Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2018, 20:03   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard Thuisbatterij zou in zomer 2018 nog een premie krijgen

Citaat:
https://www.zimmo.be/blog/2018/03/24...m_campaign=art

Thuisbatterij financieel aangemoedigd
...
Verschillende fabrikanten

Er zijn diverse fabrikanten die thuisbatterijen maken. Tesla, Nissan, LG en Mercedes-Benz bijvoorbeeld. Zelfs IKEA zou met een thuisbatterij op de markt komen. Reken voor de aankoop van een thuisbatterij gemiddeld op een investering van zo’n 7.000 euro.

Wat betekent die financiële tegemoetkoming dan?

Om de investeringen in thuisbatterijen te stimuleren schakelt de Vlaamse regering een versnelling hoger. Welke versnelling, dat moet nog exact worden bepaald. Vast staat dat het totaal te spenderen budget voor groenestroomcertificaten, kleine windmolens en thuisbatterijen in 2018 maar liefst 72,2 miljoen euro bedraagt. Dit bedrag wordt volgens een verdeelsleutel ter beschikking gesteld aan diverse energiebesparende oplossingen.

In februari 2018 vertelde Bart Tommelein, minister van Begroting, Financiën en Energie, in nagenoeg alle Vlaamse kranten dat er nog voor de zomer van 2018 een premie komt om de aankoop van een thuisbatterij te ondersteunen.

Auteur: EM
Bronnen: Fedelec, Het Belang van Limburg, Zero Emission Solutions, iLumen en eGear.
Best nog wat wachten dus, er zijn alvast een hele hoop die wat aanbieden. Ook complete oplossingen.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2018 om 20:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 20:10   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Best nog wat wachten dus, er zijn alvast een hele hoop die wat aanbieden. Ook complete oplossingen.
Goeie zaak, zouden ze nu toch verstand beginnen krijgen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 20:52   #3
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

voor mijn situatie is het investeren in zonnepanelen nog niet eens interessant, laat staan dat ik nog eens een thuisbatterij erbij zou moeten kopen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 20:56   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor mijn situatie is het investeren in zonnepanelen nog niet eens interessant, laat staan dat ik nog eens een thuisbatterij erbij zou moeten kopen
Ik vermoed dat ge te weinig verbruikt ?

Voor gezinnen verandert het plaatje al snel.

Ik vermoed dat batterijen pas echt gaan doorbreken als hun prijs daalt en/of we aan de lopende band blackouts gaan krijgen omdat ze de kerncentrales dicht willen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 21:01   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor mijn situatie is het investeren in zonnepanelen nog niet eens interessant, laat staan dat ik nog eens een thuisbatterij erbij zou moeten kopen
De kwestie is eigenlijk dat zonnepanelen zonder thuisbatterij idioot is. Dus ik zie heel graag subsidies voor die thuisbatterijen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 maart 2018 om 21:01.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 21:03   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

De batterijen gaan alvast goedkoper worden, maar dan zal de premie wslk ook wegvallen.

(aan de extra installatiekost* zal niet veel veranderen)
*2k extra mag men rekenen, soms inclusief gerekend: https://eneco.be/nl/thuisbatterij

*2k minstens rekent men ook in Duitsland bij een zwaar geval:
https://www.zolar.de/tesla-powerwall-2-testbericht/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2018 om 21:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 21:20   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Best nog wat wachten dus, er zijn alvast een hele hoop die wat aanbieden. Ook complete oplossingen.
Best nog wat wachten dus ...

Nog? Ik was niet aan het wachten hoor.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 22:11   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Best nog wat wachten dus ...

Nog? Ik was niet aan het wachten hoor.
Fijn voor jou.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2018 om 22:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 16:13   #9
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Premies voor huisbatterij????
Hop die prijzen zullen weeral stijgen, hebben ze dan niets geleerd van subsidies zonnepanelen. En waar gaan die subsidies weeral bijgeteld worden? De betere klasse zal hier weer profiteren op kap van minder bedeelden met hogere netsvergoedingen .
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 16:34   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

€3500 voor een 4.2Kwu LiPo accu met BMS.

