Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2019, 18:50   #861
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ach, in de jaren '80 keken Vlamingen veel naar de Nederlandse televisie. Dat gaan we niet meteen terug doen, wellicht, maar als je luistert naar Studio Brussel of MNM wordt Nederland bijna dagelijks vermeld. Er bestaat wel degelijk een waardering voor dat andere land met dezelfde taal. Na een periode van Nederland te negeren komen er heus wel perioden waarin we er wel aandacht aan besteden, daarvan ben ik rotsvast overtuigd.

Misschien ben ik onbewust gaan solliciteren in Nederland omwille van een soort onzichtbare kracht die momenteel in Vlaanderen speelt. Na een periode waarin Vlaanderen zich wou bewijzen het 'alleen te kunnen' komt er een periode van nieuwsgierigheid naar 'die andere'.
Belgen zie je bovendien overal in het Zuiden van Nederland, al zijn ze wel best zeldzaam eens je de rivieren oversteekt. Vaak als ik in Zuid- en Noord-Holland ben ben ik de enige persoon met een Belgische nummerplaat in een volle parkeergarage.

Nochtans ben ik van mening dat de Groot-Nederlandse gedachte eerst en vooral spiritueel is en dat je er het beste aan bijdraagt om het andere land te leren kennen. En toch behandelen Hollanders me doorgaans als hun gelijke in hun eigen land al is Holland vrij ongekend terrein voor de modale Vlaming ook al spenderen we veel lessen over de Gouden Eeuw tijdens Nederlands en is Amsterdam een populaire city trip ook bij Vlamingen. In het veel gezelligere Haarlem was ik toch mooi de enige Belg, ook zo in Delft, ook zo in Leiden, enz....

Zeeland is anders wel populair voor Belgische toeristen, en niet louter Zeeuws-Vlaanderen. Ook 'Noord-Nederlands' van cultuur.
Dus we kunnen wel concluderen dat de doorsnee Vlaming weinig van Nederland afweet en dat we door de scheiding van de media op den duur verschillende talen gaan spreken.
Voor veel Vlamingen is de standaardtaal toch een kunstmatige taal
en met het verkavelings- Vlaams onstaat er een anders soort Nederlands,
net als het Afrikaans.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 18:51   #862
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus we kunnen wel concluderen dat de doorsnee Vlaming weinig van Nederland afweet en dat we door de scheiding van de media op den duur verschillende talen gaan spreken.
Voor veel Vlamingen is de standaardtaal toch een kunstmatige taal
en met het verkavelings- Vlaams onstaat er een anders soort Nederlands,
net als het Afrikaans.
Als die beslissing ooit valt, dan verander ik van nationaliteit.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 20:07   #863
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In het veel gezelligere Haarlem was ik toch mooi de enige Belg, ook zo in Delft, ook zo in Leiden, enz....
welnee. stuur maar een pm als je eens naar Leiden gaat, dan nemen we een biertje. Er zit hier ook een leuk belgisch cafe.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 21:58   #864
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Blijkbaar heb je niet begrepen dat we in Nederland geen tussentaal kennen zoals in België.
U kent die wel. Ik hoor heel vaak tussentaal in Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 21:59   #865
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Polder Nederlands bestaat niet.
Het is een hype geweest in de jaren '80 onder fans van de Band "Drukwerk",
door Stroop polder- Nederlands genoemd.
Hooguit hoor je mensen nog spreken met een steekaccent en dat is totaal iets anders dan een tussentaal
Poldernederlands bestaat weldegelijk. Die taalvorm werd zelfs uitgebreid bestudeerd en in kaart gebracht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 22:00   #866
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De standaard taal is een levende taal en in Nederland verandert ook het AN.
Deze veranderingen opstaan niet door dialecten zoals in Vlaanderen , maar door
de media , ook sociale media.
Het zou best kunnen dat het AN in Nederland een andere kant opgaat dan in België, omdat we andere media hebben.
Ga maar eens praten met de mensen uit de Zeeuws-Vlaamse dorpen. Sommige mensen spreken AN met buitenstaanders; veel mensen een soort mengtaal van AN en dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 22:04   #867
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus we kunnen wel concluderen dat de doorsnee Vlaming weinig van Nederland afweet en dat we door de scheiding van de media op den duur verschillende talen gaan spreken.
Voor veel Vlamingen is de standaardtaal toch een kunstmatige taal
en met het verkavelings- Vlaams onstaat er een anders soort Nederlands,
net als het Afrikaans.
U hebt blijkbaar nog steeds niet door dat de Nederlandse taal niet samenvalt met het AN.

