Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2021, 06:50   #1
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.538
Standaard Factchecks zijn opinies

Volgens Facebook zijn hun factchecks opinies ...

Onder meer Knack werkt samen met facebook (wordt betaald door) voor factchecks ... er wordt dus gecensureerd op basis van opinies ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 00:04   #2
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Ah, eindelijk. Een discussie over de relevantie van fact checks.

Ik stoor me al een tijd aan fact checks op allerlei media kanalen over alle mogelijke onderwerpen. Alsof alle onderwerpen simpel gefactcheckt kunnen worden tussen juist of fout. Moest het zo simpel zijn dan had men geen factcheck nodig. Het probleem is dat men het concept van "factcheck" nu van stal haalt voor allerlei zeer complexe materies die vaak ook gevoelig liggen en waarbij de "waarheidsvinding" nog volop bezig is. Na zo'n factcheck gaat men er dan vanuit dat de grote waarheid verteld is en dat een wederwoord niet meer nodig is. De ideale dooddoener dus.

Dit is niet de manier waarop we tot grotere inzichten en "beter weten" komen. Dat lukt alleen door de opponenten te laten "bekvechten" in de publieke ruimte op basis van hun eigen theses. Het enige wat de media moet doen is een publieke ruimte aanbieden waar die opponenten zich kunnen uitleven, het is niet aan de media om te kiezen wie de waarheid in pacht heeft.

Dit is een fenomeen dat ik associeer aan het verder opkomen van het autoriteitsdenken. We denken blijkbaar weer nood te hebben aan nieuwe kardinalen.

Laatst gewijzigd door alpina : 14 december 2021 om 00:06.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 07:00   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ik stoor me al een tijd aan fact checks op allerlei media kanalen over alle mogelijke onderwerpen. Alsof alle onderwerpen simpel gefactcheckt kunnen worden tussen juist of fout. Moest het zo simpel zijn dan had men geen factcheck nodig. Het probleem is dat men het concept van "factcheck" nu van stal haalt voor allerlei zeer complexe materies die vaak ook gevoelig liggen en waarbij de "waarheidsvinding" nog volop bezig is. Na zo'n factcheck gaat men er dan vanuit dat de grote waarheid verteld is en dat een wederwoord niet meer nodig is. De ideale dooddoener dus
Inderdaad, om de zoveel vindt men weer "de absolute bron van waarheid uit", he. Nu er sleet gekomen is op de TV kwakzalver, moet men het met dinges op tinternet doen.

Fact checks voor gemakkelijk verifieerbare zaken zijn inderdaad simpel. "minister dinges heeft dit en dat verklaard in het parlement" of zoiets. De fact check bestaat dan gewoon in het aangeven van de officiele bron hiervan, voor mensen die te lui of te onhandig zijn om dat zelf op te zoeken.

De fact check "allah bestaat" gaat niet lukken natuurlijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 december 2021 om 07:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 08:36   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.538
Standaard

Door sommige artikels, mededelingen, feiten, ... wel en andere niet te 'factchecken' kan je de boel ook zwaar beïnvloeden. Vermist ik noch aan facebook noch aan twitter deelneem heb ik van de merendeel van de 'gefactcheckte' artikels, mededelingen, feiten, ... trouwens nog nooit gehoord. Doet raar aan als je met die waanzin in contact komt via ... de 'kwaliteitspers'
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 14:30   #5
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ah, eindelijk. Een discussie over de relevantie van fact checks.

Ik stoor me al een tijd aan fact checks op allerlei media kanalen over alle mogelijke onderwerpen. Alsof alle onderwerpen simpel gefactcheckt kunnen worden tussen juist of fout. Moest het zo simpel zijn dan had men geen factcheck nodig. Het probleem is dat men het concept van "factcheck" nu van stal haalt voor allerlei zeer complexe materies die vaak ook gevoelig liggen en waarbij de "waarheidsvinding" nog volop bezig is. Na zo'n factcheck gaat men er dan vanuit dat de grote waarheid verteld is en dat een wederwoord niet meer nodig is. De ideale dooddoener dus.

Dit is niet de manier waarop we tot grotere inzichten en "beter weten" komen. Dat lukt alleen door de opponenten te laten "bekvechten" in de publieke ruimte op basis van hun eigen theses. Het enige wat de media moet doen is een publieke ruimte aanbieden waar die opponenten zich kunnen uitleven, het is niet aan de media om te kiezen wie de waarheid in pacht heeft.

Dit is een fenomeen dat ik associeer aan het verder opkomen van het autoriteitsdenken. We denken blijkbaar weer nood te hebben aan nieuwe kardinalen.
Ja ik vind dat eigenlijk ook een beetje. Het zou zich moeten beperken tot aanreiken van feiten; het is te vaak interpretatie (hoe triviaal die dan ook is). Essentieel is dat mensen ZELF conclusies trekken en niet ingelepeld krijgen uit een factcheck. Elk degelijk krantenartikel (behalve de opiniepagina's) is dan al "fact check"

Just give me the facts, I'll do the check
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2021, 10:11   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.538
Standaard

Citaat:
De redacteurs van het gerenommeerde British Medical Journal (BMJ) schreven een geladen open brief aan Facebook-eigenaar Mark Zuckerberg. In die brief stellen ze dat ze zich zorgen maken over de zogenaamde factchecks die zijn bedrijf laat uitvoeren over berichten rond het coronavirus. Ze stellen vast dat hoogwaardige wetenschappelijke studies opzijgeschoven worden door “onnauwkeurige, incompetente en onverantwoordelijke” bedrijven. Bron
maw de factchecks van Facebook trekken op geen zak ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be