Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2018, 21:54   #41
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Volgens de Koran is zijn leven nochtans een van de beste (of mooiste) verhalen. Ook was er in zijn tijd nog geen farao maar een koning in Egypte. De Koran maakt bv. ook duidelijk onderscheid in de termen 'koning' bij het verhaal van Jozef vzmh en later 'farao' bij die van Mozes vzmh.
Een mooi verhaal is het zeker. Maar of het een waar verhaal is, daar gaat het nu over.

Donald B Redford, eertijds prof. aan de Pennsylvania State University en eminent Egyptoloog en archeoloog schreef er een boek over: 'A Study of the Biblical Story of Joseph'. Hij besluit dat ‘alle historische aanwijzingen betreffende Jozef en de intocht, met inbegrip van iedere verwijzing naar Egypte en Egyptische persoonsnamen, plaatsnamen en titels, louter bedenksels zijn van de bijbelbewerker’.

Vermoedelijk neemt u als moslim een ander standpunt in. Net als Ahmed Osman -die ook moslim is- in zijn boek over Joeja.

Osman (op.cit. p. 29): “Hoewel ik zelf jood noch christen ben, geloof ik als moslim dat het Oude Testament het geïnspireerde woord van God is en dat elke verhaal dat het bevat er niet in zou staan indien het niet én belangrijk was én veelbetekenend.”

Desalniettemin... is het boek toch de moeite waard om te lezen. Osman heeft er wat werk van gemaakt en diegene die geïnteresseerd is in de oude Egyptische geschiedenis zal er zeker aan zijn trekken komen. Maar uiteindelijk blijven zijn bedenksels hypotheses. En zegt Ahmed Osman - af en toe - gelukkig maar dit ook zelf.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2018 om 22:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 06:02   #42
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vermoedelijk neemt u als moslim een ander standpunt in. Net als Ahmed Osman -die ook moslim is- in zijn boek over Joeja.

Osman (op.cit. p. 29): “Hoewel ik zelf jood noch christen ben, geloof ik als moslim dat het Oude Testament het geïnspireerde woord van God is en dat elke verhaal dat het bevat er niet in zou staan indien het niet én belangrijk was én veelbetekenend.”
Uiteraard. Maar het is geen ander standpunt: wij als moslims denken zeker ook niet dat alle details in de bijbel waar zijn, dat er zaken, vnl de Goddelijke wijsheid achter een feit of gebeurtenis, ontbreken en dat er verzinsels zijn ingeslopen (om bepaalde mensen in diskrediet te brengen mbt hun godvrezendheid).
Daarom is de islamitische overlevering voor ons veel duidelijker, een hele verklaring en rechtzetting van de bijbel soms, en gewoon alles is waar.

Overigens is er natuurlijk wel heel wat geweten over Jozef vzmh in het OT. Het gaat wel om 1 van de zonen van Jakob (Israel) vzmh. En zijn verhaal is terug te vinden in het OT. Alleen is het blijkbaar een lauwere versie: Jozef is blijkbaar niet veel beter dan de andere broers (maar hij wordt wel onderkoning), hij is ook een 'verklikker', de nadruk ligt op de droom van de koning over de koeien, wat natuurlijk ook een belangrijke was, maar over die van Jozef (zon, maan en 11 sterren) wordt er niet veel gerept,...
Kortom: het OT blijft wat verwarrend en doet tekort, zeker als je er als gelovige Goddelijke leiding in zoekt.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 30 januari 2018 om 06:04.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 06:36   #43
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een mooi verhaal is het zeker. Maar of het een waar verhaal is, daar gaat het nu over.

Donald B Redford, eertijds prof. aan de Pennsylvania State University en eminent Egyptoloog en archeoloog schreef er een boek over: 'A Study of the Biblical Story of Joseph'. Hij besluit dat ‘alle historische aanwijzingen betreffende Jozef en de intocht, met inbegrip van iedere verwijzing naar Egypte en Egyptische persoonsnamen, plaatsnamen en titels, louter bedenksels zijn van de bijbelbewerker’.

Vermoedelijk neemt u als moslim een ander standpunt in. Net als Ahmed Osman -die ook moslim is- in zijn boek over Joeja.

