Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2022, 06:45   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard Met de elektrische wagen op reis gaan is toch niet zo'n goed idee.

Kostprijs wagen: 34.500 euro
Rijbereik wagen (officieel) 400 km
Type wagen: MG 5
Af te leggen afstand 930 km
Aantal laadbeurten (ecostijl) 4 = 11 euro / 100 km
Aantal laadbeurten (max toegelaten snelheid) 6 = 14.8 euro / 100 km

Opmerkelijk: De traagst rijdende auto was 10 minuten sneller ter plaatse. De twee extra laadbeurten zullen daar niet vreemd aan zijn.

Test uitgevoerd door de VDAB

Niet bekend:
Was het warm (airco)?
Was het koud (verwarming)?

Minpunt en ook oorzaak van minstens één extra laadbeurt;
Aan een snellaadpaal kan je maar opladen tot 80%.
Op sommige plaatsen kan je meer laden aan een veel hoger tarief.


https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...b1a5fe9d826ec0

Wat denken jullie van deze objectieve test?
Toch maar op reis gaan met diesel of benzine?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 07:25   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Dat is het probleem dat mij er tot hiertoe absoluut van weerhoud voor zo een ding te kopen.

Jaja ik weet nu al dat er hier ene gaat komen zeggen dat je bijna nooit zover moet rijden en dat je altijd rond de kerktoren rijdt...

Maar dat is dus niet waar he, ik ga meestal met de trein naar t werk, behalve wanneer ik speciale jobkes moet doen, vroeg in de morgen , weekend of avond.

Naar den bakker gereden met de velo, ja en naar t lokaal supermarktje doe ik dat ook als ik niet veel nodig heb.

In t weekend gebruik ik mijn naftebakske als ik dus zie dat die zelf tegen 100 per uur maar een goeie 130 km ver kan. (ja met wat bagage en wat bemaning aan boord) dan wil dat al zeggen dat ik er met moeite mee naar de ardennen kan of naar de zee, dan mag daar nog geen velorek ophangen of ne remorque achter hangen.

dus bewijs geleverd, het zijn dure klodden die enkel nuttig zijn om de kinderen naar t school te voeren en woon werk verkeer waarbij je minder dan 50 km van je werk woont. En dan moet je hem al terug in de prieze steken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 07:48   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is het probleem dat mij er tot hiertoe absoluut van weerhoud voor zo een ding te kopen.

Jaja ik weet nu al dat er hier ene gaat komen zeggen dat je bijna nooit zover moet rijden en dat je altijd rond de kerktoren rijdt...

Maar dat is dus niet waar he, ik ga meestal met de trein naar t werk, behalve wanneer ik speciale jobkes moet doen, vroeg in de morgen , weekend of avond.

Naar den bakker gereden met de velo, ja en naar t lokaal supermarktje doe ik dat ook als ik niet veel nodig heb.

In t weekend gebruik ik mijn naftebakske als ik dus zie dat die zelf tegen 100 per uur maar een goeie 130 km ver kan. (ja met wat bagage en wat bemaning aan boord) dan wil dat al zeggen dat ik er met moeite mee naar de ardennen kan of naar de zee, dan mag daar nog geen velorek ophangen of ne remorque achter hangen.

dus bewijs geleverd, het zijn dure klodden die enkel nuttig zijn om de kinderen naar t school te voeren en woon werk verkeer waarbij je minder dan 50 km van je werk woont. En dan moet je hem al terug in de prieze steken.
Kinderen zouden met de fiets naar school gebracht moeten worden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 08:08   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kinderen zouden met de fiets naar school gebracht moeten worden.
Jazeker, maar ja dat is goed voor oude rukkers als wij he, ...

Toen ik dat voorstelde dat de kleinsten best gewoon met de fiets kon, ... ja man.... Grootvader dacht daar even anders over hoor, ... resultaat dagelijks 2 x tijdverspilling...

Concreet moest het ventje een keer een drukke baan oversteken en verder gewoon een perfect prachtig fietspad volgen.

In onzen tijd was dat wel efkes anders, ook wel een route langs het spoor maar met toch hier en daar nog gevaarlijke punten in.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 11:21   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Jazeker, maar ja dat is goed voor oude rukkers als wij he, ...

