Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2020, 06:37   #1
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard Het nieuwe normaal: We zetten uw foto in de openbaarheid.

Aanleiding draad: Er verscheen gisteren (27/05/2020) een artikel met betrekking op een wagen die werd gespot met nummerplaat 'Covid-19'.

Het artikel begint met onderstaande:

" Wie de eigenaar is van deze zwarte Mercedes, is voorlopig onduidelijk. Wel staat vast dat zijn of haar nummerplaat momenteel over de tongen gaat op Twitter. ‘COVID-19’, het is dan ook een zeer interessante keuze voor een gepersonaliseerd kenteken."

Nu niet dat ik er voor in hongerstaking ga, maar ergens stoort me die 'voorlopig' wel. Alsof wie het ook is, 'moet' bekend gemaakt worden.

De krant (HLN) pikte het op via een tweet; en publiceert integraal de foto erbij.

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/...d-19~a4b9dc58/

Een burger die zoiets op zijn twitter gooit, ja ... dat kan gebeuren denk ik dan.

Maar een medium als een krant, die dit soort zaken zomaar overneemt?
Een gezochte misdadiger zouden ze maskeren, maar iemand die in wezen niets fout heeft gedaan, die komt open en bloot te staan; met vermelding dat we 'voorlopig' nog niet weten om wie het gaat ...

Ik houd er toch wat een gemengd gevoel aan over.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 28 mei 2020 om 06:44.
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 06:47   #2
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Komkommertijd, waarom zou men anders over zo iets onbenulligs een artikel schrijven.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 06:58   #3
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Komkommertijd, waarom zou men anders over zo iets onbenulligs een artikel schrijven.
Komkommertijd of niet, het gaat mij om de laconieke omgang met in deze toch nog steeds de 'privacy' van de eigenaar.

Zonder een standpunt in te nemen over de keuze die hij maakt, blijft het in mijn ogen not done, om één deze foto zomaar te publiceren; en twee, al helemaal niet in combinatie met 'we weten voorlopig nog niet wie het is'. Alsof "we" dat moeten weten en "we" met ons allen maar op zoek moeten gaan naar wie die man/vrouw is ...
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 28 mei 2020 om 06:59.
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 07:24   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Komkommertijd of niet, het gaat mij om de laconieke omgang met in deze toch nog steeds de 'privacy' van de eigenaar.
Over welke privacy hebt u het? Een nummerplaat is toch sowieso open en bloot te zien? Enkel de bevoegde instanties kunnen afleiden over wie gaat. De modale burger alvast niet. Los daarvan is het wel duidelijk dat iemand met zo'n nummerplaat bewust de aandacht zoekt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 07:28   #5
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over welke privacy hebt u het? Een nummerplaat is toch sowieso open en bloot te zien? Enkel de bevoegde instanties kunnen afleiden over wie gaat. De modale burger alvast niet. Los daarvan is het wel duidelijk dat iemand met zo'n nummerplaat bewust de aandacht zoekt...
Een nummerplaat is dan wel open en bloot te zien; het is een inbreuk op de privacy deze te posten op sociale media.
Nu, het is niet op zich die foto die me het meest stoort, zoals ik aangeef; wel de zinsnede "voorlopig weten we nog niet wie het is". Alsof we dat aldus 'moeten' weten ...
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 00:49   #6
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over welke privacy hebt u het? Een nummerplaat is toch sowieso open en bloot te zien? Enkel de bevoegde instanties kunnen afleiden over wie gaat. De modale burger alvast niet. Los daarvan is het wel duidelijk dat iemand met zo'n nummerplaat bewust de aandacht zoekt...
Neen. Niet enkel bevoegde instanties kunnen afleiden over wie gaat.

Garages, autokeuring, leasemaatschapppijen, verzekeraars, ...

Tip: Op het darknet kan je voor enkele € lijsten kopen met alle nummerplaten uitgereikt door Belgie. Mogelijk is dit wel niet legaal.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 04:31   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Het equivalent van een VPN gebruiken dan: rondrijden met anderman's nummerplaat
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 04:35   #8
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Aanleiding draad: Er verscheen gisteren (27/05/2020) een artikel met betrekking op een wagen die werd gespot met nummerplaat 'Covid-19'.
Het artikel begint met onderstaande:
" Wie de eigenaar is van deze zwarte Mercedes, is voorlopig onduidelijk. Wel staat vast dat zijn of haar nummerplaat momenteel over de tongen gaat op Twitter. ‘COVID-19’, het is dan ook een zeer interessante keuze voor een gepersonaliseerd kenteken."

Nu niet dat ik er voor in hongerstaking ga, maar ergens stoort me die 'voorlopig' wel. Alsof wie het ook is, 'moet' bekend gemaakt worden.

De krant (HLN) pikte het op via een tweet; en publiceert integraal de foto erbij.

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/...d-19~a4b9dc58/

Een burger die zoiets op zijn twitter gooit, ja ... dat kan gebeuren denk ik dan.

Maar een medium als een krant, die dit soort zaken zomaar overneemt?
Een gezochte misdadiger zouden ze maskeren, maar iemand die in wezen niets fout heeft gedaan, die komt open en bloot te staan; met vermelding dat we 'voorlopig' nog niet weten om wie het gaat ...

Ik houd er toch wat een gemengd gevoel aan over.
Diene vent (of iets anders) met die bewuste plaat is een aandachtszoeker, 'vanzelfschrijvend'!
Hij krijgt die aandacht van zowel de media, als nu van 'ons' reacties, allez: voorlopig toch.
Iedereen content dus.


verder: moeidu ni, 'k gada zelf ook proberen!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 08:23   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Een nummerplaat is dan wel open en bloot te zien; het is een inbreuk op de privacy deze te posten op sociale media.
Op basis van welke wet vormt dat dan een inbreuk op de privacy?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 08:23   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Neen. Niet enkel bevoegde instanties kunnen afleiden over wie gaat.