Als je hetzelfde wil doen met loodaccu's kom je iets goedkoper uit. Daar kan je het doen met een €1500.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 18:29   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Premies voor huisbatterij????
Hop die prijzen zullen weeral stijgen, hebben ze dan niets geleerd van subsidies zonnepanelen. En waar gaan die subsidies weeral bijgeteld worden? De betere klasse zal hier weer profiteren op kap van minder bedeelden met hogere netsvergoedingen .
Het is maar normaal dat men mensen met een batterij betaalt. Ze leveren een dienst voor de netbeheerder, waar ze anders dure centrales op standby voor moet houden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 21:09   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is maar normaal dat men mensen met een batterij betaalt. Ze leveren een dienst voor de netbeheerder, waar ze anders dure centrales op standby voor moet houden.
Volledig akkoord, behoudens mogelijks de techniek van betaling.

Er zijn twee mogelijkheden: een subsidie bij de aankoop, of een soort van garantie van een eerlijke prijs, voor het ter beschikking stellen van de batterij.
Die eerlijke prijs moet twee dingen omvatten: een vergoeding voor het louter ter beschikking te stellen, en een vergoeding van de uitgetrokken elektriciteit.

Hoe dan ook: de moderne technieken moeten door de overheid omarmd en gepromoveerd worden. Maar absoluut zonder hoger risico op ambetantigheden zoals stroomonderbrekingen, black outs, nood aan afschakelplannen en toeti kwanti.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2018, 14:45   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Saudi Arabie gaat samen met Softbank 200 GW (!!!) aan panelen zetten.

Load factor 0.2

350 TWh aan energie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2018, 14:47   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De kwestie is eigenlijk dat zonnepanelen zonder thuisbatterij idioot is. Dus ik zie heel graag subsidies voor die thuisbatterijen.
een thuisbatterij zonder zonnepanelen is even idioot.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2018, 17:36   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een thuisbatterij zonder zonnepanelen is even idioot.
privé-windmolen?

https://www.wind-energie.be/windmolen-particulier

of het rendeert is een andere discussie (veel... parameters):
https://www.wind-energie.be/kleine-windmolen

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2018 om 17:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 03:11   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vermoed dat ge te weinig verbruikt ?

Voor gezinnen verandert het plaatje al snel.

Ik vermoed dat batterijen pas echt gaan doorbreken als hun prijs daalt en/of we aan de lopende band blackouts gaan krijgen omdat ze de kerncentrales dicht willen.
Volgens de partijen die de kerncentrales willen sluiten is daar geen enkel gevaar voor.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 17:42   #17
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is maar normaal dat men mensen met een batterij betaalt. Ze leveren een dienst voor de netbeheerder, waar ze anders dure centrales op standby voor moet houden.
Klein vraagje - wat zou het efficiëntste zijn - in 1000 woningen een batterij van 4 kWh plaatsen (waarschijnlijk liefst zo klein en mooi mogelijk, de meeste recente woningen hebben geen overschot aan ruimte), of één batterij van 4 MWh professioneel installeren?

Volgende vraagje: wat is financieel het beste - 1000 eigenaren een overtuigend rendement beloven voor hun nieuwe thuisbatterij, of die ene grote batterij zelf financieren?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 17:44   #18
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
en/of we aan de lopende band blackouts gaan krijgen omdat ze de kerncentrales dicht willen.
Bij blackouts helpt je thuisbatterij waarschijnlijk niet - de omvormer mag niet werken als er geen netspanning is.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 19:48   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Klein vraagje - wat zou het efficiëntste zijn - in 1000 woningen een batterij van 4 kWh plaatsen (waarschijnlijk liefst zo klein en mooi mogelijk, de meeste recente woningen hebben geen overschot aan ruimte), of één batterij van 4 MWh professioneel installeren?

Volgende vraagje: wat is financieel het beste - 1000 eigenaren een overtuigend rendement beloven voor hun nieuwe thuisbatterij, of die ene grote batterij zelf financieren?
De 100 MWh batterij is australie kost 50 miljoen dollar (totaalprijs), oftewel 500 euro/KWh.

Ik vermoed dat indien men de thuisbatterij in groep aankoopt en de installatie ook in groep aanbiedt, het een stuk goedkoper kan dan 500 euro/kWh.

Een van de redenen waarom grote installaties duurder zijn is omdat ze vaak transformatoren, hoogspanning, etc...nodig hebben.

Kleine batterijen zitten vlakbij de verbruiker...nul komma nul infrastructuur nodig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2018, 19:49   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Bij blackouts helpt je thuisbatterij waarschijnlijk niet - de omvormer mag niet werken als er geen netspanning is.
Mag of kan.

Ik vermoed dat eerste
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be