Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2022, 19:27   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wel ja, maar ik denk niet dat hij zo onthutsende cijfers voor ogen heeft.
Intelligente mensen maken dezelfde fout als kolonisatoren: denken dat andere mensen zijn zoals zijzelf. Zij denken dat "de mens" met intelligentie en rationaliteit is begiftigd, terwijl dat een KLEIN DEEL van de mensen is.

Dat gezegd, religies zijn dan ook wel nijdige geestesziektes, waarbij de zieken vooral hun ziekte overdragen als ze zelf volwassen zijn, aan hun eigen kinderen, op een ogenblik dat kinderbreinen daar kwetsbaar voor zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2022, 21:45   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is niet in tegenspraak met wat Skobolev schrijft. Het wil enkel zeggen dat grotere en grotere delen van de mensheid rijp zijn voor de psychiatrie
Dat zou kunnen. Spreek in de eerste plaats maar eerst voor jezelf. Je bent het middelpunt van de aandacht niet .. meer. Die tijd is ondertussen gepasseerd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 00:36   #63
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nou dit is humor.
Ik leef al bijna 40 jaar in deze democratie, geboren als ketter.
Het zijn niet de christenen, joden of moslims die hun willetjes hier opdringen.
Degene die dat al decennia (enfin eeuwen) doen kijken beter eens achteruit om te zien hoe ze de plaatsen waar ze hun willetje opdrongen achter lieten.
It is not good.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 06:02   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat zou kunnen. Spreek in de eerste plaats maar eerst voor jezelf. Je bent het middelpunt van de aandacht niet .. meer. Die tijd is ondertussen gepasseerd.
Ah, de logische mogelijkheid is iets dat ik voor mezelf moet houden ? Je begrijpt dat dit gewoon het logische gevolg is van twee uitspraken van twee medeforummers, waarvan men oppervlakkig zou denken dat ze in tegenspraak zijn, maar wel degelijk een logische mogelijkheid tot simultane waarheid bevatten he. Dat is het enige dat ik zegde.

Als:

A: iedereen die gelovig is, is rijp voor de psychiatrie

B: een flinke fractie van de wereldbevolking, en stijgend, is gelovig

twee statements zijn, dan kan je daar GEEN contradictie uit afleiden, in tegenstelling tot de bewering. Want zij kunnen simultaan waar zijn, maar dan is er een logisch gevolg (een toepassing van het syllogisme):

C: een flinke fractie van de wereldbevolking en stijgend, is rijp voor de psychiatrie.

Ik zie niet goed in wat die logische evidentie te maken heeft met "mijzelf".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 08:55   #65
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Mensen worden geloviger omdat ze zien dat een meerderheid (die beïnvloedbare massa) geen beschikkingsrecht over een land en diens individuele burgers mogen krijgen.

1 generatie democraten en het dodentol daarvan loopt hoger op dan dat van alle dictators gecombineerd. Westerse interventies van onschendbare fascisten zijn opgedrongen en wacht tot den boomerang daarvan pas echt komt terug kletsen.

TIJD
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 09:58   #66
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Intelligente mensen maken dezelfde fout als kolonisatoren: denken dat andere mensen zijn zoals zijzelf. Zij denken dat "de mens" met intelligentie en rationaliteit is begiftigd, terwijl dat een KLEIN DEEL van de mensen is.

Dat gezegd, religies zijn dan ook wel nijdige geestesziektes, waarbij de zieken vooral hun ziekte overdragen als ze zelf volwassen zijn, aan hun eigen kinderen, op een ogenblik dat kinderbreinen daar kwetsbaar voor zijn.
Ik vraag me af in hoeverre dat het te maken heeft met de opleiding / opvoeding van kinderen in de zin van dat kinderen al van kleins af blaasjes worden wijsgemaakt met sprookjes, Sinterklaas en andere onzin.

En in hoeverre dat dit in een latere fase, wanneer ze ouder worden, ook bijdraagt aan vatbaarheid voor "het geloof".

Of dat mensen gewoon van nature aan wishful thinking doen, erg beïnvloedbaar zijn en dus geloven wat ze graag willen geloven en dit voor realiteit gaan aanzien.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 10:01   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik vraag me af in hoeverre dat het te maken heeft met de opleiding / opvoeding van kinderen in de zin van dat kinderen al van kleins af blaasjes worden wijsgemaakt met sprookjes, Sinterklaas en andere onzin.
Kijk, veruit de meeste gelovigen zijn dat vanaf kind. Het is redelijk zelden dat een ongelovige volwassene nadien nog bekeerd wordt. Dat valt voor bij wat zwakzinnigen en depressieven maar dat is het dan ook.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 11:16   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, de logische mogelijkheid is iets dat ik voor mezelf moet houden ? Je begrijpt dat dit gewoon het logische gevolg is van twee uitspraken van twee medeforummers, waarvan men oppervlakkig zou denken dat ze in tegenspraak zijn, maar wel degelijk een logische mogelijkheid tot simultane waarheid bevatten he. Dat is het enige dat ik zegde.

Als:

A: iedereen die gelovig is, is rijp voor de psychiatrie

B: een flinke fractie van de wereldbevolking, en stijgend, is gelovig

twee statements zijn, dan kan je daar GEEN contradictie uit afleiden, in tegenstelling tot de bewering. Want zij kunnen simultaan waar zijn, maar dan is er een logisch gevolg (een toepassing van het syllogisme):

C: een flinke fractie van de wereldbevolking en stijgend, is rijp voor de psychiatrie.

