Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2017, 02:27   #341
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het is in deze zaak overbodig na te denken over het verschil tussen legaal en legitiem.

Iedereen weet dat Rajoy constitutioneel gelijk heeft.
Je kan ook niet beweren dat de Constitutie niet legitiem is.
Het enige dat je kan beweren is dat al dat al dat grote gelijk op het terrein enkel tot ondemocratische excessen en absurditeiten leidt en verder zal leiden, excesssen die in het EU bestel onaanvaardbaar zijn. Er moet onderhandeld worden. Over een referendum . Dus eerst een referendummogelijkheid invoeren in de Constitutie en dan per algemeen referendum onder alle Spanjaarden beslissen of Catalonië zijn eigen referendum kan krijgen. Polls geven aan dat dit op dit moment een ja zou worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 02:44   #342
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En wie de wet overtreedt riskeert bestraft te worden. Dat hoef ik ook niet te beargumenteren zeker?
Dan zou men in Belgie al veel politici moeten bestraft hebben omdat ze de grondwet overtraden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 09:52   #343
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ze hoeven niet na te denken, ze hebben allang gezegd dat een onafhankelijk Catalonië eruit ligt en op de deur moet kloppen. Spanje met zijn veto zal ze nooit binnenlaten.
Spanje zal zijn luie reet moeten oplichten want dan kan het niet langer teren op Catalonië.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 09:53   #344
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dan zou men in Belgie al veel politici moeten bestraft hebben omdat ze de grondwet overtraden.
idem het koningshuis. Voor de grondwet heeft enkel en alleen de koning recht op een dotatie. Zo te zien is onze grondwet ook niet meer dan een rolletje schijtpapier.

Laatst gewijzigd door Garry : 12 november 2017 om 09:54.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 10:59   #345
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Spanje kan best overleven zonder Catalonië.

Voor mij moeten ze hun referendum krijgen. Er is theoretisch een andere oplossing*, maar iedereen weet dat dit de enige geweldloze en democratische oplossing is. En bovendien een oplossing waarbij Catalonië niet een pariastaat hoeft te worden en in de EU kan opgenomen worden.

Het zal nooit kunnen gebeuren zonder externe druk van de EU. Dus dit theater van het absurde moet erger en erger worden tot de EU zijn kar keert en tussenkomt.... Dat heeft Puigdemont goed begrepen.

Maar wie gelooft dat Catalonië bij een echte unilateral declaration of independence, in tegenstelling tot een symbolische, zichzelf niet in de verarming stort, leeft in cloud cuckoo land. Trouwens, Spanje zou het a fortiori al evenmin toestaan.

*Er is theoretisch een andere oplossing*:
De rechtervleugel van de PP beseft het en komt er nu ook openlijk voor uit: Je kan het theater van het absurde in Catalonië enkel stoppen door het verbieden van de separatistische partijen. De huidige legale aanpak van veroordelen en opsluiten heeft geen zin, ze komen terug als onkruid in het gras, zolang je ze verkiesbaar laat. Je moet dan steeds weer het gras afrijden, lees: een democratisch verkozen Govern aanklagen, veroordelen en opsluiten. Het is toch de logica zelve dat als er volgens de grondwet geen afscheiding mogelijk is, je dan ook geen separatisten toelaat zich verkiesbaar te stellen. Met andere woorden: dat je niet alleen een UDI bestraft, maar ook het streven ernaar. Maar voor een dergelijk verbod op partijen is een vrij grote consensus nodig, en die gaan ze nooit bereiken binnen de PP. Dat laat het referendum als allerenige oplossing over.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 november 2017 om 11:02.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:30   #346
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Rajoy denkt dat hij onverslaanbaar is omdat hij juridisch en legaal volkomen gelijk heeft, maar het legale en juridische standpunt geeft enkel aanleiding tot het 'theater van het absurde' en lost niets op. De EU steunt hem vanwege die legaliteit, maar ze dringen ook aan op onderhandelingen. Het 'theater van het absurde' gaat gegarandeerd democratisch nog verder uit de hand lopen en de EU zal zijn steun aan Rajoy op een bepaald ogenblik moeten herkalibreren.
Zoals ik reeds in de beginpost stel : het is aan de bevolking van Spanje – Catalonië incluis – om middels vreedzaam overleg democratische keuzes te maken om het politiek probleem duurzaam op te lossen. Zoals elkeen hier heb ik een mening desbetreffend (ik zou kiezen voor de eenheid van Spanje), maar wij hebben geen inspraak : dat is een zaak voor de Spanjaarden, uiteraard de Catalanen inbegrepen, en elke democratische keuze die zij maken moet door ons aanvaard worden.

Daar gaat het mij evenwel met deze discussiedraad niet om.

