Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2021, 16:40   #1
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard Statiegeld op blikjes

https://www.hln.be/binnenland/waalse...ject~ae9fa8f0/

Een nobel proefproject werd opgestart. Helaas, het was een flop en het werkt niet. De oplossing van de ecolominister is om het project verder uit te breiden zodat het nog wat duurder kan worden. Dat het een flop is, is voor de minister geen teken aan de wand. Nee hoor, het betekent net dat ze wil verder gaan. Groene mantra's, ze zijn best wel grappig.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 20:17   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Ik niet goed begrijp wat betekent stationsgeld.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 20:30   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik niet goed begrijp wat betekent stationsgeld.
Dat krijgt ge alleen als ge uw blikjes of plastiek flesjes op den trein leeg drinkt...

Afrekenen moet ge maar bij de stationschef doen alvorens het station te verlaten...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 20:45   #4
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat krijgt ge alleen als ge uw blikjes of plastiek flesjes op den trein leeg drinkt...

Afrekenen moet ge maar bij de stationschef doen alvorens het station te verlaten...
Het beloofd weer een verhelderend debat te worden.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 20:46   #5
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Het beloofd weer een verhelderend debat te worden.
Geen wolkske aan de hemel te zien hé...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 20:55   #6
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/waalse...ject~ae9fa8f0/

Een nobel proefproject werd opgestart. Helaas, het was een flop en het werkt niet. De oplossing van de ecolominister is om het project verder uit te breiden zodat het nog wat duurder kan worden. Dat het een flop is, is voor de minister geen teken aan de wand. Nee hoor, het betekent net dat ze wil verder gaan. Groene mantra's, ze zijn best wel grappig.

100% voorstander van statiegeld op blikjes.

Natuurlijk werkt het mits wat aanpassing. In Duisland bijvoorbeeld wordt 96% van alle blikjes gerecupereerd door het statiegeld. In Noorwegen 95%.

Welke landen gingen ons hier voor? Wel:

In Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, IJsland, Kroatië, Schotland, Estland, Litouwen, Israël en een aantal Amerikaanse, Canadese en Australische staten wordt statiegeld geheven op blikjes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 oktober 2021 om 20:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 21:07   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
100% voorstander van statiegeld op blikjes.

Natuurlijk werkt het mits wat aanpassing. In Duisland bijvoorbeeld wordt 96% van alle blikjes gerecupereerd door het statiegeld. In Noorwegen 95%.

Welke landen gingen ons hier voor? Wel:

In Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, IJsland, Kroatië, Schotland, Estland, Litouwen, Israël en een aantal Amerikaanse, Canadese en Australische staten wordt statiegeld geheven op blikjes.
Als ik me niet vergis betalen we al een suikertaks.

Juist, in Duitsland betaal je een statiegeld (pfand ?) op je blikje, en als je dat blikje terugbrengt krijg je 10 cent (zoiets) terug. In de kleine winkeltjes wordt het een smerige boel met die dozen vol lege blikjes en plastieken flesjes.

Ja. De omgeving wordt properder, omdat daklozen elke dag tussen de struiken gaan zien of er geen lege blikjes liggen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 21:13   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als ik me niet vergis betalen we al een suikertaks.

Juist, in Duitsland betaal je een statiegeld (pfand ?) op je blikje, en als je dat blikje terugbrengt krijg je 10 cent (zoiets) terug. In de kleine winkeltjes wordt het een smerige boel met die dozen vol lege blikjes en plastieken flesjes.

Ja. De omgeving wordt properder, omdat daklozen elke dag tussen de struiken gaan zien of er geen lege blikjes liggen.
Met 100 blikjes ingeruild per dag kan een dakloze voldoende voedingsstoffen binnenhalen om te overleven op goed gekozen smeerlapperij van McDrek of soortgelijke fastfood tent.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 21:40   #9
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met 100 blikjes ingeruild per dag kan een dakloze voldoende voedingsstoffen binnenhalen om te overleven op goed gekozen smeerlapperij van McDrek of soortgelijke fastfood tent.
Dan gaat ge de blauwe zakken bij een stevig briesje niet meer op de rijweg gaan tegen komen hé...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 21:53   #10
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/waalse...ject~ae9fa8f0/

Een nobel proefproject werd opgestart. Helaas, het was een flop en het werkt niet. De oplossing van de ecolominister is om het project verder uit te breiden zodat het nog wat duurder kan worden. Dat het een flop is, is voor de minister geen teken aan de wand. Nee hoor, het betekent net dat ze wil verder gaan. Groene mantra's, ze zijn best wel grappig.
Je mag het gerust hilarisch noemen dat men in het land van de Belgenmoppen nog altijd aan het debatteren is en proefprojecten houdt over statiegeld ... terwijl dit in bijvoorbeeld Duitsland al in voege is ... sinds 2003.

