Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april) partijvoorzitter PVDA, boegbeeld, socioloog en lijsttrekker op de Europese lijst. Schreef recent een boek 'Open mensenmaat'

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2009, 15:50   #41
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karel 20 Bekijk bericht
@ brother paul
kijk eens op deze site http://www.medicijnkosten.nl/ .
2.58 euro voor 100 pillen van 40mg.

vergeet de toeslag die de hollandse apotheker mag aanrekenen niet eh
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 15:55   #42
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny S Bekijk bericht
Enkele cijfers uit Nederland:
Sinds 1 juli 2008 passen de particuliere zorgverzekeraars in Nederland een soort kiwimodel toe. De gevolgen van dit zogenaamde preferentiesysteem zijn verbluffend. De prijs van het meest voorgeschreven antidepressivum in België Cipramil (stofnaam citalopram) is nu in Nederland 14 maal goedkoper, de meest voorgeschreven cholesterolverlager Zocor (simvastatine) 10 maal, de bloeddrukverlager Amlor (amlodipine) 10 maal. De opbrengst voor de Nederlandse zorgverzekeraars wordt nu al geschat op 650 miljoen euro per jaar. Voor het geneesmiddelentoerisme over de grens zijn de geneesmiddelen die bij ons niet in de terugbetaling zitten zoals Omic (middel tegen prostaatlijden) of Imitrex (middel tegen migraine) het meest interessant. Bij ons betaalt de patiënt 20 tot 40 euro voor een doosje Omic van 30 capsules, in Nederland nog amper 1,98 euro. Imitrex kost bij ons 31 tot 67 euro voor zes tabletten van 100 mg, in Nederland 3,99 euro. Een vergelijkbare prijsdaling in België voor alleen de zeven meest courant gebruikte geneesmiddelen levert een besparing van 205,6 miljoen euro op. Worden ook de andere geneesmiddelen in rekening gebracht, dan zou de besparing nog veel hoger kunnen oplopen.

Men heeft altijd gezegd dat een systeem van aanbesteding alleen in Nieuw-Zeeland kan omdat het een min of meer geïsoleerd eiland is, maar vandaag gebeurt het gewoon in een buurland dat net zoals België deel uitmaakt van de EU. Als het om privéwinsten van particuliere zorgverzekeraars gaat zoals in Nederland, dan kan de kiwi wél. Als het om gemeenschapsgelden gaat zoals in België, dan blijft de overheid schromelijk in gebreke. Wat zou het geven als de Belgische overheid een openbare aanbesteding voor geneesmiddelen zou doen? Schaalgrootte en gegarandeerde afzet die voortvloeien uit een openbare aanbesteding, zijn nog sterkere argumenten in prijsonderhandelingen dan het preferentiesysteem dat de Nederlandse zorgverzekeraars hanteren. Het zou getuigen van goed bestuur als Leterme de toepassing van het kiwimodel op de meest voorgeschreven geneesmiddelen opneemt in de begrotingscontrole.
(cfr Dirk Van Duppen)
de cijfers die de heer Van Duppen vermeld varieren nogal afhankelijk van welk kiwi-artikel je opent. Dus zou ik de eigenlijke berekeningen wel eens willen zien.

de 206 miljoen euro die bespaart zou kunnen worden, wil dat dan zeggen dat de farma-industrie de jaarlijkse toeslag en de belastingen op omzet (8%) niet meer hoeft te betalen?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:07   #43
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karel 20 Bekijk bericht
@ brother paul
kijk eens op deze site http://www.medicijnkosten.nl/ .
2.58 euro voor 100 pillen van 40mg.

Karel: ik zal u eens uitleggen hoe dat komt: ken jij het woord REMGELD ? ken jij het woord TERUGBETALING ? ken jij het woord ziekenbondprijs ?

Als je in Belgie de prijs halveert van een geneesmiddel zoals Lipitor 191euro met remgeld 18euro , wordt hij dan 90euro verkocht met remgeld 18euro... De staat stopt de winst in zijn zakken.

