Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2021, 21:04   #221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Onzinnige vraag.

U kreeg datzelfde verwijt al jaren geleden in 2016 van een poster op een ander forum (fok.nl). Deze poster antwoordde u zeer gevat op uw steeds maar eentonige en nietszeggende zonder enige uitleg verwijzingen naar Vergeer.

Dit is wat de poster toen schreef aan uw adres:

Kijk, als mensen mij vragen waarom finkelstein en silberman gelijk hebben, dan zeg ik niet "lees het boek maar", maar dan ga ik samenvattingen van hun argumenten geven. Jouw reactie is monotoon: "lees Vergeer, lees Vergeer" .


Een zeer terechte opmerking. De nagel op de kop! Toen al.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 07:36   #222
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U kreeg datzelfde verwijt al jaren geleden in 2016 van een poster op een ander forum (fok.nl). Deze poster antwoordde u zeer gevat op uw steeds maar eentonige en nietszeggende zonder enige uitleg verwijzingen naar Vergeer.

Dit is wat de poster toen schreef aan uw adres:

Kijk, als mensen mij vragen waarom finkelstein en silberman gelijk hebben, dan zeg ik niet "lees het boek maar", maar dan ga ik samenvattingen van hun argumenten geven. Jouw reactie is monotoon: "lees Vergeer, lees Vergeer" .


Een zeer terechte opmerking. De nagel op de kop! Toen al.
Ik gaf enkel aan dat Ch.Vergeer dezelfde mening is toegedaan als F.C.Bauer en heeft een boek nodig om dit te onderbouwen, en niet één post zoals jij doet, want dat is waardeloos. Je hoeft dit boek niet te lezen hoor.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 08:03   #223
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik gaf enkel aan dat Ch.Vergeer dezelfde mening is toegedaan als F.C.Bauer en heeft een boek nodig om dit te onderbouwen, en niet één post zoals jij doet, want dat is waardeloos. Je hoeft dit boek niet te lezen hoor.
U doet dit constant. Gewoon verwijzen naar een van de boeken van Vergeer zonder uitleg. Dit is niet ernstig. Wanneer ik een hypothese of standpunt aanhaal van bijvoorbeeld Meyboom of van Hermann Detering, dan citeer ik passages uit zijn boek. Zo hoort het. En dat vond de poster van Fok.Nl terecht maar evenzeer. Kortom, stap eens af van die onhebbelijke en wat te gemakkelijke nietszeggende posten. Het maakt elke discussie onmogelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2021 om 08:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 08:56   #224
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U doet dit constant. Gewoon verwijzen naar een van de boeken van Vergeer zonder uitleg. Dit is niet ernstig. Wanneer ik een hypothese of standpunt aanhaal van bijvoorbeeld Meyboom of van Hermann Detering, dan citeer ik passages uit zijn boek. Zo hoort het. En dat vond de poster van Fok.Nl terecht maar evenzeer. Kortom, stap eens af van die onhebbelijke en wat te gemakkelijke nietszeggende posten. Het maakt elke discussie onmogelijk.
Dan zal ik je verder moeten ontgoochelen vrees ik. Trouwens, citeren uit een wetenschappelijk werk is zonder de auteur z'n toestemming verboden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 09:05   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dan zal ik je verder moeten ontgoochelen vrees ik. Trouwens, citeren uit een wetenschappelijk werk is zonder de auteur z'n toestemming verboden.
Helemaal niet. Het auteursrecht zegt dat men mag citeren, maar dat men de auteur en de bron (boek) moet vermelden en dat de citaten natuurlijk niet (te) lang mogen zijn.

"Het citeren van een kort gedeelte van een boek of artikel is geen inbreuk op het auteursrecht. Essentieel is dat de bron en de maker van het werk worden vermeld, niet meer wordt geciteerd dan strikt nodig voor het doel, en dat het citaat getrouw is (liefst letterlijk). Citeren kan bijvoorbeeld om te vertellen over het werk of om er kritiek op te leveren."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2021 om 09:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 11:51   #226
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Het auteursrecht zegt dat men mag citeren, maar dat men de auteur en de bron (boek) moet vermelden en dat de citaten natuurlijk niet (te) lang mogen zijn.