Ook de Scandinavische landen tonen hoe het moet en hebben dergelijk systeem al in voege.

Het spreekt voor zich dat een optimale inzameling dé voorwaarde is op een ietwat deftige manier aan recyclage te kunnen doen. Het is een cruciaal element om de cirkel rond te maken.

Zo zie je bij ons dat zowat de helft van de blikjes niet wordt ingezameld en "vermist" geraakt. Zo kan je natuurlijk nooit deftige recyclage cijfers halen als je al met -50 % begint.

Conclusie is dat een statiegeld systeem het systeem bij uitstek is om een optimale inzameling te bekomen. Tot zowat de helft van het zwerfvuil bestaat uit drankblikjes en drankflesjes. Het draagt tevens toe aan een propere omgeving en zorgt ook voor minder uitgaven voor het ruimen van zwerfvuil dat handvol geld kost en waarvan de kost ook jaar na jaar stijgt.

Je moet geen genie zijn om dit in te zien en de voorbeelden in buitenland bewijzen dit reeds. Dit is geen "rocket science".

Bijkomend voordeel van het statiegeld systeem is dat het zoals iemand reeds opmerkte, ook sociaal is doordat landlopers en dergelijke bewust op zoek gaan naar blikjes die toch zijn weggesmeten om zo een centje bij te verdienen. Zo maken ze zich ook maatschappelijk nuttig.

Je hebt natuurlijk tegenstanders die je vooral bij de fabrikanten van frisdranken moet gaan zoeken en die een paar goedgelovige Belgen meesleuren in hun verhaal net zoals er mensen zijn die beweren dat de aarde plat is.

Wat zij thans doen is de invoering ervan op allerhande manier vertragen, doch wat vaststaat is dat het systeem er komt daar men in de verste verte niet de objectieven haalt die men vooropgesteld heeft met het huidige systeem.

En maar goed ook dat het zal ingevoerd worden, want 3/4 Belgen ergeren zich mateloos aan zwerfvuil.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 19 oktober 2021 om 21:54.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:00   #11
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je mag het gerust hilarisch noemen dat men in het land van de Belgenmoppen nog altijd aan het debatteren is en proefprojecten houdt over statiegeld ... terwijl dit in bijvoorbeeld Duitsland al in voege is ... sinds 2003.

Ook de Scandinavische landen tonen hoe het moet en hebben dergelijk systeem al in voege.

Het spreekt voor zich dat een optimale inzameling dé voorwaarde is op een ietwat deftige manier aan recyclage te kunnen doen. Het is een cruciaal element om de cirkel rond te maken.

Zo zie je bij ons dat zowat de helft van de blikjes niet wordt ingezameld en "vermist" geraakt. Zo kan je natuurlijk nooit deftige recyclage cijfers halen als je al met -50 % begint.

Conclusie is dat een statiegeld systeem het systeem bij uitstek is om een optimale inzameling te bekomen. Tot zowat de helft van het zwerfvuil bestaat uit drankblikjes en drankflesjes. Het draagt tevens toe aan een propere omgeving en zorgt ook voor minder uitgaven voor het ruimen van zwerfvuil dat handvol geld kost en waarvan de kost ook jaar na jaar stijgt.

Je moet geen genie zijn om dit in te zien en de voorbeelden in buitenland bewijzen dit reeds. Dit is geen "rocket science".

Bijkomend voordeel van het statiegeld systeem is dat het zoals iemand reeds opmerkte, ook sociaal is doordat landlopers en dergelijke bewust op zoek gaan naar blikjes die toch zijn weggesmeten om zo een centje bij te verdienen. Zo maken ze zich ook maatschappelijk nuttig.

Je hebt natuurlijk tegenstanders die je vooral bij de fabrikanten van frisdranken moet gaan zoeken en die een paar goedgelovige Belgen meesleuren in hun verhaal net zoals er mensen zijn die beweren dat de aarde plat is.

