Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april) Groeide door in de politiek vanuit het studentenleven, via een job als kabinetsattaché bij J.L Dehaene, over het voorzitterschap van de CVP jongeren. Hij werd voor het eerst senator in 1995. Momenteel Vlaams parlementslid. Derde plaats op de Antwerpse lijst voor het Vlaamse parlement.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2009, 12:26   #1
Fredo
Burgemeester
 
Fredo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2005
Berichten: 537
Standaard geen staatshervorming, het is crisis...

Beste Ludwig Caluwé,

Iedereen die tegenwoordig nog durft zeuren over de door CD&V beloofde staatshervorming krijgt banbliksems naar het hoofd geslingerd. Het is immers crisis, en er zijn nu wel belangrijker dingen te doen dan zich bezighouden met die institutionele hervormingen.
Dit is natuurlijk een gemakkelijk excuus voor CD&V, omdat zij niet willen herinnerd worden aan het verbreken van ELKE verkiezingsbelofte die gemaakt is in aanloop naar de vorige federale verkiezingen. Een cynicus zou zelf kunnen denken dat de CD&V blij is met de crisis.

Hiermee wordt echter volledig voorbij gegaan aan het feit dat een staatshervorming nodig is om de crisis kordaat te kunnen aanpakken. Wou de CD&V geen staatshervorming om beter bestuur mogelijk te maken en de problemen beter aan te pakken? Hoe kan men dan beweren, op een moment dat de overheid alle zeilen moet bijzetten, dat een staatshervorming geen prioriteit meer is?

De federale overheid heeft geen geld om de crisis aan te pakken, is intern volledig verdeeld en sleept zich vooruit. Behalve het "redden" van een paar banken heeft de federale regering nog niet veel gedaan om de crisis te verzachten. Tenzij U de "beslissing" om niets te doen (zie het begrotingsterkort) een krachtdadige beslissing noemt natuurlijk.

De federale regering kan gerust verdergaan met het nemen van halfzachte maatregelen die niet veel zoden aan de dijk brengen, terwijl een andere groep zich bezighoudt met de staatshervorming. Er zijn in België immers stilaan meer politiekers dan arbeiders.

Bent u het met mij eens dat een staatshervorming een sine qua non is om de crisis efficiënt te kunnen bestrijden? Of bent u van mening dat de federale regering, met al haar bevoegdheden, de crisis op dit moment kordaat en efficiënt aanpakt?

Met vriendelijke groeten,

Fredo
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 12:31   #2
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.226
Standaard

Hallo Ludwig Caluwe,

sorry dat ik elke thread mijn gal kom spuwen, maar het ligt me te fel op het hart:

CD&V zijn voor mij niks dan een bende hypocriete leugenaars en lafaards.

Dankzij uw partij is de "anti-politiek" en de staatsschuld (maar dat is bijzaak he) serieus aan het groeien.

Dank u wel voor het geklungel en nog veel succes met uw politieke verantwoordelijkheid.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 22:30   #3
jef
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
Standaard

Het is zowat een visieuze cirkel: om de crisis te kunnen aanpakken moet er een grondige staatshervorming komen, maar we kunnen geen staatshervorming doorvoeren want het is crisis. het komt er gewoon op neer alle middelen zijn welkom om de staatshervorming uit te stellen.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 16:06   #4
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Hallo Ludwig Caluwe,

sorry dat ik elke thread mijn gal kom spuwen, maar het ligt me te fel op het hart:

CD&V zijn voor mij niks dan een bende hypocriete leugenaars en lafaards.

Dankzij uw partij is de "anti-politiek" en de staatsschuld (maar dat is bijzaak he) serieus aan het groeien.

Dank u wel voor het geklungel en nog veel succes met uw politieke verantwoordelijkheid.
De CD&V is nochtans beter dan SP.a en VLD, maar er is een interne Belgicistische staatsgreep gebeurd, waarna zelfs Eric Van Rompuy zijn mond dichtdoet. Doodjammer.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 16:12   #5
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

de 3 usual suspect partijen zullen mogen krabben om aan 50% te geraken.
dat is het goede nieuws.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 16:26   #6
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De CD&V is nochtans beter dan SP.a en VLD, maar er is een interne Belgicistische staatsgreep gebeurd, waarna zelfs Eric Van Rompuy zijn mond dichtdoet. Doodjammer.
Ik volg u, maar de CD&V had voor mij de meeste verwachtingen geschapen die me ook haalbaar leken en realistisch.

