Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2006, 21:25   #21
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Pff, de hoogste boom in met die mannen, ik zou ze ook niet open doen, de statistische kans dat ze vol leugens staan is de sleet op de roestvrijstalen briefopener niet waard.

(Hehehe, ik oefen om racist te worden...)
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 21:30   #22
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 september 2004
Locatie: ver weg
Berichten: 785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Pff, de hoogste boom in met die mannen, ik zou ze ook niet open doen, de statistische kans dat ze vol leugens staan is de sleet op de roestvrijstalen briefopener niet waard.

(Hehehe, ik oefen om racist te worden...)
Mijn beste, mag ik vragen hoeveel nieuwe schermen u koopt per week? Het gaat hier om online CVs, of probeert u misschien met uw roestvrijstalen briefopener het icoontje van uw inbox te openen misschien?
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 21:40   #23
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

Dat de werkgevers op naam voorsorteren verbaast mij niet als voormalig zaakvoerder. Ik deed dit ook. Dit hoeft niet negatief te zijn. Het werkt vooral sneller.
Als je op de Wiss een computerdeskundige zoekt, en je komt een Indiase naam tegen dan kijk je onmiddellijk. Zie je een franstalige naam met woonplaats Brussel is het ook opletten geblazen voor een job in Vlaanderen. Zo heeft elke bevolkingsgroep zijn eigenaardigheden. Moesten onze marokkaanse medeburgers enkele positieve kenmerken hebben die hen onderscheiden dan zouden hun CV's meer geconsulteerd worden. Ik pijnig mijn hersenen maar ik vind er bijna geen. Het is als in zaken: een slechte naam kan je moeilijk terug beter maken.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 21:43   #24
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Ik zal het maar meteen toegeven: ik heb geen flauw idee hoe het arsenaal betuttelmaatregelen van de diensten voor arbeidsbemiddeling eruit ziet. Is het zo dat �*lle uitkeringsgerechtigden verplicht worden om hun CV op die fameuze databank te plaatsen, of doe je dat volledig uit vrije wil? In het eerste geval moet een werkgever bij het aanwerven reeds een serieuze filter plaatsen op de informatie die hij op die manier opvraagt. En wieweet heeft diezelfde werkgever al genoeg ervaring (lees: tijdverlies) opgedaan met allochtone werklozen die tegen wil en dank worden gestuurd om te solliciteren (lees: attestje komen halen). In d�*t scenario kan ik het begrijpen dat een werkgever liefst niet meespeelt in dat schimmenspelletje en de kans om een valabele kandidaat te vinden wil maximaliseren.

Ik stel me trouwens ernstig de vraag naar de relevantie van dit soort onderzoeken. Hoe relevant is de zoektocht van de werkgever in de databanken van de diensten voor arbeidsbemiddeling binnen het globale recruteringsgebeuren? Kan je m.a.w. resultaten op een betrouwbare manier extrapoleren? En kan men de resultaten voor Brussel, met z'n heel specifieke werkloosheidssituatie (o.m. heel sterk ook te wijten aan gebrekkige taalkennis), zomaar extrapoleren naar Vlaanderen? Ik vrees dat VDB hier wel bijzonder kort en ongenuanceerd door de bocht aan het gaan is.

Een véél betrouwbaarder graadmeter is de openbare sector. D�*�*r wordt immers gewerkt met veel objectiever criteria die o.m. ook door onafhankelijke waarnemers worden opgevolgd (vakbondsvertegenwoordigers). De harde cijfers van het recruteringssysteem (o.m. via SELOR en JobPunt) zijn beschikbaar. En wat blijkt daar dan precies uit? Vooral dat allochtonen systematisch slecht scoren en/of ondervertegenwoordigd zijn in de kandidaatstellingen. Sommigen menen dan tot de conclusie te moeten komen dat men de aanwervingscriteria dan maar moet aanpassen om allochtonen meer kansen te geven, maar het zijn wél diezelfde "sommigen" die anderzijds erop blijven wijzen dat we hier wel praten over jongeren met allochtone achtergrond die hier geboren en getogen zijn. "Nieuwe Belgen" dus (of voor de liefhebbers: nieuwe Vlamingen).

