Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2012, 13:05   #41
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Fantastisch - je hebt me de ogen geopend.
Import is GOED, export is SLECHT. De import betalen we met onze eigen fiat-munt (die dus essentieel oneindig is), en we wisselen die fiat-munt wel even om in harde valuta waarmee we dan buitenlandse producten kunnen kopen. Zijn al die landen met een handelsoverschot dik gezien!
Maar eigenlijk - waarom zouden we dan nog wat dan ook produceren? Elk bedrijf kost aan onze samenleving - het zweet van de arbeiders, luchtvervuiling, inname van openbare ruimte, files, ... En dat is dus altijd duurder dan buitenlandse producten die met eigen fiat-geld betaald worden.

Eigenlijk kunnen we dus beter gewoon in onze hangmat gaan liggen. Laat ze in het buitenland maar werken! We hebben dan wel een gigantisch handelstekort, maar dat is alleen maar positief, toch?

Die zogenaamde profiteurs die genieten van onze sociale zekerheid zijn dus eigenlijk de enigen die echt verstand hebben van economie en internationale handel. Ik ga me direct bij hen aansluiten
Ge hebt me verkeerd begrepen. Moesten andere landen bereid zijn mij spotgoedkoop graan te leveren, dan moet ik inderdaad zelf geen graan produceren en mag ik in mijn hangmat gaan liggen. Spijtig genoeg zijn andere landen niet zo altruïstisch en zullen niet willen blijven leveren aan die goedkope prijzen. Ze zullen iets terug willen voor die goederen. Ze zullen met dat geld dat ik hen gegeven voor dat graan bij mij dingen komen kopen (hetzij consumptiegoederen, hetzij investeringsgoederen).

Stel we doen wat gij sarcastisch voorstelt en we kopen alles met ons fiat geld. De wisselwaarde van ons fiat geld gaat dalen, invoeren wordt duurder, uitvoeren wordt goedkoper. Resultaat: mijn handelstekort verdwijnt.

Wat we ook proberen, op lange termijn gaat de handelsbalans terug naar zijn evenwicht. Misplaatst handelsbeleid van andere landen zorgt ervoor dat wij tijdelijk gratis goederen krijgen. Fijn zo, algemene koopkracht gaat er iets op vooruit.

Ik ben niet tegen export en ik ben ook niet tegen overschotten op de handelsbalans. Een overschot op de handelsbalans wil zeggen dat je meer produceert dan je consumeert, maw je bent aan het sparen. Er is niets mis met sparen. Maar sparen heeft een doel, je spaart nu omdat je later meer zou willen consumeren. Landen die een eeuwig overschot op de handelsbalans nastreven, zijn landen die eeuwig een spaarpotje opzijzetten en dat nooit willen gebruiken. In dat geval had ge u 'overschot' of u 'spaarpotje' beter gewoon in de vuilbak gesmeten. Want als ge het toch ni gebruikt, hebt ge der helemaal niets aan.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 17:04   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Fantastisch - je hebt me de ogen geopend.
Import is GOED, export is SLECHT.
Import, daar is het om te doen. Export, dient om die import te betalen, want de anderen zijn niet gek en willen op den duur iets terug dat waarde heeft voor hen.

Citaat:
De import betalen we met onze eigen fiat-munt (die dus essentieel oneindig is), en we wisselen die fiat-munt wel even om in harde valuta waarmee we dan buitenlandse producten kunnen kopen. Zijn al die landen met een handelsoverschot dik gezien!
Nunt heeft het hier waarschijnlijk beter uitgelegd dan ik kan doen, maar:
die buitenlanders willen enkel maar uw fiat munt aanvaarden als ze denken dat ze daarvoor iets WAARDEVOLS zullen terugkrijgen he.

Hoe duidelijker het wordt dat gij niks waardevols in de la liggen hebt voor hen dat ze met die fiat munt kunnen kopen, hoe minder ze ervan gaan willen. Uw fiat munt DEPRECIEERT maw nogal sterk.