Toen ik dat voorstelde dat de kleinsten best gewoon met de fiets kon, ... ja man.... Grootvader dacht daar even anders over hoor, ... resultaat dagelijks 2 x tijdverspilling...

Concreet moest het ventje een keer een drukke baan oversteken en verder gewoon een perfect prachtig fietspad volgen.

In onzen tijd was dat wel efkes anders, ook wel een route langs het spoor maar met toch hier en daar nog gevaarlijke punten in.
Onze kleinkinderen werden / worden vanaf dag één met de fiets gebracht.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 12:06   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kostprijs wagen: 34.500 euro
Rijbereik wagen (officieel) 400 km
Type wagen: MG 5
Af te leggen afstand 930 km
Aantal laadbeurten (ecostijl) 4 = 11 euro / 100 km
Aantal laadbeurten (max toegelaten snelheid) 6 = 14.8 euro / 100 km

Opmerkelijk: De traagst rijdende auto was 10 minuten sneller ter plaatse. De twee extra laadbeurten zullen daar niet vreemd aan zijn.

Test uitgevoerd door de VDAB

Niet bekend:
Was het warm (airco)?
Was het koud (verwarming)?

Minpunt en ook oorzaak van minstens één extra laadbeurt;
Aan een snellaadpaal kan je maar opladen tot 80%.
Op sommige plaatsen kan je meer laden aan een veel hoger tarief.

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...b1a5fe9d826ec0
Amai de Chinese Dacia met een gemiddelde snellaadsnelheid van 60 kW DC volgens ev-database (87 kW max), slechts 57 kWh bruikbaar accupack, en dat noemen ze long range? Soit je moet het maar doen een van de goedkoopste Chinese E-SUVs te testen op 930 km.
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1474/MG-...ric-Long-Range
Prestaties Acceleratie 0 - 100 km/u 8.3 sec
Topsnelheid 185 km/u
Actieradius Elektrisch * 325 km EVDB Real Range Actieradius
Totaal Vermogen 115 kW (156 pk)
Totaal Koppel 280 Nm
Aandrijving Voor

Accu en Opladen
Accu Capaciteit * 61.1 kWh
Laadaansluiting Type 2
Locatie Laadpoort Voorzijde - Midden
Laadvermogen 11 kW AC
Laadtijd (0->325 km) 6u15m
Laadsnelheid 53 km/u
Kosten Publiek Laden €6,83 per 100 km
Accu Capaciteit Bruikbaar* 57.0 kWh
Snellaadaansluiting CCS
Locatie Snellaadpoort Voorzijde - Midden
Snellaadvermogen (max) 87 kW DC
Snellaadtijd (33->260 km) 42 min
Snellaadsnelheid 320 km/u
Kosten Snelladen €12,07 per 100 km

Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt
Combined Charging System (CCS Combo 2)
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 40 kW ??* 63 min 210 km/u
CCS (100 kW DC) 87 kW ??* 60 kW ??* 42 min 320 km/u
CCS (150 kW DC) 87 kW ??* 60 kW ??* 42 min 320 km/u

Afmeting en Gewicht
Lengte 4600 mm
Breedte 1818 mm
Breedte met spiegels Geen Data
Hoogte 1543 mm
Wielbasis 2659 mm
Massa Rijklaar 1737 kg
En toch nog een relatief goed resultaat. Ze zijn er geraakt, diegene die meer plande er veel rustiger reed (max 100 kmu) kwam 10 minuten eerder aan, verwondert me niet met deze povere laadsnelheid, vergelijkbaar met een stads-EVs of pakweg Fiatje 500 E die zelfs nog sneller kan laden, gemiddeld 67 kW:
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1285/Fia...Berlina-42-kWh

CCS (175 kW DC) 85 kW ??* 67 kW ??* 25 min 390 km/u
CCS (350 kW DC) 85 kW ??* 67 kW ??* 25 min 390 km/u
QED.

Een "long range" moet toch tenminste aan 100 tot 120 kW kunnen laden niet? Of denken jullie als de Chinezen, die vooral ver onder de EU-prijs wil gaan?

Citaat:
Wat denken jullie van deze objectieve test?
Toch maar op reis gaan met diesel of benzine?
Je kunt beter een betere link geven waar het punt dat ze willen maken niet wordt verzwegen. Het is met opzet dat de VAB deze Chinese Dacia-SUV koos, want met een normaal snelladende EV Long Range (dubbel zo snel laden) was dit zeker niet waar geweest. Het is dus eerder een pure veralgemening een van de traagstladende en sowieso goedkoopste EV te kiezen van de "50 long ranges".

ff mijn krant nemen:

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220623_96614480

Elektrische wagen die 100 km/u rijdt, is sneller op bestemming dan bij maximumsnelheid

Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming.