Het citeren van een kort gedeelte van een boek of artikel is geen inbreuk op het auteursrecht. Essentieel is dat de bron en de maker van het werk worden vermeld, niet meer wordt geciteerd dan strikt nodig voor het doel, en dat het citaat getrouw is (liefst letterlijk). Citeren kan bijvoorbeeld om te vertellen over het werk of om er kritiek op te leveren."[/i]
Ik was het toch, samen met Vergeer het eens met uw auteur of niet soms. Wat blijf je dan toch nog emmeren ?? Ga eens een frisse neus halen.
Misschien heb je hier wat aan wat Vergeer hierover schrijft :

Door aandachtig en achterdochtig de teksten te lezen en er enige afstand van te nemen, wordt in dit boek getracht waarheid en werkelijkheid van Paulus beter nabij te komen. De schrijver geeft niet zijn mening over Paulus maar poogde argumenten in de teksten zelf te vinden.

Het boek is bevrijdend. In de eerste plaats wordt Paulus uit het partijdige en eenzijdige verhaal van Handelingen gehaald. Maar ook zijn brieven blijken een keurslijf. Ze zijn maar zeer ten dele van hemzelf en ook de authentieke brieven, zoals aan de geloofsgemeenschap van Corinthe, zijn deerlijk verminkt tot ons gekomen. Er is geen sprake van een editie van zijn brieven maar van een redactie. Deze redactie nam een halve eeuw na de dood van Paulus delen van diens brieven op in een bundel die aan de noden van kerk en tijd tegemoet moesten komen. Een kerk die Paulus nog niet kende en tijden die dramatisch anders waren. De redactie trad bruusk op, sneed weg en vulde aan, liet de apostel aan het woord komen en wierp hem weer andere opvattingen tegen: over de rol van de vrouw, de liefde, de joden, de heersers van deze wereld.

Het gezag van de apostel werd gebruikt en misbruikt, en de door hem geschreven teksten bezweken onder de aan hem toegeschreven teksten.

Laatst gewijzigd door Aton : 21 maart 2021 om 11:58.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 12:39   #227
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik was het toch, samen met Vergeer het eens met uw auteur of niet soms. Wat blijf je dan toch nog emmeren ?? Ga eens een frisse neus halen.
Misschien heb je hier wat aan wat Vergeer hierover schrijft :

Door aandachtig en achterdochtig de teksten te lezen en er enige afstand van te nemen, wordt in dit boek getracht waarheid en werkelijkheid van Paulus beter (1) nabij te komen. De schrijver geeft niet zijn mening over Paulus maar poogde argumenten in de teksten zelf te vinden.

Het boek is bevrijdend. In de eerste plaats wordt Paulus uit het partijdige en eenzijdige verhaal van Handelingen gehaald. Maar ook zijn brievuen blijken een keurslijf. Ze zijn maar zeer ten dele van hemzelf en ook de authentieke brieven, zoals aan de geloofsgemeenschap van Corinthe, zijn deerlijk verminkt tot ons gekomen. Er is geen sprake van een editie van zijn brieven maar van een redactie. Deze redactie nam een halve eeuw na de dood van Paulus delen van diens brieven op in een bundel die aan de noden van kerk en tijd tegemoet moesten komen. Een kerk die Paulus nog niet kende en tijden die dramatisch anders waren. De redactie trad bruusk op, sneed weg en vulde aan, liet de apostel aan het woord komen en wierp hem weer andere opvattingen tegen: over de rol van de vrouw, de liefde, de joden, de heersers van deze wereld.