Osman (op.cit. p. 29): “Hoewel ik zelf jood noch christen ben, geloof ik als moslim dat het Oude Testament het geïnspireerde woord van God is en dat elke verhaal dat het bevat er niet in zou staan indien het niet én belangrijk was én veelbetekenend.”

Desalniettemin... is het boek toch de moeite waard om te lezen. Osman heeft er wat werk van gemaakt en diegene die geïnteresseerd is in de oude Egyptische geschiedenis zal er zeker aan zijn trekken komen. Maar uiteindelijk blijven zijn bedenksels hypotheses. En zegt Ahmed Osman - af en toe - gelukkig maar dit ook zelf.

Die uitspraak van Osman is reden genoeg om zijn boek als onwetenschappelijk weg te zetten. Hij doet een religieuze uitspraak, die dan nog een absolute uitspraak is. Vanuit zijn premisse, is verder wetenschappelijk onderzoek trouwens nutteloos aangezien hij zijn conclusie al neerpende.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 06:58   #44
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die uitspraak van Osman is reden genoeg om zijn boek als onwetenschappelijk weg te zetten. Hij doet een religieuze uitspraak, die dan nog een absolute uitspraak is. Vanuit zijn premisse, is verder wetenschappelijk onderzoek trouwens nutteloos aangezien hij zijn conclusie al neerpende.
Mij maakt het niet zoveel uit dat hij die uitspraak doet. Wat mij interesseert, zijn de historische argumenten die hij aanvoert om te komen tot zijn stelling: Joeja = (mogelijk) de Jozef van het Oude Testament.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 07:07   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Uiteraard. Maar het is geen ander standpunt: wij als moslims denken zeker ook niet dat alle details in de bijbel waar zijn, dat er zaken, vnl de Goddelijke wijsheid achter een feit of gebeurtenis, ontbreken en dat er verzinsels zijn ingeslopen (om bepaalde mensen in diskrediet te brengen mbt hun godvrezendheid).
Daarom is de islamitische overlevering voor ons veel duidelijker, een hele verklaring en rechtzetting van de bijbel soms, en gewoon alles is waar.

Overigens is er natuurlijk wel heel wat geweten over Jozef vzmh in het OT. Het gaat wel om 1 van de zonen van Jakob (Israel) vzmh. En zijn verhaal is terug te vinden in het OT. Alleen is het blijkbaar een lauwere versie: Jozef is blijkbaar niet veel beter dan de andere broers (maar hij wordt wel onderkoning), hij is ook een 'verklikker', de nadruk ligt op de droom van de koning over de koeien, wat natuurlijk ook een belangrijke was, maar over die van Jozef (zon, maan en 11 sterren) wordt er niet veel gerept,...
Kortom: het OT blijft wat verwarrend en doet tekort, zeker als je er als gelovige Goddelijke leiding in zoekt.

Dat is nu juist het probleem: er is niet zoveel geweten. Tenminste indien we doorgaan op archeologische vondsten. Daaruit zou moeten blijken dat er geen spoor is van een Abraham die zou gemigreerd zijn vanuit Ur. Laat staan dat we iets zouden weten over Jacob of van Jozef.

Het draait hier allemaal om 'geloven'. Niet om 'weten'. En ik ben geïnteresseerd in het 'weten', niet zozeer in het 'geloven'.

Osman doet een (verdienstelijke) poging om een Jozef historisch te ontdekken door allerlei hypotheses op te zetten nadat het graf van Joeja werd ontdekt. Maar tot nu toe zijn er veel 'indiens' en 'alsen'. Maar hij gaat er al van uit dat Jozef heeft bestaan. En dat blijkt alles behalve zeker te zijn.

Osman in een ander boek, 'Uit Egypte hem ik Hem geroepen' (1) meent zelfs te weten dat het christendom zijn roots heeft in Egypte. Zo stelt hij dat de christelijke notie van de 'Heilige Drievuldigheid', de maagelijke geboorte, de christelijke opvatting m.b.t. het leven na de dood, van Egyptische oorsprong zijn.