Koen Baumers Gisteren om 20:20

Allemaal goed en wel, zo’n elektrische auto. Maar wat als je in de zomer naar het zuiden van Frankrijk wil rijden? Sukkel je dan niet van laadpauze naar laadpauze? Dat is de vraag die VAB Magazine wilde beantwoorden. Ze stuurden meteen twee auto’s op pad, maar slechts één mocht zo snel rijden als toegelaten. Die reed 130 in Frankrijk en 120 in België, de andere beperkte zich overal tot 100 km per uur – een snelheidslimiet die de koopkracht moet helpen verhogen.

De rit naar huis vanuit Montélimar, een stadje langs de Rhône tussen Lyon en Marseille, werd een wedstrijd waar een programma als Top gear spannende tv van zou kunnen maken. De snelste wagen kon tijdens het rijden dan wel telkens kilometers voorsprong bij elkaar rijden, maar moest die steeds weer afstaan tijdens het laden. Drie keer stonden ze broederlijk naast elkaar aan de snellader, en op het einde won... “Team Traag”.

En dat met dank aan de pitstopstrategie. De snelste auto moest liefst zes keer stoppen om in totaal meer dan 200 kWh bij te laden, de traagste auto kwam ervan af met vier laadbeurten van samen net geen 160 kWh. De droge cijfers: 12 uur onderweg voor 930 km, en daarmee 10 minuten sneller dan de snelle auto. Kostprijs voor de trage, met die dure snelladers langs de snelweg: 101,87 euro. Ruim 36 euro minder dan de zogezegd snellere collega.

“Elektrisch op reis gaan kan, maar met een plan”, zegt Mich Vergauwen van VAB. “We raden daarom echt aan om de maximumsnelheid te beperken tot 100 km per uur als je met een elektrische wagen op reis vertrekt. Er zijn nog te weinig snelladers voor het aantal elektrische auto’s, dus zeker tijdens de drukke vakantieweekends spaar je het best zo veel mogelijk laadbeurten uit. Je bent dan sneller ter plaatse én vermijdt dat je moet wachten.”

En wat als je met een volgetankte diesel- of benzinewagen zou gaan? Ben je dan sneller? Waarschijnlijk wel: in theorie doe je 9 uur en 15 minuten over de afgelegde afstand, al zijn de eet-, plas- en tankpauzes daar natuurlijk nog niet in meegerekend.

“We moeten afstappen van het idee om zo snel mogelijk op de bestemming te geraken”, zegt Mich Vergauwen. “Als je je niet haast onderweg, kom je uitgerust toe, omdat je om de 2 ?* 3 uur moest stoppen. Het is een mindset die moet veranderen. Ook met een benzine- of dieselwagen verbruik je trouwens minder als je trager rijdt. Maar dat is een verschil van 10 procent, bij de elektrische wagens ging het om 40 procent verschil.”
Zelfs 1000 km met EVs tot 8 maal snelladen, zelfs de standaard ranges haalden tijden rond 11 uur rijden:
Citaat:
https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
VW ID3 55 kWh 11:05 90,2 204 28.08.2021 18-21°C
QED.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 12:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 12:39   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Amai 1000 km op 11 uur.

9 keer snelladen gemiddeld 4,5 uur.
Dat is dan 6,5 uur voor 1000 km.

Amai dat is een rappe hoor.
Ofwel een goede leugenaar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 12:56   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Amai 1000 km op 11 uur.

9 keer snelladen gemiddeld 4,5 uur.
Dat is dan 6,5 uur voor 1000 km.

Amai dat is een rappe hoor.
Ofwel een goede leugenaar.
aan 100 per uur is hij al 10 uur kwijt om te rijden he, dan heeft m nog geen seconde geladen.

Trouwens alleen zotten die niet stoppen (behalve om te tanken ) doen dat in minder dan 11 uur.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 14:01   #9
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kinderen zouden met de fiets naar school gebracht moeten worden.
Zeer juist en als de kinderen oud genoeg zijn zelf met de fiets naar school rijden.
Ik ben vanaf het derde schooljaar altijd met de fiets naar school gereden.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 14:44   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Amai 1000 km op 11 uur.

