Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2019, 15:30   #181
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De orthodoxe Kerk is nochtans heel helder als het om homoseksualiteit gaat. Raar dat u hier een vermanend vingertje uitsteekt naar de protestanten... Kirill heeft al vele malen gewaarschuwd voor dat gevaar uit het Westen.
Klopt, maar in Rusland zijn er geen wetten die homoseksualiteit op zich verbieden. Daar streven de protestantse sekten in Afrika wel naar. De orthodoxe kerk is tegen het homohuwelijk, maar roept niet op om homo's levend te verbranden zoals in Afrika.

De officiële, historische protestantse kerken zijn vrij tolerant, zeker de Anglicaanse kerk.
Wat de katholieke kerk betreft heerst een diepe hypocrisie. Talloze priesters zijn homo, en volgens een recent onderzoek bijna de helft van het Vaticaan.

Hoe het in Rusland zit weet ik niet, maar het feit dat orthodoxe priesters mogen trouwen is toch wel een opmerkelijk verschil.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:34   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ben pas terug uit Italië, en wel het zuiden, en heb dit niet gezien.
In mijn kindertijd heb ik geleerd een kruisteken te maken als je een kerk voorbijgaat. Later leerde ik ook waarom er op de buitenkant van het koor soms een hostie wordt afgebeeld of een monstrans. Jezus' aanwezigheid en dan maakte je bij het voorbijgaan het kruisteken.

Ik lees hier dit over het gebruik onder Amerikaanse katholieken (eerste vraag en antwoord):

http://catholicphilly.com/2014/03/ca...-and-divorced/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:37   #183
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"... geen historische band met deze landen..."

Wat bedoelt u hiermee?

Heeft de katholieke Kerk "een historische band" met Congo? Dan heeft het protestantisme toch ook een historische band met bijvoorbeeld Zimbabwe, Zuid-Afrika...

Welke negatieve invloed hebben de protestantse groepen?
JE ziet een proliferatie van sekten. Die zijn echte geldmachines, met dikwijls zeer rijke predikers. Veel geroep en getier, veel uiterlijk vertoon, weinig inhoud.
Anders dan de officiële kerken roepen ze op tot homohaat, en worden ze door corrupte machthebbers als instrument gebruikt om stemmen te ronselen (daarvoor krijgen ze dan geld van die machthebbers). Terwijl je bij de katholieken en protestanten dikwijls sociaal bevlogen priesters had en hebt, zeggen die sekten dat mensen veel moeten bidden, veel geld geven, en dat hun armzalige situatie dan vanzelf zal beter worden. Ze roepen ook op om niet naar het hospitaal te gaan, maar in plaats daarvan geld aan de sekte te geven, dan zullen ze spontaan genezen. Gewoon oplichterij dus, uitbuiten van armoede. Daar doen de gevestigde kerken gelukkig niet aan mee.
Mijn zoontje wilden ze dopen voor 200 $. Ik heb hen in niet mis te verstane bewoordingen wandelen gestuurd.
De orthodoxe kerk in Ethiopië helpt de armen, in plaats van hen op te lichten zoals in de rest van Afrika.

Ze zijn ook tegen voorbehoedsmiddelen (zeer fanatiek, veel fanatieker dan de katholieke kerk) in landen met HIV epidemieën en overbevolking.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 november 2019 om 15:46.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:37   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Klopt, maar in Rusland zijn er geen wetten die homoseksualiteit op zich verbieden. Daar streven de protestantse sekten in Afrika wel naar. De orthodoxe kerk is tegen het homohuwelijk, maar roept niet op om homo's levend te verbranden zoals in Afrika.
Dat laatste wordt ook maar geleerd door enkele extreme protestantse groeperingen. Vaak dan nog eens van inheemse bodem.

Voor de val van de tsaren was homoseksualiteit wel strafbaar. Je kon enkele jaren opgesloten worden in een strafkamp.