Het gezag van de apostel werd gebruikt en misbruikt, en de door hem geschreven teksten bezweken onder de aan hem toegeschreven teksten.
Een volledig onzinnig antwoord. U citeert gewoon een korte en niet erg relevante oppervlakkige recensie of samenvatting van het boek van Vergeer opde site van de Standaarduitgeverij. Vlug vlug gecopypast. De kans zit er zelfs in dat u het boek van Vergeer niet eens gelezen hebt. En indien dat wel is, citeer me dan een duidelijke passage uit het boek van Vergeer waaruit blijkt dat Vergeer het eens is met Bauer voor wat betreft de datering van Handelingen.



Toemaatje.

Site van de Standaarduitgeverij:
Omschrijving
(1)Door aandachtig en achterdochtig de teksten te lezen en er enige afstand van te nemen, wordt in dit boek getracht waarheid en werkelijkheid van Paulus beter nabij te komen. De schrijver geeft niet zijn mening over Paulus maar poogde argumenten in de teksten zelf te vinden.

Het boek is bevrijdend. In de eerste plaats wordt Paulus uit het partijdige en eenzijdige verhaal van Handelingen: gehaald. Maar ook zijn brieven blijken een keurslijf. Ze zijn maar zeer ten dele van hemzelf en ook de authentieke brieven, zoals aan de geloofsgemeenschap van Corinthe, zijn deerlijk verminkt tot ons gekomen. Er is geen sprake van een editie van zijn brieven maar van een redactie. Deze redactie nam een halve eeuw na de dood van Paulus delen van diens brieven op in een bundel die aan de noden van kerk en tijd tegemoet moest komen. Een kerk die Paulus nog niet kende en tijden die dramatisch anders waren. De redactie trad bruusk op, sneed weg en vulde aan, liet de apostel aan het woord komen en wierp hem weer andere opvattingen tegen: over de rol van de vrouw, de liefde, de joden, de heersers van deze wereld.

Het gezag van de apostel werd gebruikt en misbruikt, en de door hem geschreven teksten bezweken onder de aan hem toegeschreven teksten.
Specificaties

Productcode (EAN): 9789460361647
Verschijningsdatum: 8/10/2013
Aantal bladzijden: 167
Uitgeverij: Uitgeverij Damon
Afmetingen: 150 mm x 230 mm
Gewicht: 282 g

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2021 om 13:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 13:40   #228
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een volledig onzinnig antwoord. U citeert gewoon een korte en niet erg relevante oppervlakkige recensie of samenvatting van het boek van Vergeer opde site van de Standaarduitgeverij. Vlug vlug gecopypast. De kans zit er zelfs in dat u het boek van Vergeer niet eens gelezen hebt. En indien dat wel is, citeer me dan een duidelijke passage uit het boek van Vergeer waaruit blijkt dat Vergeer het eens is met Bauer voor wat betreft de datering van Handelingen.
Blz. 47 :
In het begin van de eerste brief aan Corinthiërs lezen we " Eucharistô tôi theôi mou " ( dank aan mijn god ). Dat zal geen jood aan zijn geloofsgenoten schrijven, hij zet daarmee de Euwige en Enige tegenover vele andere goden en afgoden. De tekst gaat dus haperen, en vervangt " mou " door " hèmôn ", ( onze ) of laat het bezittelijk voornaamwoord weg. Een tekst die daarmee de duidelijk zichtbare sporen van een latere periode draagt, van de tijden en omstandigheden waarin deze brieven werden uitgegeven, niet van de tijd waarin Paulus schreef.

blz. 58 :
In Handelingen staat een korte mededeling, bijna terloops wordt gezegd " In Antiochië werden de leerlingen voor het eerst christenen genoemd " ( 11,26 ) Het lijkt wel als een inval of tussenvoegsel. Bovendien is de hedendaagse lezer vertrouw met deze naam, die al meer dan tweeduizend jaar de geëigendelijkt. De naam christenen naar de naamgever Jezus Christus. Maar dat alles wordt juist door dit simpele zinnetje onderuit gehaald.
Ten eerste het schijnbaar terloopse van de mededeling. Integendeel. Handelingen bestaat ruwweg uit twee, ongelijke helften, eerst over Petrus, dan over Paulus. Precies op het breukvlak staat de zin.[...] Het is het keerpunt van het verhaal, waar de oorspronkelijke beweging van Jeruzalem en Judea, verlaten wordt en het verhaal zich wendt naar de Grieks-Romeinse wereld, naar Athene en Rome.

