Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april) partijvoorzitter PVDA, boegbeeld, socioloog en lijsttrekker op de Europese lijst. Schreef recent een boek 'Open mensenmaat'

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 april 2009, 05:51   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard Welke filosoof spreekt u het meeste aan?

Beste Peter,

Welke filosoof spreekt u het meeste aan?
Leest u af en toe dergelijk werk?

Mvg,
Nr.10
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 06:32   #2
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Niet de betweterige filosoof van dit forum.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 22:24   #3
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Marx: "Filosofen hebben tot nu toe getracht te wereld te begrijpen. Dat volstaat niet: filosofen moeten de wereld veranderen."
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 08:53   #4
AEvanLoon
Gouverneur
 
AEvanLoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2004
Berichten: 1.221
Standaard

Mij interesseert het ook welke hedendaagse filosoof de belangstelling wegdraagt van een hedendaagse marxist.
En wat de sociologie betreft: onlangs heb ik 'De cultuur van het nieuwe kapitalisme' van Richard Sennett gelezen. Boeiend en juist, vond ik. Vindt u dat ook?

Denkt u dat zijn jongste boek ('De ambachtsman', 2008) ook het lezen waard is? Op het eerste gezicht (ik las alleen de flaptekst, maar toen heb ik het boek weer in het winkelrek gezet) doet het mij denken aan 'Ode aan de arbeid' van de neoliberale succesauteur Alain de Botton. Dat zou mij zeer tegenvallen van die Sennett. Maar ja, de man wordt al oud.
__________________
Links - verenig u
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 17:10   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon Bekijk bericht
Mij interesseert het ook welke hedendaagse filosoof de belangstelling wegdraagt van een hedendaagse marxist.
En wat de sociologie betreft: onlangs heb ik 'De cultuur van het nieuwe kapitalisme' van Richard Sennett gelezen. Boeiend en juist, vond ik. Vindt u dat ook?

Denkt u dat zijn jongste boek ('De ambachtsman', 2008) ook het lezen waard is? Op het eerste gezicht (ik las alleen de flaptekst, maar toen heb ik het boek weer in het winkelrek gezet) doet het mij denken aan 'Ode aan de arbeid' van de neoliberale succesauteur Alain de Botton. Dat zou mij zeer tegenvallen van die Sennett. Maar ja, de man wordt al oud.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon Bekijk bericht
Boeiend en juist, vond ik.
²
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 14:18   #6
present_1957
Partijlid
 
present_1957's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2007
Berichten: 209
Standaard welke filosoof spreekt u het meeste aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Marx: "Filosofen hebben tot nu toe getracht te wereld te begrijpen. Dat volstaat niet: filosofen moeten de wereld veranderen."
Dat geloof ik niet.Filosofen als Marx kunnen een richtlijn betekenen omdat ook hij in opstand kwam tegen het onrecht veroorzaakt door het kapitalisme.Maar filosofieën en ideologieën zijn vooral misbruikt omdat machtswellustlingen hun dikwijls brutaal regime een vorm van accepatatie en erkenning wou meegeven naar buiten toe.Zo vond je in de DDR standbeelden van Marx, hoewel dit regime er een was van onderdrukking en beslist niet een waar individuele vrijheid een thema was.Jürgen Habermas en Claude Lefort lagen aan de basis van onze hedendaagse liberale democratieën maar ook deze zijn niet feilloos en moeten konstant bijgestuurd worden.Rechtvaardigheid en solidariteit liggen aan de basis van een betere wereld,maar iedereen moet er aan meewerken.
present_1957 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be