Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april) Groeide door in de politiek vanuit het studentenleven, via een job als kabinetsattaché bij J.L Dehaene, over het voorzitterschap van de CVP jongeren. Hij werd voor het eerst senator in 1995. Momenteel Vlaams parlementslid. Derde plaats op de Antwerpse lijst voor het Vlaamse parlement.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2009, 17:01   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard CDV wie gelooft u nog ?

"De regeringspartijen engageren zich daarenboven tot de onmiddellijke splitsing van het kiesarrondissement en het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde door de goedkeuring van een gemeenschappelijk wetsvoorstel in het federale
parlement. "

Ludwig,
uit het vlaams regeerakkoord 2004.
Wij mochten vernemen dat er geen federale regering kwam zonder staatshervorming noch splitsing BHV.
Anderen binnen uw partij en het vlaams parlement eisten dat dit ging ZONDER PRIJS.
Helaas, u hield uw woord niet en horen wij Herman VR spreken over een "onderhandelde" oplossing .
Wat moeten wij denken over de spreidstand van CVP ?
Altijd flinke vlaamse praat in het vlaams parlement maar eens in het federaal is men alles vergeten, zelfs met politici , die overgaan van vlaams naar federaal om het daar eens te gaan "waarmaken"..
Wat is uw geloofwaardigheid in dit verhaal ?

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 5 april 2009 om 17:05.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 17:02   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.226
Standaard

Dat steeds herhaalde excuus van politieke verantwoordelijkheid, waar slaat dat eigenlijk op?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 17:09   #3
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Dat steeds herhaalde excuus van politieke verantwoordelijkheid, waar slaat dat eigenlijk op?
Op "goed bestuur"...
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 20:16   #4
jef
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Dat steeds herhaalde excuus van politieke verantwoordelijkheid, waar slaat dat eigenlijk op?
Dat is toch duidelijk, wanneer de oppositie zegt hij moet zijn verantwoordelijkheid nemen betekent dit: hij moet aftreden. Waneer een regeringslid zegt ik moet mijn verantwoordelijkheid nemen betekent dit: ik blijf zitten.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 20:22   #5
jef
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
Standaard

Vlamingen zijn in de meerdeheid, Vlamingen laten de geldstroom naar Walonie vloeien, en toch zijn de Vlamingen in de regering in de minderheid en toch stellen de Walen ons de wetten, dank aan de CD&V.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 20:28   #6
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk bericht
Vlamingen zijn in de meerdeheid, Vlamingen laten de geldstroom naar Walonie vloeien, en toch zijn de Vlamingen in de regering in de minderheid en toch stellen de Walen ons de wetten, dank aan de CD&V.
Afgaande op een van de laatste opiniepeilingen (Libre), voor wat ze waard zijn, steunt het vlaamse deel van de huidige federale regering op een goeie 37% van het vlaamse elektoraat.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 09:55   #7
Ludwig Caluwé
 
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 36
Standaard

Zo stond het in het regeerakkoord:

"Hiertoe vragen zij aan hun fractie in Kamer en Senaat om los van het door de federale regering aangekondigde Forum, uiterlijk bij de start van het parlementair jaar, wetsvoorstellen tot splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde voor de verkiezingen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en het Europees Parlement resp. tot splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde
in te dienen en onverwijld goed te keuren."

Ik lees daarin niets over het al dan niet toetreden tot een regering zonder oplossing, wel over het stemmen van wetsvoorstellen in de Kamer. De toenmalige Vlaamse regeringspartijen, VLD en SP.A, hebben dat in oktober 2004 niet uitgevoerd. Wij hebben dat op 7 november 2007 in de kamercommissie wel gedaan. Daartegen hebben de Franstaligen een batterij aan proceduremiddelen losgelaten. We wisten dat ze dat konden, toen de Vlamingen stemden. Ooit komt er echter een einde aan de termijnen van belangenconflicten en alarmbellen. Als men al in 2004 had gestemd, was dat einde er al lang.

Ik sluit niet uit dat er onder druk van de aflopende termijnen toch nog een goed akkoord onderhandeld wordt en ik vind een goed akkoord nog altijd beter dan een meerderheid tegen minderheid afgedwongen oplossing, maar zolang de Franstaligen geen water in hun wijn en niet met redelijke voorstellen afkomen, gaan wij door met de parlementaire weg.
Ludwig Caluwé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 10:16   #8
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Zo stond het in het regeerakkoord:

"Hiertoe vragen zij aan hun fractie in Kamer en Senaat om los van het door de federale regering aangekondigde Forum, uiterlijk bij de start van het parlementair jaar, wetsvoorstellen tot splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde voor de verkiezingen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en het Europees Parlement resp. tot splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde
in te dienen en onverwijld goed te keuren."

