Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april) Zoals Ruben het zelf verwoordt: "De BUB heeft zich afgesplitst van haar voorzitter, maar zag zich door de rechten op de (domein)naam genoodzaakt om een andere naam te kiezen". Iedereen deed aanvankelijk wat meewarig over de Belgische Alliantie, een afsplitsing van zowat de kleinste partij van dit land. Maar nu laat de Belgische Alliantie zien dat ze in alle delen van het land een kern heeft opgebouwd en lijsten indient voor elke regio.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2009, 18:55   #1
Politikainspe
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2009
Berichten: 149
Standaard Achterban verdwenen

Beste,

Als vraag voor u zou ik graag een soort gedachtenexperiment voorstellen:
stel je voor dat uw partij een glansrijke overwinning kent in juni. Alles gaat goed, maar wanneer u uw ideeën probeert te installeren komen er enkele problemen. De Walen blijken de Vlamingen enkele hakken te zetten en de Vlaamse publieke opinie zou het land liever zien splitsen. Gaat u toch door met de implementatie van uw visie?
Politikainspe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:55   #2
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politikainspe Bekijk bericht
Beste,

Als vraag voor u zou ik graag een soort gedachtenexperiment voorstellen:
stel je voor dat uw partij een glansrijke overwinning kent in juni. Alles gaat goed, maar wanneer u uw ideeën probeert te installeren komen er enkele problemen. De Walen blijken de Vlamingen enkele hakken te zetten en de Vlaamse publieke opinie zou het land liever zien splitsen. Gaat u toch door met de implementatie van uw visie?
De Walen die de Vlamingen een hak zetten? Waar haalt U dat?
Vanwaar toch altijd dat calimerocomplex? U ziet zaken die er niet zijn.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 22:00   #3
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De Walen die de Vlamingen een hak zetten? Waar haalt U dat?
.
Ik zal je even een voorbeeldje daarvan geven.

Vlaanderen wil borstkankeronderzoek gratis maken. De federale overheid kan het niet betalen, Vlaanderen wel maar mag het niet van Wallonié.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 09:35   #4
Jeremiah
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 april 2009
Berichten: 13
Standaard

Borstkankeronderzoek is toch gratis tussen 50 en 69 jaar.
En tussen 18 - 49 jaar betaal je wat? 1 of 2 Euro?
Jeremiah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 15:21   #5
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politikainspe Bekijk bericht
Beste,

Als vraag voor u zou ik graag een soort gedachtenexperiment voorstellen:
stel je voor dat uw partij een glansrijke overwinning kent in juni. Alles gaat goed, maar wanneer u uw ideeën probeert te installeren komen er enkele problemen. De Walen blijken de Vlamingen enkele hakken te zetten en de Vlaamse publieke opinie zou het land liever zien splitsen. Gaat u toch door met de implementatie van uw visie?
Ik denk dat als wanneer de Belgische Alliantie een glansrijke overwinning kent dat daarmee ook alle programmapunten zullen worden uitgevoerd. Dit zal met zich meebrengen dat Walen en Vlamingen helemaal naar elkaar toegroeien en dat elke Belg zich gelijk aan de wet zal voelen, waardoor "hakken zetten" van de een naarde andere gemeenchap uit eigenlijk uit den boze zouden zijn. Vriendschap is ons uitgangspunt.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 23:11   #6
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Ik denk dat als wanneer de Belgische Alliantie een glansrijke overwinning kent dat daarmee ook alle programmapunten zullen worden uitgevoerd. Dit zal met zich meebrengen dat Walen en Vlamingen helemaal naar elkaar toegroeien en dat elke Belg zich gelijk aan de wet zal voelen, waardoor "hakken zetten" van de een naarde andere gemeenchap uit eigenlijk uit den boze zouden zijn. Vriendschap is ons uitgangspunt.
Dank voor dit schoolvoorbeeld van wishful thinking.

Eén en ander zou een plotse, onverwachte en totale verandering vergen van het Vlaams, Waals en Brussels Franstalig gedachtengoed, en een erg onwaarschijnlijke volkomen ommekeer van de evolutie der betrekkingen tussen de diverse gemeenschappen.

U ziet dat blijkbaar gebeuren ; ik niet.

Laat ons even realistisch blijven : het zou voor uw partij al een ongeziene glansrijke overwinning van wereldnieuwsformaat betekenen mocht ze in welkdanige verkiezing de kiesdrempel halen.

Ooit aan een bestuurscoalitie kunnen deelnemen ware al helem�*�*l een mirakel.

Maar zelfs dan zou het voor uw partij volstrekt onmogelijk zijn van al uw programmapunten uit te voeren. U zou daarvoor immers in de praktijk zowel aan Vlaamse als aan Franstalige kant een volstrekte meerderheid moeten halen, zodat u geen coalitiepartners nodig hebt om te besturen, hetgeen zou betekenen dat u zowat alle gevestigde partijen van de kaart veegt….

