Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2012, 22:37   #1
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard Gouden tijden voor deurwaarders

Het is zeker niet uit jaloezie
dat ik zo'n man al jaren ontzie.
Maar hij vormt vandaag
op menige vraag
de motor van onze economie.



De Morgen
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 23:16   #2
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Wat bedoel je met zo'n man ontzien (DW's dus) ?

De link verwijst trouwens naar incassobedrijven.

Laat me vooral een zaak duidelijk maken. Incassobedrijven hebben niet de minste juridische bevoegdheid. Het zijn blaffende honden die niet kunnen en mogen bijten.

Trouwens een aantal DW's doen zich voor als gestuurd door een incassobureau en DW zonder gerechterlijk bevel of uitvoerbare titel zoals men zegt wel die hebben ook totaal niets te vertellen.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 30 juli 2012 om 23:20.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 08:55   #3
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Maak je niet druk : het g�*�*t de DW's voor de wind. Net zoals de incassobureau's. Ze vissen in dezelfde vijver.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 11:04   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik zie je punt niet zitten
Maar wil er niet op vitten

Niet dank zij het bezitsbeslag
Vaart economie met wimpel en vlag

Onthaal DW-ers dus op verweer
Liefst met dubbelloops jachtgeweer.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 12:55   #5
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik zie je punt niet zitten
Maar wil er niet op vitten
Jij moet vast geen facturen innen.

Iedereen wil tegen gisteren geholpen worden, extra korting krijgen, volledig volgens hun schema geholpen en dan niet betalen.

't Is héél erg.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:25   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is bij ons het eerste jaar dat we ook gebruik maken van een advocaat, deurwaarders en dergelijke.
De lijst wanbetalers groeit ongelooflijk.

Tja als de één zijn geld niet op tijd krijgt dan valt de volgende ook in panne.
En dan mag de advocaat brandjes gaan blussen. Wat ook geld kost.
Negatieve spiraal zit al redelijk diep.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:30   #7
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is bij ons het eerste jaar dat we ook gebruik maken van een advocaat, deurwaarders en dergelijke.
De lijst wanbetalers groeit ongelooflijk.

Tja als de één zijn geld niet op tijd krijgt dan valt de volgende ook in panne.
En dan mag de advocaat brandjes gaan blussen. Wat ook geld kost.
Negatieve spiraal zit al redelijk diep.
En van die profiteurs moet je dan bovondien de BTW nog voorschieten aan de Staat op straffe van zelf beboet te worden.

En hou u vast : 2 van mijn slechtst betalende klanten van afgelopen jaren zijn ... notarissen ! Moeten die dan geen civiek voorbeeld geven ??

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 31 juli 2012 om 13:30.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:34   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
En van die profiteurs moet je dan bovondien de BTW nog voorschieten aan de Staat op straffe van zelf beboet te worden.

En hou u vast : 2 van mijn slechtst betalende klanten van afgelopen jaren zijn ... notarissen ! Moeten die dan geen civiek voorbeeld geven ??
Dat klopt , je mag de btw voorschieten in vele gevallen die je dan soms geheel kwijt geraakt. Immers ik heb nog niet geweten dat je die ook kunt terug vragen indien facturen onbetaald blijven door omstandigheden. Kan dat? Ik zou me moeten bevragen hierover.
En idd ik heb ook al ervaren dat klanten als notarissen en advocaten redelijk link kunnen zijn als het op betalen aankomt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:39   #9
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Neem een bankgarantie en achterstallige facturen behoren tot het verleden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bankgarantie
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:44   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Neem een bankgarantie en achterstallige facturen behoren tot het verleden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bankgarantie
Je kan je facturen idd verkopen. Maar doorgaans verkoop je meteen ook uw "winstmarge".
En naar uw klanten toe is dat niet zo meteen een leuke formaliteit.