Dus neen, filo... Dit is alweer zo'n drogargument waarmee je misschien een paar argelozen een paar seconden de mond kan snoeren of een paar stompzinnigen kan verleiden tot (semi-) racistische uitspraken. Maar hout snijden doet het allerminst.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 21:43   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Wel nie komen zagen dan dat de allochtonen van den dop leven.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 21:51   #26
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap Bekijk bericht
Mijn beste, mag ik vragen hoeveel nieuwe schermen u koopt per week? Het gaat hier om online CVs, of probeert u misschien met uw roestvrijstalen briefopener het icoontje van uw inbox te openen misschien?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:24   #27
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Er wordt zwart op wit een vorm van racistische discriminatie aangetoond bij Vlaamse werkgevers en je moet eens zien hoe ze zich hier nu in bochten wringen om dat goed te praten.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:26   #28
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Er wordt zwart op wit een vorm van racistische discriminatie aangetoond bij Vlaamse werkgevers en je moet eens zien hoe ze zich hier nu in bochten wringen om dat goed te praten.
Er wordt juist niks aangetoond bij Vlaamse werkgevers. Daar gaat het precies om.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:27   #29
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik zal het maar meteen toegeven: ik heb geen flauw idee hoe het arsenaal betuttelmaatregelen van de diensten voor arbeidsbemiddeling eruit ziet. Is het zo dat �*lle uitkeringsgerechtigden verplicht worden om hun CV op die fameuze databank te plaatsen, of doe je dat volledig uit vrije wil? In het eerste geval moet een werkgever bij het aanwerven reeds een serieuze filter plaatsen op de informatie die hij op die manier opvraagt. En wieweet heeft diezelfde werkgever al genoeg ervaring (lees: tijdverlies) opgedaan met allochtone werklozen die tegen wil en dank worden gestuurd om te solliciteren (lees: attestje komen halen). In d�*t scenario kan ik het begrijpen dat een werkgever liefst niet meespeelt in dat schimmenspelletje en de kans om een valabele kandidaat te vinden wil maximaliseren.
De werkgevers zijn even helderziend als jij. Die kennen perfect de perfide bedoelingen van elke allochtone sollicitant. Ze hoeven de CV zelf nog niet te bekijken. Ze voelen dat gewoon.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 29 juni 2006 om 22:28.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:27   #30
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Wel nie komen zagen dan dat de allochtonen van den dop leven.
Oh ik zaag niet dat "de" allochtonen van den dop leven.
Ik stel enkel vast dat den dop voor nogal wat allochtonen een te gemakkelijke bron van inkomsten is.
Belangrijk verschil in redenering.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:28   #31
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Er wordt juist niks aangetoond bij Vlaamse werkgevers. Daar gaat het precies om.
er is een analyse gedaan van het klikgedrag door een professor die waarschijnlijk wel enige kaas heeft gegeten van statistiek.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:30   #32
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Er wordt juist niks aangetoond bij Vlaamse werkgevers. Daar gaat het precies om.
Wel positief dat je je geviseerd voelde door mijn uitspraak. Er zit in uzelf dus nog een zekere kern die voor uzelf toegeeft dat je intellectueel oneerlijk bezig bent.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 29 juni 2006 om 22:30.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:30   #33
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
De werkgevers zijn even helderziend als jij. Die kennen perfect de perfide bedoelingen van elke allochtone sollicitant. Ze hoeven de CV zelf nog niet te bekijken.
Een werkgever is op zoek naar valabele kandidaten en zoekt die volgens de meest economische methode. Zo min mogelijk tijdverlies en zo snel mogelijk de geschikte man/vrouw vinden. Ik zou zelf niet eens zoeken op die VDAB-databank; de kans dat daar véél plantrekkers tussen zitten is veel te groot.

