Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2009, 09:44   #321
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hee, opeens de eveneens voorspelde REGEN ontkennen?

allee, al dat watertekort dat voorspeld wordt is dus ook maar gezeik in de marge.

Ge googlet (of beter metaseeket) graag, wel zoek dan maar eens de hydrologische cyclus op, en zie wat er daar van verwacht wordt.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 09:46   #322
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dus ge vergelijkt een gecontroleerde situatie, waar de mens in zijn kas dagelijks water geeft, met de niet-te-controleren buitenluchtsituatie waar de mens niet in staat is om die watertoevoer te regelen. Appels met konijnen vergelijken dus.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 9 februari 2009 om 09:47.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 13:47   #323
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Dus ge vergelijkt een gecontroleerde situatie, waar de mens in zijn kas dagelijks water geeft, met de niet-te-controleren buitenluchtsituatie waar de mens niet in staat is om die watertoevoer te regelen. Appels met konijnen vergelijken dus.
Toch altijd nog iets practischer dan louter theoretisch gepieker.

Oasen en bevloeiïngsprojecten bevatten wellicht meer aansprekende voorbeelden. Overigens werkt kunstmatige bevloeiïng niet zelden verzilting van grond in de hand, regen is dus beter (en goedkoper).

Ik zoek nog naar een "tegenvoorbeeld": vochtige niet-landbouwgeschikte woestijn-achtige plekken maar misschien is de ingebouwde tegenstelling in die term een beletsel, het lukt mij (nog) niet. Of wacht: misschien zijn steppen/pampas/toendra en moerassen daarvoor wel representatief.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oase

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sahara

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrika
Citaat:
.... Sahara
Zie Sahara voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

De Sahara is de grootste woestijn ter wereld en bestrijkt bijna een derde deel van het Afrikaanse continent. De afgelopen jaren heeft de woestijn zich zelfs uitgebreid als gevolg van droogte. Hier en daar houdt bevloeiing de woestijnvorming tegen, maar op den duur maakt die bevloeiing de bodem zout en onvruchtbaar .....
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 14:53   #324
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Waarom zou dat statistisch gezien onwaarschijnlijk zijn? Buikgevoel? Daar wil ik dan wat bronnen van zien. Want voor de Middellandse Zeegebied wordt een verdere uitdroging verwacht.
de hydrologische cyclus is/wordt verstoord. Dat blijkt al voor Azië en zijn moessons zo. Dat laat de serieuze sneeuwval in het Oosten van de VS zien. Al dat water gaat niet uniform vallen waar wij dat willen, wanneer wij dat willen. Een zeiknatte maand mei, gevolgd door kurkdroge juni en julimaanden doet de plantengroei, laat staan de opbrengt van groenten, granen en fruit, geen goed. Bvb.
Twee citaten uit een oratie van Nanne Weber (Bron: www.knmi.nl/VinkCMS/mmbase/attachments/?41253)
Het eerste heb ik natuurlijk niet meegenomen wegens de neerslag, maar omdat het nog maar eens duidelijk maakt hoe ontzettend moeilijk adequate klimaatmodellen te construeren zijn.

Citaat:
Wat het hele verhaal ingewikkeld maakt is dat er onnoemlijk veel kleinschalige processen een rol spelen, zoals wrijving, verdamping en neerslag, chemische processen in de atmosfeer en oceaan, de interactie met het land oppervlak en met vegetatie, de vorming van land- en zeeijs. De beschrijving van deze processen is een mengsel van empirische relaties en fundamentele fysische, chemische en biologische kennis. Deze beschrijvingen zijn uitvoerig getest aan de hand van metingen, maar we kunnen er niet helemaal zeker van zijn dat ze goed zullen werken in een veranderend klimaat. Juist deze kleinschalige processen zijn belangrijk voor de grootschalige circulatie en temperatuurverdeling.
Het tweede citaat betreft het holocene klimaatoptimum.