Als je daarentegenzou zeggen op zijn kiwi, geven de goedkoopste gratis...
Dan zou je bvb de generieke Lipitor gratis geven en de originele lipitor van 191 euro verkopen aan 89 euro remgeld.
Hier in Belgie zijn ze zo dwaas dat ze de originele blijven subsidieren aan 191euro met remgeld 18euro en de generiek wordt dan verkocht aan 90 euro met remgeld 18euro.

Ze begrijpen dan niet dat de generieken niet verkopen....

Nu je hebt wel gelijk, er zijn een paar verschillen en de markt zit in beweging in nederland...
Dat begrijp ik nu niet van de pers, schrijft iedereen nu altijd maar klakkeloos die persconferenties over ???

Omic kost in nederland bvb
http://www.efarma.nl/pages/search.asp?QR=tamsul 12.54euro
In belgie voor dezelfde sterkte
http://www.bcfi.be/ggr/index.cfm?ggr.../merk/MP_O.cfm 22.5euro
dus ook die is dus 50% goedkoper geworden.

Imitrex kost dus in nederland
http://www.bcfi.be/ggr/index.cfm?ggr.../merk/MP_O.cfm 8.5euro
in Belgie 14.95euro
http://stasegem.emseli.be/shop2/inde...roductID=34884

dus ja die is 50% goedkoper geworden

Amlor
http://www.efarma.nl/pages/search.asp?QR=amlo
die zakt door naar 12euro voor 250 tabletten, dus inderdaad keigoedkoop...

De goedkoopste amlor kost 100x10 35euro in belgie
http://www.bcfi.be/ggr/index.cfm?ggr.../merk/MP_A.cfm

ok die is dan duidelijk 7x goedkoper...


Zocor 40mg kost in nederland 29euro
https://www.docmorris.de/de/suche/pr...B.n02?filters=
En in Belgie kost hij 30.97euro
http://www.stasegem.be/shop2/index.php?productID=6156

zocor is volgens mij dezelfde prijs.
de goedkoopste simvastatine is 10euro, dat is juist 3x goedkoper dus.

Maar jongens Lipitor, die 5% van de omzet van de geneesmiddelenmarkt pikt in Belgie...
kost in Nederland
http://www.efarma.nl/pages/search.asp?QR=lipitor
51euro voor 40mg 30tabl, en in Belgie 191euro voor 84tabletten, jawel ze zijn daar aub 25% goedkoper....
http://www.bcfi.be/ggr/index.cfm?ggr.../merk/MP_L.cfm
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:15   #44
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Vindt u niet dat het kiwimodel een paar aanpassingen zou moeten krijgen?

Zo is het niet altijd opportuun om steeds het goedkoopste geneesmiddel te 'sponsoren'. Er zouden toch ook kwalitatieve criteria in acht moeten worden genomen?
Ik denk eerlijk gezegd, als je nu uw cholesterol van 250 naar 200 kunt doen zakken met simvastatine voor 10euro per maand, en lipitor 40euro per maand, dat ik als RIZIV zou vertikken meer dan 10euro te betalen om dat te doen, onafhankelijk van welke academische voordelen ook.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:26   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

He gvd, vandupke heeft gelijk, ze zijn goed doorgezakt daar...

maar enfin, 0.5euro voor een doosje zocor van 45dagen... voor minder dan de prijs van een dagallemaal ??

Moet je dan nog naar de dokter, bané toch zeker, voor 0.5euro ga je toch niet in de wachtzaal gaan zitten ???
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 16:28   #46
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik denk eerlijk gezegd, als je nu uw cholesterol van 250 naar 200 kunt doen zakken met simvastatine voor 10euro per maand, en lipitor 40euro per maand, dat ik als RIZIV zou vertikken meer dan 10euro te betalen om dat te doen, onafhankelijk van welke academische voordelen ook.
dat is het kiwimodel Paul
zet bedrijven tegen mekaar op en betaal enkel het goedkoopste terug.
het kleine percentage dat simvastatine niet kan verdragen zet je dan gewoon op zocor. Die 5 man is echt geen probleem en het geld dat je uitspaart kun je nuttiger besteden.