9 keer snelladen gemiddeld 4,5 uur.
Dat is dan 6,5 uur voor 1000 km.

Amai dat is een rappe hoor.
Ofwel een goede leugenaar.
11 EVs doen het minder dan 10 uur.

Gewoon snel bijladen onderweg, die korte laadtijden (maximum 10 minuten) zijn inbegrepen.

Je moet wel uw oliebril afzetten als je de link leest.

Omdat jij hier voortdurend leugens herhaalt doen andere dat wel niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 14:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 14:50   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
aan 100 per uur is hij al 10 uur kwijt om te rijden he, dan heeft m nog geen seconde geladen.

Trouwens alleen zotten die niet stoppen (behalve om te tanken ) doen dat in minder dan 11 uur.
Björn Nyland rijdt wel meestal 130 kmu

Bekijk zijn YT filmpjes hé.

Ik ben idd al tevreden incl. tanken en wat rusten 100 kmu gemiddeld te halen bij een Trip naar Oostenrijk.

Maar via Duitsland rijden is niet zoals BN in het rustigere Zweden en Noorwegen rijdt. Bovendien trekt hij file-oponthoud af van zijn rijtijd voor iedereen gelijk, anders kun je niet vergelijken.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 14:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 16:19   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Mocht ik nu een nieuwe wagen moeten kopen (o.a. om mee naar Spanje te rijden) omdat de oude kapot is,
dan zou het nog geen elektrische zijn, wel een hybride.
Maar lang gaat dat toch niet meer duren denk ik.

Een slok van de prijs van aankoop eraf, een slok extra rijbereik en een massa laadpalen. Meer moet dat niet zijn.
Binnen 2 jaar?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 16:35   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Amai 1000 km op 11 uur.

9 keer snelladen gemiddeld 4,5 uur.
Dat is dan 6,5 uur voor 1000 km.

Amai dat is een rappe hoor.
Ofwel een goede leugenaar.
9 keer 10 minuten is geen 4.5 u. Het is niet omdat jij niet kan rekenen dat anderen leugenaars zijn he
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 16:39   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
9 keer 10 minuten is geen 4.5 u. Het is niet omdat jij niet kan rekenen dat anderen leugenaars zijn he
9 keer 30 minuten zal al wat beter passen eh.
T'is niet omdat jij maar voor 10€ tankt dat anderen dat doen.

De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Snelladen is niet per definitie slecht voor de accu.
https://bovag.nl › THEMA'S
Alles over het opladen van een elektrische auto | Bovag.nl

9 keer tanken op 1000 km zeg.
Lijkt wel dat er ergens een gat in zit
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 juni 2022 om 16:45.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 17:08   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Ik onthou vooral dat de verbruikscijfers(en dus bereikscijfer) bullshit bleken te zijn.

Dat doet me vaag denken aan verbruikscijfers van bepaalde andere soorten voertuigen enkele jaren geleden maar ik kom nu even niet zo snel op dewelke dat weer waren...


Hopelijk straalt dat nu enkel af op het gekozen testobject van dat bepaald merk.Want wees maar zeker dat de tests,door consumentenorganisaties,elkaar nu snel gaan opvolgen.Dat is maar logisch ook gezien het verschijnsel "EV" niet meer te negeren valt.

Laatst gewijzigd door kelt : 24 juni 2022 om 17:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 17:42   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
9 keer 30 minuten zal al wat beter passen eh.
T'is niet omdat jij maar voor 10€ tankt dat anderen dat doen.

De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten.
Nee men kan ook 5 tot 10 of 15 minuten laden met een snellader wanneer het past. Laadt men meer dan 60% capaciteit zal het laadvermogen sterk terugvallen, vanaf 80% nog veel meer. Maar niemand houdt iemand tegen tot 50% te laden.

Citaat:
9 keer tanken op 1000 km zeg.
Lijkt wel dat er ergens een gat in zit
Dat is voor de uitzonderingen met heel klein accupack. Geen long range hé.

Men kan ook 3 tot 4 of 5 maal 10 minuten laden op 1000 km, dat hangt van de wagen en snelheden af. Leer toch eens wat bij van een laadcurve van een BEV.

