Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2008, 17:27   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hoe kan er 'inflatie optreden'? En wat is het verband met 'de rente die stijgt' en 'sowieso niet meer kunnen terugbetalen'?
Branie, inderdaad.

Ik stel voor dat jij me dat eens uitlegt. Jij bent toch zo'n slimmerik, niet?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:28   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Branie, inderdaad.

Ik stel voor dat jij me dat eens uitlegt. Jij bent toch zo'n slimmerik, niet?
Jij schijnt hier veel van te weten, dus ik vraag het aan jou.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:28   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik zie tussen haakjes tegenstellingen tussen 'hogere inflatie' en 'hogere rente'. Die 2 zijn min of meer communicerende vaten. Hoe hoger de ene, hoe lager de andere.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:29   #24
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Tiens
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:35   #25
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Uhuh, ik had graag een uitleg van iemand die weet hoe het zat.

Adrian, jij lijkt me de uitgelezen persoon daarvoor.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:36   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Uhuh, ik had graag een uitleg van iemand die weet hoe het zat.

Adrian, jij lijkt me de uitgelezen persoon daarvoor.
Ik ken de particularia niet van Spanje, dus ik tast in het duister. Maar ik ben wel curieus naar hoe jij die uitspraken kunt doen, die je deed?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:44   #27
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Je informeren is niet zo moeilijk. Dat is het ook niet voor mij. Beide hebben we toegang tot het world wide web.

Maar goed, daar ging het dus niet over ... wel een beetje sneu: zo hoog vd toren blazen en niet eens beseffen waarover het gaat, maar je krijgt een tweede kans omdat ik vergevingsgezind ben:
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=17


Leg het me eens uit als je wilt. En vervuil dan verder dit topic niet meer met spelletjes. Jij hebt misschien erg veel tijd. Maar dat hebben we niet allemaal.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 maart 2008 om 17:46.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:47   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Je informeren is niet zo moeilijk. Dat is het ook niet voor mij. Beide hebben we toegang tot het world wide web.

Maar goed, daar ging het dus niet over ... wel een beetje sneu: zo hoog vd toren blazen en niet eens beseffen waarover het gaat, maar je krijgt een tweede kans omdat ik vergevingsgezind ben:
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=17


Leg het me eens uit als je wilt. En vervuil dan verder dit topic niet meer met spelletjes. Jij hebt misschien veel tijd. Maar we zitten niet allemaal nog op het middelbaar. Dank je.
Zit ik op het middelbaar?
Enneuh; vragen stellen = hoog van de toren blazen?

Uw vraag valt niet te beantwoorden door mij. Ik ben gewoon benieuwd hoe jij er in slaat om uitspraken te doen zoals:
Citaat:
Afgezien dan van het feit dat de rente steeg waardoor ze het sowieso niet meer konden terugbetalen, en van het feit dat er inflatie is opgetreden waardoor het geld minder waard werd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:11   #29
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Maar uiteindelijk denk ik dan: dat geld van die rommelhypotheken moet toch ergens heen zijn.
Dat is een terechte opmerking.

Het antwoord is ten dele dat dat geld niet wég is. Het geld dat mensen geleend hebben om 'n huis te kopen is uitgegeven (aan een huis, tiens); de mensen die dat geld ontvangen hebben, gebruikten het voor god weet wat (het verhogen van hun consumptie, onder andere). Ten gevolge daarvan zijn de prijzen nu bijvoorbeeld aan het stijgen. Het geld circuleert nog, met andere woorden.

Maar het probleem is dat het om geldcreatie ging, extra geld dus. Het gevolg daarvan is dat prijzen stijgen.

Dat er nu dus "geld tekort" is, is enkel waar in een relatieve zin: er zijn mensen die geld geleend hadden aan de oude prijzen, en die dachten dat ze genoeg zouden hebben voor hun projecten, maar die nu geconfronteerd worden met hogere prijzen en dus plots, aan de nieuwe prijzen, geld tekort hebben. (Denk aan de stijging van nagenoeg alle grondstofprijzen de laatste maanden.)