Maar inderdaad, zo nu en dan eens onverwachts uw fiat munt laten deprecieren (door er tonnen van bij te drukken) is een nogal vaak gebruikte praktijk om ze in 't buitenland te bedotten. Maar gezien nen ezel zich geen 5 keer aan dezelfde steen stoot, hebt ge nadien dus wel vertrouwensproblemen en loopt uw verhaaltje af.

Citaat:
Maar eigenlijk - waarom zouden we dan nog wat dan ook produceren? Elk bedrijf kost aan onze samenleving - het zweet van de arbeiders, luchtvervuiling, inname van openbare ruimte, files, ... En dat is dus altijd duurder dan buitenlandse producten die met eigen fiat-geld betaald worden.
Zie hierboven. Ze zijn ook niet zot ginder. Ze willen U eigenlijk diezelfde loer draaien

Citaat:
Eigenlijk kunnen we dus beter gewoon in onze hangmat gaan liggen. Laat ze in het buitenland maar werken! We hebben dan wel een gigantisch handelstekort, maar dat is alleen maar positief, toch?
Ja, behalve dat het niet blijft duren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 18:45   #43
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De mens is van nature een groepsdier. Miljoenen jaren hebben onze voorouders in groepen geleefd. En zoals je zelf al aangeeft, in groepen is het belangrijk om aan het groepsbelang te denken. Het is samen overleven, of samen sterven. De leider van de groep is de sterkste, die als eerste de aanvallers te lijf gaat, en die zijn groep het meeste voedsel kan bezorgen.

Ja, 100% altruïsme is niet goed voor je persoonlijke voortbestaan, en 100% egoïsme is ook niet goed. Je hebt dus wel een beetje van beiden nodig. Maar het altruïsme zit in onze genen ingebakken. Onze opleiding en cultuur benadrukken onevenredig sterk het egoïsme. Niet omgekeerd.
Dat in de genen ingebakken is een fabeltje. Er is een genetische factor die meespeelt maar de hoofdfactor is en zal altijd blijven de omgeving waarin men opgroeit; de waarden en visies die je ouders en je directe of indirecte omgeving je meegeven.
Wij zijn niet hardcoded slecht of goed; dat is hoe wij ons ontwikkelen en gaan profileren als individu in een maatschappij of leefwereld, zijnde een rechtstreeks product daarvan.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 05:43   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Fantastisch - je hebt me de ogen geopend.
Import is GOED, export is SLECHT.
Om verder te gaan: er is natuurlijk een andere kijk op de zaak. Dat is: "bezigheidstherapie".

Als men ervan uit gaat dat het niet de totale rijkdom is die telt in een land, maar wel "een gevoel van aktiviteit" dan kan je dat inderdaad met export oplossen. Je bouwt fabrieken, je hebt veel activiteit, lage werkloosheid en al wat je maar wil. Dat je daar minder welvaart voor terug hebt, is misschien minder erg, dan dat een deel van de bevolking niet in welvaart leeft en van herverdeling moet leven.

Het is misschien beter voor de gemoedstoestand om gaan te werken voor 1 bol rijst, dan om thuis te zitten en 2 bollen rijst te krijgen van anderen.

Je kan ook op TV komen stoefen, als politieker, dat de werkloosheid gedaald is en de export flink toegenomen.

In 't buitenland is men heel kontent met zo een beleid, he. Mensen die content zijn dat ze voor U welvaart aan 't maken zijn, en het U dan komen exporteren.


Je kan import en export op landelijk niveau gewoon zien als ruilhandel tussen economische entiteiten zoals ruilhandel tussen personen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 13:56   #45
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan import en export op landelijk niveau gewoon zien als ruilhandel tussen economische entiteiten zoals ruilhandel tussen personen.
Uiteindelijk is handel ook gewoon ruilhandel tussen personen. Bedrijf A in België verkoopt aan Bedrijf B in Bali. Tis niet omdat we die handel via arbitraire regels groeperen (landsgrenzen), dat het plots iets anders wordt.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be