Ik probeer eens voor jou, mss begrijp je het, met een degelijke long range EV.

Ik vertrek thuis met een 100% volgeladen EV, ook aan 120 kmu in de zomer is die goed voor 300-350 km. Nemen we nog 300 km. Rijden we trager omdat het druk is geraken we verder, maar dat weet men pas onderweg.

Soit:
Bij ~ 300 km gaan we 15 minuten 200 km erbij laden en we geraken al 500 km.
Bij 500 km nog eens 15 minuten bijladen en we zijn aan 700 km.
Bij 900 km nog eens 15 minuten bijladen en we komen nog met half batterijpack aan onze bestemming aan. Daar kunnen we alvast traag laden terwijl men slaapt.

Dus we hadden 3 maal 15 minuten want anders heeft men nog geen tijd genoeg voor een plasje en een koffie en wat frisse lucht, tussen 10 en 15 minuten mag ook, de wagen zal wel zeggen met hoeveel % je aankomt bij de volgende mogelijke snellaadpunten.

Dat is dus 45 minuten laden/rustpauzes op 1000 km rijden. Ik zie echt het probleem niet.

En zo komt men aan een hele reutemeteut EVs die 1000 km in 11 uur en minder afleggen, dus inclusief die 45 minuten:

In het rood cirkeltje het aantal keer dan men snellaadt:


Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 18:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 17:57   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men kan ook 3 tot 4 maal 10 minuten laden op 1000 km, dat hangt van de wagen en snelheden af. Leer toch eens wat bij van een laadcurve.
300 km laden op 10 minuten ? Voor superchargers moet je bovendien nog dikwijls de snelweg af. Naar een hotel of commercieel centrum.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 18:08   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
300 km laden op 10 minuten ? Voor superchargers moet je bovendien nog dikwijls de snelweg af. Naar een hotel of commercieel centrum.
Nee, eerder 200 tot 250 km. Je vertrekt wel thuis volgeladen vergeet dat niet. Dus de eerste stop ligt in de regel tussen de 300 en 350 km toch bij een Long Range.

Ik rij met mijn ICE ook de snelweg af om te tanken. Jij tankt liever 10€ duurder en soms langer aanschuiven?

Citaat:
Voor superchargers moet je bovendien nog dikwijls de snelweg af
In de regel zeker niet altijd, wel bijna altijd bij Tesla.

Hét punt dat het topic wil maken (niet de draadstarter) dat als men het met een zeldene zeer matige snellader te doen heeft dat men 10 minuten tijd kan winnen op 930 km door minder laadpauzes in te lassen maar daarvoor moet je wel 20 tot 30 kmu rustiger rijden op 120/130 kmu snelwegen. En het toemaatje is vooral minder stroomkosten. Sneller aankomen en goedkoper, wie wil dat niet?

Wie dus de snelheidslimiet vol benut zal 2 tot 3 meer moeten bijladen met zo een traagsnellader als de Chinese MG Long Range, laad-specs heb ik geplaatst.

Een Mercedes EQS laadde 3 maal bij op 1000 km, zelfs in de winter was dat ruim voldoende om 1000 km af te leggen in 9u 50 minuten:
Citaat:
https://insideevs.com/news/553885/me...0km-challenge/

Test conditions:

Start: 100% State of Charge (SOC)
Temperatures: -3 - +5°C (2°C on average)
Total time: 9 hours and 50 minutes
Average speed (total): 101.7 km/h (63 mph)
Average energy consumption: 294 Wh/km (473 Wh/mile)
Number of stops for charging: 3
Date / Notes: 26.11.2021

Charging stops:

1. Charging: after 361 km (224 miles)
2. Charging: after 510 km (317 miles)
3. Charging: after 764 km (475 miles)
In de zomer zijn wellicht 4 in totaal kortere laadpauzes beter om er nog eens minstens een half uur af te doen. Zoals een model 3 LR het deed in 9u20 minuten in de zomer.
De winst ligt er ook in dat je wagen zuiniger is en dus ook verder komt voor de eerste laadstop, bovendien laden bepaalde snellaadpunten niet altijd aan hun max bij in de winter. BN heeft daar zijn ervaring:
Citaat:
https://insideevs.com/news/521066/te...record-1000km/

Test conditions:

