Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Guy D'Haeseleer (Vlaams Belang) - 16 tot 22 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Guy D'Haeseleer (Vlaams Belang) - 16 tot 22 april (Ninove, 12 maart 1969) is sinds 18 mei 2003 een volksvertegenwoordiger van het Vlaams Belang voor de kieskring Oost-Vlaanderen. Als voormalig sociaal adviseur is hij lid van de commissies Volksgezondheid en Sociale Zaken.

 
 
Discussietools
Oud 18 april 2007, 13:50   #1
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard Genotsmiddelen

Het VB neemt duidelijk stelling in tegen marihuana, maar voor het vrij gebruik van alcohol en tabak. Is dit niet hypocriet, gezien deze in dezelfde categorie vallen?

Waarom wordt iemand die zo nu en dan eens een joint rookt met zijn vrienden door jullie beschouwd als een crimineel, maar niet iemand die graag eens een goede Havana rookt, iemand die kan genieten van een glaasje ijskoude Russische wodka of iemand die wekelijks met zijn vrienden op café de bloemetjes buitenzet? Is dat misschien omdat jullie zelf tot die latere categorieën behoren en jullie de harde lijn uit oportunistische redenen niet willen doortrekken?

Uiteraard is marihuana schadelijk voor het lichaam, maar alcohol en tabak zijn dat ook. Alcohol kan bij overdadig gebruik zelfs véél schadelijk zijn dan marihuana en tabak is veel verslavender.
IlluSionS667 is offline  
Oud 18 april 2007, 13:53   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Het moet niet zo gek worden als in de Verenigde Staten. Ik heb al meegemaakt in de Verenigde Staten dat ik met mijn eigen ouders niet iets kon drinken in een plekje omdat ik een paar maanden onder 21 zat.(ik drink in geen enkel geval alcohol dus..)

Maar ja, wat zou Vlaams Belang ervan vinden om veel strengere maatregelen (geen alcohol verkopen aan mensen onder achttien) in te voeren?
Wat met de sigarettenverkoop?

Vindt u niet dat men tegenwoordig mikt op de jonge mensen om ze verslaafd te maken voor eens en altijd?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 18 april 2007, 20:28   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik maakte net hetzelfde mee. Ik zat met mijn moeder in de bar van een hotel in Washington, en ik kreeg géén glas wijn, zelfs niet als zij er twee bestelde. Dat ging niet op. Op de duur weigerde die man, en de manager, zelfs om mijn moeder alcohol te schenken, en mochten we ook niet aan de bar zelf zitten (moet je 18 voor zijn, blijkbaar).

Momenteel (vier jaar later) bereid ik mijn reis naar Alaska en New Hampshire voor om wraak te nemen.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 18 april 2007 om 20:29.
lombas is offline  
Oud 18 april 2007, 21:40   #4
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Vanaf je 18 mag je naar het leger in de States om mensen te gaan afschieten in Irak, maar om een fuckin' budweiser te krijgen moet je wel wachten tot je 21. Rare jongens, die Amerikanen. Maar het ergste is dat Amerikanen zich zo strikt aan al die regeltjes houden, ook in het verkeer etc. Land of the free & the brave noemen ze dat dan.
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline  
Oud 19 april 2007, 13:03   #5
Guy D'Haeseleer
 
 
Guy D'Haeseleer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2007
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Het VB neemt duidelijk stelling in tegen marihuana, maar voor het vrij gebruik van alcohol en tabak. Is dit niet hypocriet, gezien deze in dezelfde categorie vallen?

Waarom wordt iemand die zo nu en dan eens een joint rookt met zijn vrienden door jullie beschouwd als een crimineel, maar niet iemand die graag eens een goede Havana rookt, iemand die kan genieten van een glaasje ijskoude Russische wodka of iemand die wekelijks met zijn vrienden op café de bloemetjes buitenzet? Is dat misschien omdat jullie zelf tot die latere categorieën behoren en jullie de harde lijn uit oportunistische redenen niet willen doortrekken?

Uiteraard is marihuana schadelijk voor het lichaam, maar alcohol en tabak zijn dat ook. Alcohol kan bij overdadig gebruik zelfs véél schadelijk zijn dan marihuana en tabak is veel verslavender.
Het voorstellen alsof we iedereen die een joint rookt beschouwen een crimineel is wel heel kort door de bocht. Wel verklaren we de oorlog aan al diegenen die drugs verspreiden en dealen en zo de toekomst van onze jeugd hypothekeren. En uiteraard is gebruik van alcohol en tabak schadelijke voor de gezondheid. Maar moeten we daarom ook andere schadelijke kwalen toelaten?
Guy D'Haeseleer is offline  
Oud 19 april 2007, 13:16   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy D'Haeseleer Bekijk bericht
Het voorstellen alsof we iedereen die een joint rookt beschouwen een crimineel is wel heel kort door de bocht.
Dus u bent vóór het decriminaliseren van bepaald druggebruik (gesteld: # hoeveelheid van bv. # "softdrugs") binnen een bepaalde bevolkingsgroep (laat ons zeggen: volwassen en bij zinnen)?