Wat zij thans doen is de invoering ervan op allerhande manier vertragen, doch wat vaststaat is dat het systeem er komt daar men in de verste verte niet de objectieven haalt die men vooropgesteld heeft met het huidige systeem.

En maar goed ook dat het zal ingevoerd worden, want 3/4 Belgen ergeren zich mateloos aan zwerfvuil.
Ik denk niet dat ge de jeugd daarmee gaat overtuigen hé ...

Daar zitten de grootste vervuilers tussen wat weggegooide blikjes betreft ...

Die blikjes zijn immers toch door hun ouders betaald hé ...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:01   #12
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Hier staan bij ons op sommige plaatsen blikjesvangers opgesteld ...

En moet je concluderen dat er daar méér naast worden gegooid dan erin....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:11   #13
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je mag het gerust hilarisch noemen dat men in het land van de Belgenmoppen nog altijd aan het debatteren is en proefprojecten houdt over statiegeld ... terwijl dit in bijvoorbeeld Duitsland al in voege is ... sinds 2003.
Zo ook met de vuilbakken , dat kende men in NL al reeds in de jaren 80 !!

Statiegeld op drankblikjes of flesjes , prima , als de bevolking meewerkt !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:13   #14
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Die blikjes zijn immers toch door hun ouders betaald hé ...
Als dat soort jeugd een greintje verstand heeft , hebben ze weer wat extra zakgeld !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:28   #15
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Als dat soort jeugd een greintje verstand heeft , hebben ze weer wat extra zakgeld !!
En gij denkt dat , zie jij ze al sleuren met een zak blikjes of petflesjes ....

Ik nog lang niet ,hun maten zouden wel eens kunnen denken dat ze krap bij kas zitten ,en zulke gedachten zijn niet goed voor hun imago...

Dus dumpen maar die zooi ,een ander zal het wel opruimen..

Laatst gewijzigd door Svennies : 19 oktober 2021 om 22:29.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:33   #16
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Daarom dat ik schreef , als dat soort jeugd een greintje verstand heeft !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:43   #17
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Daarom dat ik schreef , als dat soort jeugd een greintje verstand heeft !!
De jeugd heeft het véél te goed ,en dat is onze eigen schuld ,we hebben ze het zo gewoon gemaakt....

Destijds moest ik werken voor mijn zakgeld ,bij mijn vader de metser gaan dienen in de vakanties en later op mijn vrije dagen toen ik al in ploegen werkte , thuis het ijzeren materiaal dat op de bouwwerf wordt gebruikt reinigen en schilderen ....

Stellingplanken proper maken ,gazons afrijden en dat was nog met zo'n duwertje ,duivenhokken kuisen ....

En als ge nu vraagt om de gazon af te rijden met een electrische grasmaaier trekken zulke grote ogen dat die er dreigen uit te vallen ...

En komt de onvermijdelijke vraag ,hoe moet dat, en doet dat eens een keer voor...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 23:02   #18
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De jeugd heeft het véél te goed ,en dat is onze eigen schuld ,we hebben ze het zo gewoon gemaakt....
Akkoord !!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En komt de onvermijdelijke vraag ,hoe moet dat, en doet dat eens een keer voor...
Inderdaad !!


Ik ging vroeger soms oude TV's , radio's , e.d. bij het huisvuil meenemen ,
macheerde ze nog , dan verkocht ik ze !!
Sommige dingen probeerde ik zelf te fixen , bv kapotte stekkers of losse draadjes !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 07:25   #19
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
100% voorstander van statiegeld op blikjes.

Natuurlijk werkt het mits wat aanpassing. In Duisland bijvoorbeeld wordt 96% van alle blikjes gerecupereerd door het statiegeld. In Noorwegen 95%.

Welke landen gingen ons hier voor? Wel:

In Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, IJsland, Kroatië, Schotland, Estland, Litouwen, Israël en een aantal Amerikaanse, Canadese en Australische staten wordt statiegeld geheven op blikjes.
Dat jij voorstander bent van iets dat niet werkt valt te verstaan. Je bent immers ook voorstander van het gefaald en dure experiment België.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 07:58   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat jij voorstander bent van iets dat niet werkt valt te verstaan. Je bent immers ook voorstander van het gefaald en dure experiment België.
Hebt u last van hardnekkige tunnelvisie? Statiegeld werkt al jaren succesvol in andere landen waar dit is ingevoerd, heck waarom discussiëren we hier eigenlijk nog over?

Of gaan we straks ook de debatten terug openen of de aarde plat is in België?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be