Ooit gehoord over artikel 6.21?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:39   #185
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In mijn kindertijd heb ik geleerd een kruisteken te maken als je een kerk voorbijgaat. Later leerde ik ook waarom er op de buitenkant van het koor soms een hostie wordt afgebeeld of een monstrans. Jezus' aanwezigheid en dan maakte je bij het voorbijgaan het kruisteken.

Ik lees hier dit over het gebruik onder Amerikaanse katholieken (eerste vraag en antwoord):

http://catholicphilly.com/2014/03/ca...-and-divorced/
Ik geloof U dat dat ooit zo was, maar zelfs generaties geleden werd dit hier niet door de meeste mensen toegepast.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:44   #186
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste wordt ook maar geleerd door enkele extreme protestantse groeperingen. Vaak dan nog eens van inheemse bodem.

Voor de val van de tsaren was homoseksualiteit wel strafbaar. Je kon enkele jaren opgesloten worden in een strafkamp.

Ooit gehoord over artikel 6.21?
Ja, maar toen waren de wetten in West-Europa nog veel strenger. De Sovjet-Unie was het eerste land in de wereld dat homoseksualiteit uit het strafboek haalde, maar onder Stalin werd het opnieuw strafbaar (deel van de verzoening met de orthodoxe kerk?)
De eerste landen in Europa die homoseksualiteit uit het strafregister haalden waren de DDR, Joegoslavië, Polen, Bulgarije, en Tsjechoslovakije in de jaren 50 en 60. Decennia voor dat gebeurde in landen als België of het VK.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:52   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
JE ziet een proliferatie van sekten. Die zijn echte geldmachines, met dikwijls zeer rijke predikers. Veel geroep en getier, veel uiterlijk vertoon, weinig inhoud.
Dat is inderdaad het geval bij bepaalde groeperingen. Daarnaast zijn er ook protestanten actief van een heel andere aard.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:55   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Anders dan de officiële kerken roepen ze op tot homohaat, en worden ze door corrupte machthebbers als instrument gebruikt om stemmen te ronselen (daarvoor krijgen ze dan geld van die machthebbers). Terwijl je bij de katholieken en protestanten dikwijls sociaal bevlogen priesters had en hebt, zeggen die sekten dat mensen veel moeten bidden, veel geld geven, en dat hun armzalige situatie dan vanzelf zal beter worden. Ze roepen ook op om niet naar het hospitaal te gaan, maar in plaats daarvan geld aan de sekte te geven, dan zullen ze spontaan genezen. Gewoon oplichterij dus, uitbuiten van armoede. Daar doen de gevestigde kerken gelukkig niet aan mee.
Mijn zoontje wilden ze dopen voor 200 $. Ik heb hen in niet mis te verstane bewoordingen wandelen gestuurd.
De orthodoxe kerk in Ethiopië helpt de armen, in plaats van hen op te lichten zoals in de rest van Afrika.
De katholieke Kerk in Congo helpt ook de armen. En staat zelfs bij de bevolking hoog aangeschreven: als moreel hoogstaand en onpartijdig. Ook is de katholieke Kerk er vaak de enige structuur die nog in staat is de mensen te helpen.

Bij protestanten lijkt me de luidruchtige groep de evangelicals (en dan nog heus niet allemaal). Daarnaast bestaan er nog andere gezindtes. Ook gereformeerden zijn actief in Afrika en Zuid-Amerika, vanuit een heel andere visie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2019, 15:57   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De eerste landen in Europa die homoseksualiteit uit het strafregister haalden waren de DDR, Joegoslavië, Polen, Bulgarije, en Tsjechoslovakije in de jaren 50 en 60. Decennia voor dat gebeurde in landen als België of het VK.
Dat zegt heus niet alles. Tijdens het interbellum was er een bloeiende homoscene in westelijk Europa. Wel in beslotenheid, maar niet vervolgd. Er was overduidelijk een verschil tussen de letter van de wet en de toepassing ervan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be