Al de crap over bijkomende "maatschappelijke verantwoordelijkheden" doet niet terzake. Als je wil dat werkgevers die verantwoordelijkheden opnemen, dan zal je hen daarvoor moeten compenseren. (o.m. voor het tijdverlies in het oproepen van horden werklozen die enkel uit zijn op het stempeltje dat de VDAB weer voor een tijdje koest doet houden)
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:32   #34
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Wel positief dat je je geviseerd voelde door mijn uitspraak. Er zit in uzelf dus nog een zekere kern die voor uzelf toegeeft dat je intellectueel oneerlijk bezig bent.
No way, Flipper.
Qua intellectuele oneerlijkheid kan ik van u nog véél leren, merk ik alweer.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:34   #35
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Een werkgever is op zoek naar valabele kandidaten en zoekt die volgens de meest economische methode. Zo min mogelijk tijdverlies en zo snel mogelijk de geschikte man/vrouw vinden. Ik zou zelf niet eens zoeken op die VDAB-databank; de kans dat daar véél plantrekkers tussen zitten is veel te groot.
Als je nu écht een sluwe werkgever was, dan zou je denken "die allochtonen komen nergens aan de bak, dus waarschijnlijk kan ik hier wel tussen al die plantrekkers een paar competente allochtonen op de kop tikken die dezelfde job voor minder geld willen doen, aangezien niemand anders ze wil inhuren".


Citaat:
Al de crap over bijkomende "maatschappelijke verantwoordelijkheden" doet niet terzake. Als je wil dat werkgevers die verantwoordelijkheden opnemen, dan zal je hen daarvoor moeten compenseren. (o.m. voor het tijdverlies in het oproepen van horden werklozen die enkel uit zijn op het stempeltje dat de VDAB weer voor een tijdje koest doet houden)
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:37   #36
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Het zal altijd de allochtonen hun fout zijn.
"Wij" waren hier namelijk het eerst.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:42   #37
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Als je nu écht een sluwe werkgever was, dan zou je denken "die allochtonen komen nergens aan de bak, dus waarschijnlijk kan ik hier wel tussen al die plantrekkers een paar competente allochtonen op de kop tikken die dezelfde job voor minder geld willen doen, aangezien niemand anders ze wil inhuren".
Economie is niet je sterkste kant, blijkbaar.

Minimumlonen, vakbonden, hoge lasten, weinig dynamiek mogelijk, ...
---> goed uitkijken wie je in dienst neemt; weinig ruimte voor het soort opportunisme dat je hier schetst.

Of pleit jij ook voor het afschaffen van al die restricties op de vrije arbeidsmarkt? Dan kunnen we het misschien nog op een akkoordje gooien.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:52   #38
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Economie is niet je sterkste kant, blijkbaar.

Minimumlonen, vakbonden, hoge lasten, weinig dynamiek mogelijk, ...
---> goed uitkijken wie je in dienst neemt; weinig ruimte voor het soort opportunisme dat je hier schetst.

Of pleit jij ook voor het afschaffen van al die restricties op de vrije arbeidsmarkt? Dan kunnen we het misschien nog op een akkoordje gooien.
Nee. Er MOGEN niet al te veel "nuttige" (d.w.z. productieve) jobs zijn, aangezien deze het milieu razendsnel om zeep helpen. Daarom is het uiterst belangrijk dat een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking wordt beziggehouden met nutteloze (maar eveneens schadeloze!) schijnjobs als maatschappelijke begeleiders, medewerkers in culturele centra, organisators van "jongerendagen", buurtbegeleiders, motivatiecoaches, powerpoint presenteerders, relatietherapeuten en dies meer.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:06   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
De werkgevers zijn even helderziend als jij. Die kennen perfect de perfide bedoelingen van elke allochtone sollicitant. Ze hoeven de CV zelf nog niet te bekijken. Ze voelen dat gewoon.
Incidentjes met hoofddoeken, gebedsplaatsen eisen, bepaalde taken weigeren zal zeker niet aanzetten om de CV te bekijken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 23:10   #40
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Gij vind da wel tof hè, zoveel excuusjes om die allochtonen lekker te pesten?
Gij moogt da, want "gij waart hier eerst".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be