Ik lees daarin niets over het al dan niet toetreden tot een regering zonder oplossing, wel over het stemmen van wetsvoorstellen in de Kamer. De toenmalige Vlaamse regeringspartijen, VLD en SP.A, hebben dat in oktober 2004 niet uitgevoerd. Wij hebben dat op 7 november 2007 in de kamercommissie wel gedaan. Daartegen hebben de Franstaligen een batterij aan proceduremiddelen losgelaten. We wisten dat ze dat konden, toen de Vlamingen stemden. Ooit komt er echter een einde aan de termijnen van belangenconflicten en alarmbellen. Als men al in 2004 had gestemd, was dat einde er al lang.

Ik sluit niet uit dat er onder druk van de aflopende termijnen toch nog een goed akkoord onderhandeld wordt en ik vind een goed akkoord nog altijd beter dan een meerderheid tegen minderheid afgedwongen oplossing, maar zolang de Franstaligen geen water in hun wijn en niet met redelijke voorstellen afkomen, gaan wij door met de parlementaire weg.
Beste,
rond BHV geef ik u het voordeel van de twijfel evenwel suggereert uw antwoord dat er toch een prijs afkan , niet tegenstaande de uitspraak van het gr. hof en de belofte van Eric VR.

Evenwel zijn wij niet uitgepraat rond de staatshervorming waar uw partij het machtigste wapen uit handen heeft gegeven , namelijk het vormen van een federale regering.
Indien u daar het been had stijfgehouden, Wallo/Brux had toen écht schrik, hadden we misschien al een staatshervorming gehad.
U verzeilt meer en meer in het minimum-scenario , wij hebben het "geprobeerd".
Er was ons beloofd , géén regering zonder staatshervorming en dan heb ik het nog niet over 1 jaar "goed" federaal bestuur.
Zoals wij gisteren van Albert II hebben vernomen, u hebt België gered.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 02:38   #9
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Een van politics.be's grootste forummers, die ik nu al een tijdje niet gezien heb op het forum, had deze twee quotes van Yves Leterme in z'n onderschrift staan:

Citaat:
Ik geloof niet echt in een toekomst in een Belgische context. Ik bedoel: de toekomst van de christen-democratie die zich baseert op een Belgische realiteit. Dit is voorbij. Wij moeten meer dan ooit vertrekken vanuit Vlaanderen.
Yves Leterme

Citaat:
Dat ik nu federaal ga, heeft veel te maken met het niet houden van beloftes van de andere partijen over Brussel-Halle-Vilvoorde en de staatshervorming.
Yves Leterme


We kunnen toch niet ontkennen dat deze sterke woorden al snel niet veel waard bleken te zijn, we hebben Yves van een gevaarlijke tijger al snel in een braaf poesje zien veranderen tijdens de vele pogingen om een regering te vormen en in stand te houden.

U kan toch niet ontkennen dat door dit hele gebeuren vele mensen hun twijfels zullen hebben als ze nu dappere uitspraken zoals de uwe hieronder horen.
Citaat:
... maar zolang de Franstaligen geen water in hun wijn en niet met redelijke voorstellen afkomen, gaan wij door met de parlementaire weg.

Vindt u dan echt niet dat de geloofwaardigheid van de CD&V is aangetast?
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 07:05   #10
cheverrant
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Locatie: filipijnen
Berichten: 207
Standaard CDV wie gelooft u nog ?

Net zoals gelijkaardige wetsvoorstellen in de laatste 50 jaar of meer zal ook dit wetsvoorstel dode letter blijven... Of gaat er opeens een mirakel plaatsvinden ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
"De regeringspartijen engageren zich daarenboven tot de onmiddellijke splitsing van het kiesarrondissement en het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde door de goedkeuring van een gemeenschappelijk wetsvoorstel in het federale
parlement. "

Ludwig,
uit het vlaams regeerakkoord 2004.
Wij mochten vernemen dat er geen federale regering kwam zonder staatshervorming noch splitsing BHV.
Anderen binnen uw partij en het vlaams parlement eisten dat dit ging ZONDER PRIJS.
Helaas, u hield uw woord niet en horen wij Herman VR spreken over een "onderhandelde" oplossing .
Wat moeten wij denken over de spreidstand van CVP ?
Altijd flinke vlaamse praat in het vlaams parlement maar eens in het federaal is men alles vergeten, zelfs met politici , die overgaan van vlaams naar federaal om het daar eens te gaan "waarmaken"..
Wat is uw geloofwaardigheid in dit verhaal ?
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 10:32   #11
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Talking

Dankzij het trekken van de "Vlaamse kaart" en Nva , was er eindelijk een stabilisatie merkbaar van de steeds dalende Cdv-grafiek.

Hoera ! We zijn terug in de running.

