Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 september 2019, 13:25   #41
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.606
Standaard

https://www.tijd.be/ondernemen/banke.../10159682.html


Schermvullende weergave


Pierre Wunsch, de nieuwe gouverneur van de Nationale Bank. ©Photo News
Bert Broens
Vandaag om 13:41
De toezichthouder voor de financiële sector gaat banken en verzekeraars er opnieuw toe aanzetten voorzichtiger te zijn bij het toekennen van hypothecaire kredieten.
De Nationale Bank van België (NBB) heeft in haar rol als macroprudentiële toezichthouder op de financiële instellingen van ons land besloten om nieuwe, zogenaamde 'expliciete verwachtingen' voor de banken en verzekeringsmaatschappijen die actief zijn in de residentiële vastgoedmarkt op te stellen. Dat meldt de NBB donderdag.

...


Schermvullende weergave


Pierre Wunsch, de nieuwe gouverneur van de Nationale Bank. ©Photo News
Bert Broens
Vandaag om 13:41
De toezichthouder voor de financiële sector gaat banken en verzekeraars er opnieuw toe aanzetten voorzichtiger te zijn bij het toekennen van hypothecaire kredieten.
De Nationale Bank van België (NBB) heeft in haar rol als macroprudentiële toezichthouder op de financiële instellingen van ons land besloten om nieuwe, zogenaamde 'expliciete verwachtingen' voor de banken en verzekeringsmaatschappijen die actief zijn in de residentiële vastgoedmarkt op te stellen. Dat meldt de NBB donderdag.
Het initiatief komt er nadat de NBB heeft vastgesteld dat de kwetsbaarheid van de vastgoedmarkt in ons land opnieuw toeneemt.
Deel op
Twitter
De bedoeling daarvan is dat het intern risicobeheer van die financiële instellingen deze niet nader gepreciseerde verwachtingen integreert. Dat moet hen ertoe aanzetten voorzichtig(er) te zijn bij het toekennen van hypothecaire kredieten, staat in een persbericht van de Nationale Bank.
Kwetsbaarheid
Het initiatief komt er nadat de NBB, net als het Europees Comité voor Systeemrisico’s (ESRB) en de Europese Centrale Bank (ECB), heeft vastgesteld dat de kwetsbaarheid van de vastgoedmarkt in ons land de laatste jaren opnieuw toeneemt.


Zielig dat men het initiatief overlaat aan de toezichthouders. De regering had al lang de woonleningen dienen te reguleren. Er wordt in ons land afgebroken en gebouwd alsof we een bob-de-bouwer-land zijn. Wonen wordt steeds meer onbetaalbaar. Wonen permiteerbaar maken doe je niet door banken toe te staan goedkoop uit te lenen en schuldsaldo verzekeringen fiscaal aan te moedigen. Bij een vastgoedcrash gaan er velen in generatiearmoede verzanden.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 14:39   #42
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken niemand die nog een normaal huis (300-350k euro) met slechts 80 % hypotheek kan kopen of bouwen. Vergeet niet dat bovenop de kostprijs van het huis nog 10 % schrijfgeld en hypotheekkosten komen. Dus dan moet je al snel 32-33 % van de waarde van de woning hebben liggen, cash. Voor die woning van 350k is dat al snel 115k euro.

Dus als men die 80 % echt gaat eisen, en de rentes stijgen tegelijk, dan gaan de woningprijzen dalen.

PS Vlad: De grootste slachtoffers hiervan worden de jongeren met goede inkomens & carrieres die wel toelaten om een grote hypotheek te kunnen dragen. Toen ik kocht, was mijn hypotheek ongeveer gelijk aan een maandloon van een lagere bediende. Nu kan ik, mocht ik het willen, dankzij een herfinanciering en een hele reeks promoties en loonstijgingen, mijn huis desnoods alleen afbetalen. Mijn vrouw zou mogen thuisblijven en we kunnen nog goed leven.

Men moet niet die % van het huis als richtlijn nemen, maar % van de inkomsten en de private situatie. Aan een koppel ingenieurs of artsen mag je meer lenen dan aan een koppel callcentermedewerkers he.....en aan twee vastbenoemde leerkrachten kan je ook al eens een stevige lening geven.

Dus ik geef Tommelein en co gelijk.
En dan komt er nog eens een mooie crisis en valt deze met het hoogste loon zonder werk,...
blub is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be