Date: July 11, 2021, Sunday (but traffic was surprisingly high)
Temperatures: 17-22°C (20°C on average)
Start: 100% State of Charge (SOC)
Number of stops for charging: 4 (usually until charging power will fall to 120 kW or less)
Total time: 9 hours and 20 minutes
Average speed (total): 111 km/h (69 mph)
Average efficiency: 186 Wh/km (299 Wh/mile)

Charging stops:

1. Charging: after 400 km (249 miles) at a Tesla Supercharger (V3)
2. Charging: after 569 km (354 miles) at a non-Tesla charger (IONITY)
3. Charging: after 735 km (457 miles) at a non-Tesla charger
4. Charging: after 868 km (539 miles) at a non-Tesla charger (IONITY)

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 18:53   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Soit:
Bij ~ 300 km gaan we 15 minuten 200 km erbij laden en we geraken al 500 km.
Bij 500 km nog eens 15 minuten bijladen en we zijn aan 700 km.
Bij 700 km " " aan 900 km
Bij 900 km nog eens 15 minuten bijladen en we komen nog met half batterijpack aan onze bestemming aan. Daar kunnen we alvast traag laden terwijl men slaapt.

Dus we hadden 3 maal 15 minuten want anders heeft men nog geen tijd genoeg voor een plasje en een koffie en wat frisse lucht, tussen 10 en 15 minuten mag ook, de wagen zal wel zeggen met hoeveel % je aankomt bij de volgende mogelijke snellaadpunten.

Dat is dus 45 minuten laden/rustpauzes op 1000 km rijden. Ik zie echt het probleem niet. => 4*15 = 1 uur
In de rapte was ik de laadpauze (15' en +200 km) bij 700 km vergeten die moet er dus tussen. Dus 1 uur totaal laden op 1000 km. Een ICE (met vrouw) (en evtl kinderen) zal wellicht ook 4 x 15 minuten pauzes of een uur nemen.
Dus even rap 1000 km afgelegd. En ik zoek echt geen spijkers op laag water.

Citaat:
https://reizen-en-recreatie.infonu.n...utorijden.html

Tijdens de rit

De vuistregel “2 uur rijden, 15 minuten rust”
is hiervoor heel geschikt. Als je dan je pauzeplaatsen van te voren in de autonavigatie gezet hebt, dan kun je gemakkelijk van via punt naar via punt rijden. Om daarna lekker met de blote voeten even te relaxen bij het meertje wat je gevonden hebt.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2022 om 18:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 19:24   #20
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee men kan ook 5 tot 10 of 15 minuten laden met een snellader wanneer het past. Laadt men meer dan 60% capaciteit zal het laadvermogen sterk terugvallen, vanaf 80% nog veel meer. Maar niemand houdt iemand tegen tot 50% te laden.


Dat is voor de uitzonderingen met heel klein accupack. Geen long range hé.

Men kan ook 3 tot 4 of 5 maal 10 minuten laden op 1000 km, dat hangt van de wagen en snelheden af. Leer toch eens wat bij van een laadcurve van een BEV.

Ik probeer eens voor jou, mss begrijp je het, met een degelijke long range EV.

Ik vertrek thuis met een 100% volgeladen EV, ook aan 120 kmu in de zomer is die goed voor 300-350 km. Nemen we nog 300 km. Rijden we trager omdat het druk is geraken we verder, maar dat weet men pas onderweg.

Soit:
Bij ~ 300 km gaan we 15 minuten 200 km erbij laden en we geraken al 500 km.
Bij 500 km nog eens 15 minuten bijladen en we zijn aan 700 km.
Bij 900 km nog eens 15 minuten bijladen en we komen nog met half batterijpack aan onze bestemming aan. Daar kunnen we alvast traag laden terwijl men slaapt.

Dus we hadden 3 maal 15 minuten want anders heeft men nog geen tijd genoeg voor een plasje en een koffie en wat frisse lucht, tussen 10 en 15 minuten mag ook, de wagen zal wel zeggen met hoeveel % je aankomt bij de volgende mogelijke snellaadpunten.

Dat is dus 45 minuten laden/rustpauzes op 1000 km rijden. Ik zie echt het probleem niet.

En zo komt men aan een hele reutemeteut EVs die 1000 km in 11 uur en minder afleggen, dus inclusief die 45 minuten:

In het rood cirkeltje het aantal keer dan men snellaadt:

Taycan is nog toe te voegen.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be