Citaat:
Het bovenste plaatje geeft de verdeling van verschillende vegetatie types per geografische breedte voor Noord Afrika. Tegenwoordig vinden we hier overwegend woestijn. Alleen in de tropen (tussen 10-15º N) is er vegetatie in de vorm van steppe, savanne en bos. In het midden Holoceen was er sprake van een noordwaartse verplaatsing en uitbreiding van de vegetatiezones. Opvallend is vooral dat er steppe was waar nu woestijn is. We spreken wel van de ‘groene Sahara’, die zich uitstrekte van de lijn die loopt van de huidige Sahel in het westen tot Soedan in het oosten tot aan de kust van de Middellandse Zee.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 15:14   #325
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Voorlopig te kort om iets anders te concluderen dan een momentaan topje/dipje.
vanaf wanneer spreek je daar niet meer over ?
Nog een poosje, zeg 100 jaar ofzo, doorgaan met realistisch vergelijken.
http://www.alforto.nl/index.html?opw...gerwarmer.html
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/warme+middeleeuwen
Citaat:
Citaat:
Voor mij: met liefst weinig woorden-per-posting info en ideeën uitwisselen. Minimale ballast.
zonder woorden =/ uitwisseling
Leesprobleem? Weinig =/= zonder.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 20:12   #326
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nog een poosje, zeg 100 jaar ofzo,
en heb je ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing voor de periode die je aanhaalt ?

Citaat:
Leesprobleem? Weinig =/= zonder.
je hebt op geen enkele wijze geantwoord op mijn post maar hebt snel iets gepost om de aandacht te trachten te verleggen.
Een tactiek die je telkens volgt als je weer eens je eigen stellingen niet kan verdedigen.
flauw hoor.

Laatst gewijzigd door Jedd : 10 februari 2009 om 20:25.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 20:14   #327
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Ondertussen werd het internet verrijkt met deze tekst getiteld global warming denial, die met zijn kwaliteiten (en gebreken) het verdient hier vernoemd te worden.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 20:19   #328
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het tweede citaat betreft het holocene klimaatoptimum.
Pieke heeft je al vaak gezegd dat je de factor mens niet mag vergeten.
je mag appelen en peren vergelijken zoveel je wil, maar je zal nooit tot een zinvolle conclusie komen op die manier.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 21:01   #329
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Pieke heeft je al vaak gezegd dat je de factor mens niet mag vergeten.
je mag appelen en peren vergelijken zoveel je wil, maar je zal nooit tot een zinvolle conclusie komen op die manier.
Het is idd altijd een benadering. Maar dat zijn de computermodellen ook. Het wordt een herhaling van zetten, maar ik vertelde al eerder dat ik meer hecht aan vergelijkbare (pre)historische omstandigheden dan aan computermodellen. (Niet dat ik daarmee computermodellen in de prullenmand gooi.)

Maar ik ging in op een vraag of woestijnen meer neerslag kunnen verwachten en of ik daar een referentie voor kon geven. Die referentie heb ik gegeven.

Weber volgt ongeveer een gedachtegang als ik:
Citaat:
Welk verleden klimaat is nu het meest geschikt om een klimaatmodel mee te testen? We zoeken hiervoor naar een klimaat dat zoveel mogelijk lijkt op ons toekomstklimaat.
(…)
Er zijn twee paleoklimaten die veel gebruikt worden om modellen te testen. … Het andere klimaat is een warme periode van 6.000 jaar geleden, het midden Holoceen.
Weber geeft ook aan dat een analogen nooit precies klopt. Maar je klimaatmodel moet retrospectief wel dat klimaat kunnen verklaren.

Het verschil is dat ik wat sterker in het analogen van het Holocene klimaatoptimum geloof dan Weber. Volgens Weber kan je nooit tweemaal in dezelfde rivier stappen cf. de uitspraak van de Heraclitus. Oké, maar dat gaat over details, niet over het globale plaatje.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 10 februari 2009 om 21:02.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2009, 02:34   #330
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
en heb je ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing voor de periode die je aanhaalt ?


je hebt op geen enkele wijze geantwoord op mijn post maar hebt snel iets gepost om de aandacht te trachten te verleggen.
Een tactiek die je telkens volgt als je weer eens je eigen stellingen niet kan verdedigen.
flauw hoor.
Je arrogante toontje en pogingen om op de man te spelen beginnen mij langzamerhand te irriteren. Je zogenaamd wetenschappelijke argumenten zijn pure veronderstellingen/speculaties zonder binding met enig practisch "model". Lang vóór mijn en (zelfs) jouw verwekking vonden buiten invloed van mens(achtig)en reeds veel grotere klimaatschommelingen plaats dan die waarover algoriakken momenteel proberen stennis te maken en bovendien zich afspelend over langere periodes dan de tijd waarin de Recente Mens capabel werd om aarzelend/voorzichtig zoiets als metingen aan te vangen.

Een fanaat kan soms tot inkeer komen maar een milieufanaat nooit.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be