Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Raf Verbeke (CAP) (25 t.e.m. 31 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Raf Verbeke (CAP) (25 t.e.m. 31 mei) Het Comité voor een Andere Politiek ontstond in de nasleep van het generatiepact onder impuls van o.a. Jef Sleeckx, voormalig sp.a-parlementslid. Bij de vorige verkiezingen verenigde het CAP nog een aantal linkse initiatieven, waaronder het LSP. Nu komen ze apart op. Raf Verbeke, arbeider voor het openbaar vervoer, is de lijstrrekker voor Europa en lijstduwer voor de opvolgers in Oost-Vlaanderen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2009, 11:21   #1
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard Belastingsdiscriminatie: o.a. arbeid en kapitaal even zwaar belasten?

Wat zijn uw voorstellen om het verschil tussen arbeid en kapitaal te belasten? Vindt u het normaal dat een hardwerkende Vlaming 50% van zijn inkomsten uit arbeid moet afgeven terwijl een rentenier vaak niet eens 15% belastingen betaalt uit intresten en meerwaarden op aandelen?

Wat vindt u van het verschil tussen de vennootschapsbelasting en de personenbelasting? Zou het opportuun vinden beide niveaus gelijk te trekken zodat een arme werkmens niet meer evenveel betaalt als een zakenman die zichzelf een hongerloon uitkeert met tal van voordelen in natura en de rest in zijn vennootschap laat zitten aan ongeveer 25% tot 34%

Wat zou u ervan vinden om de belastingsvrije schijf op te krikken zodat arme werkmensen die maar €700 bruto per maand verdienen toch geen belastingen meer moeten betalen zoals nu?

Wat zou u ervan vinden om het belastingssysteem te vereenvoudigen door tal van aftrekposten af te schaffen, al de inkomsten samen te tellen uit arbeid en kapitaal, te werken met een hoge belastingsvrije schijf en alles wat hierboven komt, zwaarder te belasten met eenzelfde tarief, zodat sjoemelaars die consulenten kunnen betalen niet minder belastingen betalen dan werkmensen zoals in het huidige belastingssysteem en er meer man vrijkomt voor controle ipv verwerking van de belastingen?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 21:59   #2
Valentine Julien
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: Leuven/Amsterdam
Berichten: 586
Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

Beste Renesse
Als ik dit lees heb ik het gevoel dat er mij niets aanstaat van deze ideen...Ik mag' kiezen uit gif of nog meer gif.
Wil je even uit de box denken met mij?

Het creeren van geld uit het niets.... wie krijgt daar de meerwaarde van?
Gedrukt geld (ong 10 %) is een fractie waard van waar je het voor uit kunt geven.
Eigenljk zijn we toch wel braaf om aan dat stukje papier zoveel waarde te hechten!

Seignorage is de naam van die meerwaarde...
Met een serieuze monetary reform zou die meerwaarde aan de gemeeschap toe moeten worden bedacht...Nu met het fiat banking systeem is de meerwaarde voor de banken;...
En wat dacht je? Dan zijn er geen belastingen meer nodig.

Voor de eerste auto liep een man met een vlag...
Zeg niet dat het niet kan...
__________________
Zolang als de wereldelite op een oorlogseconomie draait weiger ik deelname aan financiering ervan. De european defense agency had niet opgericht mogen worden door de 27 ministers zonder de toestemming van de burgers!!!Burgers willen geen oorlogen! Stop met belasting betalen!!
www.democratie.nu Zonder bindende referenda geen echte democratie.
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 22:41   #3
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentine Julien Bekijk bericht
Beste Renesse
Als ik dit lees heb ik het gevoel dat er mij niets aanstaat van deze ideen...Ik mag' kiezen uit gif of nog meer gif.
Wil je even uit de box denken met mij?

Het creeren van geld uit het niets.... wie krijgt daar de meerwaarde van?
Gedrukt geld (ong 10 %) is een fractie waard van waar je het voor uit kunt geven.
Eigenljk zijn we toch wel braaf om aan dat stukje papier zoveel waarde te hechten!

Seignorage is de naam van die meerwaarde...
Met een serieuze monetary reform zou die meerwaarde aan de gemeeschap toe moeten worden bedacht...Nu met het fiat banking systeem is de meerwaarde voor de banken;...
En wat dacht je? Dan zijn er geen belastingen meer nodig.

Voor de eerste auto liep een man met een vlag...
Zeg niet dat het niet kan...
Het is niet aan geld dat een arbitraire waarde wordt toegekend, maar aan de goederen en diensten waaraan een arbitraire geldwaarde wordt toegekend. De economen willen ons graag doen geloven dat gans dat systeem van prijsvorming rationeel in elkaar zit, maar eigenlijk is het bedoeld om ons gedrag op lange termijn te sturen. Waarom zou iemand anders gans zijn leven de vernedering ondergaan om ergens als loonslaaf te moeten werken, als hij niet door een loodzware lening door de bank gegijzeld wordt om zijn onnodig peperdure huis af te betalen. Het kapitalisme voedt zich op loonarbeid en de ketens van de loonslaven zijn de hypotheekleningen met de banken, die de wachters van gans het systeem zijn. Een links anarchistische partij zou als één van de voornaamste politieke agendapunten het betaalbaar maken van de basisbehoeften moeten hebben. Het zijn precies de basisbehoeften waaronder voedsel en onderdak die qua levensduurte de pan uit swingen om zo controle te verwerven over het gedrag van het merendeel van de bevolking!
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl

Laatst gewijzigd door cdekeule : 27 mei 2009 om 22:46.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 00:09   #4
Raf Verbeke
 
 
Raf Verbeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 47
Standaard

[quote=Renesse;4122693]Wat zijn uw voorstellen om het verschil tussen arbeid en kapitaal te belasten?