________

(1)Citaat van een tekst uit Hosea: ' Uit Egypte heb ik hem geroepen, mijn zoon' (Hosea:11 :1). Ook door Mattheus hernomen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 januari 2018 om 07:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 08:31   #46
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Op welke manier?
Dit bijvoorbeeld :
Citaat:
Ook was er in zijn tijd nog geen farao maar een koning in Egypte.
Er heeft altijd een farao geregeerd en geen koning. Een keizer is ook geen koning.
In zijn tijd van Mozes ? Welke tijd was dat ? Welke dynastie, welke farao ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 08:50   #47
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Voor mij staat de Koran, waar God zelf aan het woord is, boven elke andere bron.
Begin hier al eens mee:
https://www.bramkrol.com/gemeentegro...heid-of-leugen

Citaat:
Andere versies: geen idee wat waar is en niet, of het wel nuttig is om te 'weten' of erover te discussieren, enz. Anders had ik de informatie zeker ook uit de religie kunnen halen.
Wat the f*ck kom je hier dan doen ?
Hier nog een toemaatje:
https://www.youtube.com/watch?v=puSqBWYAJCc&gl=BE
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 10:09   #48
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Voor mij staat de Koran, waar God zelf aan het woord is, boven elke andere bron. En dan komen de hadith.

Andere versies: geen idee wat waar is en niet, of het wel nuttig is om te 'weten' of erover te discussieren, enz. Anders had ik de informatie zeker ook uit de religie kunnen halen.
Ik respecteer natuurlijk uw geloof maar ik kan er niet bij dat iemand kan geloven dat de koran het woord van God is. Wat dat laatste ook mogen betekenen.

Indien Allah ons iets had willen zeggen, dan had hij bijvoorbeeld zijn boodschapper Gabriël kunnen sturen met de boodschap in de aard van: "Op die bepaalde dag, om 15.00h , zal Ik ,Allah, verschijnen te Mekka in een vorm die draaglijk is voor de mensenkinderen. Dan zal Ik u allen diets maken wat Ik, Allah, verlang van de mensen." Iedereen in die tijd had dit dan kunnen aanschouwen en aanhoren. Zo zou er niet de minste twijfel meer over hebben kunnen bestaan over het waarheidsgehalte van de Boodschap.


Heel die poespas met Mohammed die dan plots boodschappen doorkrijgt van Allah (en die hij soms veranderde wanneer het hem uitkwam volgens één van zijn secretarissen die de revelaties opschreef) kan men toch niet ernstig nemen. Verre van zelfs.

Maar goed, als u zich daar bij goed voelt, moet u maar in heel die historie blijven geloven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 januari 2018 om 10:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 10:38   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik respecteer natuurlijk uw geloof maar ik kan er niet bij dat iemand kan geloven dat de koran het woord van God is. Wat dat laatste ook mogen betekenen.

Indien Allah ons iets had willen zeggen, dan had hij bijvoorbeeld zijn boodschapper Gabriël kunnen sturen met de boodschap in de aard van: "Op die bepaalde dag, om 15.00h , zal Ik ,Allah, verschijnen te Mekka in een vorm die draaglijk is voor de mensenkinderen. Dan zal Ik u allen diets maken wat Ik, Allah, verlang van de mensen." Iedereen in die tijd had dit dan kunnen aanschouwen en aanhoren. Zo zou er niet de minste twijfel meer over hebben kunnen bestaan over het waarheidsgehalte van de Boodschap.


Heel die poespas met Mohammed die dan plots boodschappen doorkrijgt van Allah (en die hij soms veranderde wanneer het hem uitkwam volgens één van zijn secretarissen die de revelaties opschreef) kan men toch niet ernstig nemen. Verre van zelfs.

Maar goed, als u zich daar bij goed voelt, moet u maar in heel die historie blijven geloven.

