Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2012, 20:33   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Economisch vrees ik dat het weinig zal helpen.

Men zou wel de producten uit die landen kunnen treffen door een consumptiebelasting in te voeren.
De producten, en dus de werknemers die het al niet te breed hebben.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 20:37   #22
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Economisch vrees ik dat het weinig zal helpen. Men zou wel de producten uit die landen kunnen treffen door een consumptiebelasting in te voeren.
Recessie is niet het slechte nieuws maar het goede, consumptiebelasting kan ons dat duidelijker maken.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 21:20   #23
Walterke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 oktober 2012
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Iemand poogt een oplossing te geven, ik wijs hem of haar enkel op de utopie van de oplossing.
Lombas

Toen ik deze thread maakte was ik er 99% van overtuigd dat mijn oplossing geen oplossing zou zijn. Echter, in plaats van te zeggen: dit kan niet want het is utopisch. Zou u mij er op kunnen wijzen waarom het niet kan?

Opnieuw, ik ben geen econoom, dus misschien gaat mijn uitleg mijn pet te boven.
Maar om Einstein te quoten: Als je het niet kan uitleggen aan een zesjarige dan begrijp je het zelf niet.
Walterke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 21:47   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je importheffingen oplegt aan Nikeschoenen omdat je "weet" (wat erg subjectief is) dat de arbeidsomstandigheden "slecht" (nog eens subjectief) zijn, dan ga je weinig realiseren. In een zeer logisch scenario vererger je het bestaan van die werknemers zelfs. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat die mensen allemaal hun werk kwijt zijn.

Overigens: een groot deel van wat wij importeren komt uit landen met veel slechtere arbeidsomstandigheden dan hier. Veel geluk met zulk een algemeen embargo. Schrap in de supermarkt, in kledingszaken, in elektrowinkels &c. maar meteen 3/4de van de producten.

Misschien zijn onze arbeidsomstandigheden wel te "goed"...
En in de voedingswinkels al minstens evenveel.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:01   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walterke Bekijk bericht
Lombas

Toen ik deze thread maakte was ik er 99% van overtuigd dat mijn oplossing geen oplossing zou zijn. Echter, in plaats van te zeggen: dit kan niet want het is utopisch. Zou u mij er op kunnen wijzen waarom het niet kan?

Opnieuw, ik ben geen econoom, dus misschien gaat mijn uitleg mijn pet te boven.
Maar om Einstein te quoten: Als je het niet kan uitleggen aan een zesjarige dan begrijp je het zelf niet.
Ik heb al uitgelegd waarom het niet zou helpen. Er is geen oorzakelijk verband tussen importheffingen en het verhogen van de eigen productie en/of het verbeteren van arbeidsomstandigheden elders.

Je moet goed beseffen wat je doet: je maakt het duurder voor de producent om zijn product hier te verkopen. Wat kan hij daar tegen doen? Drie zaken liggen voor de hand: hij drijft zijn prijs op, wat de consument hier schade berokkend; hij neemt minder winst, wat investeringen en de markt schade berokkend (en zijn aandeelhouders, dat zullen we even onder de mat schuiven); of hij verlaagt zijn productiekosten (wat de arbeidsomstandigheden nog verslechterd dus).

Los daarvan vraag ik me af welke definitie je plakt op "slechte arbeidsomstandigheden". Je denkt dan waarschijnlijk aan Vietnamese fabrieken waar huilende zesjarigen aan Nikeschoenen werken, maar waar doel je op?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:01   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En in de voedingswinkels al minstens evenveel.
Ik klasseer dat even onder "supermarkt".

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:02   #27
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walterke Bekijk bericht
Toen ik deze thread maakte was ik er 99% van overtuigd dat mijn oplossing geen oplossing zou zijn. Echter, in plaats van te zeggen: dit kan niet want het is utopisch. Zou u mij er op kunnen wijzen waarom het niet kan? Opnieuw, ik ben geen econoom, dus misschien gaat mijn uitleg mijn pet te boven. Maar om Einstein te quoten: Als je het niet kan uitleggen aan een zesjarige dan begrijp je het zelf niet.
Heb ook dat probleem met mijn nichtje Sarah, zij is 12 maar verdomd pienter.

http://forum.politics.be/showthread....18#post6411318
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:02   #28
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Recessie is niet het slechte nieuws maar het goede, consumptiebelasting kan ons dat duidelijker maken.
Waarom zouden wij er een reet om moeten geven dat die Chinees of Indiër crepeert ? Doen zij hetzelfde met ons ?

