Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 maart 2012, 23:12   #401
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht


Als ik de beslissing neem om wanneer dan ook wat op mijn gitaar te zitten tokkelen of een beetje te zingen heb ik niet de indruk dat ik 'hoop' dat ik daar plezier aan ga beleven: ik WEET uit ervaring dat ik daar plezier aan ga beleven, en ik ben er zelfs achter gekomen hoe ik dat plezier kan maximaliseren.

Ik heb evenmin de indruk dat ik 'vrees' dat ik me zonder op mijn gitaar te spelen of zonder te zingen zou vervelen, want sinds ik geleerd heb dat ik zelfs aan gewoon ademen enorm véél plezier kan beleven heb ik me NOOIT meer verveeld.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe (= op welke manier) de beslissing om mijn gitaar vast te nemen en daar wat op te tokkelen of anders wel een beetje te zingen met 'hoop' en 'vrees' samenhangt.
Ten eerste, wat je weten noemt is niet meer of minder dan een van de graden van waarschijnlijkheid. Jouw subjectieve aanname is bepaald door deze geschiedenis van hoe je omgaat met gitaar en zingen, het is deze geschiedenis die van waarschijnlijkheid een oorzakelijkheid heeft gecreëerd, niet de wezenlijke implicaties van het "je" en gitaar.

Ten tweede, is de vraag of je op je gitaar wat wilt tokkelen of niet?
Hoop kan niet zonder wil en dat hangt ook samen met de kosten de voordelen en wensen. Als je erin gelooft, dan weet je het natuurlijk, anders heeft het psychisch geen nut.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:14   #402
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Los van ouders en omgeving en zuivere of praktische ethische rede. Wij spreken hier over praktische rede dus omgaan met fenomenen zoals (moe worden), (als je dood gaat is er een God die jou gaat veroordelen, je wordt gestraft en/of beloond) en (stemmen) en (zij was jouw zus).

Zonder te veel zever want er is echt geen nood aan twistgesprekken.
Waarom wacht die God om te veroordelen, te straffen of belonen ?
Ik zie daar echt het nut niet van in.
Behalve dan dat niemand kan zien dat het niet waar is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:16   #403
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom wacht die God om te veroordelen, te straffen of belonen ?
Ik zie daar echt het nut niet van in.
Behalve dan dat niemand kan zien dat het niet waar is.
Onzinnige vraag behoort tot de filosofie, sofistiek en deels zuivere rede.
Hier spreken we over praktisch rede en feit dat dat als fenomeen bestaat. Waarom en al die blabla heeft geen zin. Of snap je dat nog altijd niet?

Laatst gewijzigd door porpo : 5 maart 2012 om 23:16.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:18   #404
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik zei een voorbeeld uit de praktijk en niet uit je verbeeldingen. In de praktijk slaap je omdat je rust hoopt en (moeilijk of helemaal niet kunnen functioneren) vreest. Zo simpel is dat.
helemaal niet... ik heb net de nadruk gelegd hoe ik dat zie... wat jij ervan maakt of hoe jij daarover denkt valt dan evenzeer te klasseren onder 'verbeelding'

djimi gaf ondertussen ook een voorbeeld maar ik vermoed dat je dat evenmin zal bevallen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:21   #405
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Los van ouders en omgeving en zuivere of praktische ethische rede. Wij spreken hier over praktische rede dus omgaan met fenomenen zoals (moe worden), (als je dood gaat is er een God die jou gaat veroordelen, je wordt gestraft en/of beloond) en (stemmen) en (zij was jouw zus).
jaja weet ik.... maar nog steeds geen analyse waarom de islam het nu zou halen

Citaat:
Zonder te veel zever want er is echt geen nood aan twistgesprekken.
Die zaai je volgens mij maar zelf door steeds maar verder in het semantische straatje verzeild te geraken.
De eerlijkheid dwingt me ook te zeggen dat het vroeger nog véél erger was... nu valt er nog min of meer te converseren met je
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:22   #406
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ten eerste, wat je weten noemt is niet meer of minder dan een van de graden van waarschijnlijkheid. Jouw subjectieve aanname is bepaald door deze geschiedenis van hoe je omgaat met gitaar en zingen, het is deze geschiedenis die van waarschijnlijkheid een oorzakelijkheid heeft gecreëerd, niet de wezenlijke implicaties van het "je" en gitaar.
Dat geldt voor jou dan evenzeer