Wel te verstaan: ik respecteer die voor zover men mijn levenswijze respecteert. Een intolerante islam kan rekenen op mijn intolerantie. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 januari 2018 om 10:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 12:39   #50
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Overigens is er natuurlijk wel heel wat geweten over Jozef vzmh in het OT. Het gaat wel om 1 van de zonen van Jakob (Israel) vzmh. En zijn verhaal is terug te vinden in het OT.
Maar dat zijn wel mythische verhalen, deels op feiten gebaseerd. Het verhaal over Jozef uit het O.T. is wél totaal verzonnen. De historische Jozef heeft een totaal andere achtergrond.
Citaat:
Alleen is het blijkbaar een lauwere versie: Jozef is blijkbaar niet veel beter dan de andere broers (maar hij wordt wel onderkoning), hij is ook een 'verklikker', de nadruk ligt op de droom van de koning over de koeien, wat natuurlijk ook een belangrijke was, maar over die van Jozef (zon, maan en 11 sterren) wordt er niet veel gerept,...
Dit verhaal kan je totaal schrappen, met uitzondering dat Jozef een hoge plaats beklede aan het hof. Dit kwam doordat hij uit een dynastie van Hyksos farao's kwam uit de Nijldelta. Om de vrede te bewaren werden er huwelijke gesloten tussen de vorstenhuizen zoals dat steeds gebeurd is door de eeuwen heen. Dit noemde men een ' eeuwig durend verbond '. Ook hier zijn er meerdere gesloten.
Citaat:
Kortom: het OT blijft wat verwarrend en doet tekort, zeker als je er als gelovige Goddelijke leiding in zoekt.
Dit is dan weer best te begrijpen als je er eens goed over nadenkt.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 13:32   #51
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wel te verstaan: ik respecteer die voor zover men mijn levenswijze respecteert. Een intolerante islam kan rekenen op mijn intolerantie. Zeker weten.
Nou, u bent niet voor de poes!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 15:21   #52
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard L

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nou, u bent niet voor de poes!
Men zou wel bijzonder naïef bezig zijn, moest men zich tolerant opstellen tegenover een intolerante islam.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 15:48   #53
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men zou wel bijzonder naïef bezig zijn, moest men zich tolerant opstellen tegenover een intolerante islam.
U bent een held!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 15:56   #54
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U bent een held!
Wat wilt u, men wordt zo geboren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 16:23   #55
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat wilt u, men wordt zo geboren.
Daar is dacht ik geen bewijs voor; maar we mogen het niet uitsluiten!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 16:34   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Daar is dacht ik geen bewijs voor; maar we mogen het niet uitsluiten!

En zo is het maar net.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 21:33   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wel te verstaan: ik respecteer die voor zover men mijn levenswijze respecteert. Een intolerante islam kan rekenen op mijn intolerantie. Zeker weten.
Wat is binnen onze context volgens u "een intolerante islam"? Is dat een islam waarbinnen men leert dat de islam het enige ware geloof is? Of een islam waarbinnen mensen hun geloof vroom en getrouw beleven? Of gaat het louter om gewelddaden in naam van de islam?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 00:05   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is binnen onze context volgens u "een intolerante islam"? Is dat een islam waarbinnen men leert dat de islam het enige ware geloof is? Of een islam waarbinnen mensen hun geloof vroom en getrouw beleven? Of gaat het louter om gewelddaden in naam van de islam?
Een intolerante islam is een islam waarvan de adepten een vrouw op straat met een korte rok uitmaken voor 'hoer' en homo's in mekaar slaan omdat ze homo zijn, die de niet-islamieten beschouwen als d'himmies, enfin, u kunt vast nog gemakkelijk een hele trits voorbeelden geven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 januari 2018 om 00:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 00:07   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een intolerante islam is een islam waarvan de adepten een vrouw op straat met een korte rok uitmaken voor 'hoer' en homo's in mekaar slaan omdat ze homo zijn, die de niet-islamieten beschouwen als d'himmies, enfin, u kunt vast nog gemakkelijk een hele trits voorbeelden geven.
Dat geldt voor iedereen, want u somt een reeks strafbare feiten op. Het eerste stalking en bedreiging, het andere aantasting van de fysieke integriteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 00:15   #60
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat geldt voor iedereen, want u somt een reeks strafbare feiten op. Het eerste stalking en bedreiging, het andere aantasting van de fysieke integriteit.

Neen, ik som hier nare feiten op die rechtstreeks het gevolg zijn van een nefast en intolerant geloof.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 januari 2018 om 00:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be