De tijd dat het AN voor de Vlamingen een kunstmatige taal was die ze enkel uit boeken kenden, ligt al lang achter ons. AN horen we dagelijks op het journaal, op tv, op de radio, in ons onderwijs, bij allerlei lezingen en colleges... We leven heus niet meer in de 19e eeuw of begin 20e eeuw toen we nog ABN-kringen kenden omdat de Vlaming totaal niet vertrouwd was zijn eigen Nederlandse cultuurtaal.

Verkavelingsvlaams is geen alternatief "AN" om de eenvoudige reden dat het geen enkele eenheid vertoont. Tussentaal in Leuven is anders dan de tussentaal in Brugge; en in Hasselt zal je misschien tussentaal horen met Limburgs accent wat heel verschillend is van de hoekige Gentse tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2019, 23:47   #868
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Blijkbaar heb je niet begrepen dat we in Nederland geen tussentaal kennen zoals in België.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 mei 2019 om 23:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 00:06   #869
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus we kunnen wel concluderen dat de doorsnee Vlaming weinig van Nederland afweet en dat we door de scheiding van de media op den duur verschillende talen gaan spreken.
IK weet niet waar ge het haalt....
Citaat:
Voor veel Vlamingen is de standaardtaal toch een kunstmatige taal
Misschien voor 70-plussers die maar tot 12 jaar naar school zijn geweest....
Citaat:
en met het verkavelings- Vlaams onstaat er een anders soort Nederlands, net als het Afrikaans.
Neen, er is geen vergelijk mogelijk !
Ge weet blijkbaar niet waarover ge het hebt.

Want Verkavelingsvlaams is voor 95 % AN en voor 5% dialekt of beter niet-AN.
Het gaat eigenlijk om een paar AN-afwijkingen, zoals het gebruik van het verkleiningssuffix -ke ipv -tje. Het gebruik van de verbuigings -n . Gij ipv je.
Ne(n) bij mannelijk substantieven, en eu(n) bij onzijdige ipv het eenheids-een voor het onbepaalde lidwoord. Enz...
(Dat laatste doet pijn in vele Vlaamse oren omdat men dan zijn genusgevoel moet verloochenen en dat is voor velen net een brug te ver.....)

Maar die dingen zijn zo algemeen gangbaar in Vlaanderen dat men dat eigenlijk geen dialekt meer kan noemen. En toch is het strikt genomen geen AN.
Dus...juist...Verkavelingsvlaams.
Een vergelijking met Afrikaans is dus totaal absurd.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 mei 2019 om 00:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 01:26   #870
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het Wikistuk over Tussentaal sluit af met een toch wel vrij merkwaardige passage

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Tussentaal is ontstaan bij Vlamingen die zich wilden distantiëren van de dialecten, maar geen Nederlandse standaardtaal konden of wilden spreken.
Ik spreek dialekt met diegenen die dat past of tussentaal. Ik wil mij dus zeker niet distanciëren van dialekt. Maar uiteraard ook niet per se van AN. Mijn generatie is gewoon de laatste der dialektmohikanen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
De Nederlandse standaardtaal is in Vlaanderen namelijk wat kunstmatig ingevoerd op het einde van de 19e eeuw en heeft zich niet op dezelfde natuurlijke manier kunnen ontwikkelen als in Nederland.
Op het einde van de 19e eeuw sprak men in Nederland ook nog dialekt. En wie in dat dialekt werd opgevoed, haast iedereen dus, die kwam dan op school ook op een "kunstmatige" manier in kontakt met AN.
Met andere woorden, in Nederland werd dialekt ook op een "kunstmatige" manier ingevoerd.
Alle verschil met Vlaanderen ontgaat mij in deze.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Doordat de taal kunstmatig is ingevoerd, wordt de Noord-Nederlandse norm bovendien ook door veel Vlamingen als exogeen ervaren.
Dezelfde opmerking als het voorgaande. Is in Nederland het AN dan niet "kunstmatig" ingevoerd ? Of is in eender welk land de standaardtaal niet "kunstmatig" ingevoerd ?
Maar heeft men daarom per se een exogeen-ervaring ?
Ik denk dat ik die pas zou gehad hebben als men mij in het Frans naar een school stuurde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Afzetting tegen die norm is ook een van de ontstaansredenen van het fenomeen tussentaal.
Ik spreek tussentaal maar niet omdat ik mij per se wil afzetten tegen de norm. Ik heb in de jaren -60 op school de werkwoorden in de tweede persoon enkelvoud leren vervoegen in de gij-vorm.
En in mijn dialekt bezigt men ook die vorm ook. Dat zit er dus zeer diep in. Men moet mij nu niet komen vertellen dat wat de meester mij leerde, en wat mijn moeder mij zei verkeerd is.

