Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2009, 18:36   #1101
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als jullie Vlamingen je tegen anderen zouden gedragen zoals tegen Nederland(ers),
over veralgemenen gesproken. als jouw woorden enige waarde zouden gehad hebben dan was de Benelux nooit of te nimmer de bakermat vd europese integratie kunnen komen.

ik verzet, me net als henri, tegen dat belachelijke plan. ik verzet me tegen die onzin die hier gespuit wordt door enkele Hollanders. ik ben me er terdege van bewust dat deze strekking een absoluut randfenomeen is.

is het nu zo moeilijk voor zo'n niessen om het zelfbeschikkingsrecht vd vlamingen te respecteren? om enig respect voor vlaanderen op te brengen? d'er is geen hollander- of duitser- of fransenhaat. das gewoon ingebeeld.

en dat gezeik van vlamingen zijn racisten begint me stilaan de keel uit te hangen. Het krioelt hier vd Hollandse vluchtelingen en ze zijn wat mij betreft welkom. maar beweer niet dat Amsterdam mijn echte hoofdstad is. Alsof een DUitser op een Hollands forum zou beweren dat de echte hoofdstad vd Hollanders Berlijn is omdat er in het hollandse volkslied ergens een stukske over duitsland staat.

ik denk dat de vlamingen hier nog heel beleefd zijn.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:38   #1102
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het asielbeleid en de immigratie/integratie wetgeving ,kun je daarom beter in de deelstaat regelen.
Asielbeleid moet je, net als leger, terrorbestreding Europees regelen. hoe hoger hoe beter
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:44   #1103
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
over veralgemenen gesproken. als jouw woorden enige waarde zouden gehad hebben dan was de Benelux nooit of te nimmer de bakermat vd europese integratie kunnen komen.

ik verzet, me net als henri, tegen dat belachelijke plan. ik verzet me tegen die onzin die hier gespuit wordt door enkele Hollanders. ik ben me er terdege van bewust dat deze strekking een absoluut randfenomeen is.

is het nu zo moeilijk voor zo'n niessen om het zelfbeschikkingsrecht vd vlamingen te respecteren? om enig respect voor vlaanderen op te brengen? d'er is geen hollander- of duitser- of fransenhaat. das gewoon ingebeeld.

en dat gezeik van vlamingen zijn racisten begint me stilaan de keel uit te hangen. Het krioelt hier vd Hollandse vluchtelingen en ze zijn wat mij betreft welkom. maar beweer niet dat Amsterdam mijn echte hoofdstad is. Alsof een DUitser op een Hollands forum zou beweren dat de echte hoofdstad vd Hollanders Berlijn is omdat er in het hollandse volkslied ergens een stukske over duitsland staat.

ik denk dat de vlamingen hier nog heel beleefd zijn.
mss nu niet, in een Vlaams-Nederlandse confederatie ook niet, maar als Vlaanderen en Nederland één land vormen is Amsterdam beter de hoofdstad wegens haar centrale ligging tov het hele land.
Brussel (Vlaanderen) behoudt de EU, en haar instellingen, en de NAVO.

het is nooit gezond om alles in één locatie te plaatsen

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 juli 2009 om 18:45.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:48   #1104
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Asielbeleid moet je, net als leger, terrorbestreiding Europees regelen. hoe hoger hoe beter
ieder land heeft zijn eigen mening ivm asielbeleid.
dus wacht daar nog maar 25 jaar op.

intussen kunnen we beter zelf een deftig asielbeleid zorgen dat onze sociale zekerheid, taal, cultuur, normen en waarden niet aantast.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 juli 2009 om 18:49.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:49   #1105
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar als Vlaanderen en Nederland één land vormen is Amsterdam beter de hoofdstad wegens haar centrale ligging tov het hele land.
brussel afstoten en alle macht naar holland exporteren.
de natte droom van een imperialist.