Trouwens, in een puur liberale wereld, mag men geen medelijden hebben.

Laatst gewijzigd door Stingray : 11 november 2012 om 22:04.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:04   #29
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb al uitgelegd waarom het niet zou helpen. Er is geen oorzakelijk verband tussen importheffingen en het verhogen van de eigen productie en/of het verbeteren van arbeidsomstandigheden elders.
Je moet goed beseffen wat je doet: je maakt het duurder voor de producent om zijn product hier te verkopen. Wat kan hij daar tegen doen? Drie zaken liggen voor de hand: hij drijft zijn prijs op, wat de consument hier schade berokkend; hij neemt minder winst, wat investeringen en de markt schade berokkend (en zijn aandeelhouders, dat zullen we even onder de mat schuiven); of hij verlaagt zijn productiekosten (wat de arbeidsomstandigheden nog verslechterd dus). Los daarvan vraag ik me af welke definitie je plakt op "slechte arbeidsomstandigheden". Je denkt dan waarschijnlijk aan Vietnamese fabrieken waar huilende zesjarigen aan Nikeschoenen werken, maar waar doel je op?
Het is duidelijk dat we nood hebben aan een mentaliteitswijziging, binnen het huidige paradigma gaan we er niet uit geraken. Telkens hervallen we in dezelfde clichés die geen progressie meer toelaten.

Laatst gewijzigd door MIS : 11 november 2012 om 22:05.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:09   #30
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Waarom zouden wij er een reet om moeten geven dat die Chinees of Indiër crepeert ? Doen zij hetzelfde met ons ? Trouwens, in een puur liberale wereld, mag men geen medelijden hebben.
Ik begrijp dat je hier met 'puur' wil zeggen het mythische lidmaatschap aan een liberalisme dat werd gekaapt door egocentrisme, bijgevolg dan ook niet langer 'puur' volgens de grondgedachte van dat liberalisme. Of heb je het over iets anders?

Laatst gewijzigd door MIS : 11 november 2012 om 22:09.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:13   #31
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik begrijp dat je hier met 'puur' wil zeggen het mythische lidmaatschap aan een liberalisme dat werd gekaapt door egocentrisme, bijgevolg dan ook niet langer 'puur' volgens de grondgedachte van dat liberalisme. Of heb je het over iets anders?
Dit was cynisch bedoeld.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:21   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het is duidelijk dat we nood hebben aan een mentaliteitswijziging, binnen het huidige paradigma gaan we er niet uit geraken. Telkens hervallen we in dezelfde clichés die geen progressie meer toelaten.
Wat bedoel je daar nu weer precies mee? Wat is "het huidige paradigma"?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:21   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Waarom zouden wij er een reet om moeten geven dat die Chinees of Indiër crepeert ? Doen zij hetzelfde met ons ?

Trouwens, in een puur liberale wereld, mag men geen medelijden hebben.
De modale Chinees en Indiër crepeert niet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:26   #34
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat bedoel je daar nu weer precies mee? Wat is "het huidige paradigma"?
Dat is vrij eenvoudig uit te leggen, het gaat zo ..

