Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2019, 07:01   #41
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik haal dat gewoon af bij mijn bank.
een onnodige verplaatsing extra dus.
PS bij ons in t dorp is er nog één bank met automaat (vroeger 3) ... tegen zaterdagmiddag is die cash op.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 10:08   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bij mijn arts(en) en tandarts(en) moet je cash betalen. Ik denk te weten waarom.
Ook aan de kassa's van grote warenhuizen valt me telkens op hoeveel mensen nog met cash betalen....zelfs jonge mensen.
Onlangs in Duitsland een band moeten laten herstellen in een kleine centrale en alles met cash moeten betalen.
In vele landen buiten Europa kan je aan tankstations alleen (nog maar) met cash betalen dus dat fabeltje van over gans de wereld bewijst dat uw wereld niet zo groot is als de mijne.
Sinds deze draad let ik er daar dan ook meer op

PS ; voor je me weer neersabelt (want als je hier even iets schrijft over olifanten ben je gelijk zelf een olifant)
zelf betaal ik altijd indien mogelijk met kaart zelfs al is het maar 1 euro.
Onze huisarts is 66 jaar oud (ongeveer). Ja, die man werkt met cash.
Onze tandartse is ongeveer 45. Bancontact. (allez zeg, wij gaan altijd samen, mijn heksie perfeksie en ik, voor de gewone 6-m controle; ziet ge ons daar al ongeveer 120 euro uit onze zakken toveren ..?)

Vandaag in de krant: straks geen cash meer op De Lijn.

Ik ken twee benzinestations die jaren geleden teveel overvallen werden: zij aanvaarden geen cash meer. Rij maar naar het volgend station.

Voorts kennen wij in Vlaanderen niet alle mogelijkheden. Vb een visa-kaart die je kan opladen; dus dat is eigenlijk geen kredietkaart meer.

Lidl, aldi, mercadona, dia ... in kleine dorpjes in Spanje: alles met kredietkaarten

Ok ja, in sommige streken enz. maar hoe lang nog?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 11:36   #43
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik haal dat gewoon af bij mijn bank.
Ik heb het tegen erw die geen rekening heeft.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 12:16   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
We gaan steeds verder naar een cashloze maatschappij waar betalen met geld niet meer mogelijk is.
Dat heeft heel wat voordelen: je kan eenvoudig met een kaart betalen of misschien wel met je vingerafdruk of een code, misdaadgeld bestaat niet meer, zwart geld evenmin, de criminaliteit zal er door verminderen.

Door de komst van de blockchain zal het nog eenvoudiger worden om via een virtuele munt te betalen. Die virtuele munt, de "worldcoin" zal wereldwijd de enige betaalmogelijkheid zijn, speculeren via deviezen is dan niet meer mogelijk.
Alle virtuele munten die nu in omloop zijn en in feite nu al ongeldig zijn worden dan totaal waardeloos.

De Zweedse centrale bank, Riksbanken, wil in 2019 beginnen met het testen van een digitale versie van de Zweedse kroon, de e-krona. Het land is nu al grotendeels cashloos.

De Zweedse centrale bank kondigde in 2016 al aan dat het onderzoek ging doen naar een digitale versie van de Zweedse kroon, maar tot dusver was dat onderzoek nog niet erg praktisch. "Het is een logische stap om nu naar een praktischere fase van het project over te gaan", aldus Riksbanken in het rapport.

De bank schrijft dat het volgend jaar zou kunnen beginnen met een testfase, waarna er geëvalueerd en weer getest kan worden. Mocht het een succes zijn, dan zou de munt in 2021 ingevoerd kunnen worden, aldus het rapport. Dan moet het wel daarvoor worden goedgekeurd door het Zweedse parlement.

Nu het gebruik van contant geld steeds verder afneemt, moeten we nadenken over nieuwe manieren van betalen zeggen de Zweden. In de toekomst kan het zo zijn dat cash nog maar zo weinig gebruikt wordt dat het moeilijk is om ermee te betalen", aldus de Zweedse centrale bank.

Zweden loopt voorop wat betreft digitale betalingen, maar ook wat betreft de cashloze samenleving. Amper 2 procent van alle geldtransacties verloopt nog met contant geld, aldus een onderzoek van Capgemini uit 2017. In 2020 ligt dat percentage volgens het onderzoek naar verwachting nog maar op 0,5.