Dat is zowaar vrijheidslievend.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 19 april 2007 om 13:16.
lombas is offline  
Oud 19 april 2007, 13:19   #7
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Wel verklaren we de oorlog aan al diegenen die drugs verspreiden en dealen en zo de toekomst van onze jeugd hypothekeren. En uiteraard is gebruik van alcohol en tabak schadelijke voor de gezondheid. Maar moeten we daarom ook andere schadelijke kwalen toelaten?
inderdaad !

De overheid wekt - wellicht bewust - met haar zachte beleid de indruk op bij de bevolking dat de drugsproblematiek nauwelijks nog te overzien valt. Veel mensen zijn voorstander van een legalisering omdat ze menen dat de problematiek daardoor zou verminderen. Ik denk dat vooral deze stelling dient weerlegd te worden.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 19 april 2007 om 13:20.
PAJOT is offline  
Oud 19 april 2007, 13:28   #8
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy D'Haeseleer Bekijk bericht
Wel verklaren we de oorlog aan al diegenen die drugs verspreiden en dealen en zo de toekomst van onze jeugd hypothekeren. En uiteraard is gebruik van alcohol en tabak schadelijke voor de gezondheid. Maar moeten we daarom ook andere schadelijke kwalen toelaten?
Wie consequent is, moet ofwel alledrie verbieden ofwel alledrie toelaten. Vandaag worden gebruikers van marihuana door de criminalisatie van die drug gediscrimineerd, terwijl het gebruik en zelfs de roes erg vergelijkbaar zijn met alcohol.

Laat een mens toch vrij zijn om zelf zijn lichaam te schaden met genotsmiddelen als hij daar niemand mee schaadt. Het probleem met de dealers is trouwens opgelost zo gauw je legaliseert, vermits je dan een legale handel krijgt. Over legale verkoop kun je veel beter controle uitoefenen dan over illegale verkoop. Bovendien kun je ook kwaliteitscontrole uitvoeren op het product zelf en zo vermijden dat er toxische stoffen in worden verwerkt, zoals het geval is in landen die veel verder verwijders liggen van Nederland. Belgische marihuana heeft door de ligging bij Nederland best wel goede marihuana, maar in sommige landen is de kwaliteit enorm slecht. Niet alleen voel je er minder van, maar door de toxische stoffen die eraan zijn toegevoegd, is het ook veel schadelijker voor de gezondheid.
IlluSionS667 is offline  
Oud 19 april 2007, 13:48   #9
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Wie consequent is, moet ofwel alledrie verbieden ofwel alledrie toelaten. Vandaag worden gebruikers van marihuana door de criminalisatie van die drug gediscrimineerd, terwijl het gebruik en zelfs de roes erg vergelijkbaar zijn met alcohol.