Mij gaat het om de in een democratie onaanvaardbare repressieve wijze waarop de Spaanse autoriteiten deze zaak momenteel aanpakken, en om de desbetreffende huichelachtige «niets-aan-de-hand» en «alles kits» houding van de EU, bij monde van de nietsnut van dienst Jean-Claude Juncker. En dat gaat ons en dus ook mij wel degelijk aan, vermits wij burgers zijn van een EU-lidstaat.

Daarom zeg ik als democrate onomwonden : niet in mijn naam !

Los daarvan weet ik vanzelfsprekend, zoals ik evenzeer in mijn beginpost stel, dat de regeringen van de EU-lidstaten – mijn land inbegrepen - zich momenteel publiekelijk wat ongemakkelijk grotendeels afzijdig houden, hetgeen tot op zekere hoogte niet onlogisch is, al vind ik dat de Spaanse autoriteiten middels hun apert repressieve aanpak die «zekere hoogte» al hebben overschreden.

Eén zaak is in ieder geval duidelijk : dit wordt door enkele naïevelingen voorgesteld als een zaak van louter legaliteit (voir legitimiteit), wijl het in wezen een politieke zaak is, met politiek geïnspireerde repressie, en dus met politieke gevangennemingen.

Ik verneem dat onze regering en wellicht ook deze van andere lidstaten inmiddels achter de schermen de Spaanse regering duidelijk heeft gemaakt tot hoever zij, zowel in de tijd als in de mate van repressieve aanpak, op de huidige terughoudendheid kunnen rekenen. Er is dus gelukkig enige diplomatieke externe druk om de Spaanse regering in toom te houden, en we kunnen slechts hopen dat deze één en ander begrepen heeft.

Affaire �* suivre…...
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:38   #347
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Je kan de overgrote meerderheid van het parlement, dwz PP, PSOE , Ciudadanos niet afdoen als 'enkele naïvelingen' .

Zolang de EU niet uitdrukkelijk tussenkomt is en blijft het hopeloos...

Ook dient Catalonië zelf zich te kunnen uitspreken over al of niet onafhankelijkheid en niet Spanje als geheel.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 november 2017 om 15:39.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:45   #348
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Die van Andaluzië moeten zich niet moeien of die van Catalonië zich willen afscheuren.
De Britten hadden dat zonder enig probleem begrepen, met hun eenvoudig referendum omtrent Schotland.
Evenmin heeft gans de EU niet moeten meestemmen of de Britten het wilden aftrappen.

Rajoy moet simpelweg de resultaten van de volgende verkiezingen erkennen. Als (als) het nieuwe Catalaanse parlement opnieuw de republiek uitroept, dan moet art 155 niet meer ingeroepen worden, maar beginnen onderhandelingen zoals de actuele brexit onderhandelingen.
En als het nieuwe Catalaanse parlement niet de republiek uitroept, maar vraagt om meer autonomie, dan moeten er ook onderhandelingen gestart worden. Niet gelijk de afgelopen x jaren, waar tot 16 keer toe die vraag gesteld werd, maar geen kloten van antwoord gegeven werd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:47   #349
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Maar voor een dergelijk verbod op partijen is een vrij grote consensus nodig, en die gaan ze nooit bereiken binnen de PP.
En laat het dus gezegd zijn dat als de invloed van de Franquisten in de PP nog steeds zo stevig was als sommigen als Schoof en anderen hier beweren, dat zo'n verbod instellen een fluitje van een cent zou zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:49   #350
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je kan de overgrote meerderheid van het parlement, dwz PP, PSOE , Ciudadanos niet afdoen als 'enkele naïvelingen' .

Zolang de EU niet uitdrukkelijk tussenkomt is en blijft het hopeloos...

Ook dient Catalonië zelf zich te kunnen uitspreken over al of niet onafhankelijkheid en niet Spanje als geheel.
Ik had het over de enkele naïevelingen in deze discussiedraad, die geloven wat hen door "de Spaanse autoriteiten" wordt voorgehouden.

Het lijkt mij voor het overige duidelijk dat de EU als dusdanig niet zal tussenkomen, en na de zeer eenzijdige publiekelijke verklaringen van Juncker zou dat trouwens niet meer objectief kunnen. Als er iets overduidelijk "hopeloos" is, is het tot mijn spijt veeleer de EU zelve......

Laatst gewijzigd door Gwylan : 12 november 2017 om 15:53.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:52   #351
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Rajoy moet simpelweg de resultaten van de volgende verkiezingen erkennen. Als (als) het nieuwe Catalaanse parlement opnieuw de republiek uitroept, dan moet art 155 niet meer ingeroepen worden, .
Die kan hij gemakkelijk erkennen. Maar als er een nieuwe DUI of UDI van komt, kan hij ze even gemakkelijk allemaal opsluiten, aangezien 155 nog steeds van kracht is en blijft. =>

Teatro del absurdo.