Als u daar ooit in slaagt, kom zelfs ik eens kijken naar uw helemaal naar elkaar toegegroeide landgenoten, waar eenieder zich gelijk aan de wet voelt en hakken zetten – zoals destijds bij de VLD-jongeren in Brugge en omgeving - eigenlijk uit den boze is.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:25   #7
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De Walen die de Vlamingen een hak zetten? Waar haalt U dat?
Vanwaar toch altijd dat calimerocomplex? U ziet zaken die er niet zijn.
Ik denk dat je je geschiedenislessen er nog eens op moet nazien. De Walen hebben ALTIJD al de Vlamingen gedomineerd. Je zou ons ma er eens over moeten horen praten ... ze is ondertussen 86 jaar oud maar heeft een ijzersterk geheugen.

Laatst gewijzigd door Karma : 17 april 2009 om 21:29.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:15   #8
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik denk dat je je geschiedenislessen er nog eens op moet nazien. De Walen hebben ALTIJD al de Vlamingen gedomineerd. Je zou ons ma er eens over moeten horen praten ... ze is ondertussen 86 jaar oud maar heeft een ijzersterk geheugen.
Misschien gelooft uw ma dat het gras groeit door er aan te trekken....................
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:35   #9
Paracelsus
Minister
 
Paracelsus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Locatie: bij de meisjes van Mokroje
Berichten: 3.104
Standaard

Frans was vroeger wat Engels nu is. De impactfactor van die taal is gewoon groter, vandaar de reden dat het zo'n invloed heeft gehad in de geschiedenis van ons land.

Voor de Tweede Wereldoorlog sprak 2/3 van de Walen nog enkel hun locale dialecten. Het Waals is trouwens zelfs véél ouder dan het Frans. Zelfs nu in Arlon vertellen ze me dat ze dat "patois" van Virton (een paar tiental km verder) geheel niet verstaan.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:46   #10
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Misschien gelooft uw ma dat het gras groeit door er aan te trekken....................
Laat dat nu net zijn wat jullie geloven: trek een beetje aan beide landsdelen en ze groeien wel naar mekaar toe.

Stel jezelf eens de vragen:

1. Ben je voor democratie, dus voor de afschaffing van de pariteit, alarmbellen, en alle onrechtvaardige politieke voordelen die La Wallonie momenteel geniet op Vlaanderen?

2. Hoe hoog is de kans dat La Wallonie die machtszetel uit zichzelf nog ooit zal laten schieten?

3. Hoe hoog is de kans dat jullie ooit een meerderheid bijeenkrijgen om dat gedaan te krijgen?

En dat hollen jullie achterna?

La Belgique sera latine ou elle ne sera pas...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:51   #11
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Ik denk dat als wanneer de Belgische Alliantie een glansrijke overwinning kent dat daarmee ook alle programmapunten zullen worden uitgevoerd. Dit zal met zich meebrengen dat Walen en Vlamingen helemaal naar elkaar toegroeien en dat elke Belg zich gelijk aan de wet zal voelen, waardoor "hakken zetten" van de een naarde andere gemeenchap uit eigenlijk uit den boze zouden zijn. Vriendschap is ons uitgangspunt.
Zal nooit gebeuren ... vroeger niet en in de toekomst niet. De taalgrens is er niet zomaar gekomen hoor, het is een volkomen geschiedkundig fenomeen dat terug gaat tot in de tijd van de romeinen. Wat me wel opvalt is dat de verfransing steeds verder en verder gaat. Brussel was ooit een volledige Vlaamse stad en is nu voor negentig procent verfranst. Dit decennia zijn de randgemeenten van Brussel aan de beurt. Stapje voor stapje, beetje bij beetje ... tijd zat maar het gaat onverminderd verder.

Laatst gewijzigd door Karma : 18 april 2009 om 08:52.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 08:52   #12
Paracelsus
Minister
 
Paracelsus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Locatie: bij de meisjes van Mokroje
Berichten: 3.104
Standaard

Ah kom...

Kijk eens naar de enorme verschillen tussen Beieren en pakweg de rest van Duitsland...

Lijk eens naar de verschillen tussen de Yankees en de voormalige Confederate States in Amerika.

Het probleem is niet de taal, en de Vlaming is cultureel ook 'latine', daarin verschillen we merkelijk van den Ollander, den Duits en den Engelsman.

Zoek het eerder bij een verroest machtsbastion die PS heet.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 18 april 2009 om 08:54.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 09:04   #13
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Misschien gelooft uw ma dat het gras groeit door er aan te trekken....................
Hmm ... wat een antwoord.

Nooit van gehoord dat de Vlamingen tot ergens midden in de jaren 1900 (ik zou het moeten opzoeken, ik heb er het naslagwerk wel nog van liggen) BERECHT werden in het Frans, ook al waren ze de taal niet machtig? Om maar een voorbeeld te noemen.