Niks, nul komma nul en alles vooruit blijven schuiven, alles laten verslechteren zonder iets te doen, een pure pure schande.

Verantwoordelijkheid? Welke verantwoordelijkheid?

Zitten ze maandenlang te preken over "goed bestuur" en blijkt dat ze geen haar beter zijn.

Afgedaan, voor goed, weg vertrouwen en de NVA nog wat de schuld proberen geven (denk maar aan de houding van oude man Mark Eyskens die zijn licht dikwiljs probeerde te werpen in interviews allerhande - loyaliteit tov kartel? vergeet het)

Dat die partij maar in stukken en brokken eindigt, ze verdienen het.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 18:45   #7
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Dat die partij maar in stukken en brokken eindigt, ze verdienen het.
Op korte termijn zou dat slecht zijn, gezien de extreem progressieven en liberalen opnieuw de macht zouden kunnen grijpen. Maar op langere termijn zou dit kansen opleveren voor iets nieuws en beters.

Vlaams nationalistisch en conservatief deel van CD&V, samen met NVA. Zou niet slecht zijn.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 21:51   #8
Ludwig Caluwé
 
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 36
Standaard

Vette vis, je zal me nu wel niet geloven, maar alles komt nog wel goed. De Vlaamse radicalisering van CD&V gaat dieper dan men denkt en ziet, maar ik vermoed dat ik je daar nu niet kan van overtuigen.
Ludwig Caluwé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:29   #9
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.692
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Vette vis, je zal me nu wel niet geloven, maar alles komt nog wel goed. De Vlaamse radicalisering van CD&V gaat dieper dan men denkt en ziet, maar ik vermoed dat ik je daar nu niet kan van overtuigen.

Een CD&V premier die op zijn knieen bij de Franstaligen gaat zitten om in de zaak BVH toch maar een belangenconflict in te roepen, zijn broer die zegt niet al te moeilijk meer te gaan doen over de Vlaamse zaak zolang zijn broer premier is kan mij inderdaad daar verre van overtuigen.

Zolang de oude krokodillen het bij de CD&V voor het zeggen zal er nooit iets noemenswaardig veranderen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 01:36   #10
Fredo
Burgemeester
 
Fredo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2005
Berichten: 537
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Vette vis, je zal me nu wel niet geloven, maar alles komt nog wel goed. De Vlaamse radicalisering van CD&V gaat dieper dan men denkt en ziet, maar ik vermoed dat ik je daar nu niet kan van overtuigen.
Is het mogelijk om ook op de vraag van dit topic te antwoorden aub?

Bij voorbaat dank

Dat er een Vlaamse radicalisering bij CD&V is, daar ben ik trouwens ook van overtuigd. Ik denk echter dat dit vooral bij de basis het geval is en minder bij de top. Bovendien moet er niet enkel een ommekeer komen in de gedachtengang, maar ook in de daden. En op dat vlak is het vooralsnog huilen met de pet op.
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 18:18   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Unhappy

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Vette vis, je zal me nu wel niet geloven, maar alles komt nog wel goed. De Vlaamse radicalisering van CD&V gaat dieper dan men denkt en ziet, maar ik vermoed dat ik je daar nu niet kan van overtuigen.
Dan is alvast een kans gemist om dat naar boven te doen komen ....

bon....

We weten dat CD&V bekwame bestuurders heeft,momenteel in de persoon van E.Van Rompuy,dit is inderdaad een tijd waarin een persoon met een "boekhoudkundig" profiel vooraan mag staan.Het probleem is dat dit niet bruikbaar is als verkiezingsargument,want dit VERWACHTEN we van politieke partijen ,en zeker van diegenen die WILLEN regeren....