Tot de EU zijn kar keert.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 november 2017 om 15:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 15:54   #352
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik had het over de enkele naïevelingen in deze discussiedraad, die geloven wat hen door "de Spaanse autoriteiten" wordt voorgehouden.

Het lijkt mij voor het overige duidelijk dat de EU als dusdanig niet zal tussenkomen, en na de zeer eenzijdige publiekelijke verklaringen van Juncker zou dat trouwens niet meer objectief kunnen.
Ach OK.
Wacht tot Rajoy het volgende democratisch verkozen Govern in de bak steekt.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:46   #353
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die van Andaluzië moeten zich niet moeien of die van Catalonië zich willen afscheuren.
De Britten hadden dat zonder enig probleem begrepen, met hun eenvoudig referendum omtrent Schotland.
Evenmin heeft gans de EU niet moeten meestemmen of de Britten het wilden aftrappen.

Rajoy moet simpelweg de resultaten van de volgende verkiezingen erkennen. Als (als) het nieuwe Catalaanse parlement opnieuw de republiek uitroept, dan moet art 155 niet meer ingeroepen worden, maar beginnen onderhandelingen zoals de actuele brexit onderhandelingen.
En als het nieuwe Catalaanse parlement niet de republiek uitroept, maar vraagt om meer autonomie, dan moeten er ook onderhandelingen gestart worden. Niet gelijk de afgelopen x jaren, waar tot 16 keer toe die vraag gesteld werd, maar geen kloten van antwoord gegeven werd.
Maar ze beslissen wel allemaal mee over de voorwaarden waaronder de scheiding zal plaatsvinden.
Dit is zo in een huwelijk, tussen vennoten, waarom dus niet tussen staten?
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:55   #354
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Eén zaak is in ieder geval duidelijk : dit wordt door enkele naïevelingen voorgesteld als een zaak van louter legaliteit (voir legitimiteit), wijl het in wezen een politieke zaak is, met politiek geïnspireerde repressie, en dus met politieke gevangennemingen.



Affaire �* suivre…...
Voor sommigen telt alleen het resultaat dat in hun wereldbeeld past, ongeacht de repressie.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:58   #355
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die van Andaluzië moeten zich niet moeien of die van Catalonië zich willen afscheuren.
De Britten hadden dat zonder enig probleem begrepen, met hun eenvoudig referendum omtrent Schotland.
Evenmin heeft gans de EU niet moeten meestemmen of de Britten het wilden aftrappen.

Rajoy moet simpelweg de resultaten van de volgende verkiezingen erkennen. Als (als) het nieuwe Catalaanse parlement opnieuw de republiek uitroept, dan moet art 155 niet meer ingeroepen worden, maar beginnen onderhandelingen zoals de actuele brexit onderhandelingen.
En als het nieuwe Catalaanse parlement niet de republiek uitroept, maar vraagt om meer autonomie, dan moeten er ook onderhandelingen gestart worden. Niet gelijk de afgelopen x jaren, waar tot 16 keer toe die vraag gesteld werd, maar geen kloten van antwoord gegeven werd.
En enkel de Linkebekenaren beslissen welke taal ze spreken in hun gemeente.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:06   #356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En enkel de Linkebekenaren beslissen welke taal ze spreken in hun gemeente.
In België zijn ze daar vrij in. Dat staat in de grondwet opgetekend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:07   #357
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En enkel de Linkebekenaren beslissen welke taal ze spreken in hun gemeente.
Jij blijft maar zeveren.
Die Linkebekenaren die zich ergeren aan het lokaal taalgebruik in Vlaanderen wisten op voorhand, dus voor ze in Linkebeek kwamen wonen, waar zij en hun nakomelingen aan toe waren.

De Catalanen daarentegen, zij worden door de Spanjaarden van buiten uit opgelegd wat ze te doen en te laten hebben quasi zonder inspraak in hun eigen regio.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:09   #358
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Jij blijft maar zeveren.
Die Linkebekenaren die zich ergeren aan het lokaal taalgebruik in Vlaanderen wisten op voorhand, dus voor ze in Linkebeek kwamen wonen, waar zij en hun nakomelingen aan toe waren.

De Catalanen daarentegen, zij worden door de Spanjaarden van buiten uit opgelegd wat ze te doen en te laten hebben quasi zonder inspraak in hun eigen regio.
Dus alles is eeuwig verankerd?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:10   #359
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En enkel de Linkebekenaren beslissen welke taal ze spreken in hun gemeente.
Thuis en privé doen ze wat ze willen.
Op beleidsniveau moeten ze zich aanpassen binnen de regels van de faciliteiten, die ze - blijkbaar ben je dat vergeten - zelf hebben goedgekeurd.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 21:10   #360
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Thuis en privé doen ze wat ze willen.
Op beleidsniveau moeten ze zich aanpassen binnen de regels van de faciliteiten, die ze - blijkbaar ben je dat vergeten - zelf hebben goedgekeurd.
Zoals de Catalanen dus
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be