Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2013, 14:08   #61
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Haha, kijk de Vlaams-nationalisten eens gefrustreerd zijn.
??? Waar haal je dat vandaan?

Citaat:
Vlaanderen wordt nooit onafhankelijk !
Tuurlijk wel, er is een onherroepelijke evolutie met uitholling en afbraak van de belgische instellingen, richting deelstaten (VL) en -helaas- ook richting de EU.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 14:09   #62
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel dat "eigen volk" zou er dan beter voor zorgen dat het in staat is een verzorgde algemene omgangstaal te spreken. Met name het Nederlands. En dat is niet "Vlaams", evenmin "Ollands" en al helemaal niet dialect.
Ons eigen volk moet niks of niemendal. Het ABN is ons opgelegd!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 14:11   #63
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
??? Waar haal je dat vandaan?



Tuurlijk wel, er is een onherroepelijke evolutie met uitholling en afbraak van de belgische instellingen, richting deelstaten (VL) en -helaas- ook richting de EU.
1: Madre

2: Welnee.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 15:27   #64
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hoe zo zou de Leeuw voor jou een probleem moeten zijn?
In luik zijn ze toch Franstalig en kijken vooral ook naar de Franse TV?
Naar welke TV ik kijk maak ik zelf wel uit Meneer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 15:28   #65
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U bent dan ook geen referentie voor wat het Nederlands betreft.
U natuurlijk wel schoolmeestertje.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 maart 2013 om 15:28.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 16:06   #66
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ons eigen volk moet niks of niemendal. Het ABN is ons opgelegd!
Het Frans werd dan ook "opgelegd" aan de Walen. Maar op dat punt zijn de Walen wél een heel stuk verstandiger dan een zeker aantal Vlamingen die, op hun "Vlamsche kloefen" niet verder geraken dan de dorpel van hun fermette of hun lintbebouwingswoning.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen haatgevoelens tegen dialect. Wanneer ik op bezoek ga bij mijn familie in West-Vlaanderen spreek ik het overigens ook. Maar ik vind het ellendig dat sommige Vlamingen (zoals u) niet beseffen dat ze in eigen voet schieten en de Brusselse francofonie een héél groot plezier doen door in te hakken op het Nederlands. Terwijl zij er in de verste verte niet zouden aan denken om een gelijkaardige houding aan te nemen t.a.v. het Frans.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 16:10   #67
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Frans werd dan ook "opgelegd" aan de Walen. Maar op dat punt zijn de Walen wél een heel stuk verstandiger dan een zeker aantal Vlamingen die, op hun "Vlamsche kloefen" niet verder geraken dan de dorpel van hun fermette of hun lintbebouwingswoning.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen haatgevoelens tegen dialect. Wanneer ik op bezoek ga bij mijn familie in West-Vlaanderen spreek ik het overigens ook. Maar ik vind het ellendig dat sommige Vlamingen (zoals u) niet beseffen dat ze in eigen voet schieten en de Brusselse francofonie een héél groot plezier doen door in te hakken op het Nederlands. Terwijl zij er in de verste verte niet zouden aan denken om een gelijkaardige houding aan te nemen t.a.v. het Frans.
Het "Nederlands" dat de Hollanders spreken staat mijlenver van wat de bedoeling is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 17:16   #68
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het "Nederlands" dat de Hollanders spreken staat mijlenver van wat de bedoeling is.
De Hollanders hebben een eigen regionale articulatie van het Nederlands, net zoals de Vlamingen dat hebben. En dat is zo in alle Europese talen. Het Duits uit Beieren klinkt ook anders dan dat uit Brandenburg, het Engels uit Kent verschilt merkelijk van dat uit Lancashire, het Frans uit Languedoc klinkt anders dan dat uit Picardie.

Maar op het jaarlijks Groot Dictee der Nederlandse Taal in Den Haag worden de zinnen afwisselend gelezen door een Nederlandse en door een Vlaamse presentator. Ik heb nog niet gehoord dat de Vlamingen zitten te protesteren "da'ze 't nie verstoan".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 17:19   #69
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het "Nederlands" dat de Hollanders spreken staat mijlenver van wat de bedoeling is.
Hoe moet het Nederlands dat 'de bedoeling' is dan precies klinken?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 18:04   #70
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het "Nederlands" dat de Hollanders spreken staat mijlenver van wat de bedoeling is.
Hoe moet het Hollands dan klinken wat de bedoeling is? Zoals een Groninger, een Drent, een Rotterdammer, Hagenees of een Amsterdammer Nederlands spreekt?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 maart 2013 om 18:04.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 18:12   #71
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ons eigen volk moet niks of niemendal. Het ABN is ons opgelegd!
Bam!!..
En nu zit meneer op een en dezelfde lijn als system/het oosten..
Dat zijn ook Hollander/Nederlander haters, en zij vinden het Nederlands ook een opgelegde taal.

Stiekem toch wel een belgicist hé -Jo- !?..
Kom nu maar uit "de kast" jonge..

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 18:53   #72
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Frans werd dan ook "opgelegd" aan de Walen. Maar op dat punt zijn de Walen wél een heel stuk verstandiger dan een zeker aantal Vlamingen die, op hun "Vlamsche kloefen" niet verder geraken dan de dorpel van hun fermette of hun lintbebouwingswoning.
Wat is "verder geraken"? Vlamingen zijn een boerenvolk, en daar is niks verkeerd mee, integendeel. Dat hautaine pseudo-elitaire sfeertje bij Franstaligen die je ook vind bij de voorstanders van Bourgondië / Heel-Nederland / Van Severen komt uit de Romaanse wereld en is... volksvreemd. Bloed en bodem is het enige wat telt.