NOTA: Ik heb alle zes de boeken van Vergeer over dit onderwerp. Duidelijk ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 14:06   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Blz. 47 :
In het begin van de eerste brief aan Corinthiërs lezen we " Eucharistô tôi theôi mou " ( dank aan mijn god ). Dat zal geen jood aan zijn geloofsgenoten schrijven, hij zet daarmee de Euwige en Enige tegenover vele andere goden en afgoden. De tekst gaat dus haperen, en vervangt " mou " door " hèmôn ", ( onze ) of laat het bezittelijk voornaamwoord weg. Een tekst die daarmee de duidelijk zichtbare sporen van een latere periode draagt, van de tijden en omstandigheden waarin deze brieven werden uitgegeven, niet van de tijd waarin Paulus schreef.

blz. 58 :
In Handelingen staat een korte mededeling, bijna terloops wordt gezegd " In Antiochië werden de leerlingen voor het eerst christenen genoemd " ( 11,26 ) Het lijkt wel als een inval of tussenvoegsel. Bovendien is de hedendaagse lezer vertrouw met deze naam, die al meer dan tweeduizend jaar de geëigendelijkt. De naam christenen naar de naamgever Jezus Christus. Maar dat alles wordt juist door dit simpele zinnetje onderuit gehaald.
Ten eerste het schijnbaar terloopse van de mededeling. Integendeel. Handelingen bestaat ruwweg uit twee, ongelijke helften, eerst over Petrus, dan over Paulus. Precies op het breukvlak staat de zin.[...] Het is het keerpunt van het verhaal, waar de oorspronkelijke beweging van Jeruzalem en Judea, verlaten wordt en het verhaal zich wendt naar de Grieks-Romeinse wereld, naar Athene en Rome.

NOTA: Ik heb alle zes de boeken van Vergeer over dit onderwerp. Duidelijk ?
Uw antwoord alweer eens naast de kwestie. Nergens staat hier een verwijzing naar een datum van het ontstaan van Handelingen , laat staan een verwijzing naar Bauer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2021 om 14:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 14:13   #230
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uw antwoord alweer eens naast de kwestie. Nergens staat hier een verwijzing naar een datum van het ontstaan van Handelingen , laat staan een verwijzing naar Bauer.
Ik ben je knechtje niet hoor. Den boom in. Als je denkt met mijn voeten te kunnen spelen zit je goed fout.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 14:38   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik ben je knechtje niet hoor. Den boom in. Als je denkt met mijn voeten te kunnen spelen zit je goed fout.
U moet mijn knechtje niet zijn. Gewoon antwoorden op mijn vraag: waar en hoe verwijst Vergeer in het door u geciteerde boek naar de datering van Handelingen en waar citeert hij Bauer?

Maar ik zie het nu al aankomen: vermoedelijk verwijst Vergeer in uw boek nergens naar de datering van de Handelingen en nog minder naar Bauer. Anders had u het al met veel aplomb aangekondigd. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar ik denk het niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2021 om 14:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2021, 15:49   #232
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet mijn knechtje niet zijn. Gewoon antwoorden op mijn vraag: waar en hoe verwijst Vergeer in het door u geciteerde boek naar de datering van Handelingen en waar citeert hij Bauer?