Ook Denemarken en Noorwegen staan al veel verder dan andere landen met virtueel geld.

Ons advies: beleg niet in virtuele munten zoals bitcoin want die zijn totaal waardeloos.

https://www.hollandgold.nl/nieuws/me...eloos-geworden
Opnieuw word hier enkel rekening gehouden met de westerse wereld.
Ik verblijf regelmatig in niet wetserse gebieden.
Je hebt daar zelfs amper elektriciteit en in sommige gebieden dan nog enkel als je beschikt over een eigen stroomgroep.

Buiten de westerse maatschappij is corruptie een heel normale manier van leven.
Sommige agentenen ambtenaren moeten vaak jaren wachten op hun loon en leven dus van wat ze kunnen loskrijgen van andere.
Binnen onze rijke westerse maatschappij willen de banken wel een cachloze maatschappij, zodat zij de burgers nog wat meer kunnen pluimen.
Maar in gebieden zoals Polen, spreken ze daar totaal niet over, die gebieden brengen hen immers niets op.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 12:19   #45
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een onnodige verplaatsing extra dus.
PS bij ons in t dorp is er nog één bank met automaat (vroeger 3) ... tegen zaterdagmiddag is die cash op.
Geen onnodige verplaatsing daar de bank rechtover de bakker ligt waar ik mijn brood haal.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 13:07   #46
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Geen onnodige verplaatsing daar de bank rechtover de bakker ligt waar ik mijn brood haal.
waarom zou je bij de bakker je bankkaart niet gewoon even tegen het bakje houden en contactloos betalen dan ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 13:11   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom zou je bij de bakker je bankkaart niet gewoon even tegen het bakje houden en contactloos betalen dan ?
Klinkt misschien gek, maar mensen willen nog wel enige controle over hun geld hebben.
Ze willen dus nog wel enige handeling kunnen uitvoeren waardoor ze het gevoel hebben zelf nog te beslissen over hun geld.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 13:13   #48
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klinkt misschien gek, maar mensen willen nog wel enige controle over hun geld hebben.
Ze willen dus nog wel enige handeling kunnen uitvoeren waardoor ze het gevoel hebben zelf nog te beslissen over hun geld.
waar slaat dit nu op??

dat verschilt toch in niks tussen cash of card?

als ge een gat in uw hand hebt, hebt ge dat ook met allebei, me dunkt, of met allebei niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 16:31   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klinkt misschien gek, maar mensen willen nog wel enige controle over hun geld hebben.
Ze willen dus nog wel enige handeling kunnen uitvoeren waardoor ze het gevoel hebben zelf nog te beslissen over hun geld.
Zo vreselijk ouderwets.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 18:47   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat bancontact en kredietkaarten redelijk goed marcheren.

En als ik al eens in een wachtrij sta in een warenhuis, dan heb ik altijd de pech om achter een oud wijveke te staan, die veel tijd nodig heeft om te horen hoeveel ze moet betalen, dan haar handtas te openen, dan haar portemonnee te zoeken, dan haar biljetten te tellen, en dan haar muntjes allemaal te sorteren.

Stel je eens voor welke veiligheidsmaatregelen nodig zouden zijn, als iedereen terug alles met cash zou betalen.
Enig idee hoeveel de omzet is van een zaterdag in een grootwarenhuis?

Afijn, ik ben voorstander van de cashloze maatschappij.
Er kan nog altijd gewerkt worden om de techniek te verbeteren. Vb. als er een nationale panne is, om toch lokaal alle verrichtingen te kunnen opslaan op de lokale server ...
Gepensioneerden hebben meestal de slechte gewoonte om net te gaan winkelen op piekmomenten. Werkende mensen verliezen zo een pak tijd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 18:49   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Onze huisarts is 66 jaar oud (ongeveer). Ja, die man werkt met cash.
Onze tandartse is ongeveer 45. Bancontact. (allez zeg, wij gaan altijd samen, mijn heksie perfeksie en ik, voor de gewone 6-m controle; ziet ge ons daar al ongeveer 120 euro uit onze zakken toveren ..?)

Vandaag in de krant: straks geen cash meer op De Lijn.