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen haatgevoelens tegen dialect. Wanneer ik op bezoek ga bij mijn familie in West-Vlaanderen spreek ik het overigens ook. Maar ik vind het ellendig dat sommige Vlamingen (zoals u) niet beseffen dat ze in eigen voet schieten en de Brusselse francofonie een héél groot plezier doen door in te hakken op het Nederlands. Terwijl zij er in de verste verte niet zouden aan denken om een gelijkaardige houding aan te nemen t.a.v. het Frans.
Dat zij doen en denken wat ze willen, zo lang ze zich maar schikken naar wat de Vlamingen wensen als Vlaanderen onafhankelijk wordt. Zint het hen niet? Oprotten!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 18:55   #73
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Bam!!..
En nu zit meneer op een en dezelfde lijn als system/het oosten..
Dat zijn ook Hollander/Nederlander haters, en zij vinden het Nederlands ook een opgelegde taal.

Stiekem toch wel een belgicist hé -Jo- !?..
Kom nu maar uit "de kast" jonge..

Jeff
Bijlange niet, hetgeen ik zeg gaat alleen jouw verstandelijk vermogen te boven. Ik haat het Nederlands helemaal niet, verre van.

Ik wens enkel dat de Vlamingen zichzelf kunnen zijn in een onafhankelijk Vlaanderen. Zonder bemoeienissen van FR of NL en al zeker niet van USA of UK.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 19:04   #74
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ons eigen volk moet niks of niemendal. Het ABN is ons opgelegd!
Uit welke eeuw kom je? De term ABN wordt allang niet meer gebruikt
Opgelegd? Niet door ons, een keuze van jullie zelf om te gebruiken.
Wil men wat anders is de keuze aan jullie zelf. Zal ons worst zijn, niet onze zaak. Al spreken jullie hottentots.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 19:35   #75
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik versta die man ook niet. Dus? Afscheiden maar en bij uw Groot-Duitsland voegen?
U spreekt geen Nederlands?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 19:46   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar is zéér veel van waar. Veel mensen zijn gewoon niet bereid echt te luisteren.

Maar weet u, die goedkope bewering van een bepaald soort Vlamingen, "Ik verstoan dienen Ollander nie", betekent eigenlijk niet zozeer dat ze een Nederlander niet begrijpen hoor. Neen, het is wat anders: een soort boertige onverdraagzaamheid tegenover alles en iedereen die zijn Nederlands op een wat andere wijze uitspreekt dan zijzelf gewoon zijn. Want dat verschil in uitspraak is eigenlijk niet groter dan dat het geval is voor het Frans uit bv. Valenciennes tegenover dat uit Perpignan. Maar sommige Vlamingen worden nu eenmaal pissig en lomp tegenover alles wat een beetje anders is dan hetgeen zij goed vinden.
Als Franstalig herinner ik me aan een interview van Marco Borsato en ik begreep alles wat hij zei. Voor mij was dit hetzelfde Nederlands als in Vlaanderen. Het enige verschil met het Nederlands van Vlaanderen was het accent.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 20:07   #77
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig herinner ik me aan een interview van Marco Borsato en ik begreep alles wat hij zei. Voor mij was dit hetzelfde Nederlands als in Vlaanderen. Het enige verschil met het Nederlands van Vlaanderen was het accent.
Dat is ook zo!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 20:13   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig herinner ik me aan een interview van Marco Borsato en ik begreep alles wat hij zei. Voor mij was dit hetzelfde Nederlands als in Vlaanderen. Het enige verschil met het Nederlands van Vlaanderen was het accent.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De nijdigheid van een bepaald soort "Vlamingen" tegenover het Nederlands en tegenover Nederlanders is het resultaat van een boertige nukkigheid tegenover alles wat niet helemaal overeenstemt met de kneuterige gewoonten en normen waar zijmee vertrouwd zijn. Diegene wiens Nederlands in hun oren niet genoeg "Vlaams" klinkt, die in omgang met anderen vlotter en praatvaardiger is, die stemt niet overeen met wat zij wensen is bijgevolg een "dikkenek"...

Triestige mentaliteit.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 21:11   #79
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Een schoolvoorbeeld van nestbevuiling. Vlamingen hoeven zich in Vlaanderen niet aan te passen. Als d egemiddelde Vlaming vindt dat Hollanders onverstaanbaar zijn, dan is dat maar zo en moet men zich daar maar bij neerleggen. Vreemdelingen zijn altijd in het ongelijk ten aanzien van eigen volk in ons eigen land.
Je bent gewoon een gefrustreerde Belgicist, net als Henri, system, nvalid,...
Je hoort in dat rijtje thuis.


Dat 'de' Vlaming zich maar snel aanpast in Vlaanderen. Kan ik misschien ook eens een Belgicistische Westvlaamse pratende Vlaanderaar verstaan.

Of kunnen we misschien het Westvlaams vanaf nu als AWV (algemeen westvlaams) in Vlaanderen gaan gebruiken...


Jongen toch....
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 2 maart 2013 om 21:12.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2013, 21:30   #80
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Een schoolvoorbeeld van nestbevuiling. Vlamingen hoeven zich in Vlaanderen niet aan te passen. Als d egemiddelde Vlaming vindt dat Hollanders onverstaanbaar zijn, dan is dat maar zo en moet men zich daar maar bij neerleggen. Vreemdelingen zijn altijd in het ongelijk ten aanzien van eigen volk in ons eigen land.
Mogelijk. In dat geval zijn mensen uit Amsterdam even welkom in zuid-Nederlandse plaatsen zoals pakweg Gent of Antwerpen als mensen uit Antwerpen welkom zijn in pakweg Groningen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be