En ik houd als taalminnaar vast aan mijn geniusgevoel dat zich onder andere uit in drie verschillende vormen voor het onbepaalde lidwoord ipv van het eenheids-een.
Tegen dat laatste komt mijn taalgevoel bijna even hard in opstand als dan dat ik een allochtone rapper hoor zingen over "de meisje".
(En toch, als ik eventjes tegen een Nederlander spreek merk ik dat ik mij begod begin aan te passen.)

Het is dus eerder een vasthouden aan ipv afzetten tegen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 mei 2019 om 01:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 02:27   #871
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus we kunnen wel concluderen dat de doorsnee Vlaming weinig van Nederland afweet en dat we door de scheiding van de media op den duur verschillende talen gaan spreken.
Voor veel Vlamingen is de standaardtaal toch een kunstmatige taal
en met het verkavelings- Vlaams onstaat er een anders soort Nederlands,
net als het Afrikaans.
Alsof de doorsnee bovenslootse Nederlander veel van Vlaanderen weet, kom op zeg. Daarbij is Poldernederlands (zeg maar Goois 'soap' Nederlands) het Nederlandse eigen 'verkalings-Vlaams', en mijns inziens zelfs erger. Vlaams is zeker nog geen Afrikaans, hoewel ik dat ook nog wel kan volgen.
Tuurlijk op taalgebied vind ik de keuze om in tegenstelling, tot bijvoorbeeld het Duitse taalgebied, de Commerciële Vlaamse en Nederlandse media te scheiden een zeer foute. Geen VTM of RTL Veronique, maar één gemeenschappelijke vervang zender, zou ons taalgebied meer samen gebracht, terwijl de huidige situatie eerder verdeeldheid bevoordeeld.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 06:09   #872
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Alsof de doorsnee bovenslootse Nederlander veel van Vlaanderen weet, kom op zeg. Daarbij is Poldernederlands (zeg maar Goois 'soap' Nederlands) het Nederlandse eigen 'verkalings-Vlaams', en mijns inziens zelfs erger. Vlaams is zeker nog geen Afrikaans, hoewel ik dat ook nog wel kan volgen.
Tuurlijk op taalgebied vind ik de keuze om in tegenstelling, tot bijvoorbeeld het Duitse taalgebied, de Commerciële Vlaamse en Nederlandse media te scheiden een zeer foute. Geen VTM of RTL Veronique, maar één gemeenschappelijke vervang zender, zou ons taalgebied meer samen gebracht, terwijl de huidige situatie eerder verdeeldheid bevoordeeld.
Kennelijk weet je nog steeds niet wat Stroop met het Poldernederlands bedoelde, als je over het Gooi begint.
Het Vlaams is nog geen Afrikaans, daar heb je gelijk in ,maar dat gaat het wel worden door de media.
Niet de school ,maar de media spelen de belangrijkste rol bij taalverandering
en de Vlaamse media wordt er een ander Nederlands gesproken.
Niet ik heb daar voor gekozen maar het feit dat ondertiteling nodig is bewijst dat.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 18:28   #873
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Misschien voor 70-plussers die maar tot 12 jaar naar school zijn geweest....
.
Een Hollander die met een Gentse bejaarde vrouw praat die geen AN machtig is, nooit geleerd wegens geen onderwijs die naam waardig.

https://youtu.be/xCpRW0II8Dw?t=208



Dat was in de jaren '90.

Het grappigste is dat Rob Muntz tegen haar zegt 'dan kunt u toch ook gewoon Hollands praten', waarop ze repliceert 'wette gij hoe oud da'kik ben? 84!'
En ook al verstaat hij het maar half, hij begrijpt haar in de context en ze hebben een gesprek.

