Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludwig Caluwé (CD&V) (6 t.e.m. 12 april) Groeide door in de politiek vanuit het studentenleven, via een job als kabinetsattaché bij J.L Dehaene, over het voorzitterschap van de CVP jongeren. Hij werd voor het eerst senator in 1995. Momenteel Vlaams parlementslid. Derde plaats op de Antwerpse lijst voor het Vlaamse parlement.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2009, 16:43   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard minsteriële kabinetten , ergernis ?

Ludwig,

het verhaal De Groof/Schuermans legt nog eens pijnlijk de werking/normen/waarden binnen een CDV-kabinet bloot.

Persoonlijk mocht ik enkele jaren geleden het volgende meemaken:
Bij de opstart van het decreet op de hogescholen werden , gezien de enveloppe financiering en beoogde schaalvergroting, vele lesgevers (waaronder boerenverstand) ontslagen .
Binnen de hogeschool Antwerpen kwam bij de opstart rechtstreeks uit het kabinet van Wivina De Meester de heer Alain De Waele. Deze werd in een mum van tijd benoemd in de allerhoogste administratieve functie (financiën ondanks dat er een departement economie was binnen de hogeschool) door minister van Staat, Kinsbergen.
Onnodig u te vertellen dat op verschillende andere plaatsen VLD en SPA in gelijkaardige functies "bediend" werden.
Ook toen werden de regeringscommissarissen volgens SPA-VLD-CVP verdeeld.

Wij werden zonder begeleiding zelfs op 40+ leeftijd op straat gezet.

Mag ik uw commentaar bij dit verhaal ?


LDD gaat voor de afschaffing van de kabinetten en verantwoordelijkheid, voorstellen tot wetgeving vanuit de administratie/parlement .

Wat is uw standpunt met betrekking tot de kabinetten en het continu droppen van kabinetsmedewerkers binnen de administratie en uiteraard de top met toploon? De administratie ten dienste van de partij of omgekeerd ?

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 10 april 2009 om 16:50.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 11:35   #2
Ludwig Caluwé
 
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 36
Standaard

Beste Boerenverstand,

Over uw persoonlijk verhaal kan ik weinig zeggen. Ik ken de concrete inhoud van dat deel van de onderwijshervorming niet. Ik ken ook die meneer De Waele niet en weet dus ook niet of er een oorzakelijk verband is tussen zijn aanstelling en uw ontslag.

Met uw persoonlijk verhaal is er alvast iemand hier die toch wat meer menselijk wordt. Het stoort me wel dat er hier met pseudoniemen gediscussieerd wordt. Ik praat liever met mensen die een naam en een gezicht hebben.

Maar terzijde daarvan, uw vraag met betrekking tot de kabinetten.

Ik heb teveel te danken aan mijn vijf jaar kabinetservaring om er nu op te gaan afgeven. Toen ik afstudeerde, suggereerde mijn prof publiek recht Karel Rimanque mij om te solliciteren op het kabinet van Jean-Luc Dehaene waar een vacature was gevallen voor iemand die iets kende van de staatshervorming of er zich snel kon in inwerken. Ik solliciteerde, Rimanque getuigde dat ik dat jaar zijn beste student was voor grondwettelijk recht (de andere vakken waren aardig wat minder) en Dehaene kende me omdat ik nationaal voorzitter van de Christendemocratische Studenten was geweest, en lap ik kon als 23-jarige snotneus bij hem beginnen.

Ik heb daar verschrikkelijk veel geleerd, vijf jaar mogen werken in een team van boeiende, geïnspireerde mensen die verschrikkelijk hard werkten en waarvan ik kan getuigen dat ze bezig waren met het lot van de samenleving en niet zo zeer met hoe ze daar persoonlijk snel snel beter zouden kunnen van worden.