Ik ben voor gelijke belasting van kapitaal als arbeid.

Probleem is :

1.dat de overgrote meerderheid van de belastingen wordt betaald door de werknemers.

2.dat het aandeel in de gecreeerde rijkdom van de inkomens uit kapitaal de laatste 15 jaar is toegenomen ten koste van de inkomens uit arbeid.

Een gelijke belasting van arbeid en kapitaal moet daarom een inhaalbeweging zijn om grote vermogens, grote aandeelhouders, speculanten, winsten, banken, groot eigenaars, meer te doen betalen. Het grote kapitaal is de afgelopen jaren verwend tot en met.

Miljarden euros heeft de staat gederfd door de notionele intrest, aftrek van fictieve rente op eigen vermogen. Dank zij slim onderzoek van een aantal vakbondsmensen bleek dat bedrijven ook genieten van dit fiscaal voordeel op de overheidssubsidies.

Het bedrag aan overheidsubsidies aan bedrijven is in dit land ongeveer even groot als de opbrengst van de venootschapsbelasting.

De banken, de energiesector , enz dat betaalt nauwelijks belasting. Om maar te zwijgen van fiscale fraude.

Als die niet eerst worden aangepakt in plaats van voort allerlei cadeaus te geven aan het kapitaal, zal de gewone man en vrouw zwaar opdraaien voor de crisis.
__________________
Hun $U CAP ermee!
Raf Verbeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 11:30   #5
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

[quote=Raf Verbeke;4128594]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Wat zijn uw voorstellen om het verschil tussen arbeid en kapitaal te belasten?

Ik ben voor gelijke belasting van kapitaal als arbeid.

Probleem is :

1.dat de overgrote meerderheid van de belastingen wordt betaald door de werknemers.

2.dat het aandeel in de gecreeerde rijkdom van de inkomens uit kapitaal de laatste 15 jaar is toegenomen ten koste van de inkomens uit arbeid.

Een gelijke belasting van arbeid en kapitaal moet daarom een inhaalbeweging zijn om grote vermogens, grote aandeelhouders, speculanten, winsten, banken, groot eigenaars, meer te doen betalen. Het grote kapitaal is de afgelopen jaren verwend tot en met.

Miljarden euros heeft de staat gederfd door de notionele intrest, aftrek van fictieve rente op eigen vermogen. Dank zij slim onderzoek van een aantal vakbondsmensen bleek dat bedrijven ook genieten van dit fiscaal voordeel op de overheidssubsidies.

Het bedrag aan overheidsubsidies aan bedrijven is in dit land ongeveer even groot als de opbrengst van de venootschapsbelasting.

De banken, de energiesector , enz dat betaalt nauwelijks belasting. Om maar te zwijgen van fiscale fraude.

Als die niet eerst worden aangepakt in plaats van voort allerlei cadeaus te geven aan het kapitaal, zal de gewone man en vrouw zwaar opdraaien voor de crisis.
Instellingen zoals de Europese Unie dienen vooral om kapitaal zeer beweeglijk te maken. Dat is enorm goed gelukt. Kapitaal reist zonder problemen over de grenzen heen, in seconden. De andere zogenaamde vrijheden zijn in veel mindere mate gerealiseerd, zoals vrijheid van verkeer van personen. Dus ook al wil je het kapitaal zwaarder belasten, je kan er gewoonweg niet aan.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 13:17   #6
Babylonia
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 januari 2007
Berichten: 1.605
Standaard

Inderdaad waarom wel vrij verkeer van geld maar niet van mensen?
Dikke douaneboeken die alle regels bepalen van de 'vrije handel'..... in het voordeel van de bezittende klasse...
dat is "vrije handel in de praktijk"

Rechts heeft altijd geregeerd in de EU en in het verleden... en zijn kapitaal goed beschermd met leger en politie en allerlei bangmakerijen van de bevolking.
De grootse werkgever van de EU is meen ik Manpower.... interimarbeid...
Waar zijn onze arbeiders en werknemersrechten?
Waarom is het niet mogelijk in de hele EU dezelfde minimum loon voorwaarden te garanderen?
Dit zeggen we al 30 jaar lang...
Verplichte solidariteit zoals nu met de sociale bijdragen maaken mensen wrang... boos en egoistisch...

Een kleine actie gisteren van Cap:

NL (http://www.skynet.be/nieuws-sport/ni...lant?id=526034)

FR http://www.skynet.be/actu-sports/act...atie?id=525899
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 23:37   #7
Raf Verbeke
 
 
Raf Verbeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 47
Standaard

[quote=cdekeule;4129097]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Verbeke Bekijk bericht

Instellingen zoals de Europese Unie dienen vooral om kapitaal zeer beweeglijk te maken. Dat is enorm goed gelukt. Kapitaal reist zonder problemen over de grenzen heen, in seconden. De andere zogenaamde vrijheden zijn in veel mindere mate gerealiseerd, zoals vrijheid van verkeer van personen. Dus ook al wil je het kapitaal zwaarder belasten, je kan er gewoonweg niet aan.
Groot gelijk cdekeule !

Mijn reactie ging natuurlijk over gelijke belasting van kapitaal als arbeid waar ik voor ben.
Maar het belasten van kapitaal op zich lost natuurlijk niets op als de de vruchten van de arbeid niet onder controle van de gemeenschap en de werkende bevolking zelf staat.
En ge hebt gelijk, als het kapitaal zo vrij si als een vogel, waarom de arbeid niet ?
__________________
Hun $U CAP ermee!
Raf Verbeke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be