ps ik geloof niet dat je een vlaming bent.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:51   #1106
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
is het nu zo moeilijk voor zo'n niessen om het zelfbeschikkingsrecht vd vlamingen te respecteren? om enig respect voor vlaanderen op te brengen? d'er is geen hollander- of duitser- of fransenhaat. das gewoon ingebeeld.
Als jij denkt dat ik het me alleen maar inbeeld, dan heeft verder praten hierover geen zin.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:51   #1107
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en dat gezeik van vlamingen zijn racisten begint me stilaan de keel uit te hangen. Het krioelt hier vd Hollandse vluchtelingen en ze zijn wat mij betreft welkom. maar beweer niet dat Amsterdam mijn echte hoofdstad is. Alsof een DUitser op een Hollands forum zou beweren dat de echte hoofdstad vd Hollanders Berlijn is omdat er in het hollandse volkslied ergens een stukske over duitsland staat.

ik denk dat de vlamingen hier nog heel beleefd zijn.
Ik ga eerlijk zijn: wat mij stoort aan jouw visie is dat je Hollanders/Nederlanders blijkbaar als even vreemd beschouwt als Fransen, Duitsers of weet ik veel. Blijkbaar is dezelfde taal spreken geen bindende factor evenmin als onze geschiedenis, evenmin als het feit dat we buurlanden zijn. Taal is een erg belangrijke katalysator om een natievorming te voltooien en gebrek eraan is dan ook die reden waarom de Verenigde Nederlanden niet werkten of waarom België niet werkt.
Eerbied voor Vlaanderen is een terechte eis (je kan ons niet gelijkstellen aan het Nederland dat zich van Spanje heeft kunnen bevrijden en zich van daaruit heeft ontwikkeld), maar ik vind wel dat het de bedoeling is dat er uiteindelijk integratie van Nederland en Vlaanderen zou komen indien ze eindelijk een natie zouden worden hetgeen een traag en langdurig proces is (men denke aan de Duitse eenmaking dat enkel werkt dankzij het Duitser-gevoel, gezien de ondanks krimpende 'problemen' die er nog steeds voordien).
Ooit zouden we nakomelingen moeten hebben die zich Nederlander beschouwen, met niet dezelfde identiteit is als de Nederlander van vandaag weliswaar. Vergeet niet dat culturen niet statisch zijn.

Vlaanderen binnen Nederland vergelijken met Vlaanderen binnen België vind ik dan ook een slechte redenering. Voor de rest is alle constructieve kritiek meer dan welkom, want een fusie kan enkel indien er de wil toe is.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 juli 2009 om 19:07.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:53   #1108
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
brussel afstoten en alle macht naar holland exporteren.
de natte droom van een imperialist.

ps ik geloof niet dat je een vlaming bent.
nix Brussel afstoten en alle macht naar nederland.
ik ben juist voor een decentralisatie van de macht in Den Haag.

regionale en provinciale zetels van de federale ministeries zodat de bevolking van een regio (bvb Vlaanderen) of provincie zelf bepaalt wat er gebeurt in haar regio of provincie want iedere regio/provincie is verschillend en het beleid moet daaraan worden aangepast.

Brussel behoudt ook altijd de EU en de NAVO.
er staat dus nergens dat die ook verhuzien naar Nederland.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:56   #1109
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als jij denkt dat ik het me alleen maar inbeeld, dan heeft verder praten hierover geen zin.
dat is pas Nederlanderhaat van de ergste soort Spinoza.
zelfs ontkennen dat het bestaat.

als men het zelfs erkent dat men het heeft, is genezing mogelijk.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 19:34   #1110
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik ga eerlijk zijn: wat mij stoort aan jouw visie is dat je Hollanders/Nederlanders blijkbaar als even vreemd beschouwt als Fransen, Duitsers of weet ik veel.
mijn bescheiden idee is een onafhankelijk vlaanderen binnen het geheel vd EU.
een EU waar staten nauw samenwerken maa nog steeds hun zelfstandigheid en onafhankelijkheid behouden. in die zin is er voor mij geen verschil tussen de NEderlander of de SPanjaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Blijkbaar is dezelfde taal spreken geen bindende factor evenmin als onze geschiedenis, evenmin als het feit dat we buurlanden zijn.
De scheiding tussen beide is al eeuwen geleden gebeurt. je moet toch al bijna ziende blind zijn om de grote verschillen tussen beide te zien en die klok kun je gewoon niet terugdraaien.
HEt NEderlands in NEderland is doordrenkt met Duits en Engels terwijl ons Vlaams doordrenkt is met Frans. er zijn gewoon grote taalverschillen die je niet kunt negeren.
op heel vlakken zijn en er vrij grote verschillen. cultureel, sociaal, economisch, politiek en zelfs ethisch en religieus. er is een gezamelijke grond om samen te werken maar het idee van 1 staat is toch een paar bruggen te ver