Dat is de eerste fase van de crisis; in een verder stadium vindt er dan inderdaad vernietiging van geld plaats ook. (Mocht pakweg Fortis failliet gaan, dan zou pakweg 90% van alle zichtrekeningen van Fortis niet gedekt blijken te zijn, en dan zou dus een gigantische hoeveelheid geld dat op zichtrekeningen stond, verloren gaan - uiteraard maakt dat de crisis nog ambetanter.)
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:16   #30
Sickboy
Lokaal Raadslid
 
Sickboy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Locatie: Land van Waas
Berichten: 330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dat is een terechte opmerking.

Het antwoord is ten dele dat dat geld niet wég is. Het geld dat mensen geleend hebben om 'n huis te kopen is uitgegeven (aan een huis, tiens); de mensen die dat geld ontvangen hebben, gebruikten het voor god weet wat (het verhogen van hun consumptie, onder andere). Ten gevolge daarvan zijn de prijzen nu bijvoorbeeld aan het stijgen. Het geld circuleert nog, met andere woorden.

Maar het probleem is dat het om geldcreatie ging, extra geld dus. Het gevolg daarvan is dat prijzen stijgen.

Dat er nu dus "geld tekort" is, is enkel waar in een relatieve zin: er zijn mensen die geld geleend hadden aan de oude prijzen, en die dachten dat ze genoeg zouden hebben voor hun projecten, maar die nu geconfronteerd worden met hogere prijzen en dus plots, aan de nieuwe prijzen, geld tekort hebben. (Denk aan de stijging van nagenoeg alle grondstofprijzen de laatste maanden.)

Dat is de eerste fase van de crisis; in een verder stadium vindt er dan inderdaad vernietiging van geld plaats ook. (Mocht pakweg Fortis failliet gaan, dan zou pakweg 90% van alle zichtrekeningen van Fortis niet gedekt blijken te zijn, en dan zou dus een gigantische hoeveelheid geld dat op zichtrekeningen stond, verloren gaan - uiteraard maakt dat de crisis nog ambetanter.)
Het is ook zo dat mensen met een hypotheek "gestimuleerd" werden om de overwaarde (woning is relatief in waarde gestegen t.o.v. het ontleende bedrag) van hun woning op te nemen als kapitaal.Stijgende huisprijzen (vastgoedbubbel) dus veel overwaarde en die is opgenomen en geconsumeerd.Maar de huizenmarkt zakt in mekaar dus die overwaarde is verdwenen,geld is weg...Dus de waarde van het goed is niet meer in overeenstemming met het ontleende bedrag.Dus zelfs bij een gedwongen verkoop krijgt de bank nooit meer het geleende bedrag terug.
__________________
"They've got us surrounded again...The poor bastards"
Sickboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 23:04   #31
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dat is een terechte opmerking.

Het antwoord is ten dele dat dat geld niet wég is. Het geld dat mensen geleend hebben om 'n huis te kopen is uitgegeven (aan een huis, tiens); de mensen die dat geld ontvangen hebben, gebruikten het voor god weet wat (het verhogen van hun consumptie, onder andere). Ten gevolge daarvan zijn de prijzen nu bijvoorbeeld aan het stijgen. Het geld circuleert nog, met andere woorden.

Maar het probleem is dat het om geldcreatie ging, extra geld dus. Het gevolg daarvan is dat prijzen stijgen.

Dat er nu dus "geld tekort" is, is enkel waar in een relatieve zin: er zijn mensen die geld geleend hadden aan de oude prijzen, en die dachten dat ze genoeg zouden hebben voor hun projecten, maar die nu geconfronteerd worden met hogere prijzen en dus plots, aan de nieuwe prijzen, geld tekort hebben. (Denk aan de stijging van nagenoeg alle grondstofprijzen de laatste maanden.)