Waarom Pieke zich daartegen verzet snap ik echt niet
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 17:28   #47
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dat is het kiwimodel Paul
zet bedrijven tegen mekaar op en betaal enkel het goedkoopste terug.
het kleine percentage dat simvastatine niet kan verdragen zet je dan gewoon op zocor. Die 5 man is echt geen probleem en het geld dat je uitspaart kun je nuttiger besteden.

Waarom Pieke zich daartegen verzet snap ik echt niet
niet helemaal hoor. Die ene die wint krijgt de ganse markt... Je ziet hier in Nederland bvb dat de rest nog mag verkopen en terugbetaald blijft. En daar zit het helemaal mis.


Je moet ook een washout periode voorzien voor de oude stock. Je kunt moeilijk dag op dag switchen.
De nieuwe leverancier moet de volumes klaar krijgen.

Dan patienten meekrijgen die telkens moeten veranderen van dozen. Simpel is dat allemaal niet hoor, je moet sommige keikoppen eens horen hun uitleg geven.

Een diversificatie van leveranciers en modellen heeft feitelijk ook zijn voordelen, dus je zou de top3 moeten op zijn kiwi terugbetalen.

En maak er maar vaneerstekeer een herhaalrecept systeem van en het wordt helemaal goedkoop.

1 keer starten met simvastatine, is 2 jaar naar de apotheek zonder voorschrift uw simvastatine afhalen... Uw cholesterol controleren met een eigen tester etc.

etc

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 april 2009 om 17:30.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 20:40   #48
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dat is het kiwimodel Paul
zet bedrijven tegen mekaar op en betaal enkel het goedkoopste terug.
het kleine percentage dat simvastatine niet kan verdragen zet je dan gewoon op zocor. Die 5 man is echt geen probleem en het geld dat je uitspaart kun je nuttiger besteden.

Waarom Pieke zich daartegen verzet snap ik echt niet
niet lullen inlichtingendienst, nergens heb ik me verzet tegen "een kiwimodel". Het enige dat ik gedaan heb is de slogans die gij hier gedebiteerd hebt, naast de cijfers gezet. De vele miljarden die er geclaimd werden, blijkt al heel wat minder te zijn wanneer je de reële cijfers ertegen zet. 205 miljoen euro volgens Van Duppen. Dat is wat de farma-industrie al jaarlijks moet terugbetalen aan de overheid. Daarbovenop komt nog es 8% van de omzet.

Ik heb me bij mijn weten nog niet uitgesproken over een "kiwimodel".
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 00:42   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Welke perverse logica zit er achter de redenering dat de werknemers meer te zeggen zouden hebben dan de aandeelhouders?
Omdat een aandeelhouder geen enkele toegevoegde waarde levert aan het productieproces. Daar was je zelf toch ook wel toe gekomen?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 02:44   #50
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat een aandeelhouder geen enkele toegevoegde waarde levert aan het productieproces. Daar was je zelf toch ook wel toe gekomen?
Daar ben ik niet mee akkoord. Aandeelhouders die zich inkopen in een winstgevend bedrijf enkel om meer winst te maken, daar wil ik nog over discussiëren m.b.t. hun meerwaarde. Een arbeider die echter zijn spaargeld gebruikt (desnoods opgespaard doorheen generaties) om een eigen bedrijf te beginnen of bij te dragen aan het opstarten van een nieuw bedrijf en zijn geld daarvoor gebruikt, die heeft mijn inziens wel een meerwaarde aan het productieproces.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 07:36   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
niet lullen inlichtingendienst, nergens heb ik me verzet tegen "een kiwimodel". Het enige dat ik gedaan heb is de slogans die gij hier gedebiteerd hebt, naast de cijfers gezet. De vele miljarden die er geclaimd werden, blijkt al heel wat minder te zijn wanneer je de reële cijfers ertegen zet. 205 miljoen euro volgens Van Duppen. Dat is wat de farma-industrie al jaarlijks moet terugbetalen aan de overheid. Daarbovenop komt nog es 8% van de omzet.