En wat praat die vrouw plat, dat moet volgens mij ook de taalsituatie geweest zijn hier wanneer men schreef over de onacht voor de Nederlandse taal in de 18de eeuw. Een na-echo ervan, zeg maar. Nu spreken we eerder onze eigen variant van het Nederlands, maar het respect voor de standaardtaal blijft wel bestaan bij de omroepen en in het onderwijs alsook in formele settings en de informele spreektaal is moeilijk een andere taal te noemen.

Die vrouw gebruikt ook ergens het woord 'vuilrat' ofzoiets. Dat is een typisch Vlaams woord uit West- en Oost-Vlaanderen. Ooit had ik een West-Vlaamse leraar Organische Chemie en die gebruikte dat in zijn AN wanneer hij een erg vieze chemische procedure beschreef.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 mei 2019 om 18:40.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 18:33   #874
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
welnee. stuur maar een pm als je eens naar Leiden gaat, dan nemen we een biertje. Er zit hier ook een leuk belgisch cafe.
Is goed jo. Belgische cafés boeren inderdaad goed in Nederland, ook in de Randstad.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2019, 22:07   #875
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Als ik al eens een Nederlandse zender bekijk, valt het op dat nieuwslezers of omroepers uit de Randstad, steevast de letter 'r' op dezelfde wijze uitspreken zoals Engelssprekenden dat doen.
Bij nader inzien is dat imo de enige niet-Engelssprekende bevolkingsgroep in Europa, die deze letter op zo'n manier uitspreken.
Kan iemand de oorsprong daarvan verklaren ?
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 01:24   #876
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Kennelijk weet je nog steeds niet wat Stroop met het Poldernederlands bedoelde, als je over het Gooi begint.
Het Vlaams is nog geen Afrikaans, daar heb je gelijk in ,maar dat gaat het wel worden door de media.
Niet de school ,maar de media spelen de belangrijkste rol bij taalverandering
en de Vlaamse media wordt er een ander Nederlands gesproken.
Niet ik heb daar voor gekozen maar het feit dat ondertiteling nodig is bewijst dat.
Persoonlijk, maar als Noord Brabander zit ik lekker midden in ons taalgebied, vind ik zowel het ondertitelen van Nederlandse programma's in Vlaanderen en Vlaamse programma's in Nederland allebei onzin.
Toch, en ik denk, dat we het daar over eens zijn, heeft de 2 gescheiden commerciële kanalen, een slechte invloed op ons gehele taalgebied. In de Duitstalige wereld heb je tenminste commerciële omroepen voor het hele taalgebied, dat hadden Nederland en Vlaanderen ook moeten doen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 07:55   #877
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Als ik al eens een Nederlandse zender bekijk, valt het op dat nieuwslezers of omroepers uit de Randstad, steevast de letter 'r' op dezelfde wijze uitspreken zoals Engelssprekenden dat doen.
Bij nader inzien is dat imo de enige niet-Engelssprekende bevolkingsgroep in Europa, die deze letter op zo'n manier uitspreken.
Kan iemand de oorsprong daarvan verklaren ?
Om te beginnen wordt in Nederland de R niet overal hetzelfde uitgesproken.
De Leidse R is heel anders dan de Haagse en dat lijkt weer totaal niet op Utregs.

Maar even serieus, de vraag is waarom de Engelse R op de Nederlandse lijkt. Dat komt door de invasie van Nederland in Engeland in 1688. We hebben toen die R meegebracht.
De Amerikaanse R lijkt meer op de Leidse, maar dat komt doordat de Pilgrim Fathers enkele decennia in Leiden hebben gewoon alvorens met de Mayflower naar Amerika te vertrekken en daar aan de basis van de Amerikaanse staat te staan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 09:02   #878
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Om te beginnen wordt in Nederland de R niet overal hetzelfde uitgesproken.
De Leidse R is heel anders dan de Haagse en dat lijkt weer totaal niet op Utregs.