Laat een mens toch vrij zijn om zelf zijn lichaam te schaden met genotsmiddelen als hij daar niemand mee schaadt. Het probleem met de dealers is trouwens opgelost zo gauw je legaliseert, vermits je dan een legale handel krijgt. Over legale verkoop kun je veel beter controle uitoefenen dan over illegale verkoop. Bovendien kun je ook kwaliteitscontrole uitvoeren op het product zelf en zo vermijden dat er toxische stoffen in worden verwerkt, zoals het geval is in landen die veel verder verwijders liggen van Nederland. Belgische marihuana heeft door de ligging bij Nederland best wel goede marihuana, maar in sommige landen is de kwaliteit enorm slecht. Niet alleen voel je er minder van, maar door de toxische stoffen die eraan zijn toegevoegd, is het ook veel schadelijker voor de gezondheid.
wat andere mensen , tenzij jongeren , met hun lichaam uitsteken kan mij persoonlijk gestolen worden . Liefst zie ik ze nog creperen aan hun drugs , ik zie niet liever . Maar ik heb er last van als die sufkoppen bij ons thuis inbreken om in onze schuur hun spul te komen gebruiken . En bovendien vernielingen aanbrengen . Dat ze alcohol verbieden , dat is mij geen zorg want ik gebruik het niet ... Maar ik eis ook geen consequentie . Ik wil simpelweg enkele zaken : 1/ dat mijn kinderen niet in aanraking komen met drugs noch dat hen voorgehouden wordt dat drugs aanvaardbaar zijn. 2/ dat ik geen overlast meer ondervind van druggebruikers . 3/ dat ik het recht heb druggebruikers ten alle tijde te discrimineren.
PAJOT is offline  
Oud 19 april 2007, 13:55   #10
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy D'Haeseleer Bekijk bericht
Het voorstellen alsof we iedereen die een joint rookt beschouwen een crimineel is wel heel kort door de bocht. Wel verklaren we de oorlog aan al diegenen die drugs verspreiden en dealen en zo de toekomst van onze jeugd hypothekeren. En uiteraard is gebruik van alcohol en tabak schadelijke voor de gezondheid. Maar moeten we daarom ook andere schadelijke kwalen toelaten?
Jamaar, wat is het nu?
In uw laatste zin pleit u duidelijk tegen het toelaten van cannabisgebruik. Wie zaken doet die niet toegelaten zijn, overtreedt de wet en is dus een crimineel. trouwens, hoe verklaart u dan dat er op de site van het Vb staat:
Citaat:
1. Vlaams Belang verwerpt het dwaze gedoogbeleid voor drugs dat sluiks werd ingevoerd
, wat dus betetekent: vervolging.
Citaat:
2. Vlaams Belang beschouwt drughandel en druggebruik als ondermijnende factoren binnen onze samenleving
(nadruk van mij)
eerlijkheidshalve voeg ik de rest er aan toe
Citaat:
en wil het lakse gedoogbeleid ombuigen tot een genadeloze oorlog tegen de drugmaffia. Zo moet er werk worden gemaakt van een doorgedreven samenwerking tussen fiscus, handelsregister, sociale inspectie, politie en staatsveiligheid om de inkomsten van georganiseerde misdaadbendes op te sporen en in beslag te nemen. Wij vragen een actieve permanente doorlichting en de sluiting van vzw’s waar drugs worden verhandeld.
waarin verder wordt gezwegen over het lot van de druggebruiker.
een boeiend punt is ook:
Citaat:
8. Druggebruik in de gevangenis moet worden tegengegaan door verplichte ontwenning in een speciale afdeling. Ook een verlenging van de celstraf moet mogelijk zijn als de gedetineerde volhardt in druggebruik of –handel.
driewerf is offline  
Oud 19 april 2007, 15:23   #11
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
wat andere mensen , tenzij jongeren , met hun lichaam uitsteken kan mij persoonlijk gestolen worden . Liefst zie ik ze nog creperen aan hun drugs , ik zie niet liever . Maar ik heb er last van als die sufkoppen bij ons thuis inbreken om in onze schuur hun spul te komen gebruiken . En bovendien vernielingen aanbrengen .
Ik ken een koppel dat elke dag meerdere joints rookt en toch perfect functioneert in de samenleving. Ze huren samen een huis, hij heeft een goedbetaalde job in de ICT-sector en zij heeft een diploma rechten op zak en werkt nu bij een notaris. Daarnaast ken ik nog heel wat andere deftige mensen doe ooit eens of regelmatig een joint roken. Niemand van hen bezorgt ook maar enigszins overlast.

Wat jij vertelt, doet mij eerder denken aan heroine-junkies, die hoegenaamd niet te vergelijken zijn met gebruikers van marihuana.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
1/ dat mijn kinderen niet in aanraking komen met drugs noch dat hen voorgehouden wordt dat drugs aanvaardbaar zijn.
Mogen ze in aanraking komen met tabak en alcohol? Zijn deze wel aanvaardbaar? Nogmaals, er bestaat geen grens tussen "drugs" enerzijds en tussen alcohol en tabak anderzijds. Iets als marihuana zit in dezelfde categorie als alcohol en tabak.

Mijn ouders hebben trouwens dezelfde idee over deze materie. Dit heeft mij echter nooit tegengehouden om al eens een joint te roken. Het enige effect dat dergelijke repressie heeft, is dat je als ouder het vertrouwen van je kind verliest en dat je kind achter je rug dingen begint te doen die je liever niet wilt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
2/ dat ik geen overlast meer ondervind van druggebruikers.
Je hebt niet meer overlast van gebruikers van marihuana dan van gebruikers van alcohol. Meestal wordt marihuana trouwens in privé-kring gebruikt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
3/ dat ik het recht heb druggebruikers ten alle tijde te discrimineren.
Waarom zou je mensen willen discrimineren enkel en alleen omdat ze zo nu en dan eens een joint roken?!?
IlluSionS667 is offline  
Oud 19 april 2007, 15:32   #12
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Wie consequent is, moet ofwel alledrie verbieden ofwel alledrie toelaten.
Dan is er geen enkele politieke partij consequent in ons land en daarbuiten.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 19 april 2007 om 15:32.
Paulus is offline  
Oud 19 april 2007, 15:44   #13
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dan is er geen enkele politieke partij consequent in ons land en daarbuiten.