Ik zie niet goed in wat die logische evidentie te maken heeft met "mijzelf".
Ok Patrick. Mijn excuses.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 12:21   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, veruit de meeste gelovigen zijn dat vanaf kind. Het is redelijk zelden dat een ongelovige volwassene nadien nog bekeerd wordt. Dat valt voor bij wat zwakzinnigen en depressieven maar dat is het dan ook.
Daar ben ik niet zo van overtuigd.
Kinderen kunt ge nog alles wijsmaken. In de school volgen ze verplichte godsdienstles. Destijds toch. Daarom zijn ze nog niet gelovig.
Eenmaal volwassen doe je, denk je, geloof je zoals je wilt.
Ik beschouw mijzelf niet als een gelovige omdat ik niet geloof dat er iets zoals een hiernamaals bestaat.
Dit belet niet dat ik mij vragen stel. Bijvoorbeeld over het begin der tijden, of de omvang van het universum. Daarom ben ik nog geen gelovige.
Ik herinner mij nog vaag een les godsdienst in de middelbare school waar de leerkracht het had over God als iets transcendent. Ik vond en vind dit een gemakzuchtige opdringerige manier om het bestaan van een soort opperwezen te verklaren, door te verklaren dat de wetenschap nooit een antwoord zal vinden op alle vragen. Het is zelfs pretentieus.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 16:07   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ben ik niet zo van overtuigd.
Kinderen kunt ge nog alles wijsmaken. In de school volgen ze verplichte godsdienstles. Destijds toch.
Euh, dat is wat ik zeg. Gaat het niet Rudy ? Vaccinke gehad recent ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 20:30   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Euh, dat is wat ik zeg. Gaat het niet Rudy ? Vaccinke gehad recent ?
Is 5 maanden geleden recent ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 23:05   #72
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is toch eigenaardig dat vele religieuzen hun geloof door anderen hun strot wil rammen.
Nog niks van gemerkt !!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat kan de reden zijn voor een "echte" gelovige om zijn geloof willen te delen ?
Wel ....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, het is een soort obsessie.
Vwala , u zegt het zelf !! Meer nog , voor sommige zelfs een ziekelijke obsessie !!




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Stel bijvoorbeeld dat "bidden" werkt. Dan ga je toch "bidden" dat je het juiste loterij biljet hebt gekocht he. En je wil vooral niet dat een andere speler ook gaat bidden !
Ah , gij bidt ook al om te winnen , ik sla uwe kop in , alles voor mij , nah

Als bidden echt hielp om de wereld te verbeteren ....
er is overvloedig bewijs genoeg dat dit niet zo is !!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg down everyone's throat , like it or not.jpg‎ (317,0 KB, 71x gelezen)
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 04:50   #73
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Wie drong wat afgelopen jaren op?
Ik heb niet eens de keuze gehad mijn gegevens offline te houden waarna die gegevens gehacked werden en we massaal slachtoffer van phishing werden.

De dwang komt van mensen die denken dat ze vragen om wat ons aangedaan wordt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 10:21   #74
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Gij zult Uw licht niet onder de korenmaat zetten.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 10:21   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Gij zult Uw licht niet onder de korenmaat zetten.
Als ik dat niet doe, dan is iedereen binnen de 5 seconden verblind.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 10:27   #76
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat valt mee, met een grote zak geld kan je wel papieren kopen waarmee aangetoond wordt dat uw moeder de dochter was van een joodse.

Probleem gedeeltelijk opgelost. Aanvaard worden in de joodse gemeenschap, da's dan de volgende stap. Gaat die "bekeerling" dat doen door joodser te zijn dan Solomon, of door succesvol zaken te doen, of watdanook... Dat is puur omgeving/tijdsgebonden.
Maar daarmee stopt het dan ook. Het Judaïsme zendt geen “missionarissen” uit naar andere (niet-joodse) volkeren met als taak hen tot het judaïsme te bekeren. Dat kan niet gezegd worden van vele andere religies.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 25 juli 2022 om 10:27.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 10:29   #77
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als ik dat niet doe, dan is iedereen binnen de 5 seconden verblind.
De mensen zijn al blind.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 10:47   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ben ik niet zo van overtuigd.
Kinderen kunt ge nog alles wijsmaken. In de school volgen ze verplichte godsdienstles. Destijds toch. Daarom zijn ze nog niet gelovig.
Eenmaal volwassen doe je, denk je, geloof je zoals je wilt.
Ik beschouw mijzelf niet als een gelovige omdat ik niet geloof dat er iets zoals een hiernamaals bestaat.
Dit belet niet dat ik mij vragen stel. Bijvoorbeeld over het begin der tijden, of de omvang van het universum. Daarom ben ik nog geen gelovige.
Ik herinner mij nog vaag een les godsdienst in de middelbare school waar de leerkracht het had over God als iets transcendent. Ik vond en vind dit een gemakzuchtige opdringerige manier om het bestaan van een soort opperwezen te verklaren, door te verklaren dat de wetenschap nooit een antwoord zal vinden op alle vragen. Het is zelfs pretentieus.
Dat geloof ik niet.
Bewijzen kan ik het niet, en het is mogelijk dat de mensheid te vroeg zou uitsterven, maar uiteindelijk zal de mens de kennis van alles doorgronden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 10:49   #79
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat geloof ik niet.
Bewijzen kan ik het niet, en het is mogelijk dat de mensheid te vroeg zou uitsterven, maar uiteindelijk zal de mens de kennis van alles doorgronden.
Nooit alles, want alles is oneindig veel, maar wel is het bestaan van God geopenbaard in mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2022, 11:03   #80
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De mensen zijn al blind.
Diegenen die denken dat mensen blind zijn, DIE zijn blind.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be