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ooit zouden we nakomelingen moeten hebben die zich Nederlander beschouwen, met niet dezelfde identiteit is als de Nederlander van vandaag weliswaar. Vergeet niet dat culturen niet statisch zijn.
ik hoop op nakomelingen die zich als Europeanen beschouwen, waar het rigide natiestaat denken, dat je vandaag te vaak ziet bij grootmachten, compleet verdwijnt en waar men mekaars identiteit, onafhankelijk en zelfbeschikkingsrecht toch respecteert.
dit zijn zaken die ik op geen enkele manier in shadows plan terugzie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vlaanderen binnen Nederland vergelijken met Vlaanderen binnen België vind ik dan ook een slechte redenering. Voor de rest is alle constructieve kritiek meer dan welkom, want een fusie kan enkel indien er de wil toe is.
Er is geen Vlaanderen binnen een Nederland. We spreken ongeveer dezelfde taal maar is dat een argument om voor 1 staat te pleiten? half afrika spreekt frans en 80% van ZUid-Amerika spreekt spaans. Ik zie ze daar ook niet pleiten voor 1 staat.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 19:43   #1111
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Brussel behoudt ook altijd de EU en de NAVO.
er staat dus nergens dat die ook verhuzien naar Nederland.
HEt zou er nog aan mankeren
ik praat uiteraard over de machtscentra die een staat nodig heeft om te kunnen functioneren. Jullie plan is duidelijk op dat punt.
quasi alles, zelfs je Vlaams olympisch comité, verhuist naar Nederland

spinoza
verklaar dan eens de paradox tussen hollanderhaat en de benelux of geef eens aan waar die hollanderhaat, die diepe haat, duidelijk te merken is.
de klassieke cliché's en hollandermoppen tellen niet mee.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 19:44   #1112
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

1207, je wilt Vlaanderen als deel van een politieke EU.
wel mijn beste, daar staan we nog héééééééééééél ver van.

dus begin maar na te denken over wat we gaan doen in Vlaanderen een post-België-tijdperk met de nodige maatregelen om de verfransing te stoppen, onze sociale zekerheid betaalbaar te maken, ed
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 19:46   #1113
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
HEt zou er nog aan mankeren
ik praat uiteraard over de machtscentra die een staat nodig heeft om te kunnen functioneren. Jullie plan is duidelijk op dat punt.
quasi alles, zelfs je Vlaams olympisch comité, verhuist naar Nederland

spinoza
verklaar dan eens de paradox tussen hollanderhaat en de benelux of geef eens aan waar die hollanderhaat, die diepe haat, duidelijk te merken is.
de klassieke cliché's en hollandermoppen tellen niet mee.
neen, het VOIC blijft in Vlaanderen en zal bij het uitroepen van de federatie fusioneren met het NOC, niet eerder.

trouwens hoe in een confederale staat kan je twee hoofdsteden hebben, maar in een federale staat gaat dat moeilijk hé. dan moet je kiezen
begrijpend lezen is niet je beste kant.

je hebt gewoon schrik dat wanneer Vlaanderen deel uitmaakt van Nederland dat de Vlamingen niets meer te zeggen heeft en het 'gewest Holland' alles beslist.
nochtans is Nederland nu al meer een federatie want de provincies hebben veel te zeggen en dat zal niet veranderen.
er zijn veel Limburgse ministers nu in de Nederlandse regering nochtans is Limburg een kleine provincie.
je angst is ongegrond.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 juli 2009 om 19:55.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 19:54   #1114
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
spinoza
verklaar dan eens de paradox tussen hollanderhaat en de benelux of geef eens aan waar die hollanderhaat, die diepe haat, duidelijk te merken is.
de klassieke cliché's en hollandermoppen tellen niet mee.
Pfff, moet dat echt? Ik heb dit soort discussies op dit forum al zo vaak gevoerd. Eigenlijk heb ik geen zin om het voor de zoveelste keer te gaan uitleggen. Dan geloof je me maar niet.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:12   #1115
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
over veralgemenen gesproken. als jouw woorden enige waarde zouden gehad hebben dan was de Benelux nooit of te nimmer de bakermat vd europese integratie kunnen komen.