Garages, autokeuring, leasemaatschapppijen, verzekeraars, ...
En die hebben dus de bevoegdheid om legaal aan die gegevens te komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 09:29   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Diene vent (of iets anders) met die bewuste plaat is een aandachtszoeker, 'vanzelfschrijvend'!
Hij krijgt die aandacht van zowel de media, als nu van 'ons' reacties, allez: voorlopig toch.
Iedereen content dus.


verder: moeidu ni, 'k gada zelf ook proberen!
Hij staat in alle gazetten met zijn auto en nummerplaat.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 10:53   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Diene vent (of iets anders) met die bewuste plaat is een aandachtszoeker, 'vanzelfschrijvend'!
Hij krijgt die aandacht van zowel de media, als nu van 'ons' reacties, allez: voorlopig toch.
Iedereen content dus.


verder: moeidu ni, 'k gada zelf ook proberen!
Tuurlijk. Die vent is doodgelukkig met al die aandacht. Je hangt immers geen "covid-19"-nummerplaat aan je auto als je onopgemerkt door het leven wil gaan.

En waarschijnlijk geniet hij nog meer van de zoektocht naar zijn identiteit. Hij staat immers eens een paar dagen in de nationale belangstelling.

Wie weet volgt er zelfs een interviewtje (met professionele fotograaf!) voor de krant.
En als ze bij Gert Late Night echt op hun tandvlees zitten mag-ie misschien daar ook wel eens zijn uitleg ("het was maar voor de grap") komen doen.

Kortom; die mens is gelukkig.
En de sociale media ook want daar kan met afschuw gereageerd worden en dat is toch het belangrijkste doel van sociale media lijkt me.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 11:11   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Neen. Niet enkel bevoegde instanties kunnen afleiden over wie gaat.

Garages, autokeuring, leasemaatschapppijen, verzekeraars, ...

Tip: Op het darknet kan je voor enkele € lijsten kopen met alle nummerplaten uitgereikt door Belgie. Mogelijk is dit wel niet legaal.
Een nummerplaat kan door de bevoegde instantie enkel worden opgevraagd als er een verband is met een welbepaald feit.
Een nummerplaat opvragen zo maar voor de lol is zeer link en geen enkel politieambtenaar gaat zich daar nog aan wagen.
De tijd dat zich vervelende ambtenaren zich bezighielden met het opvragen van nummerplaten van auto's waarin een leuke dame zat is wel voorbij.
Ik heb nog de tijd gekend dat de Rijkswacht (die verveelden zich toch meestal) s'nachts naar parenclubs reed en daar via de nummerplaten zich vermaakten met op te zoeken wie daar allemaal binnen was.
Dat is 40 jaar geleden allemaal en nu niet meer mogelijk.

Een garage of de keuring enzovoort krijgt uiteraard uw inschrijvingsbewijs te zien en weet alzo ook wel wie de eigenaar is van de auto maar dat is nog iets heel anders dan dat een garagist onderweg aan een bordeel een auto zou zien staan waarvan hij de eigenaar zou willen kennen via de nummerplaat.

Vergeet ook niet dat nu vele luxe wagens leasings zijn en dat de nummerplaat staat ingeschreven op naam van de leasing maatschappij. Wie de auto least kan dan nog eens een bedrijf zijn en pas dan kan via het bedrijf de bestuurder worden aangewezen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 11:13   #14
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.865
Standaard

Het was ludiek bedoeld zegt hij. Speciaal gevoel voor humor.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 11:13   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Tuurlijk. Die vent is doodgelukkig met al die aandacht. Je hangt immers geen "covid-19"-nummerplaat aan je auto als je onopgemerkt door het leven wil gaan.

En waarschijnlijk geniet hij nog meer van de zoektocht naar zijn identiteit. Hij staat immers eens een paar dagen in de nationale belangstelling.

Wie weet volgt er zelfs een interviewtje (met professionele fotograaf!) voor de krant.
En als ze bij Gert Late Night echt op hun tandvlees zitten mag-ie misschien daar ook wel eens zijn uitleg ("het was maar voor de grap") komen doen.

Kortom; die mens is gelukkig.
En de sociale media ook want daar kan met afschuw gereageerd worden en dat is toch het belangrijkste doel van sociale media lijkt me.
Dat is al gedaan, hij voelt zich perfect gelukkig met al die aandacht.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 11:15   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Tuurlijk. Die vent is doodgelukkig met al die aandacht. Je hangt immers geen "covid-19"-nummerplaat aan je auto als je onopgemerkt door het leven wil gaan.

En waarschijnlijk geniet hij nog meer van de zoektocht naar zijn identiteit. Hij staat immers eens een paar dagen in de nationale belangstelling.

Wie weet volgt er zelfs een interviewtje (met professionele fotograaf!) voor de krant.
En als ze bij Gert Late Night echt op hun tandvlees zitten mag-ie misschien daar ook wel eens zijn uitleg ("het was maar voor de grap") komen doen.

Kortom; die mens is gelukkig.
En de sociale media ook want daar kan met afschuw gereageerd worden en dat is toch het belangrijkste doel van sociale media lijkt me.
Er moeten uiteraard alle soorten mensen zijn zeker maar ik ben toch eerder de volgende mening toegedaan ;

Pour vivre heureux, vivons caché. Een vergeten burger, een gerust leven.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 mei 2020 om 11:16.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be