Het was verdommig rap vergeten.

Met de vingers keurig aan de naad van de broek:
"Voor Koning en Waal"

- Quid Nva.
- De grote roerganger, met 800000 stemmen, laten afslachten.
- Geen enkele belofte verwezenlijkt.

Die grote roerganger gaat terugkomen en dan ga je wat zien...zeggen sommige Cdv-ers.
Mij lijkt hij meer op een doornatte mus , die niet meer weet waarheen.

De "good old boy's" ,met Hermanneke op kop, nemen de teugels weer in handen.

Maar spijtig detailke.....er zal niet meer met geld kunnen gesmeten worden om La Belgique bijeen te houden.
Integendeel, men zal geld moeten zoeken.(ik vermoed in Vlaanderen)

Hermanneke lost dat wel op.
Voor Koning en Waal.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 10:36   #12
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Voor Koning en Waal.
Of voor hun ingebeeld hemels vriendje?
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 8 april 2009 om 10:36.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 10:57   #13
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.226
Standaard

Beste Ludwig Caluwe, de NVA heeft u geloofwardig gemaakt en u de vorige verkiezingen helpen winnen.

Uw partij heeft daarna dat vertrouwen meerdere keren zonder enige gene beschaamd.

Ik wens u persoonlijk natuurlijk niks slecht, maar uw parij mag van mij crashen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 12:02   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Zeg Poisson: welk schaalvoordeel heeft dat binnen europa dat Belgie volledig splitst ?
ik zou liever een fusiegesprek zien met nederland, en bvb fusie van pensioenfonds, en sociale zekerheid uitwerken...
risicoverzekeringen moet je over zo groot mogelijk mensen uitspreiden... dus bvb pensioen en SZ zijn verzekeringen en moeten best op schaal gebracht worden...

Probeer bvb maar eens te profiteren zoals de walen met de ollanders in huis...

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 april 2009 om 12:06.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 13:52   #15
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Zeg Poisson: welk schaalvoordeel heeft dat binnen europa dat Belgie volledig splitst ?
ik zou liever een fusiegesprek zien met nederland, en bvb fusie van pensioenfonds, en sociale zekerheid uitwerken...
risicoverzekeringen moet je over zo groot mogelijk mensen uitspreiden... dus bvb pensioen en SZ zijn verzekeringen en moeten best op schaal gebracht worden...

Probeer bvb maar eens te profiteren zoals de walen met de ollanders in huis...
Van schaalvergroting heb ik ook schrik.
Betekent meestal oncontroleerbaarder dat impliceert "goede" bestuurders en zware externe onafhankelijke controle, anders ben je nog verder van huis.
zie banksector
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 16:22   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Van schaalvergroting heb ik ook schrik.
Betekent meestal oncontroleerbaarder dat impliceert "goede" bestuurders en zware externe onafhankelijke controle, anders ben je nog verder van huis.
zie banksector
Tegenverzekeringen zitten best op mundiale schaal en zouden het best van IMF uitgaan..., neem van mij maar aan, dat er al veel kan gebeuren om die tegenverzekeringen te kelderen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:01   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Zo stond het in het regeerakkoord:

.

En zo stond het in de media op 19/03 verleden jaar en waren ook de woorden van Leterme.

19/03 CD&V stapt uit regering zonder Grote Staatshervorming

Als er in de zomer een nietszeggende tweede fase van de staatshervorming van de staatshevorming wordt uitgewerkt stapt de CD&V uit de regering

Ook het feit dat premier Van Rompuy bij de Franstaligen in naam van de CD&V ging smeken om toch maar een belangenconflict in te roepen over het dossier BHV staat in schril contrast - en dan druk ik mij nog zacht uit - bij de eerdere uitspraak van 5 minuten politieke moed die Leterme deed.

Dan hebben we nog het feit dat de CD&V zich met alle mogelijke middelen ging verzetten toen Verhofstadt nog maar voorstelde om tijdelijk met aan Vlaamse kant met een minderheidsregering te regeren en nu exact hetzelfde doet mij geen bal meer geloven van heel die de laat- maar -broek -zakken -partij.



BAHHH!!!!

Laatst gewijzigd door daiwa : 12 april 2009 om 22:16.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 10:07   #18
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

en toen was het stil...
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 22:16   #19
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Als België democratisch was mochten we opnieuw gaan stemmen.
De vorige verkiezing was immers "onwettelijk".

Alst van mij afhing kwam CD&V nooit meer aan den bak.
Eerst de dioxine kiekes, dan de visa affaire (ja ook cd&vers), dan bhv, en dan tegen het gedoogbeleid?

Maar laat duidelijk zijn, ik ben niet voor (noch tegen) de splitsing.
__________________
Onder invloed van de duivel.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 15 april 2009 om 22:21.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be