Maar even serieus, de vraag is waarom de Engelse R op de Nederlandse lijkt. Dat komt door de invasie van Nederland in Engeland in 1688. We hebben toen die R meegebracht.
De Amerikaanse R lijkt meer op de Leidse, maar dat komt doordat de Pilgrim Fathers enkele decennia in Leiden hebben gewoon alvorens met de Mayflower naar Amerika te vertrekken en daar aan de basis van de Amerikaanse staat te staan.
Dank voor de verklarende uitleg, Hollander, weer wat bijgeleerd.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 09:05   #879
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dank voor de verklarende uitleg, Hollander, weer wat bijgeleerd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 15:00   #880
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ga maar eens praten met de mensen uit de Zeeuws-Vlaamse dorpen. Sommige mensen spreken AN met buitenstaanders; veel mensen een soort mengtaal van AN en dialect.
Of kijk eens naar het Zeeuws in Brazilië


citaat Meertens Instituut :

Tijdens zijn onderzoek naar het Zeeuws-Vlaams in Brazilië, kwam Gertjan Postma een andere interessante taal op het spoor, het Pommers. Deze taal werd vroeger gesproken aan de zuidelijke kust van de Oostzee, en kwam via emigranten in Brazilië terecht. Postma schreef een grammatica van het Pommers, die nieuw licht werpt op onze kennis van het West-Germaans.

Zes jaar geleden deed taalkundige Gertjan Postma voor het eerst veldwerk in Brazilië. Op suggestie van een collega-onderzoeker uit Portugal was hij daar met een kleine groep Nederlandssprekenden in contact gekomen. Het waren nazaten van zo’n vijfhonderd boeren uit Zeeuws-Vlaanderen die in de negentiende eeuw naar Brazilië waren geëmigreerd, in de hoop op een beter bestaan.

In het Nederlands in Brazilië kwam de taalkundige verschijnselen tegen die hij niet kon thuisbrengen. Zoals de omschrijving met 'doen', vooral bekend van het Engels (Do you like me?). Maar ook in sommige Nederlandse dialecten komt het voor: Doe jij even de kopjes afwassen? Postma: “Volgens de bronnen kwam het vroeger niet voor in Zeeuws-Vlaanderen, maar wél in het Pommers, zelfs in hevige mate. Soms hoor je Pommeren zinnen maken als ‘de plaats waar ik wonen doen deed’.

Al gauw had hij door dat de Nederlanders in Brazilië ook Pommers spraken. "Dat kwam omdat de calvinistische Zeeuwen vrijwel allemaal Luthers waren geworden. In feite zijn de Zeeuwen in de Pommerse gemeenschap opgenomen. Dus de Lutherse omgeving moet de melting pot geweest zijn waardoor het Nederlands en Pommers door elkaar heen zijn gaan lopen.”

Het Pommers begon de aandacht te trekken van de onderzoeker. Hij kwam erachter dat deze nauwelijks beschreven taal nu eens overeenkomsten vertoont met West-Germaanse talen als het Nederlands, dan weer met het Engels, dan weer met het Fries. Terwijl oude bronnen vaak spreken over immigranten-Duits zonder onderscheid te maken tussen Pommers en het Hünsrückisch dialect. Dat laatste wordt gesproken door een andere groep Duitse migranten, afkomstig uit het gebied ten oosten van Luxemburg. “Wij zouden het Hünsrückisch een Hoogduits dialect noemen”, zegt Postma. “Maar het Pommers klinkt veel meer als een Nederlands dialect. Ook voor een Duitser.”

Het Pommers werd van oudsher gesproken aan de zuidelijke kuststrook van de Oostzee. Het was een kustdialect en heeft kenmerken met andere kustdialecten gemeen. Taalwetenschappers gaan ervan uit dat er vroeger langs de Noordzeekust een heel eigen taal werd gesproken, het Ingweoons. Relicten ervan, ingweonismen genoemd, zouden nog aanwezig zijn in hedendaagse dialecten. Zo vind je in veel kustdialecten s-meervouden zoals in het Engels en het Fries, die ook in het Pommers voorkomen. Een ander verschijnsel is het wegvallen van de n in woorden als ‘ons’. Vergelijk Engels us, Fries ús, Pommers ous. Hoe komen die Inweonismen bij de Oostzee? Friese invloed wellicht?

Net als het Fries heeft het Pommers twee infinitieven: een eindigend op -e en een op -en. Die laatste wordt voornamelijk gebruikt in zinsconstructies met het voorzetsel ‘te’. In het Fries zeg je bijvoorbeeld ik moat wurkje voor ‘ik moet werken’ maar ‘ik hoeg net te wurkjen' voor ‘ik hoef niet te werken’.Van Friese invloed is niet per se sprake, aangezien alle Nederduitse dialecten deze verschijnselen vroeger hadden.


http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/n...se-taalfamilie

Laatst gewijzigd door cato : 24 mei 2019 om 15:02.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be