Ik heb me bij mijn weten nog niet uitgesproken over een "kiwimodel".
Sowieso heeft elk zijn AGENDA, zelfs vanduppen heeft zijn agenda, voor hem is zijn mantra het KIWI model.
Wel volgens mij is hij niet bereid in zijn honorarium te snijden ten voordele van de aflevering van het geneesmiddel, omdat hij ook egoistisch redeneert ten opzicht van zichzelf

Sowieso kan niemand genezen zonder een behandeling, en bij mijn weten is de behandeling in belgie Handoplegging (darmee bedoel ik naar de dokter gaan) beter gesubsidieerd dan de behandeling met medicatie, alhoewel voor de handoplegging geen dubbel blindstudies bestaan.

De grootste bron van ergernis voor de mensen is precies telkens weer naar de dokter MOETEN gaan... achter een voorschriftje. De arts heeft het monopolie van het voorschrijven... Ik hoor vanduppen NOOIT debatteren over zijn eigen monopolie...

Uiteindelijk is hij volgens mij maar een crypto PVDA'er, die lekker profiteert van jullie naieviteit.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 07:38   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Daar ben ik niet mee akkoord. Aandeelhouders die zich inkopen in een winstgevend bedrijf enkel om meer winst te maken, daar wil ik nog over discussiëren m.b.t. hun meerwaarde. Een arbeider die echter zijn spaargeld gebruikt (desnoods opgespaard doorheen generaties) om een eigen bedrijf te beginnen of bij te dragen aan het opstarten van een nieuw bedrijf en zijn geld daarvoor gebruikt, die heeft mijn inziens wel een meerwaarde aan het productieproces.
De toegevoegde waarde van een aandeelhouder is risicokapitaal ter beschikking stellen...
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 08:20   #53
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wel volgens mij is hij niet bereid in zijn honorarium te snijden ten voordele van de aflevering van het geneesmiddel, omdat hij ook egoistisch redeneert ten opzicht van zichzelf
bij geneeskunde voor het volk werken artsen met een vaste doorsnee maandpree.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De grootste bron van ergernis voor de mensen is precies telkens weer naar de dokter MOETEN gaan
Hoeft niet
er bestaat een systeem dat ge 1 voorschrift binnenbrengt en dan altijd gewoon bij de apotheker kunt binnenstappen zonder langs de dokter te passeren. ben nu wel de naam kwijt vd type voorschriften.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 08:22   #54
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
niet lullen inlichtingendienst,
kun je echt niet inhoudelijk blijven?
moet je echt bij het minste tegenwind persoonlijk worden.

jammer
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 08:24   #55
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Hoeft niet
er bestaat een systeem dat ge 1 voorschrift binnenbrengt en dan altijd gewoon bij de apotheker kunt binnenstappen zonder langs de dokter te passeren. ben nu wel de naam kwijt vd type voorschriften.
het herhaalvoorschrift dat brother paul nastreeft bestaat niet. Het is vastgelegd hoeveel verpakkingen er maximaal op een voorschrift mogen staan opdat het terugbetaald wordt. Wat de dokter wel kan doen is een stapeltje voorschriften schrijven zonder te dateren, deze blijven in principe oneindig geldig (ipv 3 maanden na datum).
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 08:25   #56
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
kun je echt niet inhoudelijk blijven?
moet je echt bij het minste tegenwind persoonlijk worden.

