Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2021, 17:24   #1
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard Onderdrukken vaccins de natuurlijke immuniteitsreacties ?

Geert Vanden Bossche beweert dat vaccins de natuurlijke immuniteitsreacties onderdrukken en wegconcurreren waardoor het hun immuunsysteem wordt aangetast en men vatbaarder wordt voor andere infectieziektes, bij kinderen meer nog dan bij ouderen. Klopt dit ?



(Komt uit deze draad.)
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 8 december 2021 om 17:25.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 15:07   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Pfizer CEO trekt zelf aan alarmbel: Levensgevaarlijk!

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 december 2021 om 15:09.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 18:54   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Geert Vanden Bossche beweert dat vaccins de natuurlijke immuniteitsreacties onderdrukken en wegconcurreren waardoor het hun immuunsysteem wordt aangetast en men vatbaarder wordt voor andere infectieziektes, bij kinderen meer nog dan bij ouderen. Klopt dit ?
Ik denk dat dit niet zo zeer een fact check vraag is maar een hete onderzoekskwestie.

Ik denk dat het principieel antwoord "ja" is, omdat er zo een mechanismen gekend zijn ; blijkbaar heeft Geert het over nog meer recent onderzoek op dat vlak.

Er zijn waarnemingen ter zake gedaan, dat sommige vaccins U iets gevoeliger maken voor andere ziekten.

Als dusdanig denk ik dat de vraag op principiele wijze "ja" kan beantwoord worden, maar dat de ECHTE vraag is "hoeveel ?".

Er zijn slechts enkele gevallen gekend (schoolvoorbeeld dingue) waarbij een eerdere immunisering echt heel serieus nadelig is voor toekomstige infecties. In vele gevallen ziet men lichte invloeden, maar niet echt meer dan dat.

En de verdere vraag is trouwens: in welke mate zou vaccinatie dat WEL doen en natuurlijke besmetting NIET ? Het is op dat punt dat ik problemen heb met Geert's stelling. Voor zover ik zijn betoog kan volgen, zie ik niet echt een onderscheid tussen vaccinatie en besmetting.

Maar ik moet toegeven dat ik Geert al een paar keren onderschat heb, en een paar keren gedacht dat hij lulkoek vertelde, en nadien moet toegeven dat hij zich steunt in zijn beschouwingen op effecten die inderdaad heel recent waargenomen zijn. Maar hoe STERK zijn al die effecten ? Het is meestal niet zwart-wit. Het is meestal niet zo dat dit ding dat proces totaal uitschakelt.

Het enige wat men kan besluiten is dat immuniteit een heel complex systeem is, en dat velen ageren met heel simplistische voorstellingen ervan. Maar in hoeverre die simplistische voorstellingen TOTAAL fout zijn is misschien ook een ander extreem standpunt dat even simplistisch is.

Het is niet omdat vaccins inderdaad het potentieel hebben om sommige goeie immunitaire aspecten te onderdrukken, dat ze die helemaal onderdrukken en dat men veel slechter af is. Maar het potentieel bestaat, en ik heb, door Geert zijn spul te lezen, nieuwe dingen hierover bijgeleerd waarvan ik het bestaan zelfs niet vermoedde.

Het is altijd zo een beetje dat als men aan complexe systemen iets gaat doen, het ding niet altijd zo reageert dan men op basis van wat naieve overwegingen dacht ; maar het wil ook niet zeggen dat het totaal anders gaat werken ook niet.

Wat ik uit Geerts betoog kan afleiden is dat het misschien wel zo is dat mensen die geen corona konden opdoen omdat ze een heel goede aangeboren verdediging hadden, die verdediging misschien verminderd hebben door een vaccin te nemen. Ik heb er meer moeite mee te denken dat mensen die TOCH covid konden opdoen, er heel slecht aan toe zijn met een vaccin.

Daarentegen, er zijn mogelijke mechanismen - en of die hier concreet werken of niet zullen we heel binnenkort weten - die maken dat iemand die tegen virus X gevaccineerd is, misschien een klein beetje meer moeite heeft om zich te verdedigen tegen neefje X', dan iemand die niet tegen virus X was gevaccineerd. Maar het kan ook heel goed omgekeerd zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 09:57   #4
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Geert Vanden Bossche beweert dat vaccins de natuurlijke immuniteitsreacties onderdrukken en wegconcurreren waardoor het hun immuunsysteem wordt aangetast en men vatbaarder wordt voor andere infectieziektes, bij kinderen meer nog dan bij ouderen. Klopt dit ?



(Komt uit deze draad.)
Bij een klassiek vaccin niet.
Bij een RNA (zogenaamd) vaccin wel.
Net als overdreven hygiëne bij kinderen bijvoorbeeld.
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 11:39   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Bij een klassiek vaccin niet.
Toch wel.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18020577/

https://www.jimmunol.org/content/183/5/3294

Citaat:
Bij een RNA (zogenaamd) vaccin wel.
Men hamert teveel op dat onderscheid.

Maar hier is een goeie beschrijving van het potentiele probleem. Niettemin heeft Geert het over iets anders.

https://medicalxpress.com/news/2021-...ronavirus.html

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 december 2021 om 11:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be