Citaat:
Ten tweede, is de vraag of je op je gitaar wat wilt tokkelen of niet?
Hoop kan niet zonder wil en dat hangt ook samen met de kosten de voordelen en wensen. Als je erin gelooft, dan weet je het natuurlijk, anders heeft het psychisch geen nut.
Ga je nu 'hoop en angst' al verruimen tot wat mensen willen of wensen te doen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:24   #407
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Onzinnige vraag behoort tot de filosofie, sofistiek en deels zuivere rede.
Hier spreken we over praktisch rede en feit dat dat als fenomeen bestaat. Waarom en al die blabla heeft geen zin. Of snap je dat nog altijd niet?
Ik snap al lang dat iets waar ge geen antwoord op hebt "onzinnige vragen " zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:30   #408
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Onzinnige vraag behoort tot de filosofie, sofistiek en deels zuivere rede.
Hier spreken we over praktisch rede en feit dat dat als fenomeen bestaat. Waarom en al die blabla heeft geen zin. Of snap je dat nog altijd niet?
We ( eerder jij ) blijven dan misschien wel spreken in termen van 'praktische rede' maar zoals al duidelijk is, is dat als 'wet' een drogreden en verder heeft piero netjes in de verf gezet dat :
1) je dat begrip uitgehold hebt tot : iets dat je dagelijks gebruikt en dan wel bewust of onbewust.
2) er uiteindelijk niet veel overbleef dan : 'de rede die echt in werking gaat, die je bewust of onbewust volgt'.
Een bijzonder vage en allesdekkende term.
3) Jij kiest intuïtief voor de islam zonder bewust te filteren... de 'rechtvaardiging' ervoor kwam pas achteraf

Laatst gewijzigd door praha : 5 maart 2012 om 23:31.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:34   #409
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
helemaal niet... ik heb net de nadruk gelegd hoe ik dat zie... wat jij ervan maakt of hoe jij daarover denkt valt dan evenzeer te klasseren onder 'verbeelding'

djimi gaf ondertussen ook een voorbeeld maar ik vermoed dat je dat evenmin zal bevallen
Helemaal niet.
Kijk, ik ga je een voorbeeld geven.
Ik heb dorst en ik wil water. Ik weet of ik ik weet niet / ik zie of ik zie niet / ik wist of ik wist niet / ik voel of ik voel niet / ik denk of ik denkt niet dat water nodig is, is iets. Als ik niet drink dit dat en blablab, is iets. Maar de vraag is: wil ik water drinken? Aan deze wil hangen kosten, belang van water, wens, hoop, verwachting enz. enz. En dat is iets anders.

Hier gaat de praktijk los van de taal en hoe je het uitdrukt.

Laatst gewijzigd door porpo : 5 maart 2012 om 23:35.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:37   #410
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat geldt voor jou dan evenzeer

Ga je nu 'hoop en angst' al verruimen tot wat mensen willen of wensen te doen ?
Dat klopt want waarschijnlijkheidsbesef is er niet zonder de geschiedenis en zonder de geschiedenis is een deel van fenomeen als (als je dood gaat, is er God die jou veroordeelt, je wordt gestraft en/of beloond) ook niet.

Het is niet verruimen in de taal. Het is wat het inhoudt. Zo simpel is dat.

Ik hoop dat mijn internet sneller wordt. Wil of wil ik dat niet? Wens ik of wens ik dat niet? Kan ik dat verwachten of niet? Wil ik dat ik verwacht of niet? Moet ik daarover denken of niet?

Een beetje praktisch denken a.u.b!