Ik ken twee benzinestations die jaren geleden teveel overvallen werden: zij aanvaarden geen cash meer. Rij maar naar het volgend station.

Voorts kennen wij in Vlaanderen niet alle mogelijkheden. Vb een visa-kaart die je kan opladen; dus dat is eigenlijk geen kredietkaart meer.

Lidl, aldi, mercadona, dia ... in kleine dorpjes in Spanje: alles met kredietkaarten

Ok ja, in sommige streken enz. maar hoe lang nog?
120€ voor 2 personen voor 6 maandelijkse controle gebit?

Ik vraag me af bij welke tandarts u gaat en weke diensten die levert...

Mijn tandarts rekent hiervoor 2x 26€.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 20:24   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gepensioneerden hebben meestal de slechte gewoonte om net te gaan winkelen op piekmomenten. Werkende mensen verliezen zo een pak tijd.
Inspiratie gehaald uit het Zuid-Afrika van enkele jaren geleden?
Apartheid?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 oktober 2019 om 20:25.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 20:27   #53
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
120€ voor 2 personen voor 6 maandelijkse controle gebit?

Ik vraag me af bij welke tandarts u gaat en weke diensten die levert...

Mijn tandarts rekent hiervoor 2x 26€.
Heuh?? Ik kom bij mijn tandarts ook niet buiten onder de 65€ ze... Gewoon controle.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2019, 20:30   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
120€ voor 2 personen voor 6 maandelijkse controle gebit?

Ik vraag me af bij welke tandarts u gaat en weke diensten die levert...

Mijn tandarts rekent hiervoor 2x 26€.
https://www.riziv.fgov.be/SiteCollec...n_20190101.pdf

controle en met zo'n boormachien er op om de kalk weg te halen ...
we trekken alles terug, op 3 euro de kop na.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 04:58   #55
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom zou je bij de bakker je bankkaart niet gewoon even tegen het bakje houden en contactloos betalen dan ?
Omdat de braaf uitziende vrouw die naast je staat misschien zo'n bakje op het darkweb heeft gekocht en ook even 20 euro van je rekening plukt ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 05:40   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo vreselijk ouderwets.
Ja en nee.

Voor een westerling is het inderdaad ouderwets, maar voor andere is het de normaalste zaak van de wereld.

Natuurlijk heeft het met de kaart betalen nog een voordeel waar weinig mensen bij stil staan. Je hebt dan immers steeds een bewijs wanneer een toestel is aangekocht zonder het kassabonnetje te moeten bewaren.
Maar dit zelfde feit is ook een nadeel, want via die betaling kan ook derde controleren wat je wanneer hebt gekocht.

En zolang je met bankcontact werkt binnen de Benelux is er geen probleem, maar eens daarbuiten, moet je extra betalen om aan je eigen geld te kunnen.
Gebruik je visa, dan betaal je steeds om je eigen geld te kunnen uitgeven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 05:43   #57
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Een cashloze maatschappij maakt negatieve interesten op spaargeld nog gemakkelijker om te implementeren.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 05:44   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Omdat de braaf uitziende vrouw die naast je staat misschien zo'n bakje op het darkweb heeft gekocht en ook even 20 euro van je rekening plukt ?
Maar jongen toch, dat zijn cowboy verhalen, net zoals die over het hacken van banken en het leegroven van bankrekeningen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 06:28   #59
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Omdat de braaf uitziende vrouw die naast je staat misschien zo'n bakje op het darkweb heeft gekocht en ook even 20 euro van je rekening plukt ?
dat is nu t voordeel van card tov cash natuurlijk

die vrouw is traceerbaar/met een hoesje of bankkaarthouder kan het al niet meer
diezelfde vrouw die cash van je steelt niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 06:43   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is nu t voordeel van card tov cash natuurlijk

die vrouw is traceerbaar/met een hoesje of bankkaarthouder kan het al niet meer
diezelfde vrouw die cash van je steelt niet.
Voor dergelijke kleine bedragen maken ze niet eens een PV op.
En als het geld op een buitenlandse rekening staat kunnen ze er niet eens aan.
Maar het heeft wel het voordeel dat ze je niet in het ziekenhuis slagen voor die 20€.
Ze kunnen ze afpakken zonder geweld te gebruiken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be