En nooit gehoord van de uitspraak "et pour les Flamands la même chose"? In het leger gaven de officieren de uitleg in het frans en stopten ze hun uitleg met die uitspraak. Of Vlamingen nu de taal kenden of niet was van geen tel.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 09:23   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Ah kom...

Kijk eens naar de enorme verschillen tussen Beieren en pakweg de rest van Duitsland...

Lijk eens naar de verschillen tussen de Yankees en de voormalige Confederate States in Amerika.

Het probleem is niet de taal, en de Vlaming is cultureel ook 'latine', daarin verschillen we merkelijk van den Ollander, den Duits en den Engelsman.

Zoek het eerder bij een verroest machtsbastion die PS heet.
Madame "non" Milquet zit anders wel bij de CDH. Misschien is er toch iets meer aan de hand?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 13:44   #15
Politikainspe
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2009
Berichten: 149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Zal nooit gebeuren ... vroeger niet en in de toekomst niet. De taalgrens is er niet zomaar gekomen hoor, het is een volkomen geschiedkundig fenomeen dat terug gaat tot in de tijd van de romeinen. Wat me wel opvalt is dat de verfransing steeds verder en verder gaat. Brussel was ooit een volledige Vlaamse stad en is nu voor negentig procent verfranst. Dit decennia zijn de randgemeenten van Brussel aan de beurt. Stapje voor stapje, beetje bij beetje ... tijd zat maar het gaat onverminderd verder.
Ja, een vriend van mij woont in Machelen. Hij gaat er al jaren regelmatig wandelen met zijn hond en maakt dan een gesprekje met zijn medebewoners. De laatste jaren moet dit meer en meer in het Frans. De Franstalige inwijkelingen doen niet de moeite om één woord NL te spreken.

Zo zijn er tal van voorbeelden die erop wijzen dat zij nog steeds een meerderwaardigheidscomplex hebben en denken dat wij het zwakkere broertje zijn dat ze moeten overheersen. De politieke spelletjes illustreren dit.
Politikainspe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 13:51   #16
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Dank voor dit schoolvoorbeeld van wishful thinking.

Eén en ander zou een plotse, onverwachte en totale verandering vergen van het Vlaams, Waals en Brussels Franstalig gedachtengoed, en een erg onwaarschijnlijke volkomen ommekeer van de evolutie der betrekkingen tussen de diverse gemeenschappen.

U ziet dat blijkbaar gebeuren ; ik niet.

Laat ons even realistisch blijven : het zou voor uw partij al een ongeziene glansrijke overwinning van wereldnieuwsformaat betekenen mocht ze in welkdanige verkiezing de kiesdrempel halen.

Ooit aan een bestuurscoalitie kunnen deelnemen ware al helem�*�*l een mirakel.

Maar zelfs dan zou het voor uw partij volstrekt onmogelijk zijn van al uw programmapunten uit te voeren. U zou daarvoor immers in de praktijk zowel aan Vlaamse als aan Franstalige kant een volstrekte meerderheid moeten halen, zodat u geen coalitiepartners nodig hebt om te besturen, hetgeen zou betekenen dat u zowat alle gevestigde partijen van de kaart veegt….

Als u daar ooit in slaagt, kom zelfs ik eens kijken naar uw helemaal naar elkaar toegegroeide landgenoten, waar eenieder zich gelijk aan de wet voelt en hakken zetten – zoals destijds bij de VLD-jongeren in Brugge en omgeving - eigenlijk uit den boze is.
Is er één partij die vandaag zijn volledig programma kan waarmaken ?
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 14:55   #17
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Is er één partij die vandaag zijn volledig programma kan waarmaken ?
Neen, en zeker niet in een land als België waar je in de praktijk steeds met bestuurscoalities te maken hebt.

Vandaar dat het mij altijd een heel klein beetje doet steigeren als een politieker voorhoudt - zoals u doet in post #5 - dat alle programmapunten zullen uitgevoerd worden.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 14:56   #18
Ruben Cottenjé
Burger
 
Ruben Cottenjé's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2009
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Neen, en zeker niet in een land als België waar je in de praktijk steeds met bestuurscoalities te maken hebt.

Vandaar dat het mij altijd een heel klein beetje doet steigeren als een politieker voorhoudt - zoals u doet in post #5 - dat alle programmapunten zullen uitgevoerd worden.
Men vroeg mij ook in die post te dagdromen over indien we de absolute meerderheid zouden halen.
Ruben Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 15:06   #19
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Men vroeg mij ook in die post te dagdromen over indien we de absolute meerderheid zouden halen.
Ik heb in die post niets over dagdromen of absolute meerderheid halen gelezen, maar OK, als het aldus mag begrepen worden, dan is alles mogelijk, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 18 april 2009 om 15:08.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 15:46   #20
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Is er één partij die vandaag zijn volledig programma kan waarmaken ?
Jullie zullen niet eens jullie grote voorname programmapunt kunnen waarmaken. Zie mijn 3 vragen eerder in deze topic.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be