Laatst gewijzigd door porpo : 5 maart 2012 om 23:38.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:39   #411
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik snap al lang dat iets waar ge geen antwoord op hebt "onzinnige vragen " zijn.
Dat zijn zinnige vragen hoor maar in een andere context als we bezig zijn met praktische ethische, abstracte rationalistische of zuivere rede. Wat ik hier aanhaal behoort tot een andere wereld, de wereld van praktijk en realiteit zoals het is.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:44   #412
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
We ( eerder jij ) blijven dan misschien wel spreken in termen van 'praktische rede' maar zoals al duidelijk is, is dat als 'wet' een drogreden en verder heeft piero netjes in de verf gezet dat :
1) je dat begrip uitgehold hebt tot : iets dat je dagelijks gebruikt en dan wel bewust of onbewust.
2) er uiteindelijk niet veel overbleef dan : 'de rede die echt in werking gaat, die je bewust of onbewust volgt'.
Een bijzonder vage en allesdekkende term.
3) Jij kiest intuïtief voor de islam zonder bewust te filteren... de 'rechtvaardiging' ervoor kwam pas achteraf
1) klopt. ik ga je een voorbeeld als een vraag geven.
Waarom pleeg jij geen zelfmoord?
Antwoord is dan zonder hoop (en wat het inhoudt zoals willen, wensen, verwachten en openstaan) als je maar durft.

2) klopt wij beseffen veel fenomenen niet omdat we er niet over nadenken. Het wordt een gewoonte en eens je dat probeert uit te drukken in de taal verwijs je naar een geschiedenis van deze feiten.

3) dat is niet van belang. als ik iets anders ken, een ander fenomeen waaraan belangen en kosten hangen, dan moet ik daar serieus over nadenken, ik bedoel over een beslissing te nemen. het kan iets anders zijn. bijvoorbeeld een nieuwe profeet die hetzelfde als islam komt verkondigen en verkondigt ook dat we (Mohammed de laatste profeet) verkeerd hebben verstaan en dat wat er in de Koran en de islamitische tradities staat, totaal iets anders is dan we altijd hebben aangenomen.

Zie je? je verdwaald verder in twistgesprekken, maar ik verzeker u: in de praktische rede hebben die woorden geen enkele betekenis.

Laatst gewijzigd door porpo : 5 maart 2012 om 23:46.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:50   #413
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Helemaal niet.
ja toch wel

Citaat:
Kijk, ik ga je een voorbeeld geven.
Ik heb dorst en ik wil water. Ik weet of ik ik weet niet / ik zie of ik zie niet / ik wist of ik wist niet / ik voel of ik voel niet / ik denk of ik denkt niet dat water nodig is, is iets. Als ik niet drink dit dat en blablab, is iets. Maar de vraag is: wil ik water drinken? Aan deze wil hangen kosten, belang van water, wens, hoop, verwachting enz. enz. En dat is iets anders.
Vergeet het maar .... je neemt al gelijk een voorbeeld met een premisse
Je zegt namelijk dat :
1) je dorst hebt
2) Als ik niet drink dit dat
daarmee speel je een hellend vlak uit.

Het voorbeeld is : er staat een fles limonade op tafel en ik grijp er naar omdat ik daar gewoon trek in heb -> Wat is mijn hoop & wat is mijn angst die me daartoe gedreven heeft ?

Citaat:
Hier gaat de praktijk los van de taal en hoe je het uitdrukt.
Waarom hebt ge dan een hle telefoonboek nodig om steeds hetzelfde te zeggen en een steeds meer digressies te introduceren ?

Laatst gewijzigd door praha : 5 maart 2012 om 23:50.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:56   #414
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dat klopt want waarschijnlijkheidsbesef is er niet zonder de geschiedenis en zonder de geschiedenis is een deel van fenomeen als (als je dood gaat, is er God die jou veroordeelt, je wordt gestraft en/of beloond) ook niet.
Dan zeg je zoveel als dat de mens God geschapen heeft.
een contradictie met je eerder bewering : wat is werkelijkheid

Citaat:
Het is niet verruimen in de taal. Het is wat het inhoudt. Zo simpel is dat.
Niet mee akkoord... er is helemaal geen (toegenomen) waarschijnlijkheidsbesef van kosten/baten voor nodig

Citaat:
Ik hoop dat mijn internet sneller wordt. Wil of wil ik dat niet? Wens ik of wens ik dat niet? Kan ik dat verwachten of niet? Wil ik dat ik verwacht of niet? Moet ik daarover denken of niet?
Je introduceert al meteen een 'hoop' als wil

Citaat:
Een beetje praktisch denken a.u.b!
Die herhaling begint waarachtig op een ad hominem te lijken

Laatst gewijzigd door praha : 5 maart 2012 om 23:57.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:57   #415
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Het voorbeeld is : er staat een fles limonade op tafel en ik grijp er naar omdat ik daar gewoon trek in heb -> Wat is mijn hoop & wat is mijn angst die me daartoe gedreven heeft ?
Hoop is wat je ermee (trek + lim.) wilt, en vrees is wat je ermee niet wilt.