Maar ik zie het nu al aankomen: vermoedelijk verwijst Vergeer in uw boek nergens naar de datering van de Handelingen en nog minder naar Bauer. Anders had u het al met veel aplomb aangekondigd. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar ik denk het niet.
Waar heb ik ooit beweert dat Vergeer naar Bauer verwijst ? Alles nog O.K.? En als ik ooit eens veel tijd heb zal ik voor jouw blauwe ogen dit eens opzoeken in één van de vier boeken waarover sprake is van Handelingen. In elk geval 2e eeuw.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 16:00   #233
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

blz. 100
Veertig jaar na de dood van Paulus ( +/- 65 n.C. ) te Rome kende Titus Flavius Clemens van Rome de psalmen en profeten, de Wet en de geschriften grondig. Ook kende hij enkele uitspraken van Jezus, maar met de evangelies was hij nog onbekend. De Handelingen werden in dezelfde tijd geschreven en ook de eerste editie van enkele " brieven van Paulus " kwam omstreeks die tijd uit. Dat Petrus en Paulus voor hun geloof waren gestorven, wist hij. Dat Paulus brieven had geschreven aan de gemeente van Corinthe wist hij ook. Maar van de inhoud van die brieven blijkt hij nog niet op de hoogte. Van een brief aan de Romeinen weet hij nog niet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 16:27   #234
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
blz. 100
Veertig jaar na de dood van Paulus ( +/- 65 n.C. ) te Rome kende Titus Flavius Clemens van Rome de psalmen en profeten, de Wet en de geschriften grondig. Ook kende hij enkele uitspraken van Jezus, maar met de evangelies was hij nog onbekend. De Handelingen werden in dezelfde tijd geschreven en ook de eerste editie van enkele " brieven van Paulus " kwam omstreeks die tijd uit. Dat Petrus en Paulus voor hun geloof waren gestorven, wist hij. Dat Paulus brieven had geschreven aan de gemeente van Corinthe wist hij ook. Maar van de inhoud van die brieven blijkt hij nog niet op de hoogte. Van een brief aan de Romeinen weet hij nog niet.
Dus, als ik het nu goed begrijp, zegt Vergeer dat Handelingen geschreven werd vóór de jaren 70. Terwijl de stelling was dat we pas horen over Handelingen rond het jaar 170.

Er zijn bijbelvorsers die deze vroege datum van vóór het jaar 70 aanhouden. En waarom? Omdat Handelingen nergens ook maar één kleine verwijzing geeft naar de val van Jeruzalem.

Maar dat is een argument dat niet conclusief genoeg is. Immers indien Handelingen zeer laat geschreven werd, zo rond het jaar 170, dan is de verwoesting van Jeruzalem van nog zo weinig betekenis meer en irrelevant geworden voor de auteur van Handelingen in het jaar 170 , dat hij de val niet meer vermeldt of nog een allusie op deze gebeurtenis wil maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2021 om 16:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 17:02   #235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus, als ik het nu goed begrijp, zegt Vergeer dat Handelingen geschreven werd vóór de jaren 70. Terwijl de stelling was dat we pas horen over Handelingen rond het jaar 170.

Er zijn bijbelvorsers die deze vroege datum van vóór het jaar 70 aanhouden. En waarom? Omdat Handelingen nergens ook maar één kleine verwijzing geeft naar de val van Jeruzalem.

Maar dat is een argument dat niet conclusief genoeg is. Immers indien Handelingen zeer laat geschreven werd, zo rond het jaar 170, dan is de verwoesting van Jeruzalem van nog zo weinig betekenis meer en irrelevant geworden voor de auteur van Handelingen in het jaar 170 , dat hij de val niet meer vermeldt of nog een allusie op deze gebeurtenis wil maken.
Bovendien is het een gevaarlijke redenering of argument. Geen enkel evangelie vermeldt de val van Jeruzalem. Indien we bovenstaand criterium zouden hanteren, dan zou elk evangelie geschreven zijn vóór de val van Jeruzalem. Nu is het zo goed als zeker dat dit niet het geval is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2021 om 17:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 17:15   #236
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus, als ik het nu goed begrijp, zegt Vergeer dat Handelingen geschreven werd vóór de jaren 70. Terwijl de stelling was dat we pas horen over Handelingen rond het jaar 170.
Weer last van begrijpelijk lezen of kan je niet op je vingers tellen ? Er staat dat handelingen zowat 40 jaar na de dood van Paulus zijn geschreven. Even optellen : Dood Paulus 65 n.C. + 40 = 105 n.C.
Citaat:
Er zijn bijbelvorsers die deze vroege datum van vóór het jaar 70 aanhouden. En waarom? Omdat Handelingen nergens ook maar één kleine verwijzing geeft naar de val van Jeruzalem.
Wil je nu zeggen dat alle evangelies + handelingen geschreven zijn voor 70 n.C. ? En zoals je hierna schrijft was dit irrelevant voor deze Helleens-joodse auteurs:

