Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2014, 11:49   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard Moet Rusland de Krim kopen?

Als een meerderheid van de Krimbewoners zich zo graag bij Rusland wil aansluiten, volstaat het dat ze de zeestraat van Kertsj oversteken.

Die optie ligt echter niet op tafel. Ze willen immers ook dat het Krimgebied, als geografisch en staatkundig territoirum, aan Rusland wordt overgedragen. Dit grondgebied is echter niet het persoonlijke eigendom van de bewoners, maar van de Oekraïense staat.

Een oplossing zou erin kunnen bestaan dat Rusland dit grondgebied koopt van Oekraïne. Rusland heeft nog wel wat olie- en gasroebels op overschot en Oekraïne kan het geld goed gebruiken. Over de prijs kan in alle openheid onderhandeld worden, waarbij de som o.m. afhangt van de economische hulpbronnen en activiteiten die voor Oekraïne dreigen verloren te gaan.

Rusland heeft enige ervaring met zulke onderhandelingen: het verkocht zelf Alaska in 1867 aan de prijs van 7 miljoen Amerikaanse dollar.

Zo'n verkoop zou dan wel geratificeerd moeten worden door de plaatselijke bevolking. Tevens zouden zij die de Krim willen verlaten vanwege de verkoop, bijvoorbeeld Oekraïeners die niet onder Russisch gezag willen worden geplaatst, vergoed moeten worden (verhuiskosten, voorrang bij de aankoop van een nieuwe woning elders in Oekraëne, enz.).

Een gek scenario? Ik weet het niet. Het lijkt me alleszins verkieslijker dan de huidige gang van zaken, maar ik besef ook dat het misschien de deur openzet voor nieuwe vormen van kolonialisme.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 13:25   #2
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Iets wat je cadeau hebt gedaan later terug moeten kopen is wel erg moeilijk te verteren.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 20:51   #3
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Sinds wanneer ben jij een libertaire trol, DDD?
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 21:49   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Sinds wanneer ben jij een libertaire trol, DDD?
Ik hou wel van een gedachte-experiment. Houdt me fris.

Welke bezwaren had je juist?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2014, 22:12   #5
Dade
Parlementsvoorzitter
 
Dade's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.451
Standaard

Zou een leuk idee zijn, Vlaanderen koopt Wallonie op, spaart ze flink wat transfers uit en de Walen die niet willen blijven krijgen een oprotpremie en kunnen hun valiezen pakken. Jij moet je verkiesbaar stellen, samen met julian, is ook nog zo een politiek genie met zijn 60 voorkeursstemmen.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 00:19   #6
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Als een meerderheid van de Krimbewoners zich zo graag bij Rusland wil aansluiten, volstaat het dat ze de zeestraat van Kertsj oversteken.

Die optie ligt echter niet op tafel. Ze willen immers ook dat het Krimgebied, als geografisch en staatkundig territoirum, aan Rusland wordt overgedragen. Dit grondgebied is echter niet het persoonlijke eigendom van de bewoners, maar van de Oekraïense staat.

Een oplossing zou erin kunnen bestaan dat Rusland dit grondgebied koopt van Oekraïne. Rusland heeft nog wel wat olie- en gasroebels op overschot en Oekraïne kan het geld goed gebruiken. Over de prijs kan in alle openheid onderhandeld worden, waarbij de som o.m. afhangt van de economische hulpbronnen en activiteiten die voor Oekraïne dreigen verloren te gaan.

Rusland heeft enige ervaring met zulke onderhandelingen: het verkocht zelf Alaska in 1867 aan de prijs van 7 miljoen Amerikaanse dollar.

Zo'n verkoop zou dan wel geratificeerd moeten worden door de plaatselijke bevolking. Tevens zouden zij die de Krim willen verlaten vanwege de verkoop, bijvoorbeeld Oekraïeners die niet onder Russisch gezag willen worden geplaatst, vergoed moeten worden (verhuiskosten, voorrang bij de aankoop van een nieuwe woning elders in Oekraëne, enz.).

Een gek scenario? Ik weet het niet. Het lijkt me alleszins verkieslijker dan de huidige gang van zaken, maar ik besef ook dat het misschien de deur openzet voor nieuwe vormen van kolonialisme.
Een Russische president heeft de Krim ooit kadoo gegeven aan Oekraïne !
Kan je je zoiets voorstellen ? Precies of de president van de USA zou bvb Texas kadoo doen aan Mexico vandaag. De inwoners van Texas moeten zich dat dan laten welgevallen zonder morren ?
En als die dan een referendum houden en besluiten terug bij de USA te willen, en de nieuwe president van dat land hen hulp aanbiedt, dan zou dat oneerlijk zijn, onwettig en wat weet ik nog allemaal ?
Dat de bewoners van Oekraïne een corrupte president wegjagen vind ik prima, maar als een deel van het land, dat vroeger Russisch was, opnieuw Russisch wil worden, moet men dat ook eerbiedigen.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 00:44   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Een Russische president heeft de Krim ooit kadoo gegeven aan Oekraïne !
Kan je je zoiets voorstellen ? Precies of de president van de USA zou bvb Texas kadoo doen aan Mexico vandaag. De inwoners van Texas moeten zich dat dan laten welgevallen zonder morren ?
En als die dan een referendum houden en besluiten terug bij de USA te willen, en de nieuwe president van dat land hen hulp aanbiedt, dan zou dat oneerlijk zijn, onwettig en wat weet ik nog allemaal ?
Dat de bewoners van Oekraïne een corrupte president wegjagen vind ik prima, maar als een deel van het land, dat vroeger Russisch was, opnieuw Russisch wil worden, moet men dat ook eerbiedigen.
Onjuiste vergelijking. De overdracht gebeurde indertijd immers binnen dezelfde staat, nl. de Sovjetunie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 01:36   #8
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuiste vergelijking. De overdracht gebeurde indertijd immers binnen dezelfde staat, nl. de Sovjetunie.
Dan was het helemaal overbodig.
Vandaag bestaat de Sovjet Unie niet meer, dus de beslissingen genomen in die tijd door Kroetsjef tellen niet meer.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 01:57   #9
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik hou wel van een gedachte-experiment. Houdt me fris.

Welke bezwaren had je juist?
Behalve dat je wereldvreemd moet zijn om zoiets in deze eeuw en context voor te stellen dan?
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 18:10   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

een briljant idee eigenlijk:

Rusland moet 20 jaar gratis aardgas leveren aan Oekraine..
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 18:24   #11
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Alaska werd verkocht door Rusland vanwege de schulden die ze opgelopen hadden tijdens ... de Krimoorlog!
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2014, 19:46   #12
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Seller's market dan.

Verkopen aan de hoogste bieder !

Laatst gewijzigd door Knipp : 17 maart 2014 om 19:48.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be