Je bent toch niet serieus bezig dat je echt vraagt om het a,b,c van praktisch handelen naar waarschijnlijkheid, belang, voor en nadelen uit te leggen?

Minder twistgesprekken en meer praktisch redeneren a.u.b!
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:59   #416
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dat zijn zinnige vragen hoor maar in een andere context als we bezig zijn met praktische ethische, abstracte rationalistische of zuivere rede. Wat ik hier aanhaal behoort tot een andere wereld, de wereld van praktijk en realiteit zoals het is.
wauw ... weet ge zelf nog het onderscheid tussen al die woordjes ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 00:00   #417
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dan zeg je zoveel als dat de mens God geschapen heeft.
een contradictie met je eerder bewering : wat is werkelijkheid


Niet mee akkoord... er is helemaal geen (toegenomen) waarschijnlijkheidsbesef van kosten/baten voor nodig


Je introduceert al meteen een 'hoop' als wil


Die herhaling begint waarachtig op een ad hominem te lijken
Geen andere vragen of twistgesprekken die niets van doen hebben met praktische rede oftewel handelen naar waarschijnlijkheid, belang en kosten (voor en nadelen) a.u.b!
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 00:01   #418
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
wauw ... weet ge zelf nog het onderscheid tussen al die woordjes ?
En hoe relevant is dat met betrekking tot mijn uitdaging om een praktisch voorbeeld uit te halen tegen de praktische rede?

Laatst gewijzigd door porpo : 6 maart 2012 om 00:01.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 00:05   #419
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ten eerste, wat je weten noemt is niet meer of minder dan een van de graden van waarschijnlijkheid. Jouw subjectieve aanname is bepaald door deze geschiedenis van hoe je omgaat met gitaar en zingen, het is deze geschiedenis die van waarschijnlijkheid een oorzakelijkheid heeft gecreëerd, niet de wezenlijke implicaties van het "je" en gitaar.

Ten tweede, is de vraag of je op je gitaar wat wilt tokkelen of niet?
Hoop kan niet zonder wil en dat hangt ook samen met de kosten de voordelen en wensen. Als je erin gelooft, dan weet je het natuurlijk, anders heeft het psychisch geen nut.
Op welke manier hangt mijn door mij gewilde beslissing om wat op mijn gitaar te tokkelen of zonder gitaar een beetje te zingen samen met 'hoop en vrees'?


(Overigens luidt het 'gezegde': "Het is niet nodig te hopen om te ondernemen, noch te slagen om te volharden".)

(Dit stond dus tussen haakjes.)
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 00:07   #420
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
1) klopt.
thnks...meer moest dat niet zijn
Dus geen geleuter meer over Pascal Wager svp

Citaat:
2) klopt
thnks... ook hier moest dat niet meer zijn
Er is dus geen enkele reden waarom je niet vanuit het onbewuste erover nadenkt en uiteindelijk oordeelt

Citaat:
3) dat is niet van belang.
Dat is zeker van belang.
Want als jij de reden aanhaalt dat zolang je niets anders kent het allemaal best okay is je bij dien islam te houden dan is het voor een ander evenzeer okay zich bij religie xyz te houden en voor nog een ander helemaal geen boekjes open te slaan -> dat zou voor zóver wij er dan weer zicht op hebben ( helaas als reeds 'geïnformeerden' ) het meeste kans opleveren dat je je niet gestraft zal worden in ons(jouw) hersenspinsel van een hiernamaals

Citaat:
Zie je? je verdwaald verder in twistgesprekken, maar ik verzeker u: in de praktische rede hebben die woorden geen enkele betekenis.
Ik zie maar één ding ... en dat is dat jij constant onnodig afdwaalt
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be