Dat is de eerste fase van de crisis; in een verder stadium vindt er dan inderdaad vernietiging van geld plaats ook. (Mocht pakweg Fortis failliet gaan, dan zou pakweg 90% van alle zichtrekeningen van Fortis niet gedekt blijken te zijn, en dan zou dus een gigantische hoeveelheid geld dat op zichtrekeningen stond, verloren gaan - uiteraard maakt dat de crisis nog ambetanter.)
Aha, bedankt voor de uitleg.

Als ik me niet vergis zijn door de crisis en de daaraan gekoppelde lagere groeiverwachtingen de grondstofprijzen zelfs weer wat gezakt, m.u.v. goud dan.

Een beetje off-topic misschien maar: kan een bank in België failliet gaan? Ik kan me inbeelden dat men niet zomaar geld uit een hoed kan toveren moest dat zo zijn. Maar ik kan me ook niet inbeelden dat een heel aantal mensen dan definitief zonder enige weerga al hun geld dan definitief verloren zien gaan?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 23:36   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Ik kan me inbeelden dat men niet zomaar geld uit een hoed kan toveren moest dat zo zijn.
Dat kan dus wél. Dat is waar Percalion en ik - en de gehele libertarische beweging, zover ik weet - dan ook altijd op hameren. Dat 'men' wél geld uit een hoed kan toveren en dat de allereerste die daardoor getroffen de armsten zijn.

Enfin, Percalion kan dat beter uitleggen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 08:42   #33
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Dat kan dus wél. Dat is waar Percalion en ik - en de gehele libertarische beweging, zover ik weet - dan ook altijd op hameren. Dat 'men' wél geld uit een hoed kan toveren en dat de allereerste die daardoor getroffen de armsten zijn.
Beste Adrian, dat is relatief en afhankelijk of je met achterhaalde denkpatronen blijft werken. Waar jullie nog mee bezig zijn, tart alle verbeelding. Gelukkig dat economie geen sociale wetenschap is hé, dan hoef je alvast hierover niks te zeggen. Denk toch eens na !!!!
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 08:49   #34
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Bekijk de film in mijn handtekening eens, er wordt u veel duidelijk ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 08:57   #35
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Bekijk de film in mijn handtekening eens, er wordt u veel duidelijk ...
Filmpje reeds gezien, leuk. Het citaat in je handtekening valt me ook op en het is perfect wat men ons hier tracht wijs te maken. Men blijft geloven in de eigen leugen, men weet blijkbaar niet beter. Alsof er geen boek geschreven werd, denken over het eigen denken behoort blijkbaar niet tot de mogelijkheden gezien het verzet dat men door de eigen leugen voor zichzelf creëert. Men leidt zowel zichzelf als de maatschappij naar de totale destructie. Hier zijn we dan wonderwel goed mee bezig.

Laatst gewijzigd door MIS : 31 maart 2008 om 08:57.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:39   #36
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Maar de laatste maatregel van Verhofdstadt III (belastingsverhoging) doet me wel het ergste vrezen voor onze vastgoedmarkt, die het afgelopen jaar al minder gegroeid is dan de jaren ervoor.
Hoezo? Elders schreef je:

Citaat:
Ik ben eigenlijk voorstander van een getrapt systeem van belastingen, op alles.