Het laten "verdampen " van verkiezingsbeloften,het laten "verdampen" van interssante politieke coalities pakt niet meer..(toch niet bij mij).Ik ben oud genoeg om mij te herinneren dat logische (en niet eens anti-Belgische-) staatshervormingsplannen iedere keer in de frigo gingen.....wegens crisis en zo...


Belgie riskeert zo een frigo te zijn waar de stekker van uitgetrokken is.....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 april 2009 om 18:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 18:22   #12
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

inleveren moet aan de top beginnen , 2000 e voor een parlementair en dat loon kan maar stijgen bij herverkiezing ,
alvast een mooi begin

en wij gaan die wet hier zelf stemmen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 13:26   #13
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Vette vis, je zal me nu wel niet geloven, maar alles komt nog wel goed. De Vlaamse radicalisering van CD&V gaat dieper dan men denkt en ziet, maar ik vermoed dat ik je daar nu niet kan van overtuigen.
Een typisch politiek antwoord,...moet er nog zand zijn,.....
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 15:09   #14
schaker
Provinciaal Gedeputeerde
 
schaker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Bayern-Duitsland
Berichten: 878
Standaard Of wilt U liever blijven doormodderen, zoals de afgelopen 2 jaar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Caluwé Bekijk bericht
Vette vis, je zal me nu wel niet geloven, maar alles komt nog wel goed. De Vlaamse radicalisering van CD&V gaat dieper dan men denkt en ziet, maar ik vermoed dat ik je daar nu niet kan van overtuigen.
Als "de Vlaamse radicalisering van CD&V dieper gaat dan men denkt en ziet", waarom toont de CD&V dit dan niet zo vlak voor de verkiezingen? Waarom geen actie van v.Rompuy, Peeters of Leterme? Waarom wordt nu ieder vlaams signaal onderdrukt? Men heeft er toch de vorige federale verkiezingen mee gewonnen, en nu met de staart tussen de benen de mond houden???

Ik vermoed dat U zeer weinig mensen kunt overtuigen. Met de opmerking "alles komt nog wel goed" bedoeld U dan:
- over 100 jaar of
- pas nadat de meeste kiezers op de N-VA gaan stemmen?

Wij zien de afgelopen 2 jaar dat achter elkaar zowel Leterme, Peeters en v.Rompuy bijna NIETS bereiken op het gebied van een staatshervorming (en zelfs niet eens meer proberen)?
Geloof me: ook na de verkiezingen zal een 'NON' klinken op ieder voorstel betreffende een staatshervorming. Iedere poging om hoop te wekken is naief en niet geloofwaardig.

Als men iets wil verbeteren in Belgie, dan is er maar één oplossing:
  1. Vlaanderen vraagt de soevereiniteit aan bij de Verenigde Naties (resolutie 1514).
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingsrecht
  2. Daarna kan Vlaanderen een con-federatie aangaan met de rest van Belgie (Wallonie en Brussel). Door het zelfbeschikkingsrecht van Vlaanderen kan men de staat optimaal hervormen, zonder blokkades van de franstalige regeringen.
Of wilt U liever blijven doormodderen, zoals de afgelopen 2 jaar?
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 15:12   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

na de verkiezingen in juni zal er geopperd worden dat de volgende verkiezingen al in 2011 vallen. er zal dus te weinig tijd zijn om een staatshervorming te voltooien, maw er zal gewoon niets veranderen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 15:48   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Het is nu wel veelzeggend (zo zie ik het toch) dat het nu ex-coalitiepartner NVA is die dan maar naar het Grondwettelijk Hof stapt omtrent de "belangenconflicten".Aan Franstalige kant kan men blijkbaar meer belangenconflicten inroepen dan aan Nederlandstalige kant wegens de splitsing van gemeenschap en gewest,plus uiteraard ook nog dat Brussels geval....

Op deze manier komt er voor jaren geen Staatshervorming meer....een eeuwigheid in de politiek natuurlijk..

...maar waarom het de kleine NVA is die dit uiteindelijk moet doen(legaal en procedureel terugvechten) en niet de zoveel machtiger CD&V, die nochtans het grootste slachtoffer is van de blockages ,ik begrijp het niet meer

Laatst gewijzigd door kelt : 17 april 2009 om 15:49.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be