Nee we moeten wel soepel blijven...immers iedereen kan eens wat uitstel nodig hebben en toch een goede klant van u blijven. Maar uiteraard het mag niet uit de hand lopen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:48   #11
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat klopt , je mag de btw voorschieten in vele gevallen die je dan soms geheel kwijt geraakt. Immers ik heb nog niet geweten dat je die ook kunt terug vragen indien facturen onbetaald blijven door omstandigheden. Kan dat?
Dat kan, maar de staat gaat nooit terugstorten. Je kan het wel in mindering brengen op je volgende BTW-storting. Ik los dat op met een credit-factuur op te maken, bv. wanneer de klant intussen failliet ging en je sowieso naar je geld kan fluiten. Dan recupereer je tenminste je BTW.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 13:55   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Dat kan, maar de staat gaat nooit terugstorten. Je kan het wel in mindering brengen op je volgende BTW-storting. Ik los dat op met een credit-factuur op te maken, bv. wanneer de klant intussen failliet ging en je sowieso naar je geld kan fluiten. Dan recupereer je tenminste je BTW.
oké dat is duidelijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 14:04   #13
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je kan je facturen idd verkopen. Maar doorgaans verkoop je meteen ook uw "winstmarge".
En naar uw klanten toe is dat niet zo meteen een leuke formaliteit.
Ok, de bank toucheert hier een vrij mooi winstgedeelte en de concurrentie is bikkelhard, maar dan moet je je winstmarge wat optrekken, of zien te besparen op andere posten (als dat nog mogelijk is).

Citaat:
Nee we moeten wel soepel blijven...immers iedereen kan eens wat uitstel nodig hebben en toch een goede klant van u blijven. Maar uiteraard het mag niet uit de hand lopen.
Zo is dat. Ik heb ook al eens uitstel van betaling gekregen bij leveranciers, omdat mijn klanten te laat hun facturen betaalden.
Als hierbij de communicatie naar beide partijen niet verwaarloosd wordt, komt dat meestal binnen de 4-5 maanden goed.

Btw, het kmo-bedrijf waarvoor ik dikwijls in onderaanneming werk, heeft steeds voor tussen de 50-100.000 euro openstaande facturen liggen.
Dan moet je verdomd goed draaien, wil je er zelf niet aan ten onder gaan.
Gelukkig staan wij op de eerste plaats in onze sector, wegens zowat de beste kwaliteit- en dienstverlening in VL, zodoende is er van enige crisis bij ons (nog) geen sprake.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 18:08   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ok, de bank toucheert hier een vrij mooi winstgedeelte en de concurrentie is bikkelhard, maar dan moet je je winstmarge wat optrekken, of zien te besparen op andere posten (als dat nog mogelijk is).


Zo is dat. Ik heb ook al eens uitstel van betaling gekregen bij leveranciers, omdat mijn klanten te laat hun facturen betaalden.
Als hierbij de communicatie naar beide partijen niet verwaarloosd wordt, komt dat meestal binnen de 4-5 maanden goed.

Btw, het kmo-bedrijf waarvoor ik dikwijls in onderaanneming werk, heeft steeds voor tussen de 50-100.000 euro openstaande facturen liggen.
Dan moet je verdomd goed draaien, wil je er zelf niet aan ten onder gaan.
Gelukkig staan wij op de eerste plaats in onze sector, wegens zowat de beste kwaliteit- en dienstverlening in VL, zodoende is er van enige crisis bij ons (nog) geen sprake.
Winst optrekken kan meestal alleen in het geval je min of meer stabiliseert of zelfs bij voorkeur liever wat krimp in uw aantal orders ziet maar dan tegen een betere winstmarge. Jawel dat is nu de tendens bij de meesten ondervind ik.
Echter een kleine tijd geleden waren de meeste bedrijven op groei gericht en minder op winst maar op omzet. Dan zakken de prijzen en de winstmarges ten voordele van de groei.
Tja het is altijd of het één of het andere.

Ik neem aan dat die tendens gericht is op de omstandigheden in het bedrijfsleven. Is er bv veel vraag naar overnames, dan zal men op omzet werken. Is die vraag er niet, dan zal men op winst gaan. Maar de krimp zit er dan ook in en die kan ook niet eeuwig volgehouden worden denk ik.

Laatst gewijzigd door Mambo : 31 juli 2012 om 18:09.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 18:38   #15
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Winst optrekken kan meestal alleen in het geval je min of meer stabiliseert of zelfs bij voorkeur liever wat krimp in uw aantal orders ziet maar dan tegen een betere winstmarge. Jawel dat is nu de tendens bij de meesten ondervind ik.
Echter een kleine tijd geleden waren de meeste bedrijven op groei gericht en minder op winst maar op omzet. Dan zakken de prijzen en de winstmarges ten voordele van de groei.
Tja het is altijd of het één of het andere.