Wil je gigantisch veel grond? Goed, dan mag je gigantisch veel belastingen betalen op dat stuk grond dat je extra hebt.
Idem voor water- en energieverbruik.
We zullen hiermee wel middelrijken afschrikken want voor hun wordt een huis wat binnen handbereik kwam te liggen zo onbereikbaar. Maar voor echt rijken denk ik niet dat het iets uitmaakt.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:40   #37
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Volgens mij is het binnen dit en een paar maand gedaan (lees: beurzen zullen niet meer zo drastisch dalen) in Amerika...
Maar Europa heeft zijn beurt nog niet gehad...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 10:08   #38
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Beste Adrian, dat is relatief en afhankelijk of je met achterhaalde denkpatronen blijft werken. Waar jullie nog mee bezig zijn, tart alle verbeelding. Gelukkig dat economie geen sociale wetenschap is hé, dan hoef je alvast hierover niks te zeggen. Denk toch eens na !!!!
Het is niet enkel de Libertaristische beweging die de geldcreatie "uit het niets " aanklaagt. Ook de voorstanders van overheidscontrole over de geldcreatie zijn op dat vlak actief. In elk geval is het duidelijk dat het huidige monetaire systeem van onbeperkte geldcreatie "uit het niets" door commerciele private banken tot catastrofes aanleiding geeft. Heel het monetair systeem is hoogst onstabiel.
Men zou in de discussie onderscheid moeten maken tussen geld "lenen" (ik leen u geld van mij dat ik bezit aan bepaalde voorwaarden) en kredietgeld dat door de private banken geschapen wordt uit het niets op basis van een achterhaalde fractionele reseve (die trouwens in vele landen niet meer toegepast wordt).
Op zijn minst zou de werking duidelijk verklaard moeten worden en zou de burger zelf moeten kunnen beslissen hoe iets dat zo belangrijk is als het geldsysteem beheerd zou moeten worden. Ook in de USA zijn er voorstanders om daarvoor de "vierde macht" te installeren, de financiele macht (naast de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht) bv de AMI www.monetary.org
Een goed filmpje om te starten is http://video.google.com/videoplay?do...74362583451279 van de Canadees Paul Grignon

Paul

www.socialcurrency.be
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 31 maart 2008 om 10:10.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:06   #39
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Het is niet enkel de Libertaristische beweging die de geldcreatie "uit het niets" aanklaagt. Ook de voorstanders van overheidscontrole over de geldcreatie zijn op dat vlak actief.
Inderdaad, als je de omgekeerde logica toepast is er helemaal geen geldprobleem maar dan weigeren bepaalde organisaties de dialoog. Waarom zou dat zo zijn ?
Citaat:
In elk geval is het duidelijk dat het huidige monetaire systeem van onbeperkte geldcreatie "uit het niets" door commerciële private banken tot catastrofes aanleiding geeft.
Zeer zeker, het is inmiddels een auto immuun ziekte. Kan iedereen nalezen. Denk je dat onze politiek dit niet begrijpt dan ? En als ze het wel begrijpen, waarom nemen ze dan nog beslissingen die deze verwoesting stimuleren ? Enig idee hierover ?
Citaat:
Heel het monetair systeem is hoogst onstabiel.
Of het denken van mensen is labiel en niet aangepast aan de tijd ?
Citaat:
Men zou in de discussie onderscheid moeten maken tussen geld "lenen" (ik leen u geld van mij dat ik bezit aan bepaalde voorwaarden) en kredietgeld dat door de private banken geschapen wordt uit het niets op basis van een achterhaalde fractionele reserve (die trouwens in vele landen niet meer toegepast wordt).
Is de rente niet het probleem ? Anders gezegd, is winsthonger niet het probleem hier ?
Citaat:
Op zijn minst zou de werking duidelijk verklaard moeten worden en zou de burger zelf moeten kunnen beslissen hoe iets dat zo belangrijk is als het geldsysteem beheerd zou moeten worden. Ook in de USA zijn er voorstanders om daarvoor de "vierde macht" te installeren, de financiële macht (naast de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht) bv de AMI www.monetary.org
Denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat ons monetaire systeem een psychische knoop vormt en veel ellende teweegbrengt. Hoe komt het dat je politiek hier niets over hoort zeggen dan ? Hebben zij dan geen toegang tot deze informatie ? Lijkt me sterk.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 16:39   #40
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Hoezo? Elders schreef je:
O.L.

(=voortaal de afkorting die ik gebruik om opnieuw lezen te zeggen.)
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 maart 2008 om 16:39.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be