ik verzet, me net als henri, tegen dat belachelijke plan. ik verzet me tegen die onzin die hier gespuit wordt door enkele Hollanders. ik ben me er terdege van bewust dat deze strekking een absoluut randfenomeen is.

is het nu zo moeilijk voor zo'n niessen om het zelfbeschikkingsrecht vd vlamingen te respecteren? om enig respect voor vlaanderen op te brengen? d'er is geen hollander- of duitser- of fransenhaat. das gewoon ingebeeld.

en dat gezeik van vlamingen zijn racisten begint me stilaan de keel uit te hangen. Het krioelt hier vd Hollandse vluchtelingen en ze zijn wat mij betreft welkom. maar beweer niet dat Amsterdam mijn echte hoofdstad is. Alsof een DUitser op een Hollands forum zou beweren dat de echte hoofdstad vd Hollanders Berlijn is omdat er in het hollandse volkslied ergens een stukske over duitsland staat.

ik denk dat de vlamingen hier nog heel beleefd zijn.
Vlamingen hoeven niets met Nederland.
Nederlanders weten al 180 jaar dat Vlamingen dat niet willen.
Als enkele Nederlanders deze ideeen hier opperen , moet u beslist niet denken dat de meeste Nederlanders op een hereniging met Vlaanderen zitten te wachten,integendeel.
Dus uw reacties zijn zeer over trokken
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:14   #1116
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Asielbeleid moet je, net als leger, terrorbestreding Europees regelen. hoe hoger hoe beter
Europa presteert de laatste jaren niets meer.
Barosso is meer iemand van zitten ,dan van handelen
Verwacht daar niet te veel van.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:16   #1117
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vlamingen hoeven niets met Nederland.
Nederlanders weten al 180 jaar dat Vlamingen dat niet willen.
Als enkele Nederlanders deze ideeen hier opperen , moet u beslist niet denken dat de meeste Nederlanders op een hereniging met Vlaanderen zitten te wachten,integendeel.
Dus uw reacties zijn zeer over trokken
JP Coen, daar zit je fout.

een enquete heeft laten zien dat dat zeker een grote meerderheid Nederlanders voor een hereniging is.

in Vlaanderen zitten meer verdoken orangisteren/nederlanders.
ze doen gewoon mee met de nederlanderhaters, die eigenlijk behoren tot de Belgiscisten en extreem-flaminganten, indien het hun collega's/vrienden zijn om pesterijen van hen te vermijden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:17   #1118
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Europa presteert de laatste jaren niets meer.
Barosso is meer iemand van zitten ,dan van handelen
Verwacht daar niet te veel van.
dat heb je wel door
proficiat
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:21   #1119
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
brussel afstoten en alle macht naar holland exporteren.
de natte droom van een imperialist.

ps ik geloof niet dat je een vlaming bent.
Wij hoeven niets met Brussel
U mag het met alle plezier houden en ook Wallonie.
Belgie is niet het probleem van Nederland.
Wij kiezen er niet voor.
Brussel ,de nate droom van ieder Belg ,heb ik als een zeer ongastvrije stad ervaren. Op enkele Nederlanders op dit forum na, heb ik nog nooit Nederlanders gehoord ,die iets met Brussel of Belgie willen.
Zelfs de Benelux zien we liever verdwijnen dan blijven.
Dus waar praat u over.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:23   #1120
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een enquete heeft laten zien dat dat zeker een grote meerderheid Nederlanders voor een hereniging is.
Dergelijke enquetes moet je altijd met een korreltje zout nemen. Ik denk dat als men echt beseft wat er bij een hereniging komt kijken, men een stuk minder enthousiast is. De meeste Nederlanders denken bij een hereniging dat Vlaanderen zich simpelweg bij Nederland aansluit. Dan is het makkelijk ja zeggen. Maar zodra het meer begint te lijken op een fusie, en Vlamingen ook eisen gaan stellen(weg met Oranje, Antwerpen als hoofdstad, etc) dan hoeft het voor veel Nederlanders al niet meer.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be