Paulus.
Politieke partijen in een "parlementaire democratie" zijn zelden consequent, mijn beste. Ze moeten daarvoor te veel denken aan het postje dat ze om de X jaar kunnen verliezen. Dat is dan ook één van de vele redenen waarom ik de "parlementaire democratie" als systeem verwerp

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 19 april 2007 om 15:45.
IlluSionS667 is offline  
Oud 19 april 2007, 15:49   #14
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Het is trouwens niet zo dat Nederland het enige land is waar marihuana legaal gebruikt kan worden.

Zie de volgende kaarten :



IlluSionS667 is offline  
Oud 19 april 2007, 16:01   #15
Guy D'Haeseleer
 
 
Guy D'Haeseleer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2007
Berichten: 27
Standaard

Ik wil alleen duidelijk stellen dat niet iedere jointjesroker in de cel moet. Wel mag er op geen enkel moment de indruk gegeven worden dat drugs kunnen en gedoogd worden.
Guy D'Haeseleer is offline  
Oud 19 april 2007, 16:09   #16
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy D'Haeseleer Bekijk bericht
Ik wil alleen duidelijk stellen dat niet iedere jointjesroker in de cel moet. Wel mag er op geen enkel moment de indruk gegeven worden dat drugs kunnen en gedoogd worden.
Als u geen voorstander bent van druggebruik, neem ik aan dat u zelf dus geheelonthouder op het gebied van tabak en alcohol bent? U drinkt op café nooit een pint of een glas wijn?
Groot Bakkes is offline  
Oud 19 april 2007, 16:24   #17
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes Bekijk bericht
Als u geen voorstander bent van druggebruik, neem ik aan dat u zelf dus geheelonthouder op het gebied van tabak en alcohol bent? U drinkt op café nooit een pint of een glas wijn?
Tabak en alcohol zijn met onze cultuur verweven. Niet dat het daarom goed zou zijn voor de mens, maar het is eigen aan onze samenleving. Net zoals het gebruik van cocaïne bijvoorbeeld, 'normaal' is in andere culturen.

Bovendien is het niet zo dat tabak en alcohol zonder meer toegelaten zijn voor iedereen. Het gebruik ervan is niet in alle omstandigheden toegestaan, precies omdat het gebruik ervan, risico's met zich meebrengt.

Waarom het gebruik van genotsmiddelen uitbreiden en zo nog meer risico voor de volksgezondheid creëren? En waarom de grens leggen bij cannabis? Ik vraag het maar omdat ik vermoed dat wanneer men cannabis officieel zou toestaan, het lijstje met legale genotsmiddelen lang niet af zou zijn en anderen zouden aandringen om nog meer soorten drugs te legaliseren.

Waarom wilt u het gebruikt van drugs legaliseren?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 19 april 2007 om 16:33.
Paulus is offline  
Oud 19 april 2007, 16:31   #18
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Tabak en alcohol zijn met onze cultuur verweven. Niet dat het daarom goed zou zijn voor de mens, maar het is eigen aan onze samenleving,
Ja en wat is nu eigenlijk uw punt? Daarbij, het gebruiken van tabak is ook nog niet zó lang ingeburgerd hoor.
Groot Bakkes is offline  
Oud 19 april 2007, 16:35   #19
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy D'Haeseleer Bekijk bericht
Het voorstellen alsof we iedereen die een joint rookt beschouwen een crimineel is wel heel kort door de bocht. Wel verklaren we de oorlog aan al diegenen die drugs verspreiden en dealen en zo de toekomst van onze jeugd hypothekeren. En uiteraard is gebruik van alcohol en tabak schadelijke voor de gezondheid. Maar moeten we daarom ook andere schadelijke kwalen toelaten?
Als u de oorlog verklaart aan "diegenen die drugs verspreiden", zoals u dat zo mooi verwoordt, dan neem ik aan dat vanaf het moment dat het Vlaams Belang in de regering zit de Jupilerfabriek, de brouwerij van Westmalle, WestVleteren en alle andere grote bierproducenten met onmiddelijke ingang opgedoekt zullen worden? Zo niet, waarom doet u dan zo hypocriet en inconsequent door te zeggen dat u drugshandel wil aanpakke?
Groot Bakkes is offline  
Oud 19 april 2007, 16:36   #20
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes Bekijk bericht
Ja en wat is nu eigenlijk uw punt? Daarbij, het gebruiken van tabak is ook nog niet zó lang ingeburgerd hoor.

Mijn punt is dat nu we de nadelige gevolgen van drugs steeds beter in kaart kunnen brengen, ik geen behoefte voel om de lijst met legale drugs te verlengen. Het is al erg genoeg zo.

En het gebruik van tabak gaat toch al over verschillende generaties. Lang genoeg om het als 'eigen aan de cultuur' te beschouwen.

Paulus.
Paulus is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be