Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april) Zoals Ruben het zelf verwoordt: "De BUB heeft zich afgesplitst van haar voorzitter, maar zag zich door de rechten op de (domein)naam genoodzaakt om een andere naam te kiezen". Iedereen deed aanvankelijk wat meewarig over de Belgische Alliantie, een afsplitsing van zowat de kleinste partij van dit land. Maar nu laat de Belgische Alliantie zien dat ze in alle delen van het land een kern heeft opgebouwd en lijsten indient voor elke regio.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2009, 14:20   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard Ligt het voortbestaan van België in de logica der dingen?

Beste Ruben,

Ik juich de aanwezigheid van een pro-Belgische partij in de politiek ten zeerste toe, al was het maar voor de volledigheid: als ik op een separatistische partij kan stemmen, moet ik ook op een unitaristische partij kunnen stemmen.

Echter, ligt het uiteendrijven van België niet in de logica der dingen? In 1830 was de "democratie" beperkt tot een kleine, erudiete elite die zich van het Frans bediende en derhalve geen taalkloof ondervond. Naarmate het land gedemocratiseerd werd, m.a.w. naarmate ook gewone lieden stemrecht/kiesrecht verwierven, groeide het aantal Nederlandstaligen én eentaligen in het algemeen binnen de politieke arena gestaag; gelijktijdig daarmee tekenden zich steeds duidelijker de contouren af van "Vlaanderen" en "Wallonië".

Bewijst deze evolutie niet dat taal zeer determinerend is voor hedendaagse, democratische natievorming? Dat België het product was van een elite en - na grondige democratisering - Vlaanderen dat van het plebs, dat volgens sommige lieden nu eenmaal de grondstof is van de democratie?

Vriendelijke groet,
Den Duisteren Duikboot

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 11 april 2009 om 14:21.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 17:51   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

*vergeet-mij-nietje*
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 15:50   #3
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Beste Ruben,

Ik juich de aanwezigheid van een pro-Belgische partij in de politiek ten zeerste toe, al was het maar voor de volledigheid: als ik op een separatistische partij kan stemmen, moet ik ook op een unitaristische partij kunnen stemmen.

Echter, ligt het uiteendrijven van België niet in de logica der dingen? In 1830 was de "democratie" beperkt tot een kleine, erudiete elite die zich van het Frans bediende en derhalve geen taalkloof ondervond. Naarmate het land gedemocratiseerd werd, m.a.w. naarmate ook gewone lieden stemrecht/kiesrecht verwierven, groeide het aantal Nederlandstaligen én eentaligen in het algemeen binnen de politieke arena gestaag; gelijktijdig daarmee tekenden zich steeds duidelijker de contouren af van "Vlaanderen" en "Wallonië".

Bewijst deze evolutie niet dat taal zeer determinerend is voor hedendaagse, democratische natievorming? Dat België het product was van een elite en - na grondige democratisering - Vlaanderen dat van het plebs, dat volgens sommige lieden nu eenmaal de grondstof is van de democratie?

Vriendelijke groet,
Den Duisteren Duikboot
Ik vond je vraag niet van de gemakkelijkste omdat ik er goed kan inkomen dat er een electoraal verschil tussen 1830 of 2009. Maar het sterkt me te zeggen dat dit verschil niet alleen in België is maar eigenlijk mondiaal.

Stemrecht voor vrouwen bv was immers ook in Nederland of in Frankrijk een recht die pas na 1900 werd verworven. Hetzelfde geldt ook voor de sociale revolutie die vorige eeuw doorheen gans Europa heeft gewaaid. Toch lijkt het zoals je zegt, dat hoe meer die sociale revolutie zijn doel bereikt, hoe meer "Vlaanderen" er geroepen wordt.

Natuurlijk bedienden de rijke Vlamingen, en dat waren er niet weinig, zie alle grote herenhuizen in onze Vlaamse steden, zich van het Frans. Hetzelfde gebeurde ook in Wallonië, alwaar het Lets, Luxemburgs en het Waals door het "plebs" (ik vind dat een lelijk woord maar goed) werd gesproken en de welstellenden zich van het Frans bedienden. Zelfs in Nederland was dat zo. We moeten toch ook oplmerken dat hedentendage het Engels die rol van het Frans aan het overnemen is. Vele vacatureposten voor directiefuncties gebeuren in het Engels. Kuisvrouwen zoekt men in het Nederlands bv.

De Vlaamse Beweging, was dan ook een zeer gerechtvaardigd onderdeel van de sociale beweging. Maar vandaag lijkt die taalbeweging achterhaalt het Nederlands in België op hetzelfde bestuurlijke niveau staat als het Frans.

Toch ben ik er van overtuigd dat niet altijd diegene die het luidst roept, gelijk heeft. Het is niet omdat je op sportmanifestaties Vlaamse Leeuwenvlaggen per drie op een stok ziet staan dat daarom de volledige Vlaamse bevolking, België de rug toekeert.

Het is de kunst om in die verscheidenheid aan culturen die aanwezig zijn in België een rijkdom te vinden in plaats van een bang afscheidingsidee. West-Vlamingen hebben bijvoorbeeld een héél andere mentaliteit dan Limburgers en Brabanders ook dan pak weg Henegouwenaars.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 18:48   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Bedankt voor uw antwoord!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Ik vond je vraag niet van de gemakkelijkste omdat ik er goed kan inkomen dat er een electoraal verschil tussen 1830 of 2009. Maar het sterkt me te zeggen dat dit verschil niet alleen in België is maar eigenlijk mondiaal.

