkomst minder kansen te krijgen. Niemand dient zich zorgen te maken over middelen wanneer hij of zij naar het doel streeft.
Maar langs de andere kant is overdaad schadelijk.

Wat ik vooral bedoel, is dat mensen verschillend zijn, en verschillende capaciteiten hebben en verschillende niveau's van inzicht kunnen bereiken (we hebben hier een raaklijn met de hallucinogenendraad). Elke persoon dient te doen waar hij of zij zichzelf optimaal in kan uitleven. Er dienen bijgevolg geen prestigeuze beroepen te zijn zoals in de huidige geldmaatschappij, waarbij een beroep wordt nagestreefd omwille van geld en prestige (wat gelijk is), en een ander wordt overgelaten aan mensen die daar niet op hun plaats zijn.
Wat men krijgt vandaag is ontwrichting, waarbij bijvoorbeeld de taak van de leerkracht, die een priestertaak is, wordt beoefend door mensen die er geen aanleg voor hebben, simpelweg door gebrek aan prestige en slechte werkomstandigheden.




Citaat:
En daarmee bedoel je dan inherente denk- en handelswijzen die naargelang de invloed die wordt uitgeoefend op een persoon zich manifesteren, en dat ieder mens hetzelfde repertoire heeft aan patronen?
Wel, wat ik bedoel is:

Stel, je zet tien mensen op een eiland. Je zal zien dat een bepaalde structuur zich vormt. Afhankelijk van de mensen en de middelen op dit eiland ontstaan verschillende structuren, maar in gelijkaardige omstandigheden zullen gelijkaardige structuren ontstaan, of zo leert de geschiedenis ons.

Nu, zulke systemen ontwikkelen zich ook in de tijd. Je kent wellicht wel wat van systeemtheorie, dan weet je dat bepaalde systemen oscilleren en andere systemen stabiel zijn. Een systeem uit evenwicht begint te oscilleren (wat we vandaag dus hebben). Een systeem in evenwicht brengt een stabiel resultaat mee.

Welk systeem dat bij welke omstandigheden ontstaat is afhankelijk van de "kristalstructuur" van de mens. Deze is niet homogeen (vandaar de kasteverdeling), en deze kent een stabiele staat.

Ik zoek deze staat, inherent aan de mens.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:53   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Iedereen moet voldoende hebben om een gezond en vruchtvol leven te kunnen leiden.
Dan ben je geen voorstander van een kastesysteem.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:56   #37
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dan ben je geen voorstander van een kastesysteem.
Gezond en vruchtvol betekent niet dat men de matroos laat bepalen hoe te navigeren. Maar men zorgt wel goed voor de matroos, men luistert naar wat hij te zeggen heeft, men volgt zijn raad op indien men merkt dat hij iets aanvoelt.
Meer zelfs: wanneer de matroos overboord valt, dient de officier zelf het water in te springen met een reddingsboei.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 23:57   #38
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Denk je nu echt dat ik met kastesystemen bedoel dat wie dom is, weinig geld krijgt en wie slim is alle rijkdom krijgt?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 00:29   #39
Nestor Burma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
Standaard

Tolkien was disillusioned about the effectiveness of modern democracy, and considered both the media and high finance to be inimical to its success:

‘The concentration of the power of the Press has long since made a mockery of whatever degree of informed democracy we may have once known...’ (10 February 1956, page 50)

‘The true equation is ‘democracy’ = government by world financiers.’

‘The main mark of modern governments is that we do not know who governs, de facto any more than de jure. We see the politician and not his backer; still less the backer of the backer; or, what is most important of all, the banker of the backer.

‘Throned above all, in a manner without parallel in all past, is the veiled prophet of finance, swaying all men living by a sort of magic, and delivering oracles in a language not understood of the people.’ (13 July 1956, page 12)


http://www.spearhead.com/0208-sg.html
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 00:33   #40
Nestor Burma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Denk je nu echt dat ik met kastesystemen bedoel dat wie dom is, weinig geld krijgt en wie slim is alle rijkdom krijgt?
In een tijd van e-boeken moet je die gasten gewoon doorverwijzen. Zet hen in een hoekje met een e-boekje, en bij het volgende gesprek heb je meteen een verstandigere gesprekspartner.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be