Ik neem aan dat die tendens gericht is op de omstandigheden in het bedrijfsleven. Is er bv veel vraag naar overnames, dan zal men op omzet werken. Is die vraag er niet, dan zal men op winst gaan. Maar de krimp zit er dan ook in en die kan ook niet eeuwig volgehouden worden denk ik.
Je analyse is correct en het is steeds kiezen tussen hamer en aambeeld.
En ook, mocht vadertje Staat wat minder gulzig zijn, zou dit de kmo-'s alvast ten goede komen, want zij zijn degenen die samengeteld het meeste personeel tewerkstellen.
Elk ontslag is dus een last voor de staat, die dan weer meer bij de werkenden moet halen om de begroting te doen kloppen...
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 06:33   #16
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Maak je niet druk : het g�*�*t de DW's voor de wind. Net zoals de incassobureau's. Ze vissen in dezelfde vijver.
Ja, dat weet ik, maar keur je dat dan allemaal goed ? Ik heb ook al eens een DW nodig gehad en heb er al eens een een klusje gegeven voor iemand anders. Ik heb ook een en ander kunnen vernemen over hun werkwijze bij degene die ik dus een klus gegeven had.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 1 augustus 2012 om 06:39.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 15:14   #17
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ja, dat weet ik, maar keur je dat dan allemaal goed ? Ik heb ook al eens een DW nodig gehad en heb er al eens een een klusje gegeven voor iemand anders. Ik heb ook een en ander kunnen vernemen over hun werkwijze bij degene die ik dus een klus gegeven had.
a. Vermits er nogal wat profiteurs zijn die denken weg te komen zonder betalen (en zelfs denken dat men het blauwblauw zal laten) is het goed dat er zoiets bestaat als gerechtsdeurwaarders
b. Over hun optreden kan ik niet veel zeggen (alleen van hoors) maar ik kan me inbeelden dat een en ander soms brutaal en hautain gebeurt.
c. Nu ja, als je zo'n klant 5 x beleefd aanschrijft en 10x belt en hij vertikt het ook maar 1 reactie te geven, al was het maar een excuus en vraag om wat later te mogen betalen (ook al zijn er al 6 maanden voorbij) dan vraagt hij om hetzelfde laken. De klant is inderdaad koning. Zolang hij dan ook als een normale burger betaalt !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 23:01   #18
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
a. Vermits er nogal wat profiteurs zijn die denken weg te komen zonder betalen (en zelfs denken dat men het blauwblauw zal laten) is het goed dat er zoiets bestaat als gerechtsdeurwaarders
b. Over hun optreden kan ik niet veel zeggen (alleen van hoors) maar ik kan me inbeelden dat een en ander soms brutaal en hautain gebeurt.
c. Nu ja, als je zo'n klant 5 x beleefd aanschrijft en 10x belt en hij vertikt het ook maar 1 reactie te geven, al was het maar een excuus en vraag om wat later te mogen betalen (ook al zijn er al 6 maanden voorbij) dan vraagt hij om hetzelfde laken. De klant is inderdaad koning. Zolang hij dan ook als een normale burger betaalt !
Deurwaarders worden ook gebruikt en ingezet voor veel meer zaken dan gewoon een verkoper-klant relatie. Zij voeren uit wat een rechtbank uitspreekt. En we weten toch dat recht in Belgie meer krom dan recht is. Ik beschouw DW's dan ook als parasieten die teren op iemand anders zijn ongeluk. Hun tarieven zijn abnormaal hoog. Je zegt ook dat je niet veel van hun optreden weet. Spijtig want ik ga nu niet dadelijk beweren dat het er op de dag van vandaag nog brutaal aan toegaat, maar ik weet wel dat ze enkel een ding op het oog hebben en dat is zichzelf schandalig verrijken op iemand anders zijn rug. En bij zowel de schuldenaar als de schuldeiser.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2012, 06:01   #19
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
... maar ik weet wel dat ze enkel een ding op het oog hebben en dat is zichzelf schandalig verrijken op iemand anders zijn rug. En bij zowel de schuldenaar als de schuldeiser.
Dan moet je ook en vooral eens de advocaten en curatoren in de gaten houden. Het is eindelijk goed dat er eens een voortel komt om de advocaten eens aan te pakken.

Niet dat dat voorstel dadelijk veel kans maakt want ons parlement zit vergeven van ... advocaten ! En die mannen vertegenwoordigen in de eerste plaats zichzelf, dan hun (h)orde, hun partij en misschien ook eens hun kiezers als het over iets gaat dat het nieuws kan halen.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 2 augustus 2012 om 06:17.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2012, 06:08   #20
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Btw, het kmo-bedrijf waarvoor ik dikwijls in onderaanneming werk, heeft steeds voor tussen de 50-100.000 euro openstaande facturen liggen.
Ik denk dat dat het geval is met de meeste KMO's die al jaren aktief zijn. Je winsten stapelen zich op ter compensatie van de openstaande betalingen en je kan er dus niks mee aanvangen. Je houdt ermee de put gedicht die anderen voor je graven.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be