Stemrecht voor vrouwen bv was immers ook in Nederland of in Frankrijk een recht die pas na 1900 werd verworven. Hetzelfde geldt ook voor de sociale revolutie die vorige eeuw doorheen gans Europa heeft gewaaid. Toch lijkt het zoals je zegt, dat hoe meer die sociale revolutie zijn doel bereikt, hoe meer "Vlaanderen" er geroepen wordt.
Als het alleen om een sociale revolutie zou gaan, was dat Vlaams-nationalisme toch allang doodgebloed?

Citaat:
Natuurlijk bedienden de rijke Vlamingen, en dat waren er niet weinig, zie alle grote herenhuizen in onze Vlaamse steden, zich van het Frans. Hetzelfde gebeurde ook in Wallonië, alwaar het Lets, Luxemburgs en het Waals door het "plebs" (ik vind dat een lelijk woord maar goed) werd gesproken en de welstellenden zich van het Frans bedienden. Zelfs in Nederland was dat zo. We moeten toch ook oplmerken dat hedentendage het Engels die rol van het Frans aan het overnemen is. Vele vacatureposten voor directiefuncties gebeuren in het Engels. Kuisvrouwen zoekt men in het Nederlands bv.
Over hoeveel mensen spreken we dan? Bovendien gaat het dan alleen over de bedrijfssector. Media en politiek blijven zich van hetzij het Nederlands, hetzij het Frans bedienen.

Citaat:
De Vlaamse Beweging, was dan ook een zeer gerechtvaardigd onderdeel van de sociale beweging. Maar vandaag lijkt die taalbeweging achterhaalt het Nederlands in België op hetzelfde bestuurlijke niveau staat als het Frans.

Toch ben ik er van overtuigd dat niet altijd diegene die het luidst roept, gelijk heeft. Het is niet omdat je op sportmanifestaties Vlaamse Leeuwenvlaggen per drie op een stok ziet staan dat daarom de volledige Vlaamse bevolking, België de rug toekeert.
Ik zie eerder een andere indeling: de onverschilligen t.a.v. "volksnationalisme" (waaronder ik mezelf reken) en de niet-onverschilligen, die mij in grote mate geporteerd lijken voor Vlaanderen. Ik bewonder je keuze voor België, maar volgens mij is er totaal geen draagvlak voor een sterk Belgisch nationalisme. Streef je dat overigens na: meer oog voor Belgische sympbolen, de vlag, het volkslied, de feestdag?

Citaat:
Het is de kunst om in die verscheidenheid aan culturen die aanwezig zijn in België een rijkdom te vinden in plaats van een bang afscheidingsidee. West-Vlamingen hebben bijvoorbeeld een héél andere mentaliteit dan Limburgers en Brabanders ook dan pak weg Henegouwenaars.
Maar ze kunnen wel met elkaar communiceren met behulp van één taal, zonder dat één dialect wordt voorgetrokken. Als nu het Antwerps de standaardtaal zou zijn i.p.v. het Nederlands, zou dat misschien nog tot afscheidingsbewegingen binnen Vlaanderen kunnen leiden, maar nu zie ik niets van zulks de kop opsteken...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 19:33   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Echter, ligt het uiteendrijven van België niet in de logica der dingen? In 1830 was de "democratie" beperkt tot een kleine, erudiete elite die zich van het Frans bediende en derhalve geen taalkloof ondervond.
Zever. In de negentiende eeuw stemde Vlaanderen vooral Katholiek, en Wallonië vooral liberaal. Door het meerderheidsstelsel, en het feit dat er in Vlaanderen meer zetels te verdienen waren als in Wallonië waren er in de negentiende eeuw zelfs Katholieke regeringen die énkel bestonden uit leden uit Vlaanderen (die allicht wel Frans spraken).
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 19:40   #6
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Noem er 1.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 19:42   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Noem er 1.
de Theux de Meylandt II bv
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 19:44   #8
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

d'Anethan I ook bv.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 20:03   #9
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Zever. In de negentiende eeuw stemde Vlaanderen vooral Katholiek, en Wallonië vooral liberaal. Door het meerderheidsstelsel, en het feit dat er in Vlaanderen meer zetels te verdienen waren als in Wallonië waren er in de negentiende eeuw zelfs Katholieke regeringen die énkel bestonden uit leden uit Vlaanderen (die allicht wel Frans spraken).
En dat was mijn punt: geen taalkloof bij de "elite", wel bij het volk. Naarmate het volk meer invloed kreeg, ging dus ook de taalkloof een steeds grotere rol spelen. België zou anno 2009 nooit een staat geworden zijn. Dat kon het alleen in die specifieke negentiende-eeuwse context worden. Nu, met permissie, maar ik stel me de vraag of we per se moeten vasthouden aan die 19de-eeuwse structuur. Dat lijkt me toch vrij conservatief.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 14:06   #10
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
En dat was mijn punt: geen taalkloof bij de "elite", wel bij het volk. Naarmate het volk meer invloed kreeg, ging dus ook de taalkloof een steeds grotere rol spelen. België zou anno 2009 nooit een staat geworden zijn. Dat kon het alleen in die specifieke negentiende-eeuwse context worden. Nu, met permissie, maar ik stel me de vraag of we per se moeten vasthouden aan die 19de-eeuwse structuur. Dat lijkt me toch vrij conservatief.
"Education is the most powerful weapon you can use to chage the world." (Nelson Mandela)

De vraag is niet of de Belgische revolutie in 2009 hetzelfde zou uitdraaien als in 1830. Misschien zouden de Limburgers (Nederlandse en Belgische) wel een eigen staan oprichten en Vlaanderen de rug toekeren.

Men moet goed weten dat de Noord-Nederlandse elite in 1830 zich ook bediende van het Frans en toch heeft het "Vlaanderen" niet bij zich opgenomen. Zelfs vandaag lijkt die vraag nog niet volmondig aan de orde.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be