Citaat:
Maar dat is een argument dat niet conclusief genoeg is. Immers indien Handelingen zeer laat geschreven werd, zo rond het jaar 170, dan is de verwoesting van Jeruzalem van nog zo weinig betekenis meer en irrelevant geworden voor de auteur van Handelingen in het jaar 170 , dat hij de val niet meer vermeldt of nog een allusie op deze gebeurtenis wil maken.
echt joh, ik ben jou ge-emmer spuugzat.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 17:24   #237
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Weer last van begrijpelijk lezen of kan je niet op je vingers tellen ? Er staat dat handelingen zowat 40 jaar na de dood van Paulus zijn geschreven. Even optellen : Dood Paulus 65 n.C. + 40 = 105 n.C.
Wil je nu zeggen dat alle evangelies + handelingen geschreven zijn voor 70 n.C. ? En zoals je hierna schrijft was dit irrelevant voor deze Helleens-joodse auteurs:


echt joh, ik ben jou ge-emmer spuugzat.
Ja maar, het jaar 105 is niet het jaar 170. Dat is een groot verschil (65 jaar verschil...). U volgt de traditionele uitleg Volgens de specialisten wordt Handelingen pas vermeld rond het jaar 170.

Neen dat wil ik niet zeggen. Ik wil zeggen dat men nooit het criterium mag gebruiken dat een evangelische tekst geschreven is vóór de val van Jeruzalem omdat er geen verwijzing is naar de val van Jeruzalem. Dat is wat sommige bijvelvorsers doen voor wat het schrift Handelingen betreft. Hetgeen een zeer gevaarlijk argument is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2021 om 17:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 17:55   #238
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
blz. 100
Veertig jaar na de dood van Paulus ( +/- 65 n.C. ) te Rome kende Titus Flavius Clemens van Rome de psalmen en profeten, de Wet en de geschriften grondig. Ook kende hij enkele uitspraken van Jezus, maar met de evangelies was hij nog onbekend. De Handelingen werden in dezelfde tijd geschreven en ook de eerste editie van enkele " brieven van Paulus " kwam omstreeks die tijd uit. Dat Petrus en Paulus voor hun geloof waren gestorven, wist hij. Dat Paulus brieven had geschreven aan de gemeente van Corinthe wist hij ook. Maar van de inhoud van die brieven blijkt hij nog niet op de hoogte. Van een brief aan de Romeinen weet hij nog niet.
Hoe komt u nu aan de naam van Clemens? 1Clemens is anoniem. Niemand weet wie die geschreven heeft. En 2Clemens is vals.

Overigens, zelfs 1clemens kan eventueel worden gedateerd tot het jaar 140. De tijd van Marcion.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2021 om 18:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 18:44   #239
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

https://en.wikipedia.org/wiki/Titus_...lemens_(consul)
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2021, 18:48   #240
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Van Clemens I is niets bekend. Mogelijk was hij een vrijgelaten slaaf van Romeins consul Titus Flavius Clemens, aan wie hij zijn naam zou hebben ontleend. Volgens een 9e-eeuwse legende zou hij de marteldood zijn gestorven in Chersonesus (noordkust Zwarte Zee). Aangezien er in de oudste bronnen geen melding wordt gemaakt over Clemens' martelaarschap, wordt er weinig geloof gehecht aan de legende.

We weten zo goed als niets over Clemens Romanus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2021 om 18:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be