Ik doe dus niet mee aan het afgeven op de kabinetten. Zo'n Rudy Aernoudt die eerst kabinetschef is geweest van Kubla, nadien van Moerman, zich vanuit die functie laat benoemen tot hoofd van de administratie en zich dan als de grote heilige begint voor te doen. Ik heb daarvoor alleen maar plaatsvervangende schaamte.

Dat wil niet zeggen dat er wat kan veranderen. Er zijn twee soorten van kabinetten.

Die van algemeen beleid (in de praktijk één per partij) die het politieke werk van de ministerraad voorbereiden zodat het aantal politieke knelpunten tot het minimum kan herleid worden. Met coalitieregeringen lijken mij die kabinetten moeilijk vermijdbaar. Je zou de politieke discussies binnen de meerderheid over het concrete regeringsbeleid ook kunnen laten voeren door de verkozen parlementsleden. Als het gaat om decreten gebeurt dit al vaak (bijv. het nieuwe decreet op de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid bijvoorbeeld is in belangrijke mate onder parlementsleden uitgediscussieerd.) Dit heeft echter dan weer als nadeel dat het dualisme tussen regering en parlement verdwijnt. Dat is niet het soort parlementaire democratie dat wij kennen, waar ook van de parlementsleden uit de meerderheid verwacht wordt dat ze de regering mee controleren. Anders is dit bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, waar men geen kabinetten heeft, maar waar niet minder dan 126 parlementsleden van de meerderheid op een of andere manier deel uit maken van de regering.

Daarnaast heb je kabinetten ter ondersteuning van de minister voor zijn inhoudelijke bevoegdheden. Die zouden met minder kunnen. Kris Peeters heeft de bevoegdheden van Geert Bourgeois overgenomen, maar daarvoor slechts 8 medewerkers aangeworven. Helemaal tot nul kunnen ze mij echter niet gereduceerd worden. De Minister draagt immers de politieke verantwoordelijkheid. Hij kan niet alles lezen en onderzoeken waar hij zijn handtekening onder zet. Hij heeft mensen nodig waarop hij kan vertrouwen die dat voor hem voorbereiden. Het feit dat hij ze vrij mag kiezen, maakt echter ook dat hij de politieke verantwoordelijkheid draagt, als ze in de fout gaan. Ik heb me de voorbije jaren danig geërgerd aan ministers die de verantwoordelijkheid afschuiven op hun kabinetsmedewerkers.
Ludwig Caluwé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 12:22   #3
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Beste,
ik wil u danken voor uw optreden in dit forum .
U hebt geantwoord zoals u meende dat te moeten doen.
Helaas , hebt u mij niet overtuigd. Uw antwoorden spraken van anti-politiek, populisme,...
Veel van de door ons aangehaalde en voor ons dus reele problemen werden door u niet herkend noch erkend : overbodige provincies, kabinetten, vreemdelingenproblematiek, senaat, ....u hebt hier nergens een open deur ingetrapt of ferm gezegd "het moet anders."
Gezien uw curriculum doet mij een beetje vrezen dat u een echte wandelgang Wetstraat politicus bent. Recht van de schoolbanken in de politiek wat een gezonde toets aan de samenleving in de weg staat. In se zie ik geen veranderingsdrang bij u/CDV en zie ik in deze parallellen met de rechterlijke wereld.

Jaren geleden sprak de heer Wilfried Martens na een desastreuze verkiezingsuitslag over de "kloof" met de burger, die gingen jullie dichten.
Lang na deze outing , stel ik vast dat de som van de 3 traditionele partijen in Vlaanderen richting 50% gaat. Als dit voor u geen duidelijk teken is dat het "anders" moet, vrees ik dat u zult moet ondervinden.
Een andere partij, waarmee u dikwijls samen hebt geregeerd, heeft ook jaren haar elektoraat genegeerd. Deze partij gaat nu richting -15%.

Desalniettemin wens ik u het beste maar voor uw partij stemmen zit er niet in, zeker niet gezien de persoonlijke ervaring , die ik met CDV had rond de hervorming hoger onderwijs.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 11 april 2009 om 12:24.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be