jammer
en nog steeds niets tegengeworpen op de cijfers die ik aangehaald heb. De eerste die persoonlijk geworden is, zijt gij. Ik wacht vol ongeduld op argumenten op mijn posts
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 08:26   #57
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
kun je echt niet inhoudelijk blijven?
moet je echt bij het minste tegenwind persoonlijk worden.

jammer
en de rest van de post, net zoals al mijn vorige, stonden vol met inhoud. Ook daar nog steeds geen reactie op
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 08:33   #58
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Sowieso heeft elk zijn AGENDA, zelfs vanduppen heeft zijn agenda, voor hem is zijn mantra het KIWI model.
Wel volgens mij is hij niet bereid in zijn honorarium te snijden ten voordele van de aflevering van het geneesmiddel, omdat hij ook egoistisch redeneert ten opzicht van zichzelf

Sowieso kan niemand genezen zonder een behandeling, en bij mijn weten is de behandeling in belgie Handoplegging (darmee bedoel ik naar de dokter gaan) beter gesubsidieerd dan de behandeling met medicatie, alhoewel voor de handoplegging geen dubbel blindstudies bestaan.

De grootste bron van ergernis voor de mensen is precies telkens weer naar de dokter MOETEN gaan... achter een voorschriftje. De arts heeft het monopolie van het voorschrijven... Ik hoor vanduppen NOOIT debatteren over zijn eigen monopolie...

Uiteindelijk is hij volgens mij maar een crypto PVDA'er, die lekker profiteert van jullie naieviteit.
openbare aanbestedingen voor buiten octrooi geneesmiddelen is mi aangewezen. Het levert niet enkel een serieuzere prijsdaling op (ipv de -16% die nu courant is), het beperkt ook het aantal verpakkingen van eenzelfde molecule bij de apotheker, die wanhopig wordt omdat hij bvb 18 verpakkingen simvastatine in voorraad dient te houden. Ik zie niet in waarom het er 1 moet zijn, het is mi meer aangewezen om er bvb 3 toe te laten.

Maar dat zijn niet de enige hervormingen die besparingen kunnen opleveren. Je voorstel voor een herhaalrecept is er 1 van. Hervormingen die de me-too producten treffen die geen verbetering tov het origineel betekenen, mogen van mij ook van de markt geweerd worden (of op zijn minst niet meer terugbetaald worden).
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 17:57   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
bij geneeskunde voor het volk werken artsen met een vaste doorsnee maandpree.


Hoeft niet
er bestaat een systeem dat ge 1 voorschrift binnenbrengt en dan altijd gewoon bij de apotheker kunt binnenstappen zonder langs de dokter te passeren. ben nu wel de naam kwijt vd type voorschriften.
Dat systeem bestaat niet zeveraar, en het systeem noemt herhaalrecept
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 18:00   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
openbare aanbestedingen voor buiten octrooi geneesmiddelen is mi aangewezen. Het levert niet enkel een serieuzere prijsdaling op (ipv de -16% die nu courant is), het beperkt ook het aantal verpakkingen van eenzelfde molecule bij de apotheker, die wanhopig wordt omdat hij bvb 18 verpakkingen simvastatine in voorraad dient te houden. Ik zie niet in waarom het er 1 moet zijn, het is mi meer aangewezen om er bvb 3 toe te laten.

Maar dat zijn niet de enige hervormingen die besparingen kunnen opleveren. Je voorstel voor een herhaalrecept is er 1 van. Hervormingen die de me-too producten treffen die geen verbetering tov het origineel betekenen, mogen van mij ook van de markt geweerd worden (of op zijn minst niet meer terugbetaald worden).
Het verschil zal wel zijn dat die Zocor hier in Belgie toch onmogelijk rendabel kan verkocht worden aan 0.5euro... Dat ben ik 100% zeker.

voor mij mogen die veranderen er morgen ook komen.. Wat bezielt politiek altijd om hun tijd te verspillen met te debatteren met lobbyisten... maar nooit
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be