1) er is geld tekort
2) langer en harder werken

Simplistischer kan haast niet, je zou ook alle boeken kunnen verbranden om dat soort simplisme niet te laten opvallen. Men zou daarbij zelfs vergeten dat internet al bestaat, begrijp je?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:31   #35
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De modale Chinees en Indiër crepeert niet.
Nee, maar blijkbaar had je toch begrepen dat een consumptiebelasting hen wel pijn gaat doen en dan barsten hun magazijnen nog een beetje meer van de producten, todat er zich een crisis voordoet aldaar en dan creperen ze misschien wel.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:34   #36
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat bedoel je daar nu weer precies mee? Wat is "het huidige paradigma"?
Deze ontwikkeling wordt doorgaans afgedwongen doordat zich in de werkelijkheid met groeiende incidentie verschijnselen voordoen, die niet langer vanuit het oude paradigma kunnen worden verklaard, daarmee niet zelden zelfs in volledige tegenspraak lijken te zijn. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, al te beperkt gebleken wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een echte revolutie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paradigmaverschuiving
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 03:58   #37
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je importheffingen oplegt aan Nikeschoenen omdat je "weet" (wat erg subjectief is) dat de arbeidsomstandigheden "slecht" (nog eens subjectief) zijn, dan ga je weinig realiseren. In een zeer logisch scenario vererger je het bestaan van die werknemers zelfs. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat die mensen allemaal hun werk kwijt zijn.
Zoals ik al dacht dus. Het argument dat het goed is voor de werknemer om te zwijgen en te werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Overigens: een groot deel van wat wij importeren komt uit landen met veel slechtere arbeidsomstandigheden dan hier. Veel geluk met zulk een algemeen embargo. Schrap in de supermarkt, in kledingszaken, in elektrowinkels &c. maar meteen 3/4de van de producten.

Misschien zijn onze arbeidsomstandigheden wel te "goed"...
Goed of slecht is subjectief.
Wel is er een constante druk (problemen met competitiviteit in rijke landen, protesten van werknemers in arme landen) om de situaties van de werknemers in verschillende landen naar elkaar te laten toegroeien.
We hebben dan inderdaad de keuze tussen ofwel betere omstandigheden in het buitenland ofwel slechtere hier.
Ik kies voor de vooruitgang. Jij niet?

We kunnen niet verwachten dat een werkgever in het buitenland zomaar in één keer de werkomstandigheden op ons niveau kán brengen. Niets houdt ons echter tegen om stapsgewijs te werken en met de ergste zaken te beginnen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 04:04   #38
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Economisch vrees ik dat het weinig zal helpen.

Men zou wel de producten uit die landen kunnen treffen door een consumptiebelasting in te voeren.
We willen helemaal geen (producten uit) landen treffen, wel extra druk zetten op werknemers uit andere landen om hun werkomstandigheden te verbeteren.

In jouw voorstel maak je de producten uit het buitenland minder aantrekkelijk. In het voorstel waar in deze draad over gediscussieerd wordt maken we producten die door te sterke uitbuiting gemaakt zijn minder aantrekkelijk.

Het is heel verontrustend dat je het verschil niet lijkt te zien... of aanstootgevend dat je van verwarring gebruik wilt maken om ideeën die er niets mee te maken hebben te promoten.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 04:13   #39
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb al uitgelegd waarom het niet zou helpen. Er is geen oorzakelijk verband tussen importheffingen en het verhogen van de eigen productie en/of het verbeteren van arbeidsomstandigheden elders.
Tussen importheffingen voor landen en arbeidsomstandigheden daar niet, neen. Het gaat hier echter om een heel ander voorstel, het te verbinden niet aan een land, maar aan arbeidsomstandigheden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je moet goed beseffen wat je doet: je maakt het duurder voor de producent om zijn product hier te verkopen. Wat kan hij daar tegen doen?
Wat kan hij daartegen doen? De arbeidsomstandigheden verbeteren, natuurlijk. Hij zal misschien wat kleine investeringen moeten doen, maar hij benadeelt zichzelf door het niet te doen.

En, ja, waarschijnlijk zullen de geïmporteerde producten gemiddeld bekeken wat duurder worden.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 08:11   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Tussen importheffingen voor landen en arbeidsomstandigheden daar niet, neen. Het gaat hier echter om een heel ander voorstel, het te verbinden niet aan een land, maar aan arbeidsomstandigheden.



Wat kan hij daartegen doen? De arbeidsomstandigheden verbeteren, natuurlijk. Hij zal misschien wat kleine investeringen moeten doen, maar hij benadeelt zichzelf door het niet te doen.

En, ja, waarschijnlijk zullen de geïmporteerde producten gemiddeld bekeken wat duurder worden.
